مصاحبه با سرکار خانم محدثه مجیدنیا رتبه دو کنکور کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در سال ۱۳۹۷ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی تهران |
با عرض سلام و تبریک فراوان برای موفقیت شما در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۷. اسماعیلیان هستم و متشکرم که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
محدثه مجیدنیا هستم از شهرستان قائن خراسان جنوبی. ۲۳ ساله هستم. کارشناسی رو دانشگاه الزهرا بودم و با معدل ۱۷/۰۸ در سال ۱۳۹۶ فارغالتحصیل شدم.
چطور با این رشته آشنا شدید؟
بعد از دانشگاه رفتن رشته رو شناختم. در زمان انتخاب رشته هم با برادرم انتخاب کردیم. انتخاب سومم بود.
علت ادامه تحصیلتان چیست؟
عاشق کتاب و کتابخانه هستم و دوست داشتم در این حوزه پیشرفت کنم.
آیا اولین بارتان بود که در کنکور کارشناسیارشد شرکت میکردید؟
بله. اولین بار بود شرکت میکردم.
از کی استارت زدید و چه رتبهای را تصور میکردید؟
بعد از امتحانات بهمنماه بود از ده بهمن شروع کردم تا خود کنکور که ۶ اردیبهشت بود. رتبهام رو حدود ۲۰ تصور میکردم و قبولی در دانشگاههای تهران.
ساعات و نحوه مطالعه شما در این ایام چطور بود؟
میانگین ۴ ساعت صبح و ۴ الی ۵ ساعت تا عصر و شب بود. اول کل کتابارو یک سری خواندم و نتبرداری کردم؛ فرصت داشتم دو بارم مرور کنم. منابع رو تقسیم کرده بودم. ۲ ماه رو به ۸ درس و ۸ کتاب اختصاص داده بودم و بقیهاش رو به باقی منابع. برای جبرانی یک ساعت و نیم هر شب کنار گذاشته بودم.
روی خلاصهنویسی خیلی حساس بودم و اگر نمینوشتم چیزی یادم نمیماند. خلاصههامو کس دیگهای میخواند متوجه نمیشد. از کلیدواژهها و نمودار بیشتر استفاده میکردم. کنکور سالهای قبل خیلی مهماند. برای خودم شرایط کنکور رو درست میکردم و کنکور میدادم. از سال ۸۵ به اینطرف همه رو خوندم. نکات رو یادداشت میکردم و مرور میکردم. برای لغات انگلیسی از جعبه لایتنر هم استفاده میکردم همچنین برای فرمولهای آمار و نکات کتابها و کنکورهای اخیر نیز از این جعبه استفاده میکردم.
در مورد منابع بفرمایید چگونه انتخاب کردید؟
اساتیدمان راهنمایی کردند، اسم درس و ضرایبشان را گفتند. از گوگل هم جستجو کردم و از دانشجویان کارشناسی ارشد هم سؤال میکردم.
روی چه درسی زیاد سرمایهگذاری کردید؟
بیشتر ضریب سه ها رو می خوندم. مثلاً مرجعشناسی/ علمسنجی و …
درسی را حذف کردید؟
زبان رو حذف کردم. برای آمار تستها را با جوابهایشان خواندم فقط با کمک جزوههای خودم که در کلاس نوشته بودم. برای درس زبان هم خوانده بودم و موقع آزمون رد شدم تا آخر جواب بدهم ولی آخرش حذفش کردم.
احساس ضعف در درسی داشتید؟
مدیریت دانش. بار اول مطالبش برایم خیلی گنگ بود. بعد از چند بار خواندن و یادداشتبرداری کردن توانستم از پسش بر بیام. روی دیوار اتاقم پر از نت بود.
استرس هم داشتید؟
اصلاً نداشتم. امید داشتم که قبول میشوم.
تفریح چطور؟
پارک میرفتم. با خانواده بودم و مهمانی میرفتیم یعنی تقریباً همهاش رو شرکت میکردم. آخر شبها زمانی برای جبران داشتم و هر درسی که نمیرسیدم بخوانم آخر شب میخواندم. جمعهها هم روز جبرانیام بود.
به غیر از کتب درسی مطالعات غیر درسی هم داشتید؟
نه. فرصت کافی نداشتم.
ماه آخر و هفته آخر چطور بود؟ جمعبندی چطور بود؟
یک هفته مانده کل کتابارو مرور کردم. از ماه آخر هم تست بود. بیشتر خلاصهها و نکات کلیدی که یادداشت کرده بودم را مرور کردم.
در مورد آزمون بگید…
بعد از آزمون هم رتبه ۲۰ رو فکر کردم میآورم.
بالاترین درصد پاسخگوییتان مربوط به کدام درس بود؟
۷۰ درصد بود ولی یادم نمیاد مربوط به کدام درس بوده.
اگر دانشگاه مورد نظرتان رو قبول نمیشدید سال بعد دوباره کنکور میدادید؟
بله. هر جا میشد میرفتم و دوباره کنکور میدادم؛ ولی هدفم یکی از دانشگاههای تهران بود.
اولویتهای انتخاب رشتهتان چطور بود؟
اول دانشگاه شهید بهشتی بوده. توی تحقیقهایی که میکردم گرایش مدیریت اطلاعات بیشتر از بقیه پیشنهاد میشد. اولویت بعدیم دانشگاه تهران و بعدش دانشگاه الزهرا بوده. برادرم نیز تحقیق کردند و شهید بهشتی رو پیشنهاد دادند.
به عنوان نفر دوم کنکور چرا دانشگاه شهید بهشتی را انتخاب کردید و چه انتظاراتی از این دانشگاه دارید؟
تحقیق کردم و فهمیدم که گروه و اساتیدشان قوی هستند و در مورد مقاله و پایاننامه کاملاً جدی میگیرند و این مورد برای من مهم بود. دوست دارم کارهای دانشجوییمان جدی بررسی شوند.
چه عواملی در موفقیت شما تأثیرگذار بوده؟
تشویق پدرم و برادرم. تا جایی که برادرم منابع موردنیازم را فراهم میکردند.
چه توصیهای به داوطلبان دارید؟
هرکسی به نسبت توانایی خودش باید زمان شروع مطالعه خود را مشخص کند. برنامهریزی داشته باشند و منابع اصلی رو تهیه کنند و به ضرایب توجه کنند و به تستهای کنکور توجه ویژهای کنند و نتبرداری هم بکنند. به درس زبان خیلی اهمیت بدهند و بدانند که غیر از کنکور در مقاطع بالاتر نیز اهمیتش بیشتر و بیشتر میشود.
از لطفتان ممنونیم…
لیست منابعی که خانم مجیدنیا خوانده بودند:
- English for students of library and information science/ Nahid Banieghbal; Edited by Sarah C.Ilkhani. Tehran:SAMT,1999.
(دو جلد است که من فقط توانستم جلد اول را بخوانم)
- شناخت خدمات و کتابهای مرجع/ نوشته نورالله مرادی. تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۷۲.
- مرجعشناسی اسلامی/ تألیف احمد شعبانی. تهران: هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور، دبیرخانه، ۱۳۸۲.
- اصول و خدمات مرجع در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی/ تألیف محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانهای، ۱۳۸۲.
- مجموعهسازی در کتابخانهها/ علی سینایی. تهران: سمت، ۱۳۷۹. (دو جلد)
- مجموعهسازی و خدمات تحویل مدرک/ تألیف حمید محسنی. تهران: کتابدار، ۱۳۸۲.
- فهرستنویسی: اصول و روشها/ تألیف رحمتالله فتاحی، مهدی طاهری. تهران: کتابدار، ۱۳۸۶.
- خدمات فنی/ پوری سلطانی. تهران: مؤسسه تحقیقات و برنامهریزی علمی و آموزشی، مرکز خدمات کتابداری، ۱۳۵۷.
- اداره کتابخانهها/ طاهره علومی. تهران: سمت، ۱۳۷۶.
- آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی/ حمزهعلی نورمحمدی. تهران: سمت، ۱۳۹۳.
- آشنایی با علمسنجی (مبانی، مفاهیم، روابط و ریشهها)/ عبدالرضا نوروزی چاکلی. تهران: سمت،۱۳۹۰.
- مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها/ محمد حسنزاده. تهران: کتابدار، ۱۳۸۶.
- آرشیو دیداری- شنیداری/ نورالله مرادی، وحید طهرانیپور. تهران: کتابدار، ۱۳۸۷.
- آیین نگارش علمی/ تألیف عباس حری. تهران: هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور، دبیرخانه، ۱۳۸۰.
- خلاصه مباحث اساسی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی/ تهیهکنندگان امیر متقی دادگر، علیاکبر احمدلو. تهران: پردازش، ۱۳۸۷.
با آرزوی موفقیت تمامی دانشجویان در هر مقطعی
کتابدار باشید و کتابدار بمانید.
زمان و مکان: آذرماه ۱۳۹۷؛ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
مصاحبهکننده: فرید اسمعیلیان ملکی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | فرید اسمعیل یان ملکی |
عنوان مقاله: | گپی با نخبگان جوان؛ محدثه مجیدنیا (رتبه دو کارشناسی ارشد۹۷ ) |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۵ |
شماره مجله(Issue): | ۶ |
سال(Year): | ۱۳۹۸ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/10852 |