خانه / آرشیو / چگونه در محیط وب یک جستجوی علمی دقیق و موثر داشته باشیم؟ بخش اول

چگونه در محیط وب یک جستجوی علمی دقیق و موثر داشته باشیم؟ بخش اول

اطلاع یابی در وب

بخش اول: مقدمات جستجو

هرساله تعاریف جدیدی از سوی یونسکو برای سواد و فرد باسواد ارائه می شود. در گذشته ها فرد با سواد به شخصی اطلاق می شد که دارای توانایی خواندن و نوشتن بود، اما در حال حاضر تعریف سواد کاملا متفاوت با گذشته ها است. در حال حاضر یونسکو یک فرد با سواد را شخصی می داند که دارای مجموعه ای از سوادها مانند سواد عاطفی، سواد اقتصادی، سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی و غیره است. سواد اطلاعاتی به مجموعه مهارت‌هایی گفته می­شود که یک فرد برای رفع نیازهای خود از آن‌ها بهره می ­برد. یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه علمی مانند دانشجویان، مدرسان، پژوهشگران و محققان دستیابی به جدیدترین یافته­ های علمی است.

از آنجا که فضای اینترنت دارای صفحات بی‌شماری از مدارک علمی و غیرعلمی است یافتن اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با موضوع موجود در ذهن افراد یک مهارت محسوب می­شود. چنانچه فردی دارای مهارت‌های لازم در زمینه جستجوی منابع نباشد قطعاً در فضای بی‌انتهای اینترنت غرق شده و نمی­تواند مطالب مستند و علمی مرتبط با نیاز خود را بازیابی کند. لذا شناخت پایگاه­ های علمی مرتبط و همچنین یادگیری انواع روش­ های جستجو از ساده تا پیشرفته یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز جامعه علمی امروز است.

مدرسه سواد اطلاعاتی یک دوره حرفه ای است که در  تلاش است در خارج از محیط آموزشی و دانشگاهی مهارت های کاربردی مورد نیاز افراد را آموزش داده و به آنها را برای توانمند شدن در درس، شغل و حرفه یاری دهد. سعی بر این است که طی یک مجموعه ویدئوی آموزشی در فضای آپارات مهم‌ترین مهارت‌های جستجو از ساده تا پیشرفته به افراد آموزش داده شود تا تمامی جامعه علمی بتوانند به مهارت‌های جستجوی مورد نیاز خود دست یافته و سواد اطلاعاتی مورد نیاز در این زمینه را کسب کنند.

برای مشاهده اولین بخش از آموزش مهارتهای جستجو در سایت آپارات به اینجا مراجعه کنید.

تالیف: دکتر مریم صراف زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مریم صراف زاده
عنوان مقاله: چگونه در محیط وب یک جستجوی علمی دقیق و موثر داشته باشیم؟ بخش اول
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11477
Download PDF

درباره ی مریم صراف زاده

استادیار گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *