خانه / خبرگزاری 2.0 / اخبار سمینارها و کارگاه های آموزشی / آموزش بهترین‌ راه برای رسیدن به استانداردهای جهانی است

آموزش بهترین‌ راه برای رسیدن به استانداردهای جهانی است

یک فعال حوزه کتابداری بر ضرورت ارتقاء سطح کیفی کتابخانه‌ها با استاندارهای جهانی تاکید کرد و گفت: می‌توانیم با آموزش، کتابخانه‌ها را به سمت استانداردهای جهانی ببریم و این مساله به تفکر کتابدار بسیار ارتباط دارد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسین حیدری در کارگاه «طراحی و اجرای خدمات کتابخانه ای برای ترویج خواندن» اظهار کرد: موفقیت اقتصادی شرکت های تولیدی بستگی به توانایی آن ها در شناسایی نیازهای مشتریان و ساختن محصولاتی دارد که در سریعترین زمان این نیازها را برطرف کنند و همچنین توانایی تولید محصولات با هزینه پایین را داشته باشد. یک کتابخانه نیز می‌تواند این مدل را انجام دهد و باید بتواند نیازهای مشتریانش را در سریعترین زمان انجام دهد و آن ها را به خواسته شان برسد.

وی درباره ارائه خدمات به تولید گفت: سازمان‌های اقتصادی مختلف خدمات با کیفیتی در دنیا ارائه می دهند که بازارها را فتح کنند اما متاسفانه این مساله در ایران کم رنگ است و کتابخانه ها نیز می توانند همچون یک سازمان تجاری عمل کنند.

حیدری با اشاره به تفاوت‌های کتابخانه در ایران با کشورهای خارجی گفت: می توانیم با آموزش، کتابخانه ها را به سمت استانداردهای جهانی ببریم و این مساله به تفکر کتابدار بسیار ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه تمام افراد موفق دنیا یک مطالعه‌گر و خواننده حرفه ای بوده اند، افزود: بخش مهمی از اشاعه ترویج خواندن به کتابخانه ها و کتابداران مربوط می شود.

وی گسترش فناوری‌های جدید را دلیل اصلی کاهش اثرگذاری کتابخانه ها در جوامع دانست و ابراز کرد: قبل از ظهور فناوری‌های جدید، وقتی فردی اطلاعاتی را نیاز داشت با مراجعه به کتاب و کتابخانه ها به کسب اطلاعات می پرداخت. اما اکنون فرد با جستجویی راحت در اینترنت می تواند به اطلاعات گسترده ای دست یابد.

این پژوهشگر ادامه داد: فناوری های جدید از طریق اینترنت، شبکه های اجتماعی، موبایل و … تغییرات بنیادی گسترده ای در جهان ایجاد کرده که در کتابخانه ها هم بسیار تاثیر گذاشته است.

IMG_0213

حیدری با اشاره به اینکه راه حل‌هایی برای این مسئله در دنیا به وجود آمده است، گفت:‌ «کتابخانه بدون کتاب» یکی از این راه حل هاست. به این معنا که در کتابخانه ها تمام کتاب های چاپی از قفسه های کتاب جمع شده و به جای آن از کتاب های الکترونیکی استفاده می شود و این مساله باعث می شود افرادی که علاقه بسیاری به فضای مجازی و اینترنتی دارند نیز جذب این کتابخانه ها شوند.

حیدری «کتابخانه به عنوان یک مدرسه» را از دیگر راهکارهای حل مشکلات کتابخانه ها در دنیای کنونی عنوان کرد و ادامه داد: سیستم آموزشی کشور ما به گونه ای است که فرد از مهدکودک تا دانشگاه در یک تحصیل می‌کند و بعد از آن از محیط تحصیل جدا می شود، اما کتابخانه می‌تواند آموزش او را ادامه دهد و بعد از فارغ التحصیلی اش هم به آموزش های تکمیلی او کمک کند.

وی با اشاره به راهکار «کتابخانه فضای سازنده یا فضای محصول تولید اولیه» گفت: در این مدل کتابخانه ها تبدیل به فضایی برای تولید ابزارآلات فنی و خلاقانه می شوند که افراد به دلیل دسترسی به منابع اطلاعاتی بسیار دست به تولیدات جدید می زنند.

مولف کتاب «کتابدار ۲.۰» با اشاره به اینکه در گذشته کتابداران در کتابخانه ها بودند و این دیگران بودند که نیازمند کتاب بودند و به آن ها مراجعه می کردند، تأکید کرد: در جهان امروز افراد از طریق اینترنت به راحتی اطلاعات خود را به دست می آورند، همین چالشی جدی برای کتابخانه‌ها است. در یک فروشگاه برای جلب و جذب مشتری سعی می شود تا جذاب ترین اجناس داخل ویترین قرار بگیرند تا افراد بدون درنظر گرفتن قیمت و کیفیت کالا جذب آن فروشگاه شوند. اکنون در دنیا این مساله به درون کتابخانه ها هم کشیده شده است و کتابخانه ها خدمات خود را به شکل ویترینی و جذاب به نمایش می گذارند.

«مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «سال ملی خواندن» است که از سال گذشته به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف تربیت و آماده‌سازی کتابداران علاقمند برای ایفای نقش کلیدی مروجان خواندن در جامعه برگزار می‌شود.

دور سوم و چهارم مدرسه تابستانی خواندن از ۱۴ تا ۱۷ شهریور ماه در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

برای مشاهده لینک این مطلب در سایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور اینجا کلیک کنید.

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: آموزش بهترین‌ راه برای رسیدن به استانداردهای جهانی است
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5928
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *