خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / هفت‌سین پایگاه‌های اطلاعاتی

هفت‌سین پایگاه‌های اطلاعاتی

۱. Scopus:

ScopusR_Wmk_151_RGB

اسکوپوس بزرگ‌ترین پایگاه دادۀ چکیده و استنادی از انتشارات الزویر است، شامل ۴۱،۰۰۰،۰۰۰ رکورد (حدود ۷۰% همراه با چکیده)؛ حدود ۱۸،۰۰۰ عنوان از ۵،۰۰۰ ناشر در سراسر جهان؛ بیش از ۳،۰۰۰،۰۰۰ مقالۀ کنفرانس؛ در برگیرنده ۱۰۰ ٪ پایگاه مدلاین؛ ابزاری برای تجزیه و تحلیل پژوهش‌های مختلف؛ H-Index نویسندگان. امکان جستجوی کلیدواژه در فیلدهای مختلف، جستجو از طریق نام نویسنده، جستجو از طریق وابستگی سازمانی، جستجوی پیشرفته. Scopus کلید واژه ها را به طور همزمان در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف جستجو می‌کند. (به این ترتیب که در برخی عناوین،  پیوند view at publisher دیده می‌شود که با کلیک روی آن، در صورتی که پایگاه مورد نظر جزء پایگاه‌های مورد اشتراک دانشگاه شما باشد، می‌توانید متن کامل مقاله را دریافت نمایید.)

scopus3

۲. ScienceDirect:

ScienceDirectR_Wmk_151_RGB

شرکت الزویر راهکارهای دیجیتال مبتنی بر وب را ارائه می‌دهد، که از میان‎‌‍ آن‌ها می‌توان به تعدادی از نام‌های معروف مانند «SicenceDirect»، «Scopus»، «ClinicalKey» و «Elsevier Research Intelligence» اشاره کرد. ساینس دایرکت همواره یکی از مهم‌ترین منابع تامین مقالات آی اس آی مورد نیاز پژوهشگران داخل کشور بوده است. این پایگاه پیشروی پایگاه‌های اطلاعات علمی متن کامل در ارائۀ مقالات مجلات و فصول کتاب‌ها از بیش از ۳۵۰۰ مجله و بیش از ۳۴،۰۰۰ کتاب است. امکان مرور و جستجوی اطلاعات از طریق نام نویسنده، عنوان کتاب یا ژورنال، شماره و دورۀ ژورنال و فیلدهای دیگر وجود دارد.
science2

۳. Scimago Journal & Country Rank:

logo

سایمگو یک پایگاه اطلاعاتی است که در سال ۲۰۰۸ توسط گروه تحقیقاتی سایمگو پدید آمد. مقر اصلی آن در اسپانیا است و با همکاری چندین موسسه اروپایی و دانشگاه گرانادا در اسپانیا شکل گرفته است. سایمگو خدمات خود را به رایگان در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد به همین دلیل بسیار محبوب شده است. هم‌اکنون در حوزۀ علم سنجی این پایگاه اطلاعاتی، یک مرجع به شمار می‌رود و امکان بررسی وضعیت علمی کشورها و نشریات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سایمگو اطلاعات خود را از اسکوپوس می‌گیرد و به نوعی می‌توان گفت که برخی از اطلاعات اسکوپوس را به رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهد. سایمگو به طور روزانه روزآمد می‌شود که این امر یکی از نقاط قوت آن است. این پایگاه، اطلاعات علمی سال‌های ۱۹۹۶ به بعد را پوشش می‌دهد. از جمله امکانات سایمگو عبارتند از:

  • امکان مقایسۀ تولیدات علمی کشورها با ارائۀ نمودارهای با کیفیت
  • امکان جستجوی پیشرفته مجلات در حوزه‌های مختلف
  • امکان رتبه‌بندی کشورها از نظر تولیدات علمی
  • امکان رتبه‌بندی مجلات بر اساس چندین فاکتور

3_20

۴. SSRN:

ihp_ssrnlogo

شبکۀ پژوهشی علوم اجتماعی (اس اس آر ان) یک همکاری مشترک با بیش از ۳۰۱،۷۰۰ نویسنده و بیش از ۲،۲ میلیون کاربر در سراسر دنیا است که به انتشار سریع پژوهش‌های علوم اجتماعی در سراسر جهان اختصاص یافته است. شبکۀ پژوهشی علوم اجتماعی در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد. اس اس آر ان از تعدادی از شبکه‌های پژوهشی خاص در هر یک از رشته‌های علوم اجتماعی تشکیل شده است. هر یک از شبکه‌های اس اس آر ان نتایج پژوهش‌ها را از طریق بازبینی و ارائۀ چکیده‌ها و تمام‌متن مقالات محققان سراسر جهان و با انتشار اولیۀ آن‌ها تشویق و حمایت می‌کنند. شبکۀ پژوهشی علوم اجتماعی خوانندگان را به ارتباط مستقیم با سایر مشترکان و نویسندگان تشویق می‌کند.

ssrn2

۵. SciFinder:

SciFinder

پایگاه سای‌فایندر بزرگترین مرجع و بانک اطلاعاتی چکیده‌های شیمی، علوم وابسته و زیست دارویی است و دسترسی نامحدود به جامع‌ترین و معتبرترین منابع را در سطح جهان، درموضوعات مواد و واکنش‌های شیمیایی و علوم مرتبط فراهم می‌کند. از طریق هوش مصنوعی به‌کار گرفته شده در این پایگاه می‌توانید بدون دریافت هیچ گونه آموزش ویژه‌ای، بانک اطلاعاتی فوق را به کمک نام، مواد شیمیایی، ساختار، واکنش و یا موضوع مورد پژوهش و نام مؤسسه جست‌وجو کنید.

  • این پایگاه توسط دانشمندان این شرکت در سراسر جهان بروزرسانی می شود و شما می توانید با خیال آسوده و اطمینان از اعتبار و روزآمدی منابع درمورد مواد شیمیایی، ساختار، واکنش یا موضوع مورد پژوهش و موارد ثبت اختراع به جستجو بپردازید.

  • دسترسی به این پایگاه از طریق اشتراک و وارد کردن نام‌کاربری و کلمۀ عبور ممکن است. این پایگاه امکان دسترسی آزمایشی به اطلاعات خود را در دوره‌ای یک ماهه، برای کاربران مقدور می‌سازد.

scifi

۶. SAGE:

sage-journals-logo

پایگاه اطلاعاتی سیج یک بانک اطلاعاتی شامل مجلات معتبر است که به انتشارات بین المللی سیج وابسته است. انتشارات بین المللی و خصوصی سیج به دلیل کیفیت و نوآوری در انتشار در سرتاسر جهان شهرت یافته است. این انتشارات علاوه بر چاپ کتاب‌های علمی، پنجمین انتشارات بزرگ مجلات علمی در کنار موسسات مشهوری همچون الزویر و اسپرینگر است. یکی از بخش‌های محبوب انتشارات سیج، پایگاه اطلاعاتی سیج ژورنال است که مجلات چاپ شده در این انتشارات را نمایه می‌کند و در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. این پایگاه شامل بیش از ۷۰۰ مجله است که بیشتر حوزه‌ها از جمله روانشناسی، علوم اجتماعی، پزشکی، تکنولوژی و … را پوشش می‌دهند. بیشتر مجلات این موسسه انتشاراتی دارای ضریب تأثیر بالا در لیست تامسون رویترز هستند که نشان دهنده کیفیت بالای آن‌هاست.

Sage_login

۷. SpringerLink:

logo-base

پایگاه اطلاعاتی اسپرینگر/اشپرینگر شامل چهار زیرمجموعۀ Springerlink، springerImages، springerProtocols، springerMaterials است. پایگاه اطلاعاتی اشپرینگرلینک از محصولات ناشر آلمانی، اشپرینگر است و از قوی‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی در سه حوزۀ علوم، فناوری و پزشکی محسوب می‌شود. موضوعات تحت پوشش: معماری، مهندسی، علوم کامپیوتری، ریاضیات و آمار، پزشکی، اقتصاد، زمین شناسی و … . این پایگاه دارای دو روش جستجوی ساده و پیشرفته است. دریافت متن از این پایگاه به سه صورت امکان پذیر است: دریافت فایل پی دی اف، دریافت فایل وُرد و دیدن متن به صورت صفحه به صفحه.

SpringerLink

نویسنده: معصومه انصاری

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه انصاری
عنوان مقاله: هفت‌سین پایگاه‌های اطلاعاتی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۱
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2613
Download PDF

درباره ی معصومه انصاری

- دانش‌آموختۀ کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی - کارشناس علم سنجی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *