خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / فرهنگ سازی اینترنتی-یه جرعه کتاب(قسمت سوم)

فرهنگ سازی اینترنتی-یه جرعه کتاب(قسمت سوم)

خوانندگان گرامی ،به این قسمت از فرهنگ سازی اینترنتی خوش آمدید . در این شماره میخواهم شما را با یکی از برترین برنامه های پیرو سیستم عامل اندروید آشنا کنم ،جالب توجه است که این برنامه توسط جوانان ایرانی طراحی شده.

خانم ها و آقایان، این شما و این هم شبکه ی اجتماعی کتابخوانان ایران (یه جرعه کتاب) .در تمام طول این مجموعه سعی داشتم که به شما عزیزان نشان دهم ،همانطور که دنیای مجازی و کتاب میتوانند دشمنی سرسخت برای هم باشند ،میتوانند تبدیل به دوستانی صمیمی شوند ،به نظرم با معرفی این نرم افزار دست کسانی که مخالف دوستی تکنولوژی و کتاب بودند برای همیشه از پشت بسته میشود. تیم شش نفره ی نرم افزار یک جرعه کتاب شامل شش متخصص است که به دو صورت تک نفره و جمعی مشغول کار بر روی بخش های طراحی سایت، برنامه نویسی  و نظارت بر محتوا هستند، حال بیایید نگاهی به چگونگی به وجود آمدن ایده ی طراحی” یک جرعه کتاب” و چگونگی کار با آن بیاندازیم  .

تولد یک ایده:

حدود نه ماه پیش بود که تیمی از عشاق کتاب تصمیم گرفتند در کنار یکدیگر پروژه ای را تحت عنوان “زنجیره ی هدیه ی کتاب” آغاز کنند ،نحوه ی کار این پروژه ،که هزینه اش توسط اهالی فرهنگ تامین می شد ،به این شکل بود که صاحبان پروژه تعدادی کتاب تهیه می کردند و آن کتاب ها را به اشخاص منتخب هدیه می دادند، و آن اشخاص پس از مطالعه ی کتاب ،بار دیگر آن را به فرد دیگری هدیه می دادند ،صاحبان این پروژه تصمیم گرفتند تا برای کنترل بهتر این پروژه و قرار دادن بریده ای از کتاب ها در دسترس عموم، کانالی در فضای شبکه ی تلگرام راه اندازی کنند ،این پروژه توانست علاقمندان زیادی را به خود جذب کند ،اما به دلیل مشکلات مالی در مرحله ی دوم متوقف شد ،پس از توقف این پروژه ،صاحبانش که از استقبال بی نظیر مردم از بریده ی کتاب ها در فضای مجازی به وجد آمده بودند ،تصمیم به طراحی نرم افزار (یه جرعه کتاب) گرفتند.

امکانات موجود در فضای نرم افزار:

شما درست از زمانی که نرم افزار “یه جرعه کتاب ” را بر روی گوشی و یا تبلت اندرویدی خود نصب میکنید ،میتوانید مطالبی که دیگران به اشتراک گذاشته اند را ببینید و بخوانید، این مطالب شامل بریده ی کتاب ها ،خلاصه ی داستان کتاب ها و نقد های وارد بر یک کتاب است ،اما اگر می خواهید خودتان مطلبی به اشتراک بگذارید ، مطالب دیگر افراد را لایک کنید و یا درباره ی مطلب به اشتراک گذاشته شده توسط فردی دیگر نظر دهید ،باید در نرم افزار عضو شوید .برای عضو شدن تنها کافی است نام ،آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را وارد کنید ،توجه داشته باشید که در صورت وارد کردن آدرس ایمیل نیازی به وارد کردن شماره ی تلفن ندارید (و بالعکس) ،پس از عضویت شما میتوانید با وارد کردن اطلاعات ضروری کتاب ،که شامل نام کتاب و نام نویسنده است ،مطلب خود را به اشتراک بگذارید ،بعلاوه اگر می خواهید توضیح بیشتری در مورد کتاب بدهید ،می توانید گزینه های اطلاعات اختیاری کتاب را نیز پر کنید.

شما میتوانید با ضربه زدن بر روی سه خطی که در بالای سمت راست صفحه ی نرم افزار قرار دارد ،به مجموعه ای از امکانات دسترسی پیدا کنید ، یکی از این امکانات “متن های ارسالی من” نام دارد ، که به شما این اجازه را می دهد که نظر دیگران را درباره ی متن هایتان بخوانید و به آنها پاسخ بدهید.

 در بالای سمت چپ نرم افزار سه گزینه اعلان ،جست و جو و تنظیمات قرار دارد ،که هریک از آنها امکاناتی مخصوص به شما ارائه می دهند ، مثلا شما می توانید با رجوع به بخش اعلان ها پیام هایی که از سوی مدیریت برای کاربران فرستاده می شود را بخوانید و یا با استفاده از بخش جست و جو به تمامی مطالبی که تا به حال درباره ی کتاب و یا نویسنده ی خاصی به اشتراک گذاشته شده دسترسی پیدا کنید.

به علاوه مدیر تیم “یه جرعه کتاب”اعلام کرده که می خواهد در نسخه های بعدی این نرم افزار فضایی برای نویسندگان نوپا ایجاد کند تا این نویسندگان بتوانند در آن فضا قلم خود را محک بزنند و به جذب مخاطب بپردازند، وی افزود که به زودی قابلیت ویرایش متون به اشتراک گذاشته شده نیز به نرم افزار اضافه میشود.

درآمد زایی:

با وجود اینکه اعضای تیم “یه جرعه کتاب” قول هایی از مسئولین مربوط گرفته اند، اما تا امروز مبلغ خاصی از هیچ ارگان و سازمانی دریافت نکرده اند لذا تاکنون بار تمامی هزینه های پایه و جاری این پروژه به گردن طراحان آن بوده است. اگرچه حتی اگر سازمان های دولتی هم در این مرحله کمکی به تیم سازندگان این نرم افزار بکنند، این گروه نمیتواند تا ابد متکی بر بودجه های دولتی بماند، به همین دلیل سازندگان این نرم افزار خبر از اضافه کردن بخش هایی جدید، مانند درگاه فروش کتاب ،به این نرم افزار داده اند ،بعلاوه شما عزیزان می توانید تنها با دانلود رایگان این نرم افزار و بالا بردن تعداد اعضای فعال، از سازندگان آن حمایت معنوی کنید.

دوستان عزیزم پس از اعلام موضوع این قسمت از فرهنگ سازی اینترنتی ،تعدادی از شما عزیزان سوالاتی که از مدیریت تیم “یه جرعه کتاب” داشتید را برایمان فرستادید تا جوابش را با شما در میان بگذاریم ،ما هم تعدادی از سوالات را انتخاب کردیم و از ایشان پرسیدیم:

خانم آ.آ:

+ آیا تصمیم دارید قابلیت خاصی را برای کاربران قرار دهید تا طی آن یک کتاب به عنوان انتخاب شما معرفی شود و دیگر کاربران درباره ی آن کتاب به گفت و گو بپردازند؟

– نه به این شکلی شما می فرمایید ،تصمیم داریم تا برای تمامی کتاب هایی که تابحال مطلبی راجع به آن ها نوشته شده پروفایلی ایجاد کنیم، تا کاربران با ورود به پروفایل کتاب مورد نظر تمامی مطالبی که درباره ی آن کتاب نوشته شده را بخوانند و درباره ی آن ها نظر دهند.

خانم ن.م:

+ آیا امکان چت کردن فراهم می شود؟

– تمایل نداریم تا به شکل جدی امکان چت کردن را فراهم کنیم ،چراکه به وجود آوردن چنین امکانی نیاز به ساز و کار های ویژه ای دارد، گرچه تصمیم داریم امکان فرستادن پیام خصوصی را فراهم کنیم.

آقای ل.و:

+ آیا امکان ساماندهی نظرات داده شده زیر یک پست، توسط شخص صاحب پست فراهم می شود؟

– قطعا بله ،علاوه بر این ها در نسخه های بعدی به محض اینکه نام کاربری یک نفر در جایی دیگر آورده شود، به شخص اطلاع داده می شود.

امروزه شبکه های اجتماعی مختلفی در فضای مجازی وجود دارند  با ابن وجود هنوز هم به وجود آمدن بستر هایی مانند “یه جرعه کتاب ” ،جز اتفاقات نادر و ارزشمند به شمار می آید ،لازم به ذکر است استفاده از تمامی بخش های این نرم افزار برای عموم رایگان است و شما عزیزان می توانید این نرم افزار را از بازار دریافت کنید، اگر حوصله رفتن به بازار را ندارید میتوانید از پیوند زیر برای بارگیری نرم افزار مذکور اقدام کنید.

به امید اینکه در راستای سیاست های کلی برنامه ششم توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ، مسئولین حوزه های فرهنگی از جوانانی که در جهت ارائه و ترویج سبک زندگی ایرانی، تولید آثار و محصولات فرهنگی-هنری ، حضور موثر در فضای مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ،مفاهیم و هویت ایرانی-اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی تلاش می کنند، حمایت های لازم را به عمل آورند.

bazar

وبسایت: http://www.yejoreketab.com

نویسنده: محمدرضا چهارسوقی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): محمدرضا چهارسوقی
عنوان مقاله: فرهنگ سازی اینترنتی-یه جرعه کتاب(قسمت سوم)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5825
Download PDF

درباره ی محمدرضا چهارسوقی

دانشجوی متالوژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *