خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / ۴ راهی که کتابداران می توانند به دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت کمک کنند

۴ راهی که کتابداران می توانند به دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت کمک کنند

همیشه آسان نیست که بتوان به مسیر ناشناخته را شناسایی و هدایت کرد. شما ممکن است در طول راه با موانعی برخورد کنید، موانعی که هم می‌توانند شما را به جلو پرتاب کنند(باعث پیشرفت شوند) و هم باعث دستپاچه کردن شما شوند.

یک کوهنورد بدون تجربه، وابسته به نقشه و علاماتی است که او را به راه درست راهنمایی می‌کند.

جوجه‌ای که تازه پرو بال درآورده وابسته به راهنمای مسیرش است که با کلمات تشویقی به او نیرو دهد.

برای دانش آموزان مقطع دبیرستان، روند تحقیق می‌تواند به همان اندازه دلهره‌آور باشد. به همین دلیل است دسترسی به یک ابزار تحقیقاتی با استفاده آسان که دربرگیرنده منابع اطلاعاتی قابل اعتماد باشد برای موفقیت دانش آموزان در مدرسه و مقاطع بالاتر مهم و حساس است.

برای مثال، جو دانش‌آموز سال دوم دبیرستان است. او می‌خواهد مقاله پژوهشی در مورد گرم شدن کره زمین بنویسد. مجهز به کار با یک پایان‌نامه، شروع به جستجو در اینترنت کرد. او مقدار زیادی اطلاعات یافت. اما کدام‌یک بهترین است؟! کدام‌یک صحیح و قابل‌اعتماد است؟! به کدام می‌شود استناد کرد؟! راه و روش نامشخص است. و جو دستپاچه شد. چشمانش سوخت، سرش درد گرفت. جو با خستگی و اعتمادبه‌نفسی خردشده در این اندیشه بود که کار را رها کند. صعود بی‌پایان به نظر می‌رسد.

خوشبختانه جو راه رهایی را هنگامی‌که چند پله از کتابخانه پایین رفته بود، یافت. مانند یک مربی راهنما، کتابدار به جو کمک کرد تا بر پژوهش دشوارش با نشان دادن اطلاعات مورد اعتمادی که در خدمات کتابخانه‌ای مانند جستجو، مرتب کردن، محدود کردن نتایج و دسترسی به منابع، غلبه کند. او توانست درمیان همه‌ی منابع کتابخانه جستجو کند. مقالات را برای استناددهی در آینده در پوشه‌ای ذخیره کند و به‌راحتی فهرست‌های استنادی به وجود آورد. جو به‌یک‌باره انرژی یافت. به جو الهام شد. با تشکر از راهنمایی‌های کتابدار خود و منابع کمک‌کننده کتابخانه، او به خط آخر مقاله خود رسید. مقاله او کامل شد و اعتمادبه‌نفسش تجدید شد. جو برای چالش بعدی آماده است.

به‌عنوان کتابدار مدرسه، شما در بهترین جایگاه برای آماده‌سازی دانش‌آموزانی مانند جو برای دستیابی به موفقیت هستید. نمودار اطلاعاتی زیر در مورد چگونگی استفاده از خدمات مساعدت کننده توضیح می‌دهد .

۱- در شروع کار به آن‌ها کمک کنید: خدمات کتابخانه‌ای کشف راه‌حل را به‌منظور آماده‌سازی دانش‌آموز برای رویارویی با انواع ابزار تحقیق کتابخانه‌ای در دانشکده ها و دانشگاه‌های جهان انجام دهید .

۲- راه را به آن‌ها نشان دهید : یافت اطلاعات را با استفاده از تجربه جستجوی کاربر مدار آسان کنید. با فراهم کردن گزینه جستجوی ساده و لیست یافته‌ها، مدخل‌های مجموعه‌ی خود را اعم از منابع، مقالات، کتب و کتب الکترونیکی برجسته کنید.

۳- دری رو به سواد اطلاعاتی بازکنید: به دانش آموزان آموزش دهید تا بین منابع قابل‌اعتماد را از میان آن‌هایی که در شبکه‌ی وب پیدا می‌کنند تمایز قائل شوند و منابعی را که بهترین پشتیبانی را از اهداف جستجویشان می‌کنند ارزیابی کنند.

۴- به آن‌ها برای دستیابی به خط پایان کمک کنید: منابع الکترونیکی کتابخانه شما از برنامه درسی مدرسه و یکپارچگی اطلاعات و فناوری‌های ارتباطات پشتیبانی می‌کند. به دانش آموزان، دانش و مهارتی که آن‌ها برای رقابت در جامعه جهانی نیاز دارند، بدهید.

منبع:

 این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: ۴Ways Librarians Can Help College-Bound Students to Succeed

مترجم: فرزانه حبیبی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فرزانه حبیبی
عنوان مقاله: ۴ راهی که کتابداران می توانند به دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت کمک کنند
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2307
Download PDF

درباره ی فرزانه حبیبی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *