خانه / آرشیو / تفاوت و شباهت میان پایان‌نامه و رساله(Dissertation & Thesis)، دو عبارتی که به جای یکدیگر به کار می‌روند

تفاوت و شباهت میان پایان‌نامه و رساله(Dissertation & Thesis)، دو عبارتی که به جای یکدیگر به کار می‌روند

تفاوت میان Dissertation و Thesis

هر دو عبارت لاتین Dissertation و Thesis در زبان فارسی به هر دو صورت «پایان‌نامه» و «رساله» ترجمه فارسی می‌شوند و یا اغلب، به جای یکدیگر به کار می‌روند در حالی که دو معنای متفاوت دارند.

در اغلب موارد، عبارت Dissertation به معنای رساله دکترا و عبارت Thesis به معنای پایان‌نامه مقاطع قبل از دکترا مانند کارشناسی ارشد و کارشناسی است[۱].
پایان‌نامه مقاطع قبل از دکترا یا همان Thesis، تعداد صفحات بسیار کم‌تری نسبت به Dissertation یا رساله دکترا دارد و مدت‌زمان جلسه دفاع از آن یک ساعت است. تز کارشناسی ارشد، حداقل باید دارای یکصد صفحه به طور معمول  باشد[۲]. رساله دکترا دو تا سه برابر، حجم بیشتری دارد و جلسه دفاع از آن نیز چندین ساعت است[۳].

مهم‌ترین تفاوت میان رساله دکترا و پایان‌نامه کارشناسی ارشد، در اهداف این دو است. در مقطع ارشد، فرد، به موضوعی می‌پردازد و با عنایت به مطالعات پیشین و با یک رویکرد جدید، آن را می‌پروراند؛ اما در مقطع دکترا، فرد باید از خودش یک ایده جدید یا فرضیه جدید مطرح نماید و آن را اثبات یا رد نماید[۴]. در واقع، دفاع از پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد، به دانشجو فرصت می‌دهد تا مطالعات و تحقیقات خود را در یک موضوع خاص به نمایش بگذارد فارغ از اینکه فرضیه یا ایده جدیدی دارد یا خیر[۵].

نکته مهم این است که هر دانشگاهی در جای جای دنیا قوانین خاص خود را دارد و ممکن است تعریف خاصی از ساختارهای متفاوت پایان‌نامه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا رساله دکترا در دانشگاه خود، داشته باشد. حتی ممکن است، دو دانشگاه مستقل در یک کشور واحد، تعاریف واحدی نداشته باشند[۶]؛ بنابراین، تعاریف خود دانشگاه‌ها از دو عبارت Dissertation  و Thesis  اهمیت دارد. برای دریافت اطلاعات، در این مورد باید به وب‌سایت هر دانشگاهی به طور جداگانه رجوع کرد[۷]. اما مواردی که در این نوشتار می‌آید، در حالت کلی به تفاوت‌ها یا شباهت‌های پایان‌نامه[۸] و رساله[۹] اشاره دارد.

هر دو مورد Dissertation و Thesis پروژه‌های تحقیقاتی رسمی دانشگاهی هستند که به‌صورت ساختار مند و با روش تحقیقی مناسب به پاسخگویی به  تعدادی پرسش می‌پردازند. هر دو نیز به مطالعه تحقیقات پیشین مشابه می‌پردازند[۱۰] (ادبیات تحقیق[۱۱]

در انگلستان و ایالت متحده آمریکا تعاریف از دو واژه مذکور، برعکس یکدیگر است[۱۲]. در ایالت متحده آمریکا، برای دو عبارت مذکور، همان تعاریف معمولی که در ابتدای مقاله اشاره شد به کار می‌رود. اما در انگلستان، عبارت Dissertation برای پروژه‌های دانشگاهی انتهای مقطع کارشناسی ارشد[۱۳] و عبارت Thesis  برای پروژه‌های مقاطع دکتری[۱۴] به عنوان مثال،  دوره‌های PhD،DBA و غیره به کار می‌رود[۱۵].

دانشجویان کارشناسی ارشد، معمولاً دو مسیر انتخابی دارند، می‌توانند Thesis یا پایان‌نامه داشته باشند و یا نداشته باشند؛ اما اغلب افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند ترجیح می‌دهند که در مقطع کارشناسی ارشد، پایان‌نامه داشته باشند تا برای تحقیق در رساله مقطع دکترا یا همان Dissertation آمادگی کسب کنند[۱۶].

در هر دو مورد Dissertation و Thesis، انتظار می‌رود که دانشجو در جلسه دفاع از کار تحقیقاتی خود، تسلط کافی بر ادبیات تحقیق و حوزه پژوهش خود داشته باشد و از عهده پرسش‌هایی که در جلسه مطرح می‌شود به خوبی برآید[۱۷].

شباهت دیگری که میان رساله دکترا و پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد این است که در هر دو مورد دانشجویان، نمی‌توانند کار تحقیقی و یا جملات سایر نویسندگان و پژوهشگران را کپی‌برداری نمایند[۱۸]

پانویس:

[۱].https://www.uopeople.edu/blog/dissertation-vs-thesis/
[۲].https://www.uopeople.edu/blog/dissertation-vs-thesis/
[۳].https://www.uopeople.edu/blog/dissertation-vs-thesis/
[۴].What is the Difference Between a Thesis and a Dissertation?
[۵].https://www.uopeople.edu/blog/dissertation-vs-thesis/
[۶].https://gradcoach.com/dissertation-vs-thesis-whats-the-difference/
[۷].https://gradcoach.com/dissertation-vs-thesis-whats-the-difference/
[۸].Thesis
[۹].Dissertation
[۱۰].https://gradcoach.com/dissertation-vs-thesis-whats-the-difference/
[۱۱].Literature Review
[۱۲].https://blog.thesishelp.net/thesis-vs-dissertation/
[۱۳].Master
[۱۴].Doctoral
[۱۵].https://gradcoach.com/dissertation-vs-thesis-whats-the-difference/
[۱۶].What is the Difference Between a Thesis and a Dissertation?
[۱۷].https://www.enago.com/academy/thesis-vs-dissertation/
[۱۸].https://dissertationauthors.com/blog/dissertation-vs-thesis

نویسنده: مریم طاوسی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مریم طاوسی
عنوان مقاله: تفاوت و شباهت میان پایان‌نامه و رساله(Dissertation & Thesis)، دو عبارتی که به جای یکدیگر به کار می‌روند
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۷
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۴۰۰
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12375
Download PDF

درباره ی مریم طاوسی

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت کتابخانه های دیجیتال دانشگاه تهران - همکار پژوهشی آزمایشگاه پایش دیجیتال کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *