خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / معرفی بخش کودک کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) کازرون

معرفی بخش کودک کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) کازرون

کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی (ع)در سال ۱۳۷۷ در محل مجتمع فرهنگی هنری ارشاد تأسیس شد. این کتابخانه شامل بخش‎های مدیریت کتابخانه، خدمات فنی، امانت کتاب، سالن مطالعه، مخزن، نشریات، کودک، کافی نت، بخش مرجع، کتاب های دفاع مقدس می باشد و بالغ بر ۳۰۰۰۰ نسخه کتاب در موضوعات مختلف، کتاب های کودکان و نوجوانان، کمک آموزشی و ۱۰۰ عنوان نشریه در بخش های مختلف آن نگهداری می شود.

بخش کودکان و نوجوانان در کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) بخش مجزا و کوچکی هست، که سعی نموده‎ایم، با هر آنچه که در اختیار داشته و بدون هزینه کرد هنگفت، برای جذابیت‎های بصری و شاداب سازی فضای آن تلاش کنیم. تأثیر رنگ‎ها و طرح‎ها را نباید در روحیه افراد در همه سنین به ویژه کودکان و نوجوانان نادیده گرفت.

ko1

بر همگان واضح است که، علاقه‎مند نمودن کودکان و نوجوانان به استفاده از کتاب‎ها و آمدن به کتابخانه و بالتبع نهادینه کردن لذت خواندن در آنها کاری است که باید با ظرافت انجام گردد، و این کار انرژی زیادی را جهت انجام آن می‎طلبد. ما سعی می‎کنیم این کار را در کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) به نحو احسن و با امکانات اندکی که در اختیارمان بود، انجام دهیم. کلاس‎های متنوع و مسابقات گوناگونی را با هدف این که کودکان به عشق شرکت در این کلاس‎ها، اردوها، و مسابقات با کتاب آشنا گردند، برگزار نمودیم. استقبال کودکان و جذب عضو برای کتابخانه در این برنامه‎ها زیاد است به دلیل این که استعدادهای کودکان و علاقه و انگیزه آنان جهت مطالعه در این جمع‎ها شکوفا می‎گردد، حس اعتماد به نفس را در آن‎ها افزایش می‎دهد. و باعث می‎شود در دنیای خیال انگیز کتاب‎ها آنها تجربه یک زندگی مستقل را داشته باشند.

فعالیتهای انجام شده در بخش کودک و نوجوان

۱- بازدید کودکان و نوجوانان از مهدکودک‎ها، دبستان‎ها، و مدارس راهنمایی از بخش کودک و نوجوان کتابخانه. در این بازدیدها سعی می‎شود که دانش‎آموزان با فضای کلی کتابخانه، نحوه عضویت، نحوه استفاده از کتابخانه، ساعات کار کتابخانه، تعداد مدارک امانتی و … آشنا گردند.

ko2

۲- برگزاری جشنواره “کودک، کتابخانه، طبیعت” در فروردین ماه هر سال با هدف انس و آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با طبیعت و پرورش روح و تفکر خلاقه ایشان. لازم به ذکر است که گلدان‎هایی که در مسابقه شرکت داده می‎شوند، در انتهای جشنواره از طرف کودکان جهت تزیین بخش کودک به کتابخانه اهدا می‏گردند.

ko3

۳- برگزاری کلاس قصه‎گویی، بازی و سرگرمی هر دوشنبه رأس ساعت ۵ بعد از ظهر در بخش کودک کتابخانه با فعالیت‎هایی همچون:

  • قصه گویی برای کودکان توسط مربی
  • دعوت کودکان به قصه گویی از کتاب‎های خوانده شده برای سایر بچه‎ها؛

photo_2016-09-02_12-07-27

این کار در فضاهای متفاوتی جهت تنوع و ترغیب کودکان انجام می‎گیرد، به طور مثال، در یک مورد مربی از بچه‎ها می‎خواهد که با همکاری یکدیگر، ضمن آشنایی با انواع سبزیجات خوردنی، آن‎ها را پاک کنند. در ضمن پاک کردن سبزی‎ها، بچه‎ها برای یکدیگر قصه گفتند و شعر می‎خوانند و از این کار لذت می‎برند. هدف مربی از انجام این کار، آشنایی با لذت انجام کارهای ساده و خانگی، نیز پرورش و تقویت حس همکاری و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر و در نهایت تنوعی برای روایت داستان ها و قصه هایشان در یک بستر سالم و در کنار یکدیگر می‎باشد. در نهایت نیز کودکان با همکاری مربی آشغال‎های سبزی را از زمین تمیز نمودند.

photo_2016-09-02_12-08-08

  • دعوت از کودکان برای نمایش حالت‎های مختلف حسی، فردی، یا اجتماعی
  • دعوت از کودکان برای قصه‎گویی و قصه‎نویسی خلاقانه
  • شعر‎خوانی به صورت جمعی و در قالب ترانه‎های کودکانه
  • آموزش ساخت عروسک با استفاده از خمیر بازی
  • آموزش مفاهیم ساده و محیطی به کودکان همچون چراغ راهنما، آداب اجتماعی و ….
  • آموزش نقاشی در قالب طرح‎های ساده
  • انجام بازی‎ها و سرگرمی‎های فکری و مهارتی

ko11

 

۴- ترغیب کودکان و نوجوانان برای شرکت در فراخوان پویش سراسری ” کتاب خوان مجازی” به این صورت که از آن‎ها خواسته می‎شود، به صورت خلاقانه به معرفی کتاب‎ها بپردازند. در فضای کتابخانه با آن‎ها تمرین شد و از آن‎ها فیلم گرفته شده است،.

۵- برگزاری کلاس نمایش خلاقانه در ساعت ۵ بعد از ظهر روزهای یکشنبه برای کودکان بالاتر از سنین شش سال. هدف از برگزاری این کلاس:

  • ایجاد علاقمندی مضاعف جهت مطالعه کتاب‎ها
  • پرورش استعدادهای نمایشی نهفته نوجوانان
  • برقراری ارتباط ذهنی با محتوای کتاب‎های خوانده شده با استفاده از هنرهای نمایشی
  • ارتقاء توانمندی نوجوانان جهت معرفی کتاب‎های خوانده شده

عمده فعالیت‎هایی که در این کلاس انجام می‎پذیرد:

  • هر ماه یک نمایشنامه از کتاب‎های موجود در بخش کودک انتخاب می‎گردد، سپس به هر کدام از نوجوانان یک نقش محول می‎شود. بعد از تمرین‎های مکرر در هر هقته این نمایشنامه در برنامه های مناسبتی که برای کودکان و نوجوانان برگزار می‎شود، اجرا می‎گردد.

ko10

  • زمانی از کلاس به اجرای مسابقه پانتومیم اختصاص می‎یابد. به این صورت که نوجوانان به گروه هایی تقسیم می‎شوند، سپس هر یک از نفرات گروه‎ها موظف است بر اساس اصطلاح یا کلمه‎ای که از طرف مربی به او اعلام می‎شود، پانتومیم اجرا کند  تا هم گروهیش بتواند کلمه مورد نظر را حدس بزند.
  • همچنین در بعضی از جلسات مسابقه پانتومیم به صورت مسابقه نقاشی بر روی تابلو تغییر می‎کند، که نوجوان باید نام مکان یا مفهوم مورد نظر را از نقاشی حدس بزند.
  • نیز مسابقه حدس ضرب‎المثل‎ها از طریق نقاشی خلاقانه بر روی تابلو هم به صورت گروهی و به همان صورتی که در ابتدا توضیح داده شد، اجرا می‎گردد.
  • فعالیت دیگر در این کلاس این است که بچه‎ها به گروه‎هایی تقسیم می‎گردند، سپس به هر گروه یک مجموعه داستانی داده می‎شود، هر گروه موظف است یک داستان کوتاه برگزیند یکی از بچه‎های گروه داستان را باید برای دیگر گروه‎ها بلندخوانی کند و هم گروهیش همزمان باید نقاشی داستان مورد نظر را بر روی تابلو بکشد. این فعالیت هم به صورت یک مسابقه اجرا می‎گردد.
  • سعی در آشنا نمودن کودکان و نوجوانان با محتوای شاهنامه در ضمن اجرای نمایش از آن؛به این صورت که، فیلم گوشه‎هایی از نقالی ایرانی مرحوم استاد مرشد ولی ترابی برای بچه‎ها پخش گردید، و سپس از آن‎ها خواسته شد که گوشه‎هایی از شاهنامه را به همین سبک تمرین کنند و در کلاس برای دیگر دوستانشان نمایش دهند. چون قسمت‎های نقالی شده توسط کودکان، به زبان شعر فاخر می‎باشد، مربی یکی از موضوعات نقالی را انتخاب می‎کند و از بچه‎ها می‎خواهد که داستان این موضوعات در شاهنامه را به زبان نثر ساده و روان برای دیگر کودکان شرکت کننده تعریف کنند.
  • روخوانی فردی مربی از یک قصه منتخب در کتاب و سپس دعوت از کودکان برای کشیدن نقاشی از این قصه با استفاده از تصاویر ذهنی خود. این کار در قالب اجرای یک مسابقه جذاب صورت می‎گیرد.
  • معرفی کتاب توسط کودکان؛به طور مثال در یکی از موارد، یکی از شرکت کنندگان خوب و فعال کلاسمان کتاب “روزهای چهارشنبه عصبانی نشو و پرخاشگری نکن” را معرفی‎کرد. او گفت که کتاب در حوزه روانشناسی است، و راه کارهایی را معرفی و پیشنهاد می‎کند، که باید در هنگام خشمگین شدن، برای کنترل عصبانیت از آن‎ها استفاده کرد.
  • داستان پردازی خلاقانه توسط کودکان و نوجوانان، که در قالب اجرای یک مسابقه انجام پذیرفت.به این صورت که از کودکان خواسته شد تا با استفاده از تصاویر در مجلات باطله، داستان پردازی کنند. و سپس به هر کدام پوسترهای باطله داده شد، تا داستان‎های خود را پشت آن بنویسند، و از عکس‎های درون مجلات باطله برای نمایش داستان استفاده نمایند.
  • اجرای مسابقه اریگامی (ساخت کاردستی های کاغذی) در بین کودکان و نوجوانان.678
  • اجرای مسابقه مکان یابی در نقشه در بین کودکان و نوجوانان علاقمند
  • و نیز انجام بازی های فکری و مهارتی …

۶- معرفی کتاب های مربوط به رده سنی کودکان و حتی در رده های سنی مربوط به والدین کودکان در خلال برنامه‎های ذکر شده، در وبلاگ کتابخانه، و در کانال اختصاصی بخش کودک کتابخانه. کتاب هایی همچون ” دوست مهربان کبوترها”، “اعترافات غلامان”، “هم کلوچه، هم روزنامه”، “اصول شهروندی در فرهنگ ایرانی”، سری کتاب های “قصه های پروانه” و … .

 

۷- تلاش در جهت شاداب سازی محیط بخش کودک با فعالیت های خلاقانه و ساخت تزیینات از اشیاء دور ریختنی، و یا مجلات و روزنامه های باطله. و نیز موکت کردن بخش کودک جهت سهولت استفاده مراجعین.

photo_2016-09-02_12-08-13

خلاقیت، مفهومی که همه ما سعی می کنیم به طریقی و با انجام فعالیت های مختلف آن را در کتابخانه خود پیاده کنیم. در کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) شهرستان کازرون هم سعی می شود برای تأمین تجهیزات و انجام امور مختلف کتابخانه ای تا حدی از اندیشه خلاقیت و نیروی آن استفاده گردد.

۸- اجرای برخی برنامه های بخش کودک کتابخانه در فضای آزاد.

ko6

۹- برگزاری برنامه هایی همچون جشن تولد و … با همکاری والدین کودکان در بخش کودک.

234

۱۰- ترغیب و تشویق کودکان و والدینشان برای شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و فروش کتاب‎های مربوطه به آن‎ها.

۱۱- برگزاری جشن های مختلف به مناسبت های گوناگون

۱۲- اجرای مسابقات در بسترهای متفاوت جهت تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی، و همچنین تبلیغ کتابخوانی توسط کودکان برای کودکان.به طور مثال، اجرای مسابقه برای تبلیغ و ترویج کتابخوانی در بین کودکان، به این صورت که از کودکان خواسته شد، تا کتاب‎های خوانده شده را در جمع‎های خانوادگی و یا جمع دیگر کودکان در مکان‎های عمومی تبلیغ کنند، از کودکان عکس و فیلم گرفته شود و سپس در قالب یک سی دی برای شرکت در مسابقه به کتابخانه تحویل گردد.

۱۳- راه‎اندازی یک کانال اختصاصی برای بخش کودک و نوجوان کتابخانه امام حسن مجتبی (ع). در این کانال به معرفی کتاب، آموزش نقاشی، آموزش کاردستی، ارایه دانستنی ها و نکات مختلف تربیتی برای والدین کودکان می‎پردازیم. آدرس کانال: https://telegram.me/koodakpl

آدرس وبلاگ کتابخانه جهت مشاهده گزارش فعالیت‎ها: www.emamhasanlib.blogfa.com

نویسنده: عباس محمودی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): عباس محمودی
عنوان مقاله: معرفی بخش کودک کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) کازرون
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5880
Download PDF

درباره ی عباس محمودی

کارشناسی نرم افزار کامپیوتر - کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک - کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدنی کازرون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *