خانه / آرشیو / آشنایی با دایرکتوری کتابخانه گیل

آشنایی با دایرکتوری کتابخانه گیل

کتابخانه گیل یک کتابخانه پژوهشی است که محتواها و فناوری های مورد نیاز پژوهشگاه ها، دانشگاه ها، دانشکده ها، مدارس و مشاغل مختلف را فراهم می کند. سالانه تعداد بسیار زیادی منابع به روز توسط این کتابخانه تهیه شده و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. در ادامه فهرستی از جدیدترین دایره المعارف ها و فهرست ها که در سال ۲۰۲۰ ویرایش شده اند معرفی می شود.

            

  1. فهرست راهنمای کتابخانه‌های تخصصی و مراکز اطلاعاتی:

 این کتاب‌های راهنما وظیفه شناسایی و توضیحات مربوط به کتابخانه‌های تخصصی، مراکز منابع اطلاعاتی، مجموعه‌های تخصصی و مراکز اسناد که در ایالت متحده آمریکا، کانادا و به‌طورکلی در سرتاسر جهان واقع شده‌اند را بر عهده دارند. این کتاب‌های راهنما اطلاعات جامع و کاملی روی مجموعه‌های منابع موضوعی خاص فراهم می‌کنند که این اطلاعات در آژانس­های دولتی، کسب‌وکارها، روزنامه‌ها، مؤسسات علمی، ارگان‌های خدماتی و در کل جامعه نگهداری و حفظ می‌شوند.

  1. دایره المعارف انجمن‌ها، سازمان‌های بین‌المللی:

 این دایره المعارف سازمان‌های عضو چندملیتی و تک ملیتی از افغانستان تا زیمباوه را پوشش می‌دهد. همچنین شامل ایالت متحده آمریکا، سازمان‌هایی وابسته با عضویت دوملیتی یا چندملیتی نیز می‌شود.

  1. دایره المعارف انجمن‌ها: سازمان‌های منطقه‌ای، ایالتی و محلی

 اطلاعات جامعی از انجمن‌ها و جامعه‌هایی  تهیه می‌کنند که عملکرد آن‌ها در سطح‌های منطقه‌ای (هم درون منطقه‌ای هم برون منطقه‌ای)، ایالتی، کشوری، شهری، همسایگی و محلی هستند. این کتاب شامل ۵۰ منطقه می‌شود که از ناحیه‌های کلمبیا تا قلمروهای ایالت متحده آمریکا شامل گوام، پورتوریکو و جزایر ویرجین را در بر می­گیرد.

  1. دایره المعارف انجمن‌ها: سازمان‌های بین‌المللی آمریکا

دایره المعارف انجمن‌ها منبع جامع و کاملی از اطلاعات دقیق در رابطه با سازمان‌های عضو آمریکایی در حوزه ملی است که بیش از ۲۳ هزار سازمان را در حوزه‌های مختلف تجارت، کسب‌وکار و بازرگانی را پوشش می‌دهد، همچنین روی موضوعات دیگری نیز مانند موضوعات حقوقی، دولتی، نظامی، فرهنگی، ورزشی و…نیز تمرکز دارد.

  1. منابع آماری

راهنمای منابع فعلی اطلاعات کمی و واقعی در بیش از ۲۰ هزار موضوع خاص؛ شامل تقریباً ۱۳۵ هزار استناد و بیش از ۱۶۰۰ است. این منبع طیف گسترده‌ای از فرم‌های چاپ‌شده و چاپ‌نشده؛ منتشرشده و منتشرنشده؛ الکترونیکی و دیگر فرم‌ها را شامل می‌شود. همچنین اطلاعات آماری بین‌المللی را در موضوعات صنعتی، کسب‌وکار، اجتماعی، آموزشی،  مالی و… را شامل می‌شود.

  1. کمک هزینه تحصیلی، بورس و وام تحصیلی

این منبع اطلاعاتی را نسبت به منابع تحصیلی مرتبط با اهداف مالی فراهم می‌کند که توسط شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی پشتیبانی و مدیریت می‌شوند. انواع برنامه‌های مختلف را در تمام زمینه‌های آموزش پوشش می‌دهد که شامل مطالعات منطقه‌ای و قومی، کسب‌وکار، علم کامپیوتر، آموزش‌وپرورش، هنرهای لیبرال، پزشکی، علوم فیزیکی، الهیات و مذاهب می‌شود. همچنین این فهرست راهنما برای دانش آموزان و دیگر علاقه‌مندان به بحث بودجه آموزش‌وپرورش در نظر گرفته‌شده است.

  1. راهنمای مراکز تحقیقاتی

یک راهنمای جامع برای سازمان‌های تحقیقاتی و  غیرانتفاعی برتر آمریکای شمالی است که اطلاعات در مورد هر سازمان شامل برنامه‌ها، نیروی انسانی، نشریات را پوشش می‌دهد. همچنین خدمات مراکز، آزمایشگاه‌ها، مؤسسات، ایستگاه‌های آزمایشی، مزارع، امکانات پشتیبانی پژوهشی، مراکز انتقال فناوری، پارک‌های تحقیقاتی و … را شامل می‌شود.

  1. فهرست ناشران

این منبع برای کتابداران، فروشندگان کتاب و جستجوگران اطلاعاتی را فراهم می‌کند و با یک پوشش کامل و با جزئیات از عملیات چاپ و نشر در ایالت متحده آمریکا و کانادا را شامل می‌شود. همچنین شامل اطلاعات تماس، توصیف ناشران، توزیع‌کنندگان کتاب، مواد درسی، چاپ گزارش‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی است.

  1. فهرستدانشکده ملی 

اطلاعاتی مانند نام‌ها، وابستگی‌های سازمانی و آدرس‌های نهادی را از متخصصان از هزاران نفر از دانشگاه‌های آمریکا فراهم می‌کند. همچنین شامل تقریباً ۲۰۰ موسسه کانادایی می‌شود که مواد آموزشی را عموماً به زبان انگلیسی استفاده می‌کنند.

  1. فهرست ملی سازمان‌های غیرانتفاعی

یک راهنمای جامع برای جهان در حال رشد که برای بازاریابان، کارکنان فروش و متخصصان فراهم شده است همچنین اطلاعات تماس واقعی و پایه را در بزرگ‌ترین سازمان‌های غیرانتفاعی در ایالت متحده آمریکا فراهم می‌کند.

  1. راهنمای مراکز تحقیقات بین‌المللی

یک منبع جامع و کامل که در ارگان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های تحقیقاتی غیرانتفاعی و مستقل در بیش از ۱۵۰ کشور استفاده می‌شود.

  1. فهرست راهنمای گیل برای نشریات و پخش رسانه

شامل لیستی از ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی و همچنین شرکت‌های مستعد است که در مدخل‌های رسانه‌ای چاپ شده اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن همراه، نمابر، ایمیل و پرسنل کلیدی مانند ویژگی ویراستاران را فراهم می‌کنند. همچنین مدخل‌های رسانه پخش نیز  آدرس‌های ایمیل، نمابر، اطلاعات مالک، ساعت کار و … را فراهم می‌کنند. دامنه این کتاب شامل رسانه‌های کشورهای ایالت متحده آمریکا، کانادا و به صورت کل بین‌المللی است.

  1. فهرست راهنمای تحقیقاتی دولت

یک منبع جامع اطلاعاتی در مورد امکانات و برنامه‌های تحقیقاتی دولت‌های فدرال ایالت متحده امریکا و کانادا است که شامل لیست آدرس‌های ایمیل، اطلاعات مربوط به ثبت اختراعات موجود برای صدور مجوز و همچنین پوشش گسترده‌ای از تماس‌های شخصی کلیدی است.

منبع: برای مطالعه بیشتر در این زمینه به اینجا مراجعه نمایید.

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): علیرضا دوازده امامی
عنوان مقاله: آشنایی با دایرکتوری کتابخانه گیل
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11559
Download PDF

درباره ی علیرضا دوازده امامی

دانشجوی کارشناسی دانشگاه اصفهان

یک دیدگاه

  1. زهرا شهبازی

    بسیار عالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *