خانه / آرشیو / معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانه ­ای  اکسلایبریز

معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانه ­ای  اکسلایبریز

گروه اکسلایبریز[۱] یک شرکت نرم ­افزاری اسرائیلی است که سیستم ­های کتابخانه ­ای یکپارچه (اتوماسیون کتابخانه ­ای) و سایر نرم ­افزارهای کتابخانه ­ای را توسعه می ­دهد. دفتر مرکزی این شرکت در اورشلیم است و دارای ده دفتر دیگر در سطح جهان است. در اکتبر ۲۰۱۵، اکسلایبریز توسط پروکوئست[۲] خریداری شد و اکنون یک شرکت متعلق به پروکوئست است. این شرکت در آغاز کار به عنوان یک پروژه داخلی در دانشگاه عبری اورشلیم در سال ۱۹۸۰ برای ایجاد یک سیستم جدید مدیریت کتابخانه شروع به کار کرد، زیرا هیچ سیستمی در آن زمان قادر به مدیریت مجموعه ­های حروف عبری و لاتین نبود که بنا به درخواست دانشگاه این پروژه کلید خورد. این نرم ­افزار، اتومیتد لایبرری اکسپنده­بل پروگرم[۳] نام گرفت که به اختصار الف ۱۰۰ [۴] نامیده شد. (“الف”[۵] نام حرف اول بسیاری از حروف سامی است).

 در سال ۱۹۸۳ ییسوم (شرکت انتقال فناوری دانشگاه عبری)، شرکت جدید الف-ییسوم را تأسیس کرد، یوهان پراچ [۶]، توسعه دهنده اصلی الف، مدیر ارشد فناوری این شرکت شد. بین سال­ های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۸، هر هشت دانشگاه در اسرائیل این برنامه را خریداری کرده و به شبکه متصل شدند. در جولای ۲۰۰۰، این شرکت متالیب [۷]را راه اندازی کرد، یک سیستم جستجوی اشتراکی و اتحادیه ­ای که جستجوهای هم­زمان را در چندین منبع اطلاعاتی مانند فهرست ­های کتابخانه ­ای، مقالات ژورنالی و روزنامه­ ها انجام می ­دهد. در آگوست ۲۰۰۲،  اکسلایبرز دیجی­تول[۸] را راه ­اندازی کرد، یک سیستم مدیریت دارایی دیجیتال با عملکرد کامل، که برای کتابخانه ­ها و مراکز اطلاعاتی طراحی شده است. در سال ۲۰۰۴،  ورد[۹] را راه­ اندازی کرد، یک سیستم مدیریت الکترونیکی منابع که مدیریت خرید و صدور مجوزِ منابع الکترونیکی را بر عهده دارد.

در ژوئیه ۲۰۰۶، فرانسیسکو پارتنرز[۱۰] تنها مالک گروه اکسلایبریز شد. در نوامبر همان سال ، انداور[۱۱]، توسعه­ دهنده سیستم کتابخانه یکپارچه ویجر، در اکسلایبریز ادغام شد. ماتی­شم توف[۱۲] از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ رئیس و مدیرعامل اکسلایبریز بود. او در نوامبر ۲۰۱۷ به عنوان مدیر عامل پروکوئست منصوب شد و بار وینستین[۱۳] در آن زمان به عنوان رئیس اکسلایبریز انتخاب شد. این شرکت به مؤسسات دانشگاهی امکان ایجاد مدیریت و اشتراک دانش را می ­دهد.

محصولات اکسلایبریز

محصولات این شرکت در حوزه مدیریت کتابخانه شامل چهار محصول است: آلما، الف، ویجر و خدمات مدیریت ۳۶۰

آلما[۱۴]

پلتفرم خدمات کتابخانه ­ای تحت وب[۱۵] که توسط این شرکت در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. آلما سریع ­ترین بستر توسعه­ یافته ­ی خدمات کتابخانه ­ای مبتنی بر اَبر است. آلما یک راه ­حل نسل آینده کتابخانه برای مدیریت منسجم و کارآمد فهرست ­ها، مجموعه ­ها و منابع الکترونیکی، چاپی و دیجیتال و همچنین نظارت، جمع­ آوری، بازیابی و تجزیه و تحلیل است. آلما با یک سیستم واحد، منابع، قالب­ ها و فراداده ­ها را با استفاده از گردش کارها و فرآیندهای مشترک برای حداکثر کارایی تلفیق می ­کند. مدیریت منابع چاپی آلما از دریافت و مدیریت منابع فیزیکی کتابخانه شما با گردش کار و فرآیندهای پیچیده، ادغام با سیستم ­های ذخیره ­سازی از راه دور و خودکار و پیگیری رفید[۱۶] پشتیبانی می­کند. آلما آنالیتکس[۱۷] طیف وسیعی از داده ­های کتابخانه را برای تصمیم­ گیری مبتنی بر داده به گزارش­ های کاربردی و روندهای قابل شناسایی تبدیل می ­کند. استفاده، هزینه به ازای استفاده، تجزیه ­وتحلیل همپوشانی و تجزیه ­وتحلیل معیار مشارکتی چند عنصر از ابزار هوش تجاری آلما است.

آلما از مجموعه ­ای از استانداردهای کاملاً پذیرفته شده پشتیبانی می ­کند و قابلیت همکاری با سایر سیستم ­ها را ساده می ­کند. پیکربندی ساده، بدون برنامه ­نویسی اضافی، مواردی است که برای ادغام آلما در اکوسیستم ­ها با استفاده از استانداردهایی مانند ان.سی.آی. پی.[۱۸]، اس.آر. یو.[۱۹]، زد ۵/۳۹[۲۰]، اس. آی. پی.۲ [۲۱] یا اُ. ای. آی[۲۲] نیاز هست. پلت فرم آلما بیش از ۱۵۰ رابط کاربری برنامه ­های مختلف را پشتیبانی می ­کند. آلما ریسِت ای. پی. آی.[۲۳] دسترسی به داده­ها و گردش کار ذخیره شده در آلما را فراهم می­ کند. شبکه توسعه ­دهنده کلید شما در استفاده بیشتر از این رابط­ های کاربری برنامه­ ها است. رابط کاربری واحد مجموعه­ سازی[۲۴] به اطلاعات مربوط به منابع، لیست ­های سفارش منابع و… دسترسی را فراهم می ­کند، همان­طور که در نقشه زیر توضیح داده شده است.

آلما مجموعه­ ای از خدمات وب را برای مدیریت اطلاعات سفارش و خرید منابع فراهم می ­کند، به شما امکان می­دهد به سرعت و به راحتی جزئیات سفارش­ ها را اصلاح کنید. برای بازیابی یا به روزرسانی داده ­های جمع­ آوری شده، این سرویس­ های وب می ­توانند توسط سیستم ­های خارجی – مانند سیستم ­های عامل اشتراکی – مورد استفاده قرار گیرند. بدون ورود به شبکه توسعه ­دهنده می ­توانید تمام اسناد را مشاهده کرده و رابط کاربری ­ها را امتحان کنید. برای استفاده از این رابط ­ها جهت دسترسی به داده­ های موسسه خود، به یک حساب توسعه­ دهنده شبکه نیاز دارید. این ویدئو کوتاه شما را در روند استفاده از آلما ریسِت ای. پی. آی. با شبکه توسعه ­دهنده راهنمایی می ­کند.

الف[۲۵]

 سیستم کتابخانه یکپارچه الف کتابخانه­ های دانشگاهی، پژوهشی و ملی را با ابزارهای کارآمد، کاربرپسند و پشتیبانی گردش کار برای تأمین نیازهای روزافزون صنعت امروز و آینده تجهیز می­ کند. اجزای سفارشی متناسب با نیاز مؤسسات از هر نوع و اندازه، از کتابخانه­ های تک شعبه گرفته تا بزرگ­ترین کنسرسیوم ­ها و کتابخانه­ های ملی طراحی شده­ اند. فرایندهای کاری کاربرپسند و رابط­ های گرافیکی بصری کارایی کارکنان را افزایش می ­دهد و تجربه کاربران را افزایش می ­دهد.

ویژگی ­های رشد و گسترش، کتابخانه­ ها و کنسرسیوم ­ها را قادر می ­سازد تا محیط کاری منحصربه ­فرد خود را به ­صورت مداوم تجسم و بازآفرینی کنند. ساختار کاربر/ سرورِ چندلایه اصلی و انطباق آن با آخرین استانداردهای صنعت از دیگر ویژگی ­های الف است. بر اساس استانداردهای صنعت، حداکثر قابلیت به اشتراک ­گذاری منابع، اتصال کامل و تعامل یکپارچه با سایر سیستم ­ها و پایگاه ­های داده را ارائه می ­دهد. به مؤسسات امکان استفاده از الگوهای استاندارد فهرست­نویسی الف یا ایجاد نسخه ­های سفارشی را ارائه می­دهد.

 الف چندین روش برای به اشتراک­ گذاری منابع ارائه می ­دهد که از توافق­نامه ­های مختلف مشارکت موجود بین کتابخانه ­ها پشتیبانی می ­کند. پشتیبانی کامل از یونیکد قابلیت متن چند جهته و چند خطی را فراهم می­کند. کاربران می­ توانند با زبان دلخواه خود با سیستم ارتباط برقرار کنند. از طیف بی ­پایانی از پروفایل ­های مربوط به گردش و امانت منابع پشتیبانی می­ کند. محیط کاربرپسند، پرسش و پاسخ و تولید آمار ، اطلاعات مربوط به هر بخشی از کتابخانه ­ی شما را فراهم می ­کند. این نرم ­افزار در دانشگاه آمستردام از سال ۲۰۰۸، در کتابخانه بریتانیا، کتابخانه پلی­تکنیک تیماسک[۲۶] از سال ۲۰۰۲ استفاده شده است.

ویجر[۲۷]

سیستم کتابخانه ویجر راه­ حل یکپارچه کتابخانه است که توسط بسیاری از کتابخانه ­های برجسته جهان انتخاب شده است تا به عنوان نظام بنیادی خدمات خود استفاده کنند. یک رابط گرافیکی بصری دارد، مبتنی بر استاندارد است و بر اساس فناوری سیستم­ های باز ساخته شده است. این ویژگی­ ها به ویجر اجازه می­دهد تا با سیستم ­های موجود کتابخانه و مقیاس برای تأمین نیازهای آینده کتابخانه همکاری کند. ویجر امکانات کاملی برای مدیریت مجموعه ­های چاپی و دیجیتالی ارائه می ­دهد. برای مدیریت مجموعه کتابخانه ­های دانشگاهی و پژوهشی مفید است. ویجر از مارک [۲۸]۲۱ و بسیاری از استانداردهای دیگر صنعت پشتیبانی می ­کند. همچنین کارایی و عملکرد را می­ توان با استفاده از رابط­ های برنامه­ نویسی کاربردی[۲۹] باز افزایش داد. در این ویدئو توضیحاتی در مورد ویجر ورژن ۹ داده شده است.

خدمات مدیریت ۳۶۰[۳۰]

مجموعه خدمات مدیریت ۳۶۰ به شما کمک می­کند تا کل چرخه عمر محتواهای مجاز خود را به طور مؤثر مدیریت کرده و کاربرد آن را تجزیه ­وتحلیل کنید. از مرحله آزمایش تا ارزیابی، خدمات یکپارچه ۳۶۰ فرایند کار را با استفاده از داده­ های حرفه­ ا­ی تنظیم می ­کند. گزارش متمرکز تصمیم­ گیری مبتنی بر شواهد را ترویج می ­دهد، به شما امکان می ­دهد ارزش کتابخانه را نشان دهید. به صورت جداگانه یا جمعی، خدمات ۳۶۰ امکان ردیابی و مدیریت منابع الکترونیکی را به شکل بهینه فراهم می ­کند.  با خدمات هسته[۳۱] مدیریت  ۳۶۰مجموعه ­ای اساسی از ابزارهای مدیریت و ارزیابی را برای بهبود گردش کار و کاهش بار کاری به کار بگیرید. این گزینه ضمن فراهم کردن ابزاری برای کنترل مجموعه و دسترسی یکپارچه به منابع الکترونیکی، به خودکار و متمرکز کردن مدیریت منابع الکترونیکی کمک می­ کند. به جای مشکلات داده­ ها و فرآیندهای تکثیر، می­ توانید آگاهانه تصمیم بگیرید، هزینه ­ها را کاهش دهید و به محتواهای دارای مجوز به سرعت در ابزارهای خود دسترسی داشته باشید.

حجم کار خود را ساده کرده و به کاربران امکان پیدا کردن منابع الکترونیکی مدیریت شده در هسته مدیریت ۳۶۰ را در فهرستگان خود بدهید. با استفاده از پیشینه ­های کاملاً فهرست شده مارک[۳۲] متناسب با مشخصات شما، این سرویس اطمینان می ­دهد که شما فهرستگان خود را به عنوان یک منبع بازیابی بروز کنید. به روزرسانی ­های ماهانه ­ی خودکار انجام می ­شود که دقت کار را بالا می ­برد. این مدیریت منابع ۳۶۰ به شما کمک می­ کند مسائل پیچیده مدیریت اشتراک، از پیگیری شرایط استفاده از مجوز تا مدیریت تاریخ ­های تمدید منابع را کنترل کنید، در حالی که به بهبود ارتباطات، ساده ­سازی روند کار و تصمیم­ گیری دقیق ­تر کمک می ­کند. این راه ­حل که با یک پایگاه دانش معتبر ادغام شده است، توسط کتابخانه ­ها و کنسرسیوم­ ها استفاده می شود.

شمارنده ۳۶۰[۳۳] ابزاری کارآمد برای ساده ­سازی ارزیابی استفاده از منابع الکترونیکی و رفع چالش ­های مربوط به همه جنبه ­های مجموعه­ سازی، مدیریت و گزارش در مورد آمار استفاده از قسمت­ های مختلف خدمات کتابخانه است. شما می ­توانید مدت زمان پردازش و تجزیه ­وتحلیل داده ­های مورد استفاده در شمارنده را کاهش دهید، قیمت منابع را با عناوین مرتبط کنید، هزینه هر استفاده را محاسبه کنید، گزارش ­های سفارشی ایجاد کنید و تجزیه ­وتحلیل هزینه و استفاده را انجام دهید.

از دیگر خدمات این شرکت می­توان خدمات ابری  را نام برد. اکسلایبریز دارای یک مرکز عملیاتی شبکه و امنیت اختصاصی (NOC / SOC) است که ورود و نظارت شبانه­ روزی را برای دسترسی شبکه منطقی به داده ­های کاربران و استفاده از دارایی­ های اطلاعاتی فراهم می­ کند و مرتباً مورد بازرسی قرار می­ گیرد. نظارت اکسلایبریز متشکل از سیستم ­های چند لایه اضافی است که سرویس­ های داخل و خارج از مرکز داده را رصد می­ کنند تا اعتبار خدمات در بالاترین سطح عملکرد را تأیید کنند. نظارت بر عملکرد ابر تضمین بالاترین سطح خدمات است.

 نظارت در خدمات ابری بر اساس یک مفهوم چندلایه شامل زیرساخت و نرم ­افزار ساخته شده است و به طور مداوم تأیید می ­کند که سرویس­ ها همیشه مطابق با بالاترین معیارهای عملکرد در حال اجرا هستند. اکسلایبریز  با خدمات محتوا  در مورد راهبردهای محتوایی مورد نیاز کتابخانه ­ها و کمک به تهیه و تولید آن فعالیت می ­کند. همچنین بخش خدمات حرفه ­ای و خدمات پشتیبانی، با ارائه خدمات مدیریت پروژه، خدمات مشاوره فنی و یکپارچه ­سازی خدمات موبایلی برای دانشگاه ­ها و برطرف کردن نقص­ ها و مشکلات فنی فعالیت می­ کند.

پریمو[۳۴]

دروازه­ای دیجیتالی به سوی تولید ثروت از محتوا است. با پریمو می ­توانید رؤیت پذیری مجموعه کتابخانه ­های خود را به حداکثر برسانید و دسترسی سریع دانشجویان و محققان به مطالب علمی و روش­ های بصری برای کشف محتوای جدید را فراهم کنید. سرویس بازیابی کتابخانه پریمو به طور یکپارچه با طیف گسترده­ ای از سیستم­ های کتابخانه­ ای و دانشگاهی برای گردش کار کارآمد با استفاده از مدل ارتباطی رمز نگاری شده[۳۵]، ادغام می­شود.

  این دمو را در مورد پریمو ببینید. پریمو اکتشاف محتوای تجاری و دسترسی آزاد را که از طریق نمایه مرکزی اکتشافی اکسلایبریز[۳۶] و منابع محلی کتابخانه در دسترس است را ارائه می­ کند. این پوشش عمیق و گسترده است و منعکس­ کننده مقالات موجود در مجله، کتاب ­های الکترونیکی، فیلم ­ها، بررسی­ ها، اسناد حقوقی و موارد دیگر است. این محتوا با دقت از شبکه گسترده ­ای از ارائه ­دهندگان جمع­آوری شده است که توسط تیم کتابداران فراداده اکسلایبریز برای سهولت در بازیابی سریع و آسان غنی شده است و با موارد خاص کتابخانه شما تکمیل می­ شود.

پریمو از یک رویکرد پیچیده رتبه ­بندی ارتباط استفاده می ­کند که مرتبط ­ترین نتایج جستجوی را در ابتدای لیست بازیابی در اختیار کاربران قرار می­ دهد. پریمو با ترکیبی از فناوری نوآورانه رتبه ­بندی ارتباط و گزینه ­های رتبه­ بندی کتابخانه، کتابخانه ­ها را قادر می ­سازد انتظارات و نیازهای کاربران را هنگام جستجوی منابع چاپی، الکترونیکی و دیجیتال برآورده کنند. در اینجا یک بروشور راهنما وجود دارد که توضیحاتی در مورد عملکردهای پریمو می ­دهد. پریمو با برخورداری از هوشمندی در جستجو بهترین نتایج را ارائه می ­دهد.

 فناوری جستجو و رتبه ­بندی در پریمو برای درک مقصود کاربر به عوامل و پارامترهای زیادی متکی است. با استفاده از فناوری اسکولار رنک پریمو[۳۷]، برای رتبه ­بندی نتایج از معیارهای مختلفی استفاده می ­شود:

درجه مطابقت یک مورد با یک پرسش

 نمره ­ای که مقدار اهمیت علمی آن موضوع را نشان می ­دهد

 تاریخ انتشار یک مورد

 اگر اصطلاحات جستجو در قسمت­ های فراداده خاصی از سابقه مورد، مانند نویسنده، عنوان و فیلدهای موضوع، وجود داشته باشد، ارتباط بیشتری به یک مورد نسبت داده می­شود. پریمو همچنین پارامترهای دیگری مانند نزدیکی اصطلاحات جستجو و نوع جستجو (مورد شناخته شده یا جستجوی موضوع) را ارزیابی می ­کند.

اتصال دهنده­ ی اس.اف. ایکس[۳۸]

این مورد نیز خدمتی دیگر از اکسلایبریز است که از طریق این ابزار می ­توانید پوشش و داده­ های مورد نیاز برای پیوند دقیق کاربران با منابع و مدیریت مجموعه خود را دریافت کنید. پایگاه دانش جامع اس. اف. ایکس.[۳۹]یک مخزن مرکزی اطلاعات برای منابع الکترونیکی و محلی شما از جمله فراداده توصیفی و چگونگی اتصال یا پیوند است. صحت داده­ ها و به روزرسانی ­های مداوم ، همکاری نزدیک با ناشران و خدمات به ­روزرسانی خودکار از موارد تضمین کننده خدمات اکسلایبریز است. اتصال­دهنده اس.اف. ایکس را یا به عنوان اکسلایبریز یا به صورت محلی میزبانی کرده و از قابلیت ­­های گسترده­ ای بهره ببرید. قابلیت ­های پیوند را می ­توان به راحتی در هر منبع سازگار با اپن یو. آر. ال.[۴۰]، از جمله سیستم عامل ­های بازیابی ، پورتال کتابخانه ، پایگاه داده انتزاع و نمایه­ سازی، گوگل اسکالر[۴۱]، سیستم ­های مدیریت دوره و موارد دیگر، جایگزین کرد. یک لیست ژورنالی الفبایی، جستجوی کتاب ­های الکترونیکی[۴۲] و فرم جستجوی اتصال ­دهنده ­ی استناد[۴۳] نقاط دسترسی بیشتری به مجموعه الکترونیکی شما می ­دهد.

سامن[۴۴]

ابزار سامن کاربران را با منابع دانشگاهی ارتباط می ­دهد. محققان به کتابخانه به عنوان مرجعی قابل اعتماد برای محتوا و خدمات اعتماد دارند. هرچند اغلب، آن­ها منابع و ابزارهای موجود در کتابخانه را دور می ­زنند و می­خواهند نیازهای تحقیقاتی خود را در جای دیگری برآورده کنند. اگر کتابخانه ­ها بتوانند خدمات منحصربه ­فردی را ارائه دهند که نیازهای محقق را برآورده کند و ارزش بالایی را به همراه داشته باشد، نه تنها به محققان در دستیابی به موفقیت و بهره­ وری جدید کمک می­ کند بلکه این کاربران را تشویق می­کند که همیشه تحقیقات خود را در کتابخانه آغاز کنند. جستجوی تمام منابع موجود در کتابخانه نیز می ­تواند دشوار باشد. محققان باید راهی بهتر برای دستیابی به محتوای کتابخانه و اتصال به منابع فراتر از منابع موجود در مجموعه­ ها داشته باشند. آن­ها باید دید بیشتر و دسترسی بهتر به آنچه کتابخانه می ­تواند فراهم کند – منابع الکترونیکی و چاپی، خدمات تحقیقاتی گسترده و پرسنل- داشته باشند.

سرویس سامن پروکوئست[۴۵] برای همه محققان از هر سطح تجربه، یک نقطه شروع جذاب برای تحقیق است و بیش از انتظار آن­ها خواهد بود. یک جستجوی واحد در میان کتاب­ ها، کتاب ­های الکترونیکی، مجلات، روزنامه­ ها، فیلم ­ها، تصاویر، راهنماهای تحقیق و موارد دیگر از یک فهرست واحد محتوای واحد که از قبل برداشت شده و برای بازیابی بهینه شده است. فراخوانی نه تنها به طور خاص برای ارتقا مجموعه کتابخانه طراحی شده است، بلکه برای جلب نظر محققان و نشان دادن ارزش کتابخانه نیز طراحی شده است. فراتر از ارائه قابلیت جستجوی هم­زمان در کل مجموعه شما، سامن دسترسی به منابع را ساده می­ کند، محققان را به کتابداران متصل می­ کند. سامن نتیجه یک تجربه تحقیقاتی غنی است که منابع شما را رؤیت پذیر می ­کند و راهنمایی ­های تحقیقاتی را فراهم می ­کند.

 سامن یک تجربه برتر تحقیقاتی را ارائه می ­دهد که محققان را قادر می ­سازد تا منابع کتابخانه ­ای را بهتر بازیابی، قابل دسترس و به اشتراک بگذارند. سامن برای تأمین نیازهای محقق و بهبود نقش کتابخانه شما در فرآیند تحقیق طراحی شده است. چهار اصل ساده طراحی سامن نه تنها از کاربران پشتیبانی می ­کند ، بلکه کتابداران نیز از آن سود می­ برند:

پوشش گسترده و قابل اطمینان

 کشف و دسترسی آزاد

 مدیریت ساده و کتابداری جاساز شده[۴۶]

 سامن به کاربران کمک می­ کند منابع مختلفی را که از طریق محتوای مشترک، مجموعه ­های محلی ، دسترسی آزاد[۴۷] یا مخازن سازمانی موجود در دسترس هستند، بازیابی کنند. این قابلیت یک تجربه تحقیقاتی مدرن است که جستجو و کاوش قوی را همراه با رتبه­ بندی اثبات شده، ارتباط بی ­طرف و دسترسی به منابع را ارائه می ­کند. گزینه­ های سفارشی­ سازی فرصت­ های جلب نظر کاربران و گسترش خدمات کتابخانه را افزایش می ­دهد. رابط برنامه ­نویسی کاربردی[۴۸] جستجوی جهانی، کاوش منابع و دسترسی به محتوا را تسهیل می ­کند.

الریخ وب[۴۹]

الریخ وب دانش نشریات برای کتابداران و محققان است. الریخ وب، دامنه و عمق فهرست معتبر دوره­ای الریخ[۵۰] را با محتوا و ویژگی ­های قابل تنظیم برای کمک به شما در بازیابی، ارزیابی و تصمیم ­گیری در مورد منابع نشریات و ارائه ­دهندگان آن­ها، برای کتابخانه شما امکان ­پذیر می­ سازد. این ابزار محلی برای یافتن جدیدترین جزئیات کتابشناختی، ناشر و دسترسی مکانی، با جستجوی کاربرپسند، نتایج عملی و ادغام با فرایند کار مدیریت و بازیابی کتابخانه شما کاربرد دارد.

برای کتابخانه­ های دانشگاهی، الریخ وب شناسایی عناوین علمی، داوری ­شده یا توصیه شده برای مطالعه یا عناوین مراکز انتشار را آسان می ­کند. برای همه کتابخانه ­ها، سوابق غنی جزئیاتی مانند ناشر، تمرکز تحریریه، قالب، موضوعات، زبان، آی.اس. اس. ان.[۵۱] و تاریخچه عنوان را نشان می ­دهد. پیوندهای بین شماره­ های مرتبط امکان بازیابی سریع را فراهم می ­کند. جداول محتویات دارای آدرس[۵۲] و پیوندهای فهرست کتابخانه شما، به کاربران کمک می­ کند متن کامل را در مجموعه­ های الکترونیکی کتابخانه شما بازیابی کنند.

کمپس ام.[۵۳]

کمپس ام. یک برنامه تلفن همراه و پورتال ارائه می ­دهد که به شما کمک می­کند اهداف راهبردی خود را تحقق بخشید و به دانشجویان، یک فروشگاه یک مرحله ­ای برای هر آنچه که نیاز دارند ارائه می ­دهد. مدیریت ساده، مقرون به صرفه برای اجرا و همیشه نوآورانه، این برنامه را به بهترین برنامه دانشگاه برای کالج ­هایی که می­ خواهند انقلابی در راهبردهای دیجیتال خود ایجاد کنند، تبدیل کرده است. این ویدیو در مورد این برنامه توضیح می­ دهد.

لگانتو[۵۴]

لگانتو، سیستم مدیریت لیست منابع، به شما کمک می­کند تا یادگیری معنادار را تقویت کرده و موفقیت دانشجویان را در محیط­ های یادگیری آنلاین ، دانشگاهی و ترکیبی تقویت کنید. این ابزار شما را قادر می­ سازد با استفاده از مجموعه کتابخانه ­ها، تخصص­ ها و خدمات، دسترسی به مطالب درسی را ساده کرده و هزینه ­های آن­ ها را کاهش دهید. دانشکده می­ تواند به راحتی لیستی از منابع را که شامل همه انواع مطالب است، تهیه کند؛ کتابداران می­ توانند منابع را با کارایی بیشتر فراهم کنند و برای حمایت از دوره ­های بیشتر مقیاس ­بندی کنند و دانشجویان می­ توانند به همه مطالب درسی از یک مکان و از هر دستگاهی دسترسی داشته باشند. لگانتو در سیستم مدیریت یادگیری شما[۵۵] تعبیه شده است و کاملاً با آلما ، خدمات اکتشاف (بازیابی) کتابخانه، برنامه ­های تلفن همراه، ابزارهای استناد و سایر سیستم­ های دانشگاه ادغام می ­شود.  ویدیوی راهنما را از اینجا ببینید.

روزتا[۵۶]

روزتا یک راه ­حل برای حفظ و نگهداری دارایی ­های دیجیتال برای کتابخانه ­ها ، بایگانی­ ها ، موزه ­ها و سایر مؤسسات است. این ابزار با جمع ­آوری، مدیریت و تحویل ایمن و مطمئن انواع اطلاعات دیجیتال، امکان حفظ آن برای نسل ­های بعدی را فراهم می­ کند. شرکت اکسلایبریز در حوزه تحقیق و پژوهش و کمک به محققین نیز خدماتی ارائه می­ دهد که در زیر به شکل کوتاه به آن اشاره­ می­ کنیم در صورت تمایل برای اطلاعات بیشتر لینک ­ها را دنبال نمایید.

مدیریت اطلاعات تحقیق[۵۷]

مجموعه راه­ حل­ های مدیریت اطلاعات تحقیقاتی به شما امکان می ­دهد تا دید تحقیقات موسسه خود را بهبود بخشید و عملکرد تحقیق را در همه زمینه ­ها اندازه ­گیری کنید. اکسلایبریز ابزارهایی را برای جمع­ آوری، مدیریت و افشای تمام نتایج و داده ­های تحقیقاتی شما، مطابقت محققان با فرصت­ های مناسب بودجه و فرآیندهای خودکار در اختیار شما قرار می­ دهد تا بار فرایندهای تحقیق، کتابخانه و محقق را کاهش دهد.

اسپلورو[۵۸]

اسپلورو با به حداکثر رساندن دید، کارایی و انطباق فعالیت ­های تحقیقاتی، راه را برای تأثیر بیشتر تحقیقات دانشگاهی هموار می­ کند. این کار را با ضبط نظام ­مند، مدیریت و انتشار خروجی و داده­ های تحقیق، استفاده از مهارت و فناوری کتابخانه و یکپارچه سازی با فرایندهای کار تحقیقاتی موجود انجام می­ دهد.

ریف­ورکس[۵۹]

مدیر مرجع ریف ­ورکس مناسب مؤسساتی است که می­ خواهند دانشجویان و محققان مقالات بهتر و دقیق ­تری تولید کنند. ریف­ورکس با ارائه ابزاری با کاربرد آسان برای استناد، کتابشناسی و مدیریت مرجع، فرآیند تحقیق، همکاری، سازماندهی داده­ ها و نوشتن را ساده می­ کند (احتمالاً شبیه اندنوت[۶۰] یا مندلی[۶۱] است).

پیوت آر.پی.[۶۲]

پیوت آر.پی. با دستیابی به جامع­ ترین منابع جهانی فرصت­ های تأمین مالی، تسهیل یافتن همکار تحقیقاتی و ارائه بینش و میانبرهایی برای کمک به سازمان­ های تحقیقاتی در دستیابی به سهم بیشتری از بودجه موجود، روند تحقیق را تسریع می ­کند. این ابزار با یکپارچه ­سازی راه ­حل­های بودجه و تخصص در کنار هم به صدها موسسه تحقیقاتی برجسته جهان خدمت  می ­کند. کاربران همچنین از اطلاعات به موقع و مطمئن اخبار پژوهشی حرفه ­ای بهره ­مند می ­شوند.

پانویس ها

[۱] .ExLibris

[۲] .ProQuest

[۳] .Automated Library Expandable Program

[۴] .ALEPH-100

[۵]. “Aleph”

[۶] . Yohanan Spruch

[۷] . MetaLib

[۸] . DigiTool

[۹] . Verde

[۱۰] . Francisco Partners

[۱۱] . Endeavour

[۱۲] . Matti Shem Tov

[۱۳] . Bar Veinstein

[۱۴] .ALMA

[۱۵] . Alma: A SaaS Library Services Platform (LSP) به برنامه‌های SAAS گاهی اوقات نرم افزار میزبان، نرم افزار درخواستی یا نرم افزار تحت وب گفته می شود.

[۱۶] . RFID

[۱۷] . Alma Analytics

[۱۸] . NCIP

[۱۹] .SRU

[۲۰] . z39.50

[۲۱] . SIP2

[۲۲] . OAI

[۲۳] . Alma REST API

[۲۴] . Acquisitions API

[۲۵] .Aleph

[۲۶] . Temasek

[۲۷] . Voyager

[۲۸] . MARC 21

[۲۹] .API

[۳۰] . ۳۶۰ Management services

[۳۱] . ۳۶۰ Core

[۳۲] . MARC

[۳۳].  ۳۶۰ Counter

[۳۴] .Primo

[۳۵] . end-to-end

[۳۶] . Ex Libris Central Discovery Index (CDI)

[۳۷] . Primo® ScholarRank® technology

[۳۸] .SFX Link

[۳۹] . SFX

[۴۰] . OpenURL

[۴۱] . Google Scholar

[۴۲] . eBook

[۴۳] . CitationLinker

[۴۴] . Summon

[۴۵] . ProQuest Summon

[۴۶] . Embedded Librarianship

[۴۷] . Open Access

[۴۸] . API

[۴۹] . Ulrichsweb

[۵۰] . Ulrich’s Periodicals Directory

[۵۱] . ISSN

[۵۲] . OpenURL

[۵۳] .Campus M

[۵۴] .leganto

[۵۵].learning management system (LMS)

[۵۶] . RosettaRosetta

[۵۷] . research information management

[۵۸] .Esploro

[۵۹] . RefWorks

[۶۰] .EndNote

[۶۱] .Mendeley

[۶۲] . Pivot-RP

منبع

http://www.exlibrisgroup.com

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ثریا زنگنه
عنوان مقاله: معرفی شرکت ارائه دهنده خدمات کتابخانه ­ای  اکسلایبریز
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12263
Download PDF

درباره ی ثریا زنگنه

کارشناسی ارشد علم اطلاعات - کارمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

یک دیدگاه

  1. این شرکت یک ابزار دارد به نام اسپلورو (Esploro ) که این ابزار امکان ایجاد و بروزرسانی خودکار پروفایل محققان، نمایش انتشارات، دستاوردها و فعالیت های دانشگاهی محققان را در یک مکان فراهم می کند. محققان از روشی بدون زحمت برای ارائه کار خود به جهان، جذب سرمایه گذاران و تسهیل همکاری بهره مند می شوند. این ابزار در آینده نچندان دور و حتی همین الان هم خیلی به کار میآید. کارفرمایان، صاحبان مشاغل و حتی ادارات دولتی برای جذب نیرو شاید دیگر مصاحبه نگیرند و به همین رصد پروفایل ها برای استفاده و بکارگیری افراد در مشاغل مختلف بسنده کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *