عناصر مدیریت دسترسی
چارچوب مدیریت دسترسی، حاصل تفکرات و عناصر مورد نظر واترز[۱]،اریکسون[۲] و آرمز[۳] است. عناصر Role،Policies ،Attributes ، Permitted Operations و Authorization، اجزای یک سیستم اجازۀ دسترسی خودکار هستند. سیستمهای مدیریت دسترسی استفاده از اصالت و خدمات اجازه دسترسی برای ایجاد کنترل دسترسی و استفاده از منابع شبکه شده را فراهم میکنند.
- مدیران اطلاعاتی سیاستهایی را برای دسترسی ایجاد می کنند.
- سیاستها در ارتباط با دسترسی کاربران به مواد دیجیتالی هستند.
- اجازه دسترسی، اجازه دسترسی به منابع و انجام عملیات خاص را به کاربر مشخص، میدهد.
خلاصهای از این چارچوب به این شرح است:
سیاستهایی که از سوی مدیران اطلاعاتی برقرار میشود، میبایست قوانین و توافقنامههای انجام شده با دیگران (مانند امتیازهای اعطایی حق مؤلف) را مدنظر قرار دهند. هویت کاربران باید تایید شود و نقش آنها در دسترسی به مواد تبیین گردد. مواد دیجیتالی در مجموعهها باید شناسایی و اعتبار آنها تعیین شوند. دسترسی نیز بر اساس عملیات مجاز صورت میگیرد. هنگامی که کاربری درخواست دسترسی دارد، این درخواست از فرایند دسترسی عبور میکند. بعد از شناسایی هویت و تأیید اصالت کاربر، اجازه دسترسی داده میشود. مسئولیت دسترسی نیز بر عهدۀ فردیست که مواد دیجیتالی را اداره میکند.
کاربران
تایید اصالت کاربران
روشهای مختلفی برای تأیید اصالت کاربران وجود دارد. بعضی از این روشها از مزیت سادگی برخوردارند ولی امنیت کمتری دارند. در عوض روشهایی که امنیت بیشتری دارند متأسفانه پیچیدگی بیشتری دارند و به خاطرسپاری آنها مشکلتر است. این ویژگی یکی از معایب این روشهاست. تعیین اصالت فرایندی است که یک کاربر شبکهای، حق ایجاد یک هویت یا نام را خواهد داشت. مانند آیدی[۴] کاربر یا شماره کارت اعتباری.
نقشها
سیاستهای ویژه مدیریت دسترسی به ندرت کاربران را بر اساس نام مشخص میکنند. آنها معمولاً به طبقات کاربران یا نقش یک کاربر واحد بستگی دارند. یک کاربر میتواند نقشهای زیادی داشته باشد. یک فرد میتواند در زمانهای مختلف از یک کتابخانۀ دیجیتالی به منظور آموزش، مطالعۀ انفرادی، یا کاری نیمهوقت استفاده کند. کتابخانۀ دیجیتالی ممکن است سیاستهای متفاوتی را در مورد شخصی واحد در هر یک از این نقشها اعمال نماید.
در حیطۀ مدیریت دسترسی، نقش متناسب با هویت کاربران تعیین میشود. برای مثال ویژگی نقشها عبارتند از عضویت در یک انجمن دانشگاهی، دانشجوی تمام وقت، اشتراک خصوصی یک مجلۀ علمی. مکانیسمهای اجازۀ دسترسی از ویژگیهای نقشها برای تعیین اینکه یک کاربر اجازۀ انجام عملیات خاصی بر روی یک منبع یا محتوای شیء دارد یا نه، مورد استفاده قرار میگیرند.
مواد دیجیتالی
شناسایی و تأیید اصالت مواد
به منظور مدیریت دسترسی، باید مواد دیجیتالی را به دقت شناسایی کرد. فرایند شناسایی، نام یا شناساگری را به هر یک از اقلام مربوط میسازد. این امر مبحثی عمده در کتابخانههای دیجیتالی و نشر الکترونیک به شمار میرود. تأیید اصالت مواد دیجیتالی، هم کاربران و هم مدیران مجموعهها را مطمئن میکند که تغییری در مواد صورت نگرفته است. این امر در برخی زمینهها سرنوشتساز است. مثل متن قراردادها، مدارک پزشکی و … . در اغلب کتابخانههای دیجیتالی، صحت مواد به صراحت مورد بررسی قرار نمیگیرند. آنجا که سطح اطمینان بالا و هزینه اشتباهات پایین باشد، هیچ گونه تأیید رسمی جهت اعتبار مواد، مورد نیاز نیست. تغییرات تعمدی و نادر و اشتباهات معمولاً آشکارند. با این حال، در برخی حوزهها، نظیر پزشکی، خطاها خطرآفرین است. کتابخانههای دیجیتال در چنین حوزههایی باید شیوههای رسمی تأیید اصالت را به طور جدی لحاظ کنند. نشانهگذاری دیجیتال و امضای دیجیتال دو روش رایج مورد استفاده به منظور فراهمآوری طیفی از راهحلها برای شناسایی، امنیت، مدیریت و پیگیری منابع دیجیتال هستند. نشانهگذاری مدیران کتابخانههای دیجیتالی را در تشخیص جعلی بودن یاری میکند.
ویژگیهای اشیاء دیجیتالی
سیاستهای مدیریت دسترسی اغلب، با مواد مختلف بسته به صفات آنها به شیوههای متفاوتی برخورد میکند. صفات میتوانند به منزلۀ فرادادههای اداری رمزگذاری شده و همراه با شیء ذخیره شوند، یا از موادی دیگر استخراج شوند. گاهی اوقات صفات را هم میتوان اندازه گرفت.
عملیات
در زمینۀ مدیریت دسترسی، هر عملی که میتواند در مورد یک شی، داخلی یا خارجی انجام شود و دستور آن به یک سیستم کامپیوتری داده شده است، عملیات نامیده میشود. مانند عملیاتهای مشاهده، چاپ، ذخیره کنید، تغییر دهید، توزیع مجدد. (این تعریف از کارگروه فراداده حقوق دی اُ آی[۵] است.) “اقدام”[۶] کلمهای است که گاهی اوقات به همان نحو استفاده میشود.
سیاستها
در یک سیستم مدیریت دسترسی، سیاستها قوانینی کدگذاری شده هستند برای تعیین اینکه آیا یک کاربر مجاز است تا به شیء دیجیتال مورد تقاضا دسترسی داشته باشد یا نه؟ و آیا عملیات درخواستی مجاز است؟ سیاست عملیات توافق نامه، مانند مجوز، و قانونهای حق مولف. درون یک سیستم مدیریت دسترسی خودکار، توافقنامهها و قوانین کاربردی از طریق مجموعهای از سیاستها و خطمشیها اجرا خواهند شد. کارگروه فراداده حقوق دی اُ آی اصطلاح “Agreement” را هم برای توافق قانونی بین اجزا و هم بازنمود متناظر قوانینی که دسترسی را درون یک سیستم کنترل میکنند، به کار میبرد.
اجازه دسترسی
اجازۀ دسترسی فرایند تعیین اینکه یک هویت (با توجه به مجموعهای از ویژگیهای نقشهای مرتبط با آن هویت) اجازه دارد که بسیاری از عملیات (مانند دسترسی به مجموعۀ منابع) را اجرا کند یا نه. این هویت ممکن است بازنمود یک فرد مشخص، یا بینام و یا دارای نام مستعار باشد.
در حیطۀ مدیریت دسترسی، اصطلاح اجازۀ دسترسی، به قوانین و سیاستهای دسترسی، ویژگیهای نقش کاربر و ویژگیهای اشیاء دیجیتال، به منظور تعیین اینکه اجازۀ انجام عملیات خواسته شده را دارد یا نه و اینکه چطور منابع را منتشر کند، متکی است. در نهایت میتوان گفت که سیستمهای مدیریت دسترسی میتوانند محدودیتهایی برای دسترسی و استفادۀ آنلاین از منابع ایجاد کنند ولی عواقب یک بار استفاده از منابع را نمیتوانند کنترل کنند. مثلاً یک عضو هیئت علمی میتواند مقالۀ خاصی را کپی کند یا پرینت بگیرد و یا نسخههای دیگری از همان مقاله را در بین دانشجویان خود در کلاس توزیع کند که این میتواند خلاف آن چیزی باشد که در توافقنامه آمده است.
پانویس:
[۱]. Donald Waters
[۲]. John Erickson
[۳]. William Arms
[۴]. Identification
[۵]. DOI
[۶]. Action
منابع
Arms, C., Klavans, J., & Waters, D. J. (1999). Enabling access in digital libraries: a report on a workshop on access management.
Bhattacharya, P., Siddiquee, M. Q., Jha, M. P. K., & Khan, S. D. (2002). Digital information services: Challenges and opportunities. InNIFMMANLIBNET fourth annual national convention on paradigm of information technology: Application to Business and Management Libraries, Faridabad.
Shoeb, M. Z. H., & Sobhan, M. A. (2010). Authentication and authorization: security issues for institutional digital repositories. Library Philosophy and Practice (e-journal), ۳۷۷.
آرمز، ویلیام وای(۱۳۸۰).کتابخانه های دیجیتال.ترجمه زهیر حیاتی و هاجر ستوده. تهران: کتابدار.
نویسنده: سمیه پروین
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | سمیه پروین |
عنوان مقاله: | چارچوب مدیریت دسترسی در کتابخانههای دیجیتال-بخش دوم |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۲ |
شماره مجله(Issue): | ۲ |
سال(Year): | ۱۳۹۵ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/4512 |