خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / وب سایت کتابخانه های سبز و پایدار

وب سایت کتابخانه های سبز و پایدار

مقدمه:

معماری و کتابخانه:

معماری در هم آمیختن هنر و دانش(فناوری) در جهت خلق محیطی مناسب برای نیازهای انسانی است.

کتابخانه با هدف خدمت رسانی به جامعه ایجاد می‌شود و وجود آن بر روند توسعه و بالندگی فرهنگی کشور تاثیرگذار است ، لذا باید به گونه‌ای هماهنگ با محیط اطرافش ساخته شود که هر بیننده را در اولین نگاه مجذوب خویش سازد و استفاده از آن علاوه بر رفع نیاز‌های اطلاعاتی کاربر، شوق‌برانگیز و شادی‌آفرین باشد در غیر این صورت بی‌رغبتی و بی‌انگیزگی کاربران به مراجعه و استفاده از کتابخانه را به همراه خواهد داشت.

معماری پایدار:

اخبارهای گوناگون در مورد تغییرات آب و هوایی کره زمین و گرم شدن آن، قیمت رو به رشد انرژی در سال‌های اخیر اصل صرفه‌جویی را به عنوان یکی از اصول اساسی در جامعه مطرح ساخته است.معماری پایدار نتیجه اگاهی بشر نسبت به مسائل زیست محیطی می‌باشد.

ساخت ساختمانی که کمترین اثر را بر روی محیط ساخته شده و محیط طبیعی در طول تمامی مراحل ساخت خود دارد، به عنوان ساختمان پایدار تعریف می‌شود. لذا مقصود معماری پایدار، بهره‌وری منابع، جلوگیری از آلوده‌سازی محیط و تطابق با طبیعت است.

معماری پایدار در ارتباط با محیط، اقتصاد و جامعه تعریف می‌شود.در بعد محیطی کاهش آلودگی‌ها،کاهش تاثیر منفی بر سلامت انسان و یافتن مصالح تجدید شونده به عنوان اولویت‌ها تعیین گردیده است. در بعد اقتصادی توجه به خلق بازارها و فرصت‌های جدید برای رشد فروش و تقلیل هزینه‌ها از طریق بالا بردن بهره‌وری و کاهش انرژی و مصالح خام ورودی معطوف است. در بعد اجتماعی سلامت و امنیت کارکنان و استفاده‌کنندگان، تاثیر بر کیفیت زندگی و سودرسانی به گروه‌های غیراستفاده‌کننده نظیر معلولین دارای اهمیت است.

111

لید[۱] چیست؟

گواهینامه‌ای  است که در سال  ۱۹۹۳ توسط انجمن ساختمان سبز ایالات متحده تحت نظر کمیته محیط زیست انستیتو معماری آمریکا  برای مدیریت، سنجش و ارزیابی ساختمان‌های پایدار به وجود آمد.این گواهینامه طی سالیان گذشته بارها ویرایش شده و امروز ما نسخه سوم آن را در اختیار داریم.

گواهینامه لید سعی بر این دارد که تمامی انواع ساختمان‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد و می‌تواند برای تمام انواع ساختمان‌ها، شامل ساخت و سازهای جدید و نوسازی‌های کلی ساختمان‌های موجود فضاهای تجاری، هسته یا پوسته یک ساختمان، مدرسه یا منزل، استفاده شود.

معرفی وب سایت:

آدرس اینترنتی: www.greenlibraries.org

اهداف سایت:

وب سایت کتابخانه سبز، با هدف مستند کردن و ایجاد پایگاهی اطلاعاتی در مورد کتابخانه‌های سبز و پایداری که در ایالات متحده امریکا و کانادا وجود دارند به وجود آمده است؛ به عبارت دیگر، این وب سایت دارای پایگاهی اطلاعاتی از تمامی کتابخانه‌هایی است که در آن از معماری سبز و انرژی‌های پاک استفاده می‌شود که این پایگاه به صورت الفبایی اطلاعات این کتابخانه‌ها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و در حال حاظر اطلاعات مربوط به ۴۲ کتابخانه در آن وجود دارد و البته این لیست در حال تکمیل است.

هدف مهم دیگر این سایت همچنین ارائه لیستی از منابع است که به افراد برای ساختن کتابخانه‌های سبز و پایدار کمک می‌کند که این لیست در قسمت منابع[۲] از سایت قابل مشاهده است.

همچنین در صفحه اول وب سایت، قسمتی را به معرفی کتابی در زمینه کتابخانه‌های سبز اختصاص داده است.

112

ساختمان سبز چیست؟

ساختمان‌‌‌های سبز در آمریکا از نظام کارای گواهینامه لید استفاده می‌کنند. بر طبق این گواهینامه ساختمان سبز ساختمانی است که ترکیبی از عناصر و ویژگی‌های زیر را در طراحی خود به کار برده باشد :

  • پایداری مکان انتخاب شده و توسعه آن[۳]
  • حفاظت از آب[۴]
  • بهره‌وری انرژی[۵]
  • حفاظت از مصالح و منابع محلی و کاهش ضایعات [۶]
  • کیفیت فضای داخلی [۷]
  • خلاقیت در طراحی [۸]

معرفی مقالات کتابخانه سبز:

همچنین برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کتابخانه‌های سبز، وب سایت به شما مطالعه مقالات نشریه الکترونیکی سبز[۹] را پیشنهاد می‌کند که آدرس آن در زیر آورده شده است.

/http://escholarship.org/uc/item/39d3

دیوار اطلاعات[۱۰]:

دراین قسمت از سایت، اسامی افرادی که در ایجاد راهنمای کتابخانه‌های سبز به وب سایت کمک کرده اند آورده شده است و همچنین از افراد علاقه مند خواسته شده تا برای تکمیل کردن پایگاه اطلاعاتی کتابخانه‌های سبز وب سایت، اطلاعات این کتابخانه‌ها را به ایمیل  داده شده ارسال کنند.

کتابخانه‌های سبز در حال ساخت[۱۱]:

در این قسمت از وب سایت،کتابخانه‌های سبز در حال ساخت بر اساس حروف الفبا مرتب شده است. اطلاعات مربوط به هر کتابخانه نیز با ترتیب خاصی، به صورتی که ابتدا نام کتابخانه، شهر و ایالت واقع در آن و سپس توصیف قسمت‌های برجسته کتابخانه و در صورت وجود آدرسی از اطلاعات ساختمانی آن ارائه شده است.

 پانویس:

  1. Leed: Leadership in Energy And Enveronmental Design
  2. resource
  3. Sustainable Site selection and development
  4. Water conservation
  5. Energy efficiency
  6. Local resources, material conservation and waste reduction
  7. Indoor Environmental Quality
  8. Innovation in Design
  9. Electronic Green Journal
  10. Wall of Recognition
  11. Green Libraries Under Construction

منابع:

  1. اصغری، مهدی و سالک، جلال. ” ارتباط با طبیعت در طراحی پایدار کتابخانه ها”، ارائه شده در اولین همایش ملی افق های نوین در توانمند سازی و توسعه پایدار معماری،عمران، گردشگری، انرژی و محیط زیست شهری و روستایی(همدان،۹ مرداد ۱۳۹۳)
  2. کیانی زاده،رضا. ”راهکار های معمای پایدار در طراحی کتابخانه ها”،ارائه شده در همایش معماری پایدار و توسعه شهری
  3. خشت یکم (۱۳۹۰،مرداد ۲).گواهینامه leed {یادداشت وبلاگ}.بازیابی شده از http://khesht-e-yekom.persianblog.ir/post/108/
  4. سایت کتابخانه های سبز

نویسنده: ایمان نریمانی

دانشجو کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ایمان نریمانی
عنوان مقاله: وب سایت کتابخانه های سبز و پایدار
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5321
Download PDF

درباره ی ایمان نریمانی

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *