کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع)در سال ۱۳۷۷ در محل مجتمع فرهنگی هنری ارشاد تأسیس شد. این کتابخانه شامل بخشهای مدیریت کتابخانه، خدمات فنی، امانت کتاب، سالن مطالعه، مخزن، نشریات، کودک، کافی نت، بخش مرجع، کتاب های دفاع مقدس می باشد و بالغ بر ۳۰۰۰۰ نسخه کتاب در موضوعات مختلف، کتاب های کودکان و نوجوانان، کمک آموزشی و ۱۰۰ عنوان نشریه در بخش های مختلف آن نگهداری می شود.
بخش کودکان و نوجوانان در کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) بخش مجزا و کوچکی هست، که سعی نمودهایم، با هر آنچه که در اختیار داشته و بدون هزینه کرد هنگفت، برای جذابیتهای بصری و شاداب سازی فضای آن تلاش کنیم. تأثیر رنگها و طرحها را نباید در روحیه افراد در همه سنین به ویژه کودکان و نوجوانان نادیده گرفت.
بر همگان واضح است که، علاقهمند نمودن کودکان و نوجوانان به استفاده از کتابها و آمدن به کتابخانه و بالتبع نهادینه کردن لذت خواندن در آنها کاری است که باید با ظرافت انجام گردد، و این کار انرژی زیادی را جهت انجام آن میطلبد. ما سعی میکنیم این کار را در کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) به نحو احسن و با امکانات اندکی که در اختیارمان بود، انجام دهیم. کلاسهای متنوع و مسابقات گوناگونی را با هدف این که کودکان به عشق شرکت در این کلاسها، اردوها، و مسابقات با کتاب آشنا گردند، برگزار نمودیم. استقبال کودکان و جذب عضو برای کتابخانه در این برنامهها زیاد است به دلیل این که استعدادهای کودکان و علاقه و انگیزه آنان جهت مطالعه در این جمعها شکوفا میگردد، حس اعتماد به نفس را در آنها افزایش میدهد. و باعث میشود در دنیای خیال انگیز کتابها آنها تجربه یک زندگی مستقل را داشته باشند.
فعالیتهای انجام شده در بخش کودک و نوجوان
۱- بازدید کودکان و نوجوانان از مهدکودکها، دبستانها، و مدارس راهنمایی از بخش کودک و نوجوان کتابخانه. در این بازدیدها سعی میشود که دانشآموزان با فضای کلی کتابخانه، نحوه عضویت، نحوه استفاده از کتابخانه، ساعات کار کتابخانه، تعداد مدارک امانتی و … آشنا گردند.
۲- برگزاری جشنواره “کودک، کتابخانه، طبیعت” در فروردین ماه هر سال با هدف انس و آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با طبیعت و پرورش روح و تفکر خلاقه ایشان. لازم به ذکر است که گلدانهایی که در مسابقه شرکت داده میشوند، در انتهای جشنواره از طرف کودکان جهت تزیین بخش کودک به کتابخانه اهدا میگردند.
۳- برگزاری کلاس قصهگویی، بازی و سرگرمی هر دوشنبه رأس ساعت ۵ بعد از ظهر در بخش کودک کتابخانه با فعالیتهایی همچون:
- قصه گویی برای کودکان توسط مربی
- دعوت کودکان به قصه گویی از کتابهای خوانده شده برای سایر بچهها؛
این کار در فضاهای متفاوتی جهت تنوع و ترغیب کودکان انجام میگیرد، به طور مثال، در یک مورد مربی از بچهها میخواهد که با همکاری یکدیگر، ضمن آشنایی با انواع سبزیجات خوردنی، آنها را پاک کنند. در ضمن پاک کردن سبزیها، بچهها برای یکدیگر قصه گفتند و شعر میخوانند و از این کار لذت میبرند. هدف مربی از انجام این کار، آشنایی با لذت انجام کارهای ساده و خانگی، نیز پرورش و تقویت حس همکاری و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر و در نهایت تنوعی برای روایت داستان ها و قصه هایشان در یک بستر سالم و در کنار یکدیگر میباشد. در نهایت نیز کودکان با همکاری مربی آشغالهای سبزی را از زمین تمیز نمودند.
- دعوت از کودکان برای نمایش حالتهای مختلف حسی، فردی، یا اجتماعی
- دعوت از کودکان برای قصهگویی و قصهنویسی خلاقانه
- شعرخوانی به صورت جمعی و در قالب ترانههای کودکانه
- آموزش ساخت عروسک با استفاده از خمیر بازی
- آموزش مفاهیم ساده و محیطی به کودکان همچون چراغ راهنما، آداب اجتماعی و ….
- آموزش نقاشی در قالب طرحهای ساده
- انجام بازیها و سرگرمیهای فکری و مهارتی
…
۴- ترغیب کودکان و نوجوانان برای شرکت در فراخوان پویش سراسری ” کتاب خوان مجازی” به این صورت که از آنها خواسته میشود، به صورت خلاقانه به معرفی کتابها بپردازند. در فضای کتابخانه با آنها تمرین شد و از آنها فیلم گرفته شده است،.
۵- برگزاری کلاس نمایش خلاقانه در ساعت ۵ بعد از ظهر روزهای یکشنبه برای کودکان بالاتر از سنین شش سال. هدف از برگزاری این کلاس:
- ایجاد علاقمندی مضاعف جهت مطالعه کتابها
- پرورش استعدادهای نمایشی نهفته نوجوانان
- برقراری ارتباط ذهنی با محتوای کتابهای خوانده شده با استفاده از هنرهای نمایشی
- ارتقاء توانمندی نوجوانان جهت معرفی کتابهای خوانده شده
عمده فعالیتهایی که در این کلاس انجام میپذیرد:
- هر ماه یک نمایشنامه از کتابهای موجود در بخش کودک انتخاب میگردد، سپس به هر کدام از نوجوانان یک نقش محول میشود. بعد از تمرینهای مکرر در هر هقته این نمایشنامه در برنامه های مناسبتی که برای کودکان و نوجوانان برگزار میشود، اجرا میگردد.
- زمانی از کلاس به اجرای مسابقه پانتومیم اختصاص مییابد. به این صورت که نوجوانان به گروه هایی تقسیم میشوند، سپس هر یک از نفرات گروهها موظف است بر اساس اصطلاح یا کلمهای که از طرف مربی به او اعلام میشود، پانتومیم اجرا کند تا هم گروهیش بتواند کلمه مورد نظر را حدس بزند.
- همچنین در بعضی از جلسات مسابقه پانتومیم به صورت مسابقه نقاشی بر روی تابلو تغییر میکند، که نوجوان باید نام مکان یا مفهوم مورد نظر را از نقاشی حدس بزند.
- نیز مسابقه حدس ضربالمثلها از طریق نقاشی خلاقانه بر روی تابلو هم به صورت گروهی و به همان صورتی که در ابتدا توضیح داده شد، اجرا میگردد.
- فعالیت دیگر در این کلاس این است که بچهها به گروههایی تقسیم میگردند، سپس به هر گروه یک مجموعه داستانی داده میشود، هر گروه موظف است یک داستان کوتاه برگزیند یکی از بچههای گروه داستان را باید برای دیگر گروهها بلندخوانی کند و هم گروهیش همزمان باید نقاشی داستان مورد نظر را بر روی تابلو بکشد. این فعالیت هم به صورت یک مسابقه اجرا میگردد.
- سعی در آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با محتوای شاهنامه در ضمن اجرای نمایش از آن؛به این صورت که، فیلم گوشههایی از نقالی ایرانی مرحوم استاد مرشد ولی ترابی برای بچهها پخش گردید، و سپس از آنها خواسته شد که گوشههایی از شاهنامه را به همین سبک تمرین کنند و در کلاس برای دیگر دوستانشان نمایش دهند. چون قسمتهای نقالی شده توسط کودکان، به زبان شعر فاخر میباشد، مربی یکی از موضوعات نقالی را انتخاب میکند و از بچهها میخواهد که داستان این موضوعات در شاهنامه را به زبان نثر ساده و روان برای دیگر کودکان شرکت کننده تعریف کنند.
- روخوانی فردی مربی از یک قصه منتخب در کتاب و سپس دعوت از کودکان برای کشیدن نقاشی از این قصه با استفاده از تصاویر ذهنی خود. این کار در قالب اجرای یک مسابقه جذاب صورت میگیرد.
- معرفی کتاب توسط کودکان؛به طور مثال در یکی از موارد، یکی از شرکت کنندگان خوب و فعال کلاسمان کتاب “روزهای چهارشنبه عصبانی نشو و پرخاشگری نکن” را معرفیکرد. او گفت که کتاب در حوزه روانشناسی است، و راه کارهایی را معرفی و پیشنهاد میکند، که باید در هنگام خشمگین شدن، برای کنترل عصبانیت از آنها استفاده کرد.
- داستان پردازی خلاقانه توسط کودکان و نوجوانان، که در قالب اجرای یک مسابقه انجام پذیرفت.به این صورت که از کودکان خواسته شد تا با استفاده از تصاویر در مجلات باطله، داستان پردازی کنند. و سپس به هر کدام پوسترهای باطله داده شد، تا داستانهای خود را پشت آن بنویسند، و از عکسهای درون مجلات باطله برای نمایش داستان استفاده نمایند.
- اجرای مسابقه اریگامی (ساخت کاردستی های کاغذی) در بین کودکان و نوجوانان.
- اجرای مسابقه مکان یابی در نقشه در بین کودکان و نوجوانان علاقمند
- و نیز انجام بازی های فکری و مهارتی …
۶- معرفی کتاب های مربوط به رده سنی کودکان و حتی در رده های سنی مربوط به والدین کودکان در خلال برنامههای ذکر شده، در وبلاگ کتابخانه، و در کانال اختصاصی بخش کودک کتابخانه. کتاب هایی همچون ” دوست مهربان کبوترها”، “اعترافات غلامان”، “هم کلوچه، هم روزنامه”، “اصول شهروندی در فرهنگ ایرانی”، سری کتاب های “قصه های پروانه” و … .
۷- تلاش در جهت شاداب سازی محیط بخش کودک با فعالیت های خلاقانه و ساخت تزیینات از اشیاء دور ریختنی، و یا مجلات و روزنامه های باطله. و نیز موکت کردن بخش کودک جهت سهولت استفاده مراجعین.
خلاقیت، مفهومی که همه ما سعی می کنیم به طریقی و با انجام فعالیت های مختلف آن را در کتابخانه خود پیاده کنیم. در کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرستان کازرون هم سعی می شود برای تأمین تجهیزات و انجام امور مختلف کتابخانه ای تا حدی از اندیشه خلاقیت و نیروی آن استفاده گردد.
۸- اجرای برخی برنامه های بخش کودک کتابخانه در فضای آزاد.
۹- برگزاری برنامه هایی همچون جشن تولد و … با همکاری والدین کودکان در بخش کودک.
۱۰- ترغیب و تشویق کودکان و والدینشان برای شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و فروش کتابهای مربوطه به آنها.
۱۱- برگزاری جشن های مختلف به مناسبت های گوناگون
۱۲- اجرای مسابقات در بسترهای متفاوت جهت تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی، و همچنین تبلیغ کتابخوانی توسط کودکان برای کودکان.به طور مثال، اجرای مسابقه برای تبلیغ و ترویج کتابخوانی در بین کودکان، به این صورت که از کودکان خواسته شد، تا کتابهای خوانده شده را در جمعهای خانوادگی و یا جمع دیگر کودکان در مکانهای عمومی تبلیغ کنند، از کودکان عکس و فیلم گرفته شود و سپس در قالب یک سی دی برای شرکت در مسابقه به کتابخانه تحویل گردد.
۱۳- راهاندازی یک کانال اختصاصی برای بخش کودک و نوجوان کتابخانه امام حسن مجتبی (ع). در این کانال به معرفی کتاب، آموزش نقاشی، آموزش کاردستی، ارایه دانستنی ها و نکات مختلف تربیتی برای والدین کودکان میپردازیم. آدرس کانال: https://telegram.me/koodakpl
آدرس وبلاگ کتابخانه جهت مشاهده گزارش فعالیتها: www.emamhasanlib.blogfa.com
نویسنده: عباس محمودی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | عباس محمودی |
عنوان مقاله: | معرفی بخش کودک کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) کازرون |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۲ |
شماره مجله(Issue): | ۴ |
سال(Year): | ۱۳۹۵ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/5880 |