مطالعه یکی از بهترین ابزارهای تعلیم و تربیت مدرن است و اثری که یک کتاب در روح فرد میگذارد، از اثر دیگر رسانهها عمیقتر و ریشهدارتر است و گاهی شخصیت فرد را دگرگون میکند. در صورت نهادینه شدن عادت مطالعه در کودکی، این عادت اغلب تا پایان عمر باقی میماند و از طرفی نتایج تحقیقات نشان میدهند که کودکان کتابخوان، از خلاقیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند و موفقیت تحصیلی بیشتری دارند (جوادیان سالمی، ۱۳۹۰).
حال سؤال اینجاست که برای کتابخوان کردن کودکان چهکارهایی میتوان انجام داد؟ راهکارهای فراوانی برای رسیدن به این مهم وجود دارد؛ برای مثال میشود آنها را مجبور به خواندن کرد. میشود برایشان در ازای مطالعهٔ بیشتر هدیه و جوایز درنظرگرفت. میشود برایشان کتابهای خوب خرید و در کتابخوانی با آنها همراهی کرد و البته میشود کتابخوانی را برای آنها جذابتر کرد. عوامل زیادی در ایجاد عادت به مطالعه در کودکان و جذاب کردن این امر دخیل هستند؛ ازجمله نقش والدین، کتابخانههای عمومی و کتابداران، برنامهریزی، زمان مناسب، مکان مناسب و… .
داشتن یک مکان مناسب برای مطالعه بخشی از انضباط در مطالعه کردن است؛ مکانی آرام و راحت با طراحی جذاب که کودکان بتوانند بهدوراز هیاهوها در آن فضا مطالعه کنند و نسبت به کتابخوانی ترغیب شوند.
استودیوی خلاق طراحی پلیآفیس در شهر مادرید اسپانیا چنین مکانی را برای مطالعهٔ کودکان طراحی کرده است. در این طرح کمد لباس به یک کتابخانه تبدیل و مکانی برای نشستن نیز در آن تعبیه شده است؛ طرحی هیجانانگیز برای کودکان که تشویق و ترغیب به کتابخوانی را نیز به دنبال دارد. بدین ترتیب کودکان میتوانند با مخفی شدن در این کمد! در یک محیط ساکت و دنج به مطالعه بپردازند.
منابع:
- جوادیان سالمی، پریسا (۱۳۹۰). ترویج مطالعه در کودکان. ماهنامه روانشناسی شادکامی و موفقیت، سال هشتم، شماره ۹۰٫ صص ۸۸-۸۹٫
- http://www.playoffice.es/en
نویسنده: عاطفه عبدی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | عاطفه عبدی |
عنوان مقاله: | مطالعهی پنهان |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | |
شماره مجله(Issue): | |
سال(Year): | ۱۳۹۴ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/515 |