خانه / گزارش و مصاحبه / دانشمندان / معرفی دکتر احسان محمدی

معرفی دکتر احسان محمدی

دکتر احسان محمدی به عنوان پژوهشگر پسا دکترا در دانشگاه نورث وسترن [۱] آمریکا مشغول به کار می باشد. وی در دوره تحقیقات خود علاقمند به پژوهش در زمینه معیارهای جدید ارزیابی پژوهش ها به جای تحلیل های استنادی است. هدف وی در این پژوهش ها پیدا کردن و ارزیابی معیارهای مبتنی بر وب اجتماعی برای ارزیابی پژوهش ها می باشد. وی در همین رابطه توجه ویژه ایی به علم سنجی ، آلتمتریکس و سپس مقایسه اعتبار آنها با معیارهای سنتی  ، داشته است.  به گفته وی ” دستاورد پژوهش بنده این خواهد بود که  آیا می‌توان از وب اجتماعی شاخص‌های جدیدی استخراج کرد که از آنها به عنوان شاخص‌های مکمل (Alternative metrics) در سنجش اثربخشی تولیدات علمی استفاده شود یا خیر؟ که اگر پاسخ بله نبود، خیرش هم قشنگ است ” . (۴)

محمدی مدرک کارشناسی خود را در زمینه علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان(۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ ) اخذ کرده است.   

سپس وی دوره  کارشناسی ارشد خود را در همین رشته ( ۲۰۰۶  _ ۲۰۰۸ ) در دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران به پایان رسانید . پایان نامه او در زمینه ترسیم نقشه علمی فناوری و علم نانو در ایران ، بود .

وی مدرک دکترای خود را در زمینه علم اطلاعات (اطلاع رسانی ) از گروه تحقیقات سایبرسنجی آماری[۲] ، زیر نظر پروفسور مایک ثلوال [۳]در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ اخذ کرده است.  

محمدی پیش از دوره دکترا مدرس و مدیر فروش محصولات IINGroups ( ناشر معروف تولید منابع الکترونیکی و محصولات کتابخانه های دیجیتال برای انواع مختلف مشتریان  در بخش دانشگاهی و علوم و تحقیقات ) بوده است. همچنین وی دارای تجربه کاری در کتابخانه های دانشگاهی  به عنوان کتابدار مرجع و کارشناس بخش اطلاع رسانی بوده است. (۲)  وی  در همین دوران بیش از ۱۵۰ کارگاه در زمینه استفاده از منابع اطلاعاتی علمی آنلاین برای کتابداران دانشگاهی و محققین برگزار کرده است.

محمدی در طول دوران حرفه ایی خود مقالات متعددی در زمینه ارتباطات علمی و ترسیم نقشه های علمی در مجله های معتبر بین المللی منتشر کرده است،. جهت اطلاع از مقالات وی لطفا به آدرس زیر مراجعه فرمایید :  https://northwestern.academia.edu/EhsanMohammadi    

همچنین ایشان  به عنوان داور ،  مقالات علمی متعددی را برای مجلات بین المللی مختلف داوری کرده اند ، که عبارتند از :   

  • Research Evaluation
  • Journal of Informetrics
  • Scientometrics
  • Aslib Journal of Information Management

محمدی تاکنون درسهای گوناگونی از جمله وب سنجی، طراحی پایگاههای اطلاعاتی، ترسیم اطلاعات و نقشه های علمی ، در دانشگاههای داخل و خارج در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس کرده است. وی مشاوره و راهنمایی چندین پایان نامه کارشناسی ارشد را در کارنامه خود دارد. در همین راستا، محمدی مدرک رسمی خود را از آکادمی آموزش عالی انگلستان[۴] در زمینه استاندارهای حرفه ای برای تدریس و یادگیری در آموزش عالی دریافت کرده است.

وی همچنین به عنوان سخنران به کنفرانس های متعددی دعوت شده است که از آن جمله می توان به سخنرانی در ILI ۱۴[۵]، سازمان ملی استانداردهای اطلاعاتی[۶] (NISO) و گردهمایی سالانه انجمن کتابخانه های امریکا ۲۰۱۶[۷] اشاره کرد.

علاوه بر تحصیلات آکادمیک ، وی در زمینه های گوناگون دوره های کوتاه مدت آموزشی گذرانده است. محمدی در تابستان ۲۰۱۲ یک دوره کوتاه مدت در موسسه مطالعات اینترنت آکسفورد[۸] در دانشگاه آکسفورد گذراند. همچنین در سال ۲۰۱۱ در سیزدهمین کنفرانس علم سنجی و اطلاع سنجی ، یک دوره کوتاه مدت  در زمینه  روشها و ابزارهای ترسیم اطلاعات و نقشه های علمی و  ابزارهای تحقیقات علمی گذراند. علاوه بر آن   یک  دوره کوتاه مدت در سپتامبر ۲۰۰۹ در یک مدرسه تابستانی در آمستردام ، هلند  گذرانده است .

جوایز

دکتر محمدی در دوره فعالیت خود موفق به اخذ جوایز متعدد شده است.از جمله :

جایزه گارفیلد ۲۰۱۳  ، توسط انجمن بین المللی علم سنجی و اطلاع سنجی (ای اس اس ای)  هر دو سال یکبار به پاس گرامی داشت نام یوجین گارفیلد، بینانگذار موسسه آی. اس. آی. (ISI) و دانشمندی که شاخص های معروف استنادی را تدوین و بنیاد گذاشت، جایزه ای با عنوان  جایزه گارفیلد به بهترین رساله دکتری در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی اعطا می کند. موضوع رساله دکتری  احسان محمدی، آلتمتریکس  بود . هدف  پژوهش محمدی که به راهنمایی استاد برجسته علم سنجی پروفسور مایک تلوال تحقیق شده، شناسایی و ارزیابی شاخص های جدید برای سنجش تاثیر مقالات علمی فراتر از رویکرد سنتی ( تحلیل استنادی) بوده  است. (۱)  سپس وی برای دریافت جایزه و بورس تحصیلی ۳۰۰۰ دلاری از بنیاد گارفیلد به محل برگزاری کنفرانس در دانشگاه وین مراجعه  کرد.

  • Honourable mention for Student paper contest 2014
  • Honourable mention for Student paper contest 2013.

 وی در سال ۲۰۱۳  و ۲۰۱۴ موفق به کسب این جوایز توسط انجمن علم اطلاعات و تکنولوژی[۹] شد.

این جایزه جهت شرکت در کارگاه آلتمتریکس در سال ۲۰۱۳ از طرف موسسه PLOS به وی اعطا شد.

جایزه است که در سال ۲۰۱۳ جهت شرکت دراین کنفرانس در آمستردام هلند به محمدی اعطا شد.

  • PhD bursary. University of Wolverhampton. UK. 2011

وی در سال ۲۰۱۱ ، بورسیه دکتری خود را از گروه تحقیقات سایبرسنجی آماری دانشگاه ولورهمپتون انگلستان اخذ کرد.

  • محمدی در ۲۳ بهمن ۱۳۸۷؛ در اولین جشنواره ملی کتابداری و اطلاع رسانی ، اتحادیه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی دانشجویان ایران ( ادکا) ، موفق به کسب جایزه بهترین دانشجوی کارشناس ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی شد.
  • اخذ گواهی نامه مربی ارشد  برای پایگاههای Science Direct  و Scopus ، توسط شرکت الزویر .
  • اخذ گواهی نامه مربی رسمی از شرکت تامسون رویترز ( آی اس آی) برای WoS  و  EndNote . (۳)

پانویس:

[۱] .  Northwestern University

[۲] . Statistical Cybermetrics Research Group

[۳] . MikeThelwall  

[۴] The UK Higher Education Academy

[۵] Internet Librarian International 14

[۶] National Information Standards Organization

[۷] http://2016.alaannual.org

[۸] http://www.oii.ox.ac.uk

[۹] . Association for Information science and Technology (ASIS&T) SIG/MET.

 

منابع و مواخذ

  1. https://docs.google.com/file/d/0BxR60w1sobUEbmFVZGNsZWJHa3M/edit
  2. https://sites.google.com/site/altmetric/home
  3. https://sites.google.com/site/altmetric/awards
  4. http://www.lisna.ir/Talk/12489-

 

نویسنده: فیروزه دوخانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فیروزه دوخانی
عنوان مقاله: معرفی دکتر احسان محمدی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/4528
Download PDF

درباره ی فیروزه دوخانی

دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *