خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / پروژه ها و ابداعات کتابخانه های دانشگاه استنفورد

پروژه ها و ابداعات کتابخانه های دانشگاه استنفورد

کتابخانه­­ دانشگاه استنفوردSUL) ۱) شامل چند دسته از کتابخانه­ ها است که افراد را با اطلاعات ارائه شده از منابع و خدمات متنوع به جامعه علمی متصل می­ کند. بیش از ۲۰ کتابخانه منحصر به فرد در سراسر محوطه دانشگاه وجود دارد که هر کدام مجموعه ­ای از کتاب­ ها، مجلات، فیلم­ ها، نقشه­ ها، پایگاه­ های داده و غیره در سطح جهانی را شامل می­ شوند. کتابداران موضوعی برای مشاوره فردی، کلاس­ های گروهی و کارگاه­ های آموزشی ویژه در دسترس هستند.

کتابخانه دانشگاه استنفورد در بسیاری از طرح­ ها، پروژه­ ها و کارهای گروهی فعالیت دارد.

به عنوان یک کتابخانه تحقیقاتی جدید، کتابخانه دانشگاه استنفورد طرح ­های جسورانه­ ای که ماهیت کتابخانه را تغییر می­ دهد انجام می­ دهد. این پروژه­ ها شامل مشارکت­ های نوآورانه با کتابخانه­ های همکار و شرکت­ ها، در سرتاسر جهان است و دسترسی  به نقاط قوت موجود ما را برای جستجوی بهتر و هماهنگی علمی با فن­ آوری­ های جدید افزایش می­ دهد.

 بعضی از پروژه­ ها عبارت اند از:

 پروژه کتاب­ های گوگل[۲]Projects-GoogleBooks

پروژه کتاب­های گوگل که با نام جستجوی کتاب گوگل نیز شناخته می­ شود از سال ۲۰۰۴ شروع شده است و اعلام می­ کند که قدرت و توانایی، قابلیت­ های جستجوی گوگل به کتاب­ های چاپ شده است. این پروژه علاوه بر بستن قرارداد با ناشران چاپی فعلی، درگیر یک برنامه با کتابخانه ­های شرکت­ کننده در این پروژه برای اسکن ده ­ها میلیون کتاب از کتابخانه ­های بزرگ در سراسر جهان است تا با نمایه سازی تمام متن آن­ ها جستجوی کاملی از آن­ ها را فراهم آورد. تا به امروز گوگل بیش از ۱۲میلیون جلد کتاب را اسکن و نمایه کرده است (که بیش از ۲میلیون جلد کتاب از قفسه کتابخانه­ های دانشگاه استنفورد است). این فهرست در حدود ۳۰ کتابخانه شرکت­ کننده در این پروژه در سرتاسر جهان را در بر می­ گیرد.

پروژه کارگران چینی راه ­آهن[۳]calisphere_frank_leslie_980_520

بین سال­ های ۱۸۶۵ تا ۱۸۶۹  هزاران نفر از مهاجران چینی با شیوه­­ ی خسته­ کننده­ و در شرایط کاری خطرناک برای ساخت اولین راه ­آهن قاره­ پیما آمریکا تلاش می­ کردند. کارگران چینی را­ه ­آهن که در پروژه آمریکای شمالی کار می­ کردند در انتظار فرصتی بودند تا اعلام کنند که مهاجران چینی راه ­آهن قاره­ پیما در شکل­ دادن به چشم­ انداز فیزیکی و اجتماعی غرب آمریکا موثر بودند. از ویژگی­ های این پروژه تحقیق در آمریکا و آسیا به منظور ایجاد یک آرشیو رقومی[۴] آنلاین برای دسترسی همگان است. این پروژه هم­ چنین کنفرانس­ های مهم و وقایع عمومی در دانشگاه استنفورد و چین را به مناسبت ۱۵۰سالگرد ورود شمار زیادی از چینی ­ها برای کار در راه آهن را در سال ۲۰۱۵ سازماندهی کرده است. این پروژه در حال تولید نقشه­ ها و تصاویری است که به ما در درک کارگران چینی راه ­آهن که نه فقط چشم­ اندازی فیزیکی بلکه در شکل دادن چشم­ انداز اجتماعی از غرب موثر بودند کمک می­ کند.

گروه فن ­آوری­ های نوظهورemerging_technology2_0

گروه فن­ آوری­ های نوظهور[۵](ETT) متشکل از فن ­آوری و کارمندان کتابخانه است، که در کتابخانه ­های دانشگاه استنفورد دائما با فن آوری ­های جدید و نوظهور کار می­ کنند. هدف این گروه شناسایی، آزمایش و دسترسی به فن­ آوری­ های جدید و نوظهور در محیط کتابخانه­ های دانشگاهی و انتشار اطلاعات آن به همکاران خود است. این گروه دائما با بحث درباره امکان ­سنجی و توسعه استراتژی های اجرا و پیاده ­سازی فن ­آوری­ های جدید و نوظهور مواجه است. گروه فن ­آوری ­های نوظهور هم­ چنین مشاوره برای فن­ آوری­ های جدید و پشتیبانی ار ارزیابی بخش ­های کتابخانه و ارائه بازخورد و گزارش نتایج ارزیابی خود از کارکنان کتابخانه­ های دانشگاه استنفورد را به طور جامع فراهم می­ کند.

بایگانی وب[۶]stanford.edu-1996

وب به یک رسانه ارتباطی فوق­ العاده مهم برای کمک به دانشمندان و تاریخ اجتماعی و میراث فرهنگی تبدیل شده است. اطلاعات منحصر به فرد و با ارزش در معرض خطر هستند. و محتوی آن­ ها در وب دائما در حال بروزرسانی، جایگزین شده و یا از دست می­ رود. نمونه­ های از این قبیل اطلاعات که در معرض خطر هستند مانند: وب­ سایت کمپین نامزدهای سیاسی که فقط در مدت معلومی در زمان انتخابات دایر هستند و یا اخبار آنلاین مربوط به اخبار تحولات سریع که به سرعت اصلاح و ناپدید می­ شوند. برای دسترسی به محتوای وب که ناپدید شده و یا دوباره بازنویسی شده و برای اهداف متنوع پژوهشی، آموزشی، میراث نهادی، الزامات قانونی و نظارت اطلاعات دولتی، بایگانی وب ضروری است. با شناخت این نیازها، ما برای ایجاد یک سرویس بایگانی  وب برای پشتیبانی از جمع ­آوری، حفظ و دسترسی به محتوای وب در معرض خطر ملزم می­ شویم. این پروزه از سال۲۰۱۱ در حال انجام است و از انتقادات و پیشنهادات سهامداران دانشگاه استنفورد و بررسی داخلی موارد استفاده شده برای پیشرفت و تکامل خود برای  رسیدن به بهترین شیوه از بایگانی وب ملی و بین­ المللی بهره می­ گیرد و بر اساس شکل داده­ های استاندارد و فن­ آوری منابع باز صورت می­ گیرد.

جایزه استنفورد برای نوآوری در کتابخانه­ های تحقیقاتی SPIRL۷)spirl_logo_square

کتابخانه دانشگاه استنفورد یک جایزه برای به رسمیت شناختن و تجلیل کردن از نوآوری از طریق برنامه­ ها، پروژه­ ها و یا خدمات جدید و بهبود یافته ارائه می ­دهد که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به نفع خوانندگان و کاربران است. هدف از این جایزه، متمایز کردن نوآوری برای جلب توجه مردم و تجلیل کردن از نتایج عملکردهای مهم از انگیزه­ های نوآوری در کتابخانه­ های تحقیقاتی در سرتاسر جهان است. معیارهای داوری برای این جایزه بر اساس یک برنامه واحد و یا پروژه جواب­گو و یا فرهنگ پایدار و ویژگی­ های مشوق نوآوری استوار است. اثر این نوآوری و تلاش باید تاثیر قابل اندازه­ گیری شده­ ای بر مراجعان کتابخانه داشته باشد و هم­ چنین پتانسیل موثری بر شیوه ها و یا استانداردهای تحقیقات کتابداری برجای گذارد.

پانویس: 

[۱] Stanford University Libraries

[۲] Google Books

[۳] Chinese Railroad Workers Project

[۴] Digital

[۵] Emerging Technologies Team

[۶] Web Archiving

[۷] Stanford Prize for Innovation in Research Libraries

منبع:

این نوشته برگرفته از مطلبی با این عنوان است: http://library.stanford.edu/projects

نویسنده: پری حسین­ زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): پری حسین زاده
عنوان مقاله: پروژه ها و ابداعات کتابخانه های دانشگاه استنفورد
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5012
Download PDF

درباره ی پری حسین زاده

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی،گرایش مدیریت اطلاعات، نماینده بیمه های زندگی پاسارگاد علاقمندی ها; وب 2, گارگروهی, پژوهش, وب معنایی, شرکت درانجمن ها, نقشه دانش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *