خانه / گزارش و مصاحبه / دانشمندان / نگاهی به فعالیتهای حرفه ایی دکتر کیوان کوشا

نگاهی به فعالیتهای حرفه ایی دکتر کیوان کوشا

54

دکتر کیوان کوشا

دکتر کوشا  در رشته کتابداری و اطلاع رسانی با درجه دکترا از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است  (۱۳۸۱ – ۱۳۸۶ ) . وی تا کنون  فعالیتهای حرفه ایی خود را در انگلستان ادامه داده است و هم اکنون سرپرست گروه ارزیابی تحقیقات دانشگاه ولورهمپتون[۱]  انگلستان است و مشغول تحقیق در زمینه های وب سنجی ، آلتمتریکس ، استخراج خودکار و تحلیل استنادات وبی در  گروه تحقیقات آماری مجاز سنجی[۲] ، دانشگاه ولورهمپتون می باشد . هدف اغلب تحقیقات انجام شده وی شناسایی و استفاده از شاخص های نوین برای ارزیابی تحقیقات می باشد. برای مثال، روشهای نوین و خودکاری برای استخراج استناد از کتاب های دیجیتالی نمایه شده توسط گوگل بوکس، پروانه های ثبت اختراعات گوگل، مقالات ویکیپیدیا، شرح دروس دانشگاهی و فایل های ارائه مطالب توسعه یافت و نتایج آنها در مجموعه ای از مقالات منتشر شده است. در مقالات منتشر شده بر سنجش اثرگذاری کتاب از طریق منابع مختلف نظیر سایت آمازون و گودریدز  تاکید شده است. 

وی مهمترین نتایج تحقیق خود را با همکاری پروفسور مایک ثلوال در فصلی از کتاب منتشر شده توسط دانشگاه ام آی تی منتشر کرده است .

Kousha, K. & Thelwall, M. (2015). Web Impact Metrics for Research Assessment. In: B. Cronin & C.R. Sugimoto, (Eds), Next Generation Metrics: Harnessing Multidimensional Indicators of Scholarly Performance, MIT Press.
2

دکتر کوشا از سال ۱۹۹۹ تا کنون بیش از ۴۰ مقاله در حوزه های وب سنجی ، استخراج و تحلیل استنادهای وبی ، آلتمتریکس در مجله های معتبر بین المللی  نگاشته است. که اغلب آنها در مجله انجمن علوم و فناوری اطلاعات آمریکا[۳] و مجله علم سنجی [۴]به چاپ رسیده است. . همچنین ، وی عضو هیات تحریریه مجله علم سنجی می باشد و  تا کنون داوری بیش از ۱۰ مجله بین المللی را بر عهده داشته است.

 کوشا در بیش از ۱۸ کنفرانس بین المللی از سال ۲۰۰۵ تا کنون با ارائه مقالاتی در حوزه تخصصی خود حضور داشته است .

وی در دوران فعالیتهای حرفه ایی خود موفق به اخذ جوایز متعدد شده است. کوشا  در سال ۲۰۰۵  به جهت رساله دکتری خود با عنوان : انگیزه های لینک کردن ژورنالهای علمی دسترسی آزاد : مقایسه ویژگیهای استنادات وبی در ۶ رشته علوم زیستی  و علوم اجتماعی  موفق به اخذ جایزه یوجین گارفیلد شد. این جایزه هر دو سال یک بار توسط انجمن بین المللی علم سنجی و اطلاع سنجی (ای اس اس ای) به بهترین رساله دکتری در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی اعطا می شود.

همچنین وی در کنار فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی خود در دانشگاه ولورهمپتون انگلستان دو جایزه زیر را از آن خود کرد :

  • Award of Excellence in Research, University of Wolverhampton, June, 2015.
  • Leverhulme Trust Research Fellowship Award hosted by Statistical Cybermetrics Research Group, University of Wolverhampton, UK (2011-2012).

وی در سال ۲۰۱۵ جایزه دیگری دریافت کرد با عنوان :

  • ۲۰۱۵ Highly Commended Paper Award for an article published in JournalDocumentation (Successful researchers publicizing research online)    

کوشا در سال ۱۳۸۷ برای مقاله خود با عنوان :

 Google Scholar Citations and Google Web/URL Citations: A Multi-Discipline Exploratory Analysis. موفق به اخذ جایزه مقاله پر استناد از وزارت علوم و فناوری ایران شد.  سپس در سال ۱۳۸۸-۱۳۸۹ جایزه پژوهشگر برتر در حوزه علوم اجتماعی از دانشگاه تهران را کسب کرد.

 جهت اطلاع از لیست منابع نگاشته شده توسط وی لطفاٌ به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

http://cybermetrics.wlv.ac.uk/people.htm

پانویس:

[۱] . University of Wolverhampton, UK.

[۲] . Statistical Cybermetrics Research Group

[۳] . (Journal of the American Society for Information Science and Technology (JASIS&T

[۴] . Scientometrics

نویسنده: فیروزه دوخانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فیروزه دوخانی
عنوان مقاله: نگاهی به فعالیتهای حرفه ایی دکتر کیوان کوشا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/6043
Download PDF

درباره ی فیروزه دوخانی

دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

۲ دیدگاه

  1. دکتر کوشا در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲) در رشته کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. !!!!!
    سرکار خانم دوخانی
    یک بار دیگر این تاریخ را چک کنید

    • فیروزه دوخانی

      با سلام و احترام
      دوست عزیز ممنون از توجه شما . دوره تحصیل ایشان در مقطع دکترا از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ بوده است . لذا اصلاحات در متن صورت گرفت .
      برقرار باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *