کتابخانه:
- کتابخانه مکانی برای گردهم آیی دانش آموزان
- مکانی برای دسترسی به کامپیوتر و سایر شکل های تکنولوژی
- مکانی که فرهنگ مدرسه پرورش و رونق می یابد
- مکانی برای تمرین رفتارهای سالم و اخلاقی
- مکانی برای حل مشکلات دانش آموزان
- مکانی برای پرورش تخیلات و تصورات
- مکانی آرام برای یادگیری
- مکانی سالم و امن برای کشف ایده های جدید
- مکانی دارای منابع بیشتر برای کلاس های درس
- مکانی برای رفع نیازهای علمی
کتابدار:
- انتخاب کتابها به صورت حرفه ای که نیازهای مدرسه و نیازهای شخصی را تامین می کنند.
- کتابدار به عنوان شنونده و گوینده حرفه ای
- به عنوان فردی قابل اعتماد برای دانش آموزان
- آموزش مهارتها از طریق همکاری بین معلم و کتابدار افزایش می یابد
- آموزش چگونگی ارزیابی و تحلیل اطلاعات به دانش آموزان
- آموزش چگونگی ایجاد و خلق اطلاعات به دانش آموزان
- آموزش چگونگی به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران
- ایجاد کانون های کتاب
- برگزاری برنامه ها و سخنرانی های ویژه
- برگزاری جلسات ملاقات با نویسندگان
- برگزاری مسابقات و جوایز کتابخوانی
- آموزش چگونگی استفاده از پایگاه داده های سراسری
- تهیه منابع هماهنگ و همتراز با برنامه آموزشی و تحصیلی
- آموزش به دست آوردن مهارت های قرن ۲۱
- ایجاد دلگرمی و تشویق به دانش آموزان
- برگزاری نمایشگاه کتاب
- امکان آموزش نفر به نفر
- توانایی آزمایش و مهارت استفاده از تکنولوژی های جدید
- جمع آوری منابع مطابق با شیوه یادگیری دانش آموزان
- آموزش پذیرفتن یادگیری به عنوان یک مهارت زندگی نه به عنوان نیاز علمی
- کتابدار به عنوان فردی برای ارجاع دهی مناسب به منابع
- آموزش استفاده اخلاقی از اطلاعات
- خلق پوسترهای آموزشی و مطالعاتی
- ایجاد آمادگی برای ورود به دانشگاه
- تهیه لیست کتابها و برنامه های مناسب برای تعطیلات
- امکان امانت منابع از کتابخانه های عمومی و دانشگاهی
- آموزش به دانش آموزان برای تبدیل شدن به یک شهروند دیجیتال
- برگزاری جلسات بحث درباره کتابها
- آموزش سواد دیجیتالی
- ایجاد محیطی دوستانه، جذاب، امن برای بازدید و استفاده
تحلیل:
نیروی انسانی هر کشور یکی از با ارزش ترین سرمایه های آن کشور است. نیروی انسانی کارآمد و توانا نقش تعیین کننده ای در رشد و پیشرفت همه جانبه یک کشور دارد. کودکان و دانش آموزان هر جامعه به عنوان سرمایه انسانی آینده یک کشور باید از دوران کودکی آموزش تفکر خلاقانه و صحیح را دیده و در همه امور مهارت پیدا کنند تا بتوانند در آینده نیازهای یک جامعه را برطرف کنند. آموزش یک سویه از معلم به دانش آموز چیزی جز حفظ کردن مطالب و جلوگیری از خلاقیت و رشد ذهنی نیست.
وجود یک کتابخانه و کتابدار حرفه ای در آن مکان می تواند دری از علم و دانایی و خلاقیت را به روی دانش آموزان مشتاق با ذهن های آماده خلاقیت باز کند وآنان را با دنیایی از دانش روبرو سازد. کتابخانه به عنوان محیطی آرام و سالم و کتابدار به عنوان فردی دانش دوست می تواند با برنامه های جانبی و ایجاد علاقه و شور و اشتیاق سهم بزرگی در پیشرفت خلاقیت ذهنی دانش آموزان ایجاد کنند.
آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، ایجاد علاقه به جستجو و کشف و خلاقیت از سوی یک کتابدار حرفه ای تاثیر مستقیمی بر روی آینده یک فرد، یک جامعه و یک کشور دارد. در نظام آموزشی ما تا چه اندازه به این مسئله مهم و کشف استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان توجه می شود.
در نظام آموزشی کشور ما کتابخانه های مدارس از مکانی پر از دانش و جذابیت و خلاقیت به مکانی خالی، نمور، پر ازخاک با منابع قدیمی و نامناسب و بدون کتابدار و مراجعه کننده تبدیل شده است.
کمی بیاندیشیم که آینده هر سرزمینی در دست کودکان حال آن سرزمین است…
این نوشته، ترجمه مطلبی با این عنوان است: ۱۰۰Things
مترجم: آرش مردانی
تلخیص و تحلیل: سمانه مثنوی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | سمانه مثنوی |
عنوان مقاله: | مزایای داشتن کتابخانه و کتابدار در مدارس |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۲ |
شماره مجله(Issue): | ۱ |
سال(Year): | ۱۳۹۵ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/3629 |