خانه / کارآفرینی / استارتاپ‌ها / رویداد تدکس در کتابخانه ها

رویداد تدکس در کتابخانه ها

آیا تابه‌حال ایده ای شنیده اید یا ایده‌ای داشته‌اید که بخواهید جهان درمورد آن باخبر شود؟

رویداد تدکس در چه موردی می‌باشد؟
اگر ایده‌ای دارید یا به دنبال یادگیری ایده‌ها و اطلاعات جدید هستید، باید نگاهی به وبسایت TED بیندازید.
۱TED یک سازمان غیر انتفاعی است، که به گسترش اندیشه‌ها و تبادل اطلاعات در اشکال کوتاه و مذاکرات کاربردی (معمولاً ۱۸ دقیقه یا کمتر) اختصاص داده‌ شده است. تد در سال ۱۹۸۴ به عنوان کنفرانسی که در آن تکنولوژی، سرگرمی و طراحی به هم ملحق شده بودند، آغاز به کارکرد، و امروزه تمامی موضوعات را از رشته‌های علمی گرفته تا تجارت، کسب‌وکار و معضلات جهانی را تحت پوشش قرار می دهد، که به بیش از صد زبان مختلف موجود است.


این خصوصیات ممکن است یادآور کتابخانه‌ای عمومی باشد که از همه موضوعاتی که در کتابهای کتابخانه عمومی یافت میشود کنفراس تد از آن بحث می کند؛ اما مطالعه یک کتاب به زمان بیشتری نیاز دارد، این طور نیست؟ بنابراین چرا یک مذاکره تد در کتابخانه ها راه اندازی نکنیم؟! باتوجه به علاقه زیاد به تد در ۶ سال گذشته سازمان تد زیر روالی به نام TEDx (هر x به معنی سازماندهی یک رویداد و برنامه مستقل است) راه اندازی کرد.
برنامه تدکس برای کمک به جوامع سازمان ها و افراد مختلف که تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارند طراحی شده است.
اولین کنفرانس تدکس کتابخانه‌ای؛ در کتابخانه وستپورت در ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۱ برگزار شد. بعد از آن بیشتر کنفرانس های تدکس کتابخانه ای در شمال امریکا و فقط دو کنفرانس در اروپا در کتابخانه تورگنیف (مسکو و روسیه) و کتابخانه کپریونیتسا (کپریونیتسا کرواتی) برگزار شد. انجمن کتابخانه های آمریکا این ابتکار را به رسمیت شناخته است و رئیس سابق انجمن خانم باربارا استریپلینگ از این ابتکار حمایت کرده است. انجمن کتابخانه های آمریکا همچنین وبیناری سازماندهی شده برای همه علاقه مندان به برگزاری تدکس در کتابخانه هایشان تشکیل داده است.

تدکس به کپریونیتسا کرواسی می‌رود:
در می سال ۲۰۱۳ کتابداران ماجاکرولیک گوکان و پیتر لوکاکیک در کتابخانه عمومی فرن گالویس در کپریونیتسا مجوزی را اعمال کردند و شروع به تشکیل تدکس کتابخانه ای در کپریونیتسا کردند.
تاکنون تدکس کتابخانه کپریونیتسا ۶ بار (به صورت آزمایشی برای اینکه بدانند که آیا مردم به تدکس علاقمندند یا نه، و اولین کنفرانس از برنامه های ثبت شده وبسایت تد به نمایش گذاشته شد). پنج کنفرانس دیگر ترکیبی از مذاکرات و برنامه های ثبت شده از وبسایت تد بود. بعد از دو سال تدکس کتابخانه کپریونیتسا به عنوان رویداد شناخته شد. برای رویداد هفتم ما باید به صدور بلیط برای همراهی مردم بپردازیم؛ اگرچه این راه گزینه ای برای سازماندهی آن در مکان‌های مختلف نیست؛ زیرا پس از آن دیگر به عنوان رویداد تدکس کتابخانه ای نخواهد شد.
توضیح کوتاهی در مورد اینکه مذاکرات ما در چه موضوعاتی بود:

  • Vlatko Štampar چگونه او یک معمار کمدی بود.
  •  Tinka Kalajžić مشارکت در بحران های پناهندگان
  •  Ivana Bašić کتاب‌درمانی
  •  Mario Grobenski کار عکاسی
  • Miljenko Flajs اهمیت تنهایی
  •  Korado Korlević تحصیلات جوانان

در آغاز برنامه‌های ما بیشتر از طریق بودجه کتابخانه ها تامین می‌شد؛ اما دو رویداد آخر آن توسط وزارت فرهنگ جمهوری کرواسی، اداره گردشگری کپریونیتسا کریژوتسی و پودرافکا حمایت می شد.

چرا باید به فکر سازماندهی یک برنامه تدکس کتابخانه‌ای برای کتابخانه‌ها باشیم؟
شروع سازمان‌دهی کنفرانس‌های تدکس برای کتابخانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا راه بزرگی در جهت مشارکت فعال در زندگی و توسعه ارتباطات محلی است. شرکت کنندگان کنفرانس در معرض موضوعاتی قرار میگیرند که تشویق ژرف اندیشی ودستاوردهای تازه دانش در زندگی را احاطه می‌کند. افراد خلاق افرادی هستند که ایده‌های جدید و خوبی دارند، افرادی که در جامعه جایی برای بیان ایده‌های خود ندارند، این افراد می توانند کتابخانه‌ها را به عنوان مکانی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و برنامه‌های خود بشناسند تد برند معروفی است که توجه ها را به خود جلب می کند؛ و شهرت خوبی در تمام جهان دارد که می‌تواند کاربران را به سمت خود بکشاند.

کارها و اصول اولیه تد و تدکس
برای سازمان‌دهی یک رویداد تدکس لازم است به دنبال مجوزی از طریق یک فرم ساده اینترنتی بود. تد دستورالعمل‌ها و قوانین کلی را برای رویداد تدکس فراهم می‌کند؛ اما کنفرانس اختصاصی تدکس مثل تدکس کتابخانه کپریونیتسا به طور مستقل سازمان‌یافته است. اگر رویدادی کمتر از نیم روز طول بکشد قراردادی جهت ارائه TEDTALK از وبسایت تد وجود دارد؛ اما اگر بیشتر از آن زمان طول بکشد اجبارا ۲۵ درصد از رویداد شامل TEDTALK می‌شود. تدکس توسط داوطلبانی از جوامع محلی تشکیل‌شده است؛ و باید توجه داشت که برنامه‌های کنفرانس تد بدون هیچ‌گونه اسپانسر یا تبلیغات مذهبی یا سیاسی انجام می‌شود. هدف این برنامه‌ها شروع مذاکرات و مشارکت بین شرکت کنندگان است. سخنرانان در تد و تدکس مبلغی دریافت نمی کنند، مشارکت آنها داوطلبانه است که کار بزرگی است چون اغلب کتابخانه‌ها حداقل بودجه‌ها را برای این برنامه ها درنظر می‌گیرند.
منتظر چه هستید؟ افراد داوطلب و کتابخانه هایی که به انتشار ایده‌های خود علاقه دارند را پیدا کنید که آنها را به نمایش گذارند.
پیتر لوکاکیک فارغ التحصیل در علوم اطلاعات/علم کتابداری، تاریخ و تعلیم و تربیت از دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه زاگرب در سال ۲۰۰۹ است. از سال ۲۰۰۹ به عنوان سرپرست گروه بزرگسالان کتابخانه عمومی فرن گالویس در کپریونیتسا کرواسی مشغول به کار شد. زمینه اصلی علاقه پیتر کار کردن با مراجعه کنندگان بزرگسال، کتابهای الکترونیکی و کار با شبکه های اجتماعی و نرم افزارها و تاثیرات آنها در کتابخانه ها بود.
او فعالانه در ایجاد برنامه هایی برای بزرگسالان در کتابخانه کار کرد و یکی از برگزارکنندگان تدکس کتابخانه کپریونیتسا می باشد-اولین برنامه تدکس کتابخانه‌ای در اتحادیه اروپا.
ماجا کرولیک گاکان فارغ التحصیل در علوم اطلاعات و علم کتابداری و زبان و ادبیات کرواسی از دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه زاگرب در سال ۲۰۱۱ است. او پایان نامه ای با عنوان “دیجیتالی شدن روزنامه ها با مثالی از پروژه های دیجیتالی کتابخانه عمومی فرن گالویس در کپریونیتسا کرواسی” فارغ‌التحصیل شد. از سپتامبر ۲۰۱۲ به عنوان متخصص اطلاعات در گروه بزرگسالان کتابخانه عمومی فرن گالویس در کپریونیتسا مشغول به کار شد. علاقه اصلی او دیجیتالی شدن میراث فرهنگی و مطالعه درباره فرهنگ ها در محیط‌های دیجیتالی بود.

پانویس ها:

۱.Technology , Entertainment ,Design

۲.Westport

۳.Turgenev Library

۴.Koprivnica Library

۵.Barbara Stripling

۶.Maja Krulić Gačan

۷.Petar Lukačić

۸.Fran Galović

۹٫križevačke

۱۰.Podravka

۱۱.Zagreb

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Library as TEDx Platform

مترجم: شیرین زاهدی

همچنین در اینجا می توانید تدهای برگزار شده با موضوع کتابخانه را ببینید:
https://www.ted.com/topics/library

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): شیرین زاهدی
عنوان مقاله: رویداد تدکس در کتابخانه ها
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۱
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2073
Download PDF

درباره ی شیرین زاهدی

کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه کارشناس ارشد علم سنجی، دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *