خانه / آرشیو / مرگ کتابخانه ها

مرگ کتابخانه ها

سلام و درود
بدلیل اینکه در حوزه ی تأمین منابع اطلاعاتی بمدت چندین سال با کتابخانه های تخصصی در ارتباط هستیم و از آنجا که مرگ کتابخانه یعنی از دست دادن مشتری، با دیدن سیگنال هایی از ضعف و مشکلات، همزمان شروع کردم سمینارهایی رو برای تقویت مهارت های کتابداران و روش های بازاریابی و ارتقاء کتابخانه ها برگزار کردم (از آنجا که تحصیلات مهندسی دارم و جنس مشتریان تخصصی هم اغلب شرکت های فنی و مهندسی هستند) ولی خب خیلی از مشتریانم جدی نگرفتند و مطمئن بودن که کتابخانه ی آن ها برترین کتابخانه ی تخصصی است و خیلی هم خوبست! بعضی ها که اصلا منکر هیچگونه مشکلی در کتابخانه بودند و امروز چهارمین کتابخانه ی تخصصی بود که زنگ زد بمن و گفت در حال از بین رفتن است باید کاری کند. و البته سه تای قبلی که از بین رفتن نه بودجه ای، نه فضایی و …
دوستانی که متن رو مطالعه می فرمایید، سنبه ی فناوری پر زور است، سرعت تغییرات زیاد است،  قوی نباشید و دیر بجنبید هیچ اثری از شما شاید باقی نماند لطفا کمی دست از لجبازی با دنیای تغییرات بردارید. از نیروهای جوانتر و خوش فکر خودتان و دور و برتان استفاده کنید و دنبال حذف و نابودی اش نباشید، اگر غیر کتابدار (درگیر رشته ی تحصیلی نباشید منظورم است الان فناوری های روز دنیا  مدرک و رشته نمی شناسد) می شناسید که خلاق است و فکرش کار می کند از او هم در امور کتابخانتان استفاده کنید (مشاوره بیشتر منظورم است و یا حتی حل مسایل) دوستانه باور کنید به ضعف هایتان و سعی کنید بهبود بدهید. چهارتا توصیه ی عملی هم بکنم که کلی گویی نباشد این نوشته:
۱. آموزش ببینید و آموزش بدهید (سواد اطلاعاتی، ابزارهای پژوهشی و ….)(در کتابخانه ها به کارگاه ها و سمینارهای آموزشی بها بدهید)
۲. تولید محتوا کنید و از طریق شبکه های اجتماعی با کاربرانتان در ارتباط باشید نان شب کتابخانه است.
۳. کتابخانه های دیجتال و وب سایت هایتان را جدی بگیرید خیلی خیلی ضعف دارید مخصوصا در وب سایت ها
۴. حداقل کاری که میکنید محتواهای مفید دیگران را باشتراک بگذارید باور کنید به کتابخانه کمک زیادی میکند (بعضی ها نه تولید میکنند و نه محتواهای خوب را باشتراک میگذارند)
۵. چندین بار در سمینارهای مختلف  اشاره کرده ام که سواد کارآفرینی خیلی خیلی مفید است، زیرا تفکر کارآفرینی الزاما به معنای درآمد زایی مالی نیست (اگر چه خیلی عالی است برای کتابخانه اگر …) بلکه به معنای تولید ارزش افزوده برای کتابخانه است و شما با استفاده از مهارت ها و ابزارهایی کارآفرینی به ارتقاء جایگاه کتابخانه و خود کمک می کنید.
۶. مزیت استراتژیک کتابخانه را باز تعریف کنید. شما باید بخشی از سازمان باشید که قابل دورانداختن نباشید. متوجه شدید؟ دوباره بخوانید!
حسین حیدری
مدیر عامل شرکت داده پردازی تلاش و توسعه
یابش
http://ircid.ir/110-313-014
​ ​
 
 
مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: مرگ کتابخانه ها
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11593
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *