خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / مصاحبه با تعدادی از اعضا هیئت تحریریه مجله کتابدار ۲٫۰

مصاحبه با تعدادی از اعضا هیئت تحریریه مجله کتابدار ۲٫۰

سلام به خوانندگان محترم مجله کتابدار ۲٫۰

در ویژه نامه نوروز تصمیم گرفتیم مصاحبه کوتاهی را با اعضا هیئت تحریریه داشته باشیم و از این بهانه استفاده کنیم تا هم با بعضی از اعضا مجله آشنا بشوید و هم اعضا تحریریه با خوانندگان مجله ارتباط نزدیکتری داشته باشند.

تعدادی از دوستان خوب ما در هیئت تحریریه در این مصاحبه با ما همراه شدند و به ۵ سوال ثابت پاسخ دادند که در ادامه خواهید خواند.

سؤالات مصاحبه ویژه‌نامه نوروز – مجله کتابدار ۲٫۰

  1. لطفاً معرفی از خودتان داشته باشید و نحوه آشنایی شما با گروه کتابداران ۲٫۰ و مجله کتابدار ۲٫۰ را بفرمایید؟
  2. اگر بخواهید معرفی از رشته خودتان داشته باشید چگونه آن را توصیف می‌کنید؟
  3. فکر می‌کنید شما چه میزان می‌توانید در ارتقا جایگاه کتابخانه و کتابداری در اجتماع، و بهبود در وضعیت سواد اطلاعاتی اجتماع تأثیر داشته باشید؟ و کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید؟
  4. پیشنهاد شما برای افزایش میزان مطالعه در بین اقشار مختلف چیست؟ و چه میزان برای آن تلاش کرده‌اید ؟
  5. و در پایان پیام تبریک سال نو و آرزوی شما در سال جدید ، برای خوانندگان مجله کتابدار ۲٫۰.

 

خانم معصومه انصاری

دانش‌آموختۀ کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی

  1. معصومه انصاری هستم، دانش‌آموختۀ رشتۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی و دانشجوی ورودی سال ۱۳۹۳ مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی همان دانشگاه. در سازمان‌ها و مراکز مختلفی نظیر کتابخانۀ مرکزی مجلس شورای اسلامی، کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، کتابخانه مرکزی کانون اسلامی انصار،کتابخانۀ پیش‌دبستان و دبستان پسرانۀ تمام هوشمند پیشگامان کامپیوتر و … فعالیت داشتم و در حال حاضر به‌عنوان نیروی طرح پزشکان و پیراپزشکان در کتابخانۀ دانشکدۀ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان مشغول به کار هستم.
    یکی از دوستان و همکاران عزیز و قدیمی بزرگواری فرمودند و گروه را به من معرفی و البته با هماهنگی مدیر گروه من را به گروه دعوت کردند که از ایشان سپاسگزارم. در گروه با مجله آشنا شدم و پس از ابراز تمایل و ارسال اولین مطالب به گروه هیئت تحریریه پیوستم و البته در گروه مورد لطف و توجه دوستان عزیز قرار گرفتم.
  2. رشتۀ کتابداری در همۀ گرایش‌ها؛ گرایش پزشکی و مهندسی و علوم انسانی، به‌زعم بنده در اجتماع جزء رشته‌های مغفول است که باید دوستان کتابدار تلاش خود را برای شناساندن آن دوچندان کنند. به نظر من بهترین راه شروع، شروع از گروه خانواده است که باید بگویم من هنوز در این مرحله هستم. کتابداری برای کتابداران مانند معدنی است ناشناخته و بی‌انتها، که پس از شناسایی استخراج از آن پایانی ندارد.
  3. سعی من این است که در جوامع رسمی‌تر مانند محل کار فعالیت‌هایی داشته باشم که به‌عنوان نیرویی مفید به چشم بیایم و بعد ابراز کنم که “من یک کتابدارم”. در محل کارم از ابتدای اشتغال تاکنون هدف و سعیم همین بوده است. در محل کار کنونی سعی می‌کنم با ارائۀ پیشنهادهایی به دانشجویان و مراجعه‌کنندگان(بازیگران اطلاعاتی) (برخلاف فعالیت‌های سابق کتابخانه) در جهت جذب آنان برآیم. متأسفانه تصویر خوشایندی از کتابداران در ذهن دانشجویان وجود ندارد. من به همراه همکارم سعی کردیم که با دوستی با دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی ایشان را به کتابخانه دعوت و تشویق به حضور در آن کنیم. کتابخانه اکنون در فعالیت‌های علمی و فرهنگی مشارکت دارد و فضایی دل‌انگیز(البته به‌زعم ما و انشا له به نظر دیگران هم همین‌طور است) برای دوستان است. مراجعات دوستان گویای این امر است.
  4. اهدای کتاب به دوستان، تشویق افراد با توجه به شرایط ایشان(دانشجو بودن، کار و شغل آن‌ها و …) به مطالعه، بیان کردن اطلاعاتی که از خواندن کتاب‌های مختلف عایدم شده در بحث‌ها و توصیف شورانگیز یک رمان یا داستان، این‌ها به نظرم نوعی تشویق غیرمستقیم است. این تلاش مصداق “هر گلی بزنیم به سرخودمان زدیم است”، هر تلاشی کنیم بازتابش به خودمان برمی‌کردد.
  5. برای همه دوستان عزیز کتابدار و غیر کتابدار و دوستدار کتاب و کتاب‌خوانی و کتابداری آرزوی سلامت و سعادت و صداقت و سخاوت و سرور و سربلندی و سپاسگزاری دارم. التماس دعا.

 

خانم فیروزه دوخانی1

دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

  1. بنده فیروزه دوخانی دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران هستم .و هم‌اکنون مشغول انجام رساله خود هستم. نحوه آشنایی من با گروه کتابدار ۲٫ از طریق آقای رمضانی بوده است. در همین‌جا از ایشان سپاسگزارم که بنده را شایسته عضویت در این گروه دانسته‌اند. مجله کتابدار ۲٫ باوجود نوپا بودن ولی خیلی حرفه ایی کار خودش رو شروع کرد و به‌حق که موفق بوده ،و باوجود پشتکار و تخصص جناب آقای حیدری و رمضانی بهتر هم خواهد شد.

  2. به نظر من علم اطلاعات و دانش شناسی به‌نوعی مادر سایر رشته‌ها است ، هرچند که تاکنون خیلی مهجور مانده است. البته شاید فکر کنید بنده کمی اغراق کردم ولی واقعیت این است که شما در هر رشته ایی که باشید نیاز به آشنایی با منابع اطلاعاتی آن رشته و نحوه دسترسی به آن مطالب و آشنایی با مراکزی که منابع را در اختیار شما می‌گذارند دارید این مهم را در این رشته به‌تفصیل خواهید یافت. بنده گاهی اوقات وقتی مقالات رشته‌های پزشکی و یا علوم انسانی ( غیر از علم اطلاعات و دانش شناسی ) را نگاه می‌کنم می‌بینم حتی دانشجویان رده‌بالای آن‌ها ابتدایی‌ترین نکات نوشتن مقاله و استناددهی را رعایت نکرده‌اند و یا شیوه گردآوری اطلاعاتشان را نمی‌دانند. این معضل در دانشجویان رشته ما کمتر دیده می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی جامعه شاهد تغییرات و پیشرفت‌های زیادی در این رشته بوده است. و یک کتابدار نقش فراتر از یک فهرست‌نویس صرف و ارائه خدمات جلو میز امانت دارد ، و خدمات آن‌ها فراتر از فضای فیزیکی کتابخانه رفته است. امروزه کتابداران مهندسان اطلاعات هستند. که به کاربر جهت یافتن نیاز اطلاعاتی کمک می‌دهند. از طرف دیگر درزمینهٔ بازیابی اطلاعات مباحث شناختی مطرح است که کتابداران اصلی‌ترین اعضای کنترل و بهبود این مسائل در کتابخانه‌ها هستند.
  3. ازآنجایی‌که بنده به آموزش و کارهای پژوهشی علاقه دارم ، در آینده چه در کلاس درس و چه در پژوهش‌های خود در جهت معرفی درست این رشته و توانایی‌های آن تلاش خواهم کرد . البته در مقالاتی که تاکنون داشته‌ام در موضوعات مختلف رشته ، همواره سعی کرده‌ام توانایی‌های رشته را به رخ خوانندگان بکشم. درزمینهٔ سواد اطلاعاتی آشنا کردن افراد با توانایی‌های خود ازیک‌طرف و آشنا کردن آن‌ها با ابزارهای گردآوری اطلاعات با توجه به توان آن‌ها از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین وظایف متخصصین این رشته است ، بنده هم در این وادی مستثنی نیستم و سعی در جهت ارائه خدمات در این حوزه داشته‌ام .
  4. بنده معتقدم برای افزایش یک رفتار و فرهنگ در جامعه ابتدا باید احساس نیاز آن در جامعه ایجاد شود تا خود افراد به سمت به‌کارگیری آن رفتار کشش پیدا کنند. مطالعه و افزایش آن در جامعه هم ، به همین‌گونه است . و ما باید ابتدا افراد را از مزیت‌های آن آگاه کنیم و سپس آن‌ها را به سمت کتاب هدایت کنیم. یکی از این رفتارها به‌کارگیری سخنان ناب و آموزنده درزمینهٔ کتاب و مطالعه در سطح شهر است ، همچنین استفاده از مجسمه‌های مفهومی در این زمینه در پارک‌ها و در سطح شهر است وقتی چشم چیزی را زیاد ببیند بالاخره به سمت آن جذب می‌شود. به عبارتی ما باید با آموزش‌های غیرمستقیم افراد را به سمت مطالعه سوق دهیم. مثلاً استفاده از کتاب به‌عنوان هدیه . کاری که خود من سال‌هاست انجام می‌دهم . و اعضای خانواده‌ام هم به سمت آن گرایش پیداکرده‌اند. چقدر خوب است به کودکانمان کتاب‌های مصور یا پارچه ایی هدیه دهیم کاری که خانواده‌ها کمتر برای فرزندان خود انجام می‌دهند. به‌طور خلاصه تشویق به مطالعه و کتاب را محدود به هفته کتاب و نمایشگاه کتاب نکنیم ، بلکه در طول سال با عناوین مختلف و کارهای متفاوت می‌توان این مهم را تشویق کرد.
  5. ازآنجایی‌که سال جاری سال میمون است و نشانه آن‌هم شادی و شانس است ، آرزو می‌کنم در سال جاری با بزرگ‌ترین شانس زندگی‌تان روبرو شوید و روزهای شادی همراه با سلامتی در کنار افراد خانواده داشته باشید. همچنین امیدوارم تغییرات چشمگیرتر و پیشرفت‌های افزون‌تر در انتظار رشته باشد.

    برقرار باشید.

 

جناب میثم داستانیax

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، معاونت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد

  1. میثم داستانی هستم کارشناس کامپیوتر گرایش نرم‌افزار- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی- کارمند معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گناباد
    حدود یک سال پیش توسط آقای شیرازی از همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گروه کتابدار۲ دعوت شدم و با توجه به اینکه این گروه یک گروه علمی فعال و با قوانین خاص خودش بود از این دعوت استقبال نمودم و در ادامه علاوه بر استفاده از مطالب مفید این گروه که دوستان کتابدار در سراسر کشور به اشتراک می‌گذاشتند تا حد ممکن سعی نمودم خودم هم در اشتراک‌گذاری اطلاعات در این گروه مشارکت نمایم. در خصوص مجله کتابدار ۲، یکی از دوستان در گروه کتابدار۲ ایده راه‌اندازی مجله با موضوعات مهارت‌های کتابدار۲ را مطرح نمود که با استقبال مواجه شد و حتی دکتر فرج پهلو نیز از این ایده استقبال نمودند، بعدازآن هم مهندس حیدری نیز سریع فراخوان مشارکت در هیئت تحریریه را مطرح نمود که من هم مثل تعداد دیگری از دوستان اعلام آمادگی کردم و این شد که هسته اولیه هیئت تحریریه مجله شکل گرفت در همین راستا گروه تلگرامی هیئت تحریریه راه‌اندازی شد و دوستان در خصوص مجله بحث و تبادل‌نظر نمودند که هرکدام از اعضا بر اساس علاقه و مهارت وظیفه‌ای را به عهده گرفتند. و من با چند تن از دوستان علاوه بر هیئت تحریریه گروهی جهت راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت را تشکیل دادیم و ادامه ماجرا…، که با همکاری دوستان علاقه‌مند و متخصص علم اطلاعات و دانش شناسی توانستیم تاکنون ۴ شماره مجله را منتشر کنیم و امیدوارم در ادامه راه نیز باهمت دوستان و توکل بر خدا این راه رو ادامه بدیم.
  2. رشته علم اطلاعات و دانش شناسی نیاز امروز جامعه اطلاعاتی
  3. نه‌تنها من بلکه همه دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در ارتقا جایگاه کتابخانه و کتابداری در اجتماع، و بهبود در وضعیت سواد اطلاعاتی مفید واقع شوند، و این جز بامطالعه و یادگیری مهارت‌های روز اطلاع‌رسانی و دانش امکان‌پذیر نیست. با توجه به این‌که حوزه علم اطلاعات گسترده می‌باشد و شامل شاخه‌های بسیاری ازجمله علم‌سنجی، وب‌سنجی، اطلاع‌رسانی و … می‌باشد، می‌توان با افزایش تخصص و مهارت‌ها به اهداف مذکور دست‌یافت.
    من هم علاوه بر فعالیت در گروه‌های مجازی، شرکت و ارائه مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی میان‌رشته‌ای مانند آموزش، یادگیری الکترونیکی، وب پژوهی و … و همچنین همکاری در پژوهش‌های مختلف با متخصصین سایر رشته‌ها سعی کردم توانمندی‌های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی را معرفی نمایم.
  4. به نظر من فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی یا همون مطالعه باید از کودکی و بخصوص دوران دبستان در افراد شکل بگیره که این علاوه بر خانواده‌ها توجه جدی مسئولین آموزش‌وپرورش به این حوزه رو می طلبه.
  5. یک سال دیگر با تمام خوشی‌ها و ناخوشی هاش بر ما گذشت، امیدوارم باتجربه‌های کسب‌شده گذشته، همت و تلاش خود بتوانید زندگی سراسر سعادت رو برای خود و هم نوعان خود بسازید و بسازیم.
    و در پایان سال یک هزار سیصد و نودوپنج رو به‌تمامی خوانندگان مجله تبریک می‌گویم و امیدوارم سالی سراسر شادی رو پیش داشته باشند.

 

خانم نرگس ملکوتیphoto_2016-03-06_04-30-25

دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد

  1. نرگس ملکوتی اصل هستم.دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد. از طریق اطلاعیه جناب آقای مهندس حیدری برای جذب همکاری با نشریه که در کانال تلگرامی یابش منتشرشده بود افتخار آشنایی با این گروه نصیبم شد.
  2. برخلاف برخی از دوستان و حرفه مندان این رشته گمان می‌کنم نام آن گویای محتوای آن است. درواقع در این رشته ما به اطلاعات و هر آنچه به آن مربوط است, می‌پردازیم و رسالت تولید، فراهم آوری، ذخیره،کنترل، دسترس‌پذیری و اشاعه اطلاعات و دانش را به عهده‌داریم. به‌بیان‌دیگر هدف این رشته تربیت حرفه مندانی است که این توانایی رادارند تا مناسب‌ترین ( مرتبط‌ترین، دقیق‌ترین و باکیفیت‌ترین اطلاعات را در زمان و مکان مناسب با مناسب‌ترین شیوه در اختیار مناسب‌ترین افراد قرار دهد، تا آن را در جهت ارتقا و تعالی شخصی، آموزشی و حرفه‌ای خود بکار گرفته و درنهایت تعالی جامعه را به ارمغان آورند.
  3. نه‌تنها من بلکه هر شخصی که در این رشته تحصیل‌کرده است، اگر به این حرفه علاقه داشته باشد می‌تواند با ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای خود کارایی بیشتری در ارائه خدمت به جامعه داشته باشد و به‌نوعی دید مثبت و قابل قبولی از حرفه در ذهن افراد ایجاد کند.
    ازآنجایی‌که حرفه ما با اطلاعات سروکار دارد و اطلاعات نقش اساسی‌ای در زندگی افراد ایجاد می‌کند در صورت دغدغه مند بودن در این حرفه می‌توان با طراحی و ایجاد راهکارهای نو و کارآمد در دسترس‌پذیر کردن اطلاعات، زمینه مناسبی را در جهت ارتقای سواد اطلاعاتی جامعه فراهم کرد اگرچه نباید نقش آموزشی کتابداران را در این زمینه نادیده گرفت.
    متأسفانه من در ابتدای راه حرفه‌ای خود هستم و هنوز به‌صورت جدی اقدامی در این زمینه انجام نداده‌ام اما دغدغه اصلی من در پژوهش‌ها و مطالعاتم اثربخشی و عمق‌بخشی به خدمات کتابخانه‌های عمومی به‌منظور جذب هرچه بیشتر افراد به این کتابخانه‌ها و درنهایت تبدیل آن‌ها به ارزشمندترین منبع اطلاعاتی برای جامعه است.
  4. به نظر من مهم‌ترین و اساسی‌ترین دلیل برای مطالعه، علاقه است. به همین سبب مؤثرترین راه را برای افزایش مطالعه ایجاد علاقه در افراد میدانم و گمان می‌کنم با کشف زمینه‌های موردعلاقه افراد و ایجاد ارتباط بین منابع اطلاعاتی و این زمینه‌ها می‌توان گام خوبی در ایجاد شوق و علاقه در استفاده از منابع اطلاعاتی برداشت.
  5. در انتها سالی نیکو و سرشار از دانایی را برای همگان آرزومندم.

 

خانم سمانه مثنوی2

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، دانشگاه الزهرا

  1. با سلام خدمت همه خوانندگان عزیز و فهیم مجله کتابدار ۲٫۰
    سمانه مثنوی هستم. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه الزهرا.
    از تابستان سال جاری از طریق یکی از دوستان هم رشته در دوره کارشناسی با این گروه آشنا شدم و دعوت شدم به گروه. بعد از مدتی و آشنا شدن با شکل کلی فعالیت‌های گروه و اعضای آن و به دلیل داشتن سابقه نویسندگی و سردبیری نشریات دانشجویی و دعوت آقای حیدری برای همکاری با مجله به شکل جزئی همکاریمو شروع کردم.
  2. بنظره من به‌عنوان یک کارشناس این رشته و دانشجوی آن هنوز خودِ ماهم به‌شخصه تعریف درست و دقیق و کاملی از رشته تحصیلی‌مان نداریم. که البته این مسئله برای اکثرِ فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر هم صدق میکنه. می‌توان دلیل این مسئله را نا آشنایی دانشجویان هنگام ورود به رشته و انتخاب صرف بر اساس عنوان رشته دانست.
    ولی من به‌عنوان کسی که به مدت ۵ سال هست به‌طور مستقیم با این رشته تحصیلی درگیر هستم این رشته را حوزه‌ای میدانم که در آن آگاهی، دانایی، فهم، درک، به‌روز بودن، جایگاه مهمی در آن دارد. رشته‌ای که در آن می‌توان با آموختن راه‌های چگونه آموختن جایی و حرفی برای گفتن در این دوره عظیم اطلاعاتی داشت.
  3. اگر من به‌عنوان یک کارشناس و فارغ‌التحصیل این رشته به توانایی‌های خودم باور و اطمینان داشته باشم می‌توانم خیلی بهتر آموخته‌ها و دانسته هام را به جامعه موردنیاز منتقل کنم.
    فعالیت‌هایی که من در این دوره به شکل محدود می‌توانم انجام دهم انتقال مهارت‌ها و دانسته‌های خود به اطرافیانم و رفع نیازهای آن‌ها در حدِ توانایی‌هایم می‌باشد که تا حد زیادی هم موفق بوده‌ام.
  4. من هنوز وارد حوزه کاری نشده و خیلی با جامعه و جوکاری به‌طور مستقیم آشنایی ندارم. ولی یکی از اهداف من که همیشه در ذهنم وجود داشته و پیگیر برای انجام آن هستم ایجاد علاقه و شوق خواندن از سن پایین به کودکان جامعه هست. وقتی در این سن که ذهن و وجود کودک ظرفیت بالایی برای پذیرش و یادگیری داشته باشد علاقه و میل و شوق به دانایی و آگاهی و مطالعه در وجود کودک نهادینه شود برای بقیه سنین ا مشکل کمتری به وجود می‌آید و خودِ شخص با میل به سمت مطالعه می‌رود.
  5. آرزوی سالی پر از خیروبرکت و شادی. و آرزوی دانایی، فهم، درک و کمال برای همه هم‌وطنانم دارم. همچنین آرزوی موفقیت‌های روزافزون برای آقای مهندس حیدری و کادر محترم مجله برای زحمات بی‌دریغشان.

 

جناب میلاد روشنیUntitled-1

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد تهران

  1. سلام من میلاد روشنی، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد هستم و به امید خدا ترم‌های آخر رو می‌گذرانم و پشت‌کنکوری هم هستم
    من از طریق دوستان ادکایی و خانم انصاری که کارمند کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی هستند با گروه کتابداران ۲٫۰ آشنا شدم و از همان اول هم که بحث مجله کتابدار ۲٫۰ بود مایل بودم همکاری داشته باشم.
  2. شاید باورتان نشود ولی هرچقدر جلوتر می‌روم می‌فهمم که بیشتر چیزی بلد نیستم! اما فکر می‌کنم رشته من در قدیم هر جا که کتاب و کتابخانه بوده و اکنون هر جا که اطلاعات باشه، میتونه کاربرد داشته باشه. رشته من یه جورایی به درد تمام آدم‌ها میخوره، هرچقدر بیشتر دغدغه علمی داشته باشند، ما در رشتمان بیشتر میتونیم کمک‌رسان باشیم. در یک جمله می‌توانم بگویم سازمان‌دهی و اشاعه اطلاعات مهم‌ترین رسالت رشته ماست.
  3. قبل از اینکه دانشگاه بیام یکی از هدف هام همین بود که هرجاکه هستم بتونم به مردم و جامعه خدمت کنم. الآن خوشحالم که رشته‌ام جای کار بسیار زیادی داره. من سعیم رو می‌کنم که حداقل اطرافیان، دوستان، آشنایان و.. که من آن هارو می‌شناسم و بالعکس بتونن راحت جواب سؤال هاشونو پیدا کنند و بتونه چیزهای جدید یاد بگیرند. تا الآن هم در حد دانشجویی با چند تشکل‌های دانشجویی و دولتی در برپایی و برگزاری همایش‌های علمی همکاری کرده‌ام. البته میدونم که راه بسیار دارم و تلاش خودم را خواهم کرد.
  4. به نظرم این موضوع از مواردیِ که خود کتابداران هم باید تلاش بیشتری انجام بدهند. خوشبختانه بحث مطالعه چیزیِ که همه قبولش دارند که باید رویش کار اساسی شود و اینم قبول داریم که در کشور ما خیلی اوضاع مطالعه مناسب نیست. هنوز نتونستم کار زیادی انجام بدم اما اگر من روزی بخوام در این زمینه فعالیت کنم حتماً از مدارس شروع خواهم کرد.باید علاقه خواندن و مطالعه مثل علاقه به شبکه‌های اجتماعی در مردم افزایش پیدا کنه.
  5. سال نو بهانه ایست برای نو شدن افکار و اعمال خود ما. این سال رو تبریک میگم به همه‌کسانی که می‌خواهند در سال جدید بهتر فکر کنند و بهتر هم عمل کنند. به‌خصوص دوستان همراه مجله کتابدار ۲٫۰ که با خواندن این مجله هم به مطالعه اهمیت می‌دهند و هم افکار و ایده‌های نو به دست می‌آورند.
    به امید موفقیت

 

خانم زهرا اسلامی2

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد تهران

  1. زهرا اسلامی،دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد،دبیر کمیته پژوهش ادکا۹
    بنده از طریق یکی از دوستان هم رشته‌ای ترم بالا با گروه کتابداران جوان آشنا شدم.بعد از مدتی جناب مهندس حیدری دعوت کردند اگر کسی تمایل به کار در مجله دارد اعلام کند و این زمینه آشنایی بنده با مجله کتابدار۲٫۰شد.
  2. علم اطلاعات و دانش شناسی یا همان کتابداری که به نظر بنده این معادل‌سازی کاملاً اشتباه است،کمی ناشناخته است حتی برای خود دانشجویان رشته.این رشته اگر خوب و هوشمندانه با رشته‌های دیگر لینک شود و بتواند قدرت خود را درزمینه های مختلف دانشگاهی و شغلی نشان دهند رشته‌ای بسیار کارآمد و جذاب خواهد شد که علاوه بر امیدواری دانشجویان این رشته برای ادامه تحصیل و کسب مهارت‌های لازم برای ادامه راه در این رشته ،موجب شناخت بهتر و عمیق‌تر در بین عموم افراد جامعه به‌خصوص قشر دانشگاهی خواهد شد.
  3. به‌هرحال بنده اول راه هستم و باید هنوز در جهت بالا رفتن سواد اطلاعاتی و دیگر جنبه‌های مربوط به رشته دانش و آگاهی کسب کنم.اما در حد چیزی که تا الآن فراگرفتم و درک کرده‌ام به جامعه کوچک افرادی که در کنارم هستند نیز این آموخته‌ها را انتقال داده‌ام و تا جایی که می‌توانستم رسالت یک دانشجوی علم اطلاعات را انجام داده‌ام و توانسته‌ام دید بسیاری از افراد خارج از حوزه این رشته را نسبت به این رشته تغییر داده‌ام.
  4. فرهنگ بالا بردن مطالعه آن‌هم در جامعه ایرانی به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و اگر به دنبال این هستیم که این فرهنگ در بین اقشار مختلف جامعه رشد پیدا کند باید صبر بسیار زیادی داشته باشیم چون بسیار زمان می‌برد تا نتیجه مطلوب را بگیریم.اما اینکه چه کنیم تا این مقوله رشد کند نیاز به برنامه‌ریزی جدی و اساسی بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف و همکاری همه‌جانبه آن‌ها داریم.و کوچک‌ترین گروه یا تشکلی که ما می‌توانیم دوستان و هم‌کلاسی‌ها و خانواده هستند.بنده هم با هماهنگی دوستان قرار هست در خوابگاه شب کتاب داشته باشیم تا ترغیب به مطالعه شویم و همچنین تبادل اطلاعات بین رشته‌های مختلف هم صورت گیرد.
  5. سپاس از شما و پیشاپیش سال خوب و پرباری را برای شما و دوستان گرامی آرزومندم

    یزدان یارتان باد

 

جناب محمدرضا چهارسوقی5

دانشجوی متالوژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران

  1. محمدرضا چهارسوقی امین هستم ،متولد بندر زیبای انزلی. راستش قبل از اینکه به جمع دوستانم در مجله‌ی کتابدار بپیوندم هم کار درزمینهٔ فرهنگ و کتاب‌خوانی فعالیت مطبوعاتی داشتم، اما حضورم در عرصه‌ی مطبوعات به‌عنوان یک گزارشگر از شبی پررنگ شد که پیامی از جانب آقای حسین حیدری به دست من رسید ،ایشان در آن پیام از کسانی که توانایی فعالیت درزمینهٔ ترجمه و تولید محتوا را داشتند دعوت به همکاری کرده بود ،بنده هم با توجه به آشنایی قبلی‌ام با مجله‌ی کتابدار ،کار را قبول کردم و ایده‌ام را در خصوص تولید محتوا و همکاری با نویسندگان و مترجمان با ایشان در میان گذاشتم و ایشان هم ایده‌ام را پسندیدند.
  2. راستش رشته‌ی تحصیلی من برخلاف اکثر دوستانم در مجله‌ی کتابدار ۲٫۰، کتابداری نیست ،اما معتقدم کتاب خواندن نه‌تنها مکمل حرفه‌ی کتابداری است ،بلکه مکمل جامعه‌ی ما نیز هست ،به همین دلیل سعی می‌کنم که در کنار دوستانم که همگی نوابغ علم کتابداری هستند به ترویج کتاب‌خوانی بپردازم.
  3. بنده عضوی کوچک از سیستم کتاب‌خوانی ایران هستم و به عقیده‌ی خودم در حال حاضر دارم با نهایت توانم در جهت علاقه‌مند کردن مردم ایران به کتاب تلاش می‌کنم، اما همان‌طور که عرض کردم بنده عضوی بسیار کوچک از جامعه‌ی کتاب‌خوانی هستم و تأثیری که می‌توانم روی هم‌وطنانم داشته باشم به کوچکی نقشی است که به من واگذارشده ،و اگر بخواهم در مورد اینکه خودم چه فعالیت‌هایی انجام داده‌ام صحبت کنم باید بگویم همین چند هفته‌ی پیش بود که مقدمات جشن امضای عزیزی را در فضای یک مدرسه‌ی نمونه دولتی فراهم کردم ،یا اینکه مثلاً همیشه سعی می‌کنم در گزارش‌هایم به دنبال راهی بگردم که مردم را به کتاب خواندن تشویق کنم و البته فعالیت‌های دیگری هم درزمینهٔ ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انجام داده‌ام که اگر بخواهم در موردشان حرف بزنم احتمالاً کمی طول بکشد.
  4. راستش بنده به‌نوبه‌ی خود قدم‌های کوچک برداشته‌ام ،اول اینکه همیشه سعی کرده‌ام خانواده‌ام را به کتاب خواندن وادار کنم ،یا اینکه دستی به قلم گرفته‌ام و کتابی را نقد کرده‌ام تا به‌نوعی هم‌وطنانم را در انتخاب کتاب یاری دهم ،گرچه در سطحی نیستم که بخواهم پیشنهادی ارائه بدهم ،اما حدس می‌زنم این وظیفه‌ی رسانه و ناشران باشد که گامی اساسی بردارند و من و امثال من هم باید خانواده‌هایمان را به کتاب خواندن تشویق کنیم و به‌قول‌معروف تغییر را از خودمان آغاز کنیم.
  5. بنده از همین‌جا عید باستانی نوروز را نه‌تنها به خوانندگان عزیز مجله‌ی کتابدار، بلکه به ایرانیان سراسر جهان تبریک میگویم و باید به هم‌وطنان عزیزم بگویم ،همیشه می‌توان از نو شروع کرد ،فراموش نکنید که شما می‌توانید دنیای خود را از نو بسازید و ضمناً کتاب خواندن را هرگز کنار نگذارید چراکه کتاب خواندن می‌تواند کلید موفقیت شما باشد.

 

مصاحبه کننده: الهام رضوانی گیل کلائی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): الهام رضوانی گیل کلائی
عنوان مقاله: مصاحبه با تعدادی از اعضا هیئت تحریریه مجله کتابدار ۲٫۰
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۱
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2585
Download PDF

درباره ی الهام رضوانی گیل کلائی

فارغ التحصیل مهندسی صنایع، علاقمند به یادگیری همه چیزایی که به تحقق رسالت زیستنم کمک می کند، به دنبال ترسیم افقی روشن برای خودم و همگان- مدیر اجرایی مجله کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *