خانه / آرشیو / دوره پنجم (1398) / گپی با نخبگان جوان؛ محمدرضا نیازمند (رتبه شش دکتری سال ۱۳۹۸ )

گپی با نخبگان جوان؛ محمدرضا نیازمند (رتبه شش دکتری سال ۱۳۹۸ )

مصاحبه با رتبه‌های برتر کنکور دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

محمدرضا نیازمند رتبه شش کنکور دکتری سال ۱۳۹۸

ممنون می‌شویم به طور کامل خود را معرفی کنید؟ (تاریخچه‌ای از خودتان شامل نام و نام خانوادگی، اهل کدام شهر، نام رشته و دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی، رتبه و محل قبولی امسال و همچنین سمت حرفه‌ای خود را عنوان کنید).

محمدرضا نیازمند، ساکن شیراز، هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز بودم. کارشناسی رو با رتبه اولی اومدم مقطع ارشد. بیش از ۶ سال در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری کار می‌کنم و در حال حاضر سرگروه بخش تحلیل اطلاعات هستم. رتبه‌ی امسال من ۶ بود و دانشگاه تهران قبول شدم.

سال اول تون بود که در آزمون شرکت کردید یا تجربه دارید؟چه سال(سال‌هایی) برای شرکت در کنکور دکتری اقدام کردید؟ در صورت عدم موفقیت در سال نخست چه انگیزه و اهدافی برای شرکت مجدد در این آزمون داشتید؟

تقریباً از سال ۹۲ هر سال در آزمون دکتری شرکت کردم اما به طور جدی دو سال بود که می خوندم که نتیجه‌اش شد دو جلد کتاب مجموعه نکات طلایی آزمون‌های علم اطلاعات و دانش شناسی. سال قبل رتبه‌ام ۴۰ بود و با این که در مصاحبه‌ی دانشگاه اصفهان هم نفر اول شدم اما از سوی سازمان سنجش رد شد. امسال واقعاً هدفم از شرکت در آزمون ارتقاء سطح دانش خودم و در نتیجه‌ی اون کمک به سایر افراد علاقه‌مند بود.

کلیات نحوه‌ی آزمون دکترا را چگونه ارزیابی میکنید؟ (روش، کیفیت و سطح منابع و سؤالات آزمون)

هر آزمونی هم جنبه‌های خوب داره هم بد. به نظرم قبلاً که هر دانشگاهی جدا امتحان می‌گرفت خوب بود چون فرد شرکت کننده شاید چندین بار می تونست خودش رو مورد سنجش قرار بده اما در عین حال باید هر منبعی که دانشگاه‌ها معرفی می‌کردن رو میخوند اما در حال حاضر یکپارچه شدن سیستم آزمون حداقل در مرحله‌ی اول دیگه نیاز نیست منابع متفاوت رو خوند.

اما مهم‌ترین نکته این که به نظرم آزمون‌هایی از این دست پتانسیل افراد توانمند رو محک نمیزنه و بیشتر شبیه این که هر کی بیشتر و در چند ماه منابع رو خونده باشه شانس بیشتری داره در صورتی که ما بسیار افراد توانمند داریم که این آزمون فقط برایشان یه سد شده در صورتی که اگر فرصتی بهشون داده بشه (به خصوص زمینه‌های تحقیقاتی) بسیار قدرت مانور دارن و می تونن خودشان رو نشون بدن. سطح سؤالات در چند سال گذشته تغییر کرده به خصوص امسال که به نظرم یکی از سخت‌ترین سال‌های آزمون بود اما به نظرم از حفظیات به سمت سؤالات تحلیلی حرکت می کنه.

نظرتان در مورد فرایند مصاحبه دانشگاه‌های مختلف چیست؟ (سطح سؤالات و رفتار مصاحبه‌کنندگان و به طور کلی شرایط را چگونه ارزیابی کردید؟)

سؤالات مصاحبه‌کنندگان به نظرم خیلی خیلی می‌تونه بهتر باشه در صورتی که در دو سه نوبتی که من برای مصاحبه رفتم از بعضی گروه‌ها روی خوشی ندیدم اما از برخی گروه‌های دیگه واقعاً از مصاحبه لذت بردم  نه این که بگم آسون‌تر بود نه از این جهت که واقعاً ذهن و معلومات فرد رو به چالش می‌کشید و می‌شد لذت برد حتی اگر قبول نمی‌شدی.

فکر می‌کنید چه بخش‌هایی از رزومه‌ی شما در تصمیم‌گیری داوران در قبولی شما تأثیرگذار بوده است؟

به نظرم مهم‌ترین بخش در رزومه مقاله‌ها، کتاب‌ها، و در نهایت تجربه‌ی اون فرد و انگیزه از ادامه تحصیل می تونست تأثیرگذار باشه.

فعالیت‌های عملی و حرفه‌ای شما در حرفه کتابداری تابه‌حال شامل چه کارهایی بوده است؟

تا کنون دو مقاله‌ی ISI، سه مقاله‌ی علمی پژوهشی، ۸ کتاب و ۲۵ مقاله‌ی کنفرانس داشتم. دانشجوی نمونه‌ی دانشگاه شیراز، رتبه اول کارشناسی، پژوهشگر برتر جنوب کشور در سه سال متوالی از جمله رزومه‌ی من هست.

خاطره‌ی خود را از اینکه از کودکی چه اتفاقاتی افتاد که الآن به اینجا رسیده‌اید؟ و آیا اصلاً فکر می‌کردید ی روزی در این موضوع کاندیدای دکترا شوید؟

من از بچگی تقریباً در کتابخانه بزرگ شدم. مادرم کارشناس و رئیس کتابخانه‌ی تخصصی جهاد کشاورزی شیراز بودند و به نظرم این مسئله بی‌تأثیر نبوده است. در زمان کنکور من هم مهندسی صنایع قبول شدم هم کتابداری اما ترجیح دادم در رشته‌ی کتابداری باشم اما سعی کنم بهترین باشم.

بهترین خاطره و تلخ‌ترین خاطره‌ی شما از مصاحبه‌های دانشگاه‌ها ؟

تلخ‌ترین رو ترجیح میدم نگم که وجه‌ی دانشگاه خراب نشه اما بهترین شاید دانشگاه اصفهان و برخورد فوق‌العاده خوب اساتید اونجا بود که واقعاً لذت بردم از حسن اخلاق شون.

اگر بخواهید در جامعه عمومی کاری برای شناخت اهمیت رشته و حرفه انجام دهید چه ایده‌ای را پیاده‌سازی می‌کنید؟

در حال حاضر روی اپلیکیشن که مربوط به کتاب هست کار می‌کنم با ایده‌ای جدید گرچه اپلیکیشن هایی در مورد کتاب داریم اما قاصدک خیلی متفاوته و خوشحالم که این بار اپلیکیشن توسط یک کتابدار داره به نتیجه میرسه.

توصیه‌ی شما به دوستانی که مطالب شما را می‌خوانند اعم از دانشجویان مقاطع پایین‌تر، فارغ‌التحصیلان و حرفه‌مندان چیست؟

توصیه‌ام این‌که مقاطع بالاتر از ارشد رو واقعاً اگر به دنبال دانش و به روز رسانی خودشون هستن پیگیر باشن (به طور مفصل در مقدمه‌ی کتاب مجموعه نکات طلایی توضیح دادم) وگرنه به نظرم چیزی که تموم نمیشه ایده است و به دنبال ایده‌های جدید باشن و سعی کنن درآمدزایی کنن.

اگر نیاز است نکته‌ی پایانی خاصی بیان کنید که در سؤالات ذکر نشد خوشحال می‌شویم پذیرا باشیم.

نکته‌ی پایانی این‌که انتظار داریم در دوره‌ی دکتری خیلی متفاوت‌تر از ارشد یاد بگیریم و سطح کیفیت دانشگاه‌ها واقعاً بالاتر بیاد. به جای درس‌های نظری و تئوری وقت روی کیفیت بیشتر تحقیقات گذاشته بشه که بتونه برای رشته و جامعه کارآمد باشه.

از بابت مصاحبه ازتون ممنون و این که همواره گروه یابش حامی کتابداران هست کمال تشکر رو دارم.

با تشکر از همراهی شما

هیئت تحریریه مجله کتابدار ۲.۰

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: گپی با نخبگان جوان؛ محمدرضا نیازمند (رتبه شش دکتری سال ۱۳۹۸ )
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10893
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *