خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / برترین مهارت ها برای کتابداران فردا

برترین مهارت ها برای کتابداران فردا

      نشریۀ کتابداری به سراغ رؤسای کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی و سایر راهبران فکری در تمام کشور رفته است تا کشف کند چه انتظاری از کتابداران  و مهارت‌های مورد نیازشان در بیست سال آینده وجود دارد و در نهایت به یازده مؤلفۀ زیر به عنوان ضروریات دست یافته است. البته این مؤلفه ها از بطن شواهد و گفته‌ها استخراج شده اند.

دفاع / سیاست

      این صلاحیت کلیدی، دو وجه متمایز دارد که البته در روش دارای هم‌پوشانی هستند. توانایی افزایش آگاهی از ارزش‌های سهام‌داران همراه با مدنظر قرار دادن حفظ یا افزایش بودجه از یک سو و ایجاد انجمن، تشکیلات و توسعۀ همراه با مد نظر قرار‌دادن توسعۀ خدمات و خدمت‌رسانی مؤثر در حوزه‌های مورد نیاز از سوی دیگر از اهمیت زیادی برخوردارند. بر اساس گفتۀ پاتریک لوسینسکی[۱]، کارمند کتابخانۀ متروپولیتین کلمبوس[۲]  (در نشریۀ کتابداری، کتابخانه سال۲۰۱۰)، رشته به افرادی نیاز دارد که در مجامع عمومی بسیار راحت هستند، بیشتر مشارکت می‌کنند و فعال هستند نه کسانی که  به روش‌های قدیمی متکی هستند. همچنین ریوکاه کی. سالی ما[۳] رییس کتابخانۀ عمومی ساکرامانتو[۴] (در نشریۀ کتابداری سال ۲۰۰۶) اظهار می‌دارد که برای تحقق چنین چیزی،  آموزش‌های کتابداری که شامل واحدهایی درمورد خط‌مشی عمومی، دفاع از بودجه و مشارکت داشتن است از هرچیز دیگری سودمندتر و مهم‌تر خواهد بود.

همکاری

      در یک کتابخانه و در بین همۀ گروه‌ها از جمله کارمندان، اعضای هیئت مدیره، پرسنل سازمانی، افراد و سایر کتابخانه‌ها، توانایی همکاری و مشارکت را به سختی می توان یک مهارت جدید به شمار آورد. اما چیزی که به طور فزاینده‌ای اهمیت خواهد داشت، اقتصاد مقیاس[۵] است؛ یعنی کسب مزیت کاهش هزینه در اثر افزایش تولید که از مجموعه‌های مشترک و مخازن بیرونی حاصل می‌شود. مانند اکوسیستم پیچیده‌ای که در پدیده های SHARE و DLPA  ( کتابخانه عمومی دیجیتال آمریکا) اتفاق می افتد.

مهارت‌های ارتباطات مردمی

      این مهارت توسط تعدادی از کسانی که ما به صورت مجازی با آنها صحبت کرده‌ایم ذکر شده است. مدیر اجرایی کتابخانۀ منطقه آراپاهو[۶]، نیکل اینجو دیوز[۷] به مجلۀ کتابداری در سال ۲۰۱۶ می‌گوید: “برقراری ارتباط مؤثر با ذی‌نفعان یک ضرورت مورد نیاز است. این توانایی به بیان ارزش‌هایمان در ارتباطات، توانایی صحبت کردن درباره همۀ درخواست‌ها و بیان این‌که چگونه این درخواست‌ها در عمل می‌توانند بر روی زندگی مردم تأثیر بگذارند، اشاره دارد. این مهارت همچنین در چگونگی رفتار با کارمندان کتابخانه هم‌چون دریافت و پذیرفتن انتقادهای حرفه‌ای، حل مناقشات و گوش دادن فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد.” شان کاسرلی[۸] کتابدار  کتابخانۀ پارک شهرستان جانسون و تیم اجرایی خود نیز این موضوع را تأیید می‌کنند. در راستای همین موضوع رزماری گوپر[۹] مدیر کتابخانۀ عمومی آلبرت ویزنر وارویک نیویورک[۱۰] در مقاله‌ای با عنوان بهترین کتابخانۀ کوچک دنیا در سال ۲۰۱۶ اضافه می‌کند که این مهارت در فراهم کردن مبادلات و تجارب معنادار برای کاربران نیز به کار برده می‌شود.

خلاقیت و نوآوری

      پم سندلیان اسمیت[۱۱]، مدیر کتابخانۀ آنی تینک در شهر میان آدامز به مجلۀ کتابداری می‌گوید: “من فکر می‌کنم خلاقیت احتمالاً نه تنها در آموزشگاه‌های کتابداری بلکه به طور کلی در امر آموزش مهم‌ترین و کمیاب‌ترین مهارت است.”

تفکر انتقادی

      این توانایی یک مهارت پایه است که البته شاید مشهورترین نقص نیز محسوب شود. بیشترین رهنمودها در راهنماهایی که برای کتابداران وجود دارد به دنبال توسعۀ این ویژگی کلیدی که توسط کسرلی و شرکتش ارائه شده است، هستند. آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که به این منظور کتابداران می‌توانند از رهنمودهای ریچارد پاول[۱۲]  و لیندا ایلدر[۱۳] ، کارکنان بنیاد و مرکز تفکر انتقادی پیروی کنند.

تحلیل داده‌ها

      لوسینسکی[۱۴]  و وایلی اوهکل[۱۵]  مدیران کتابخانۀ اورگن پورتلند و کتابخانۀ شهرستان مولتنوم معتقدند شناسایی داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، آگاهی چگونگی جمع‌آوری آن‌ها، تجزیه و تحلیل و کسب بینش   از داده ها و آگاهی از نحوه آن ها همراه با توضیحی برای دیگران، توانایی مهمی برای کتابدارن به شمار می‌آید.

انعطاف‌پذیری

      جای تعجب نیست که با توجه به چشم‌انداز فراگیر تغییرات سریع و زوال‌های پی در پی، بسیاری از مدیران از تفکر انعطاف‌پذیر به عنوان یک ضرورت یاد می‌کنند. البته این به معنای این نیست که چهارچوب ثابتی برای اهداف وجود نداشته باشد بلکه به گفتۀ سندلیان اسمیت[۱۶]  توانایی ایجاد تعادل بین انعطاف‌پذیری و وفاداری به ساختارها است که اهمیت دارد.

رهبری

       اوا. دی. یول[۱۷]، مدیر کتابخانۀ عمومی ساحل ویرجینیا به طور خلاصه می‌گوید: “معتقدم آموزشگاه‌های کتابداری باید توانایی رهبری را آموزش دهند. به عنوان مثال نسل بازنشسته، به رهبران جدید، به طور خاص، کسانی که می‌توانند با قدرت از کتابخانه‌ها و آثار آن دفاع کنند نیاز داریم.”

      کسرلی در این باره معتقد است که جنبه‌هایی از خودشناسی نیز تحث این عنوان قرار می‌گیرند. در واقع رهبران آینده باید مشخصات مایرز بریگرز ( آزمونی برای تحلیل شخصیت) خود را بدانند و درک درستی از ترجیحات شخصی خود و سبک کاریشان داشته باشند. آن‌ها باید سایر سبک‌های شخصیتی را نیز بشناسند و چگونگی سازگاری با این سبک‌ها را بدانند و بدانند چگونه می‌خواهند برنامۀ توسعۀ خود را اجرا کنند. پرسیدن سوال‌های سخت و تمایل داشتن به گوش‌دادن به پاسخ‌ها و انجام دادن چیزهایی در رابطه با آن‌ها از جمله ملزومات دیگر رهبری هستند که در تکمیل ابزارهای ذکر شده قرار می‌گیرند.

بازاریابی

      مهارت اساسی دیگر، بازاریابی است. این مهارت حداقل به اندازۀ امروز در آینده نیز حائز اهمیت خواهد بود. کومب لوسینسکی[۱۸]  تأکید می‌کند که تمایز قائل شدن بین ارتباطات، روابط اجتماعی، روابط عمومی، تبلیغات و روابط دولتی اهمیت دارد، در واقع مجموعه‌ای از این مهارت‌های منحصر به فرد، کمک می‌کند تا بتوانیم برای کتابخانه و خدماتی که ارائه می‌دهد از طریق شبکه‌های اجتماعی بازاریابی کنیم و یا با یک واحد بازاریابی در یک کار مشارکتی همکاری داشته باشیم.

مدیریت پروژه

      کسرلی و اوهکل هر دو بر اهمیت مهارت مدیریت پروژه اشاره می‌کنند که شامل زمان‌بندی و مشخص‌کردن ظرفیت برنامه‌ریزی و مسائل مربوط به آن هم‌چون بودجه، امکانات و تقاضای کمک مالی می‌شود.

تخصص فنی

     توسعۀ وب و هرچه در آن فضا قرار می‌گیرد؛ سواد فناوری، برنامه‌نویسی و مثال‌هایی از قبیل دانش چگونه- چطور، در این مهارت قرار می‌گیرند. بانی تیجرینا[۱۹]، مؤسس کنفرانس کتابخانه‌ها و منابع الکترونیکی بیان می‌کند که ما به متخصصان کتابخانۀ بیشتری برای ارزیابی انتقادی خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهیم، نیاز داریم؛ کسانی که می‌توانند درک کنند که در پشت رابط کاربری چه اتفاقی می‌افتد. از آنجایی که تکنولوژی به سرعت تغییر می‌کند و مهارت‌ها به سرعت در حال کهنه شدن هستند، اوهکل یادگیری مستمر برای مهارت‌های تکنیکی را دارای اهمیت می‌داند.

کتابداران دانشگاهی فردا

       درحالی که بسیاری از موارد ذکر شده توسط کتابداران عمومی در همۀ انواع کتابخانه‌ها صدق می‌کند. مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی بر برخی الزامات تأکید بیشتری دارند. اگرچه روی‌هم‌رفته آن‌ها منحصر به کتابخانه‌های دانشگاهی نیستند.

 معلمان

      براین جفرت[۲۰]، کتابدار کالج امهرست در این رابطه می‌گوید: “ما به کتابدارانی نیاز داریم که پیش از هرچیز خود را معلم بدانند. به کتابدارنی نیاز داریم که کلاس‌های درس را روشن کنند، در اطراف دانش‌آموزان باشند و آن‌ها را با لذت تحقیق و پژوهش آشنا کنند.” آموزشگاه‌های کتابداری نمی‌توانند با آموزش شور و عشق مورد نیاز را در افراد ایجاد کنند اما مراکز پذیرش باید کسانی را که این ویژگی را دارند انتخاب کنند تا پس از آموزش، برای تدریس پر از شور و اشتیاق آماده باشند.

حمایت دانشکده‌ای فعال

      به گفتۀ کریس بورگ[۲۱]، مدیر کتابخانۀ ام. آی. تی کمبریج: “ممکن است نیاز باشد تا برخی کتابداران به محققان در چیدمان و کنارهم قرار دادن اطلاعات مورد نیاز برای ارتقا و تصدیشان یاری رسانند.”

پاسخ سریع

      در نگاه به آینده بورگ معتقد است که همان‌طور که ما شاهد ارائۀ سریع منابع و فعالیت‌هایی برای پاسخ به دانشجویان توسط کتابدارن هستیم، من دوست دارم چیزهایی که در پروژۀ چارلستون به عنوان سرفصل دروس ارائه شده است به قانون تبدیل شده و اجرا شود و  بدون استثنا توسط کتابداران هدایت شود. همچنین انتظار می‌رود علاوه بر، توانایی کشف، توصیف و سازماندهی منابع با محوریت مخاطبان، درک مسائل اجتماعی از دیدگاه‌های مختلف و استفادۀ انتقادی از رسانه‌ها و داده‌ها  نیز در آموزش مهارت‌ها لحاظ شود.

 پانویس:

[۱] Patrick Losinski

[۲] Columbus Metropolitan 

[۳] Rivkah K. Sass

[۴] Sacramento

[۵] economies of scale

[۶] Arapahoe

[۷] Nicolle Ingui Davies

[۸] Sean Casserley

[۹] Rosemary Cooper

[۱۰] Albert Wisner Public Library

[۱۱] Pam Sandlian Smith

[۱۲]  Richard Paul

[۱۳] Linda Elder

[۱۴] Losinski

[۱۵] Vailey Oehkle

[۱۶] Sandlian Smith

[۱۷] Eva D. Poole

[۱۸] Columbus’s Losinski 

[۱۹] Bonnie Tijerina

[۲۰] Bryn Geffert

[۲۱] Chris Bourg

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:  Top Skills for Tomorrow’s Librarians | Careers 2016

مترجم: نرگس ملکوتی اصل

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نرگس ملکوتی اصل
عنوان مقاله: برترین مهارت ها برای کتابداران فردا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/4516
Download PDF

درباره ی نرگس ملکوتی اصل

دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد

یک دیدگاه

  1. ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

پاسخ دادن به علی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *