+ از خودتون شروع کنید معرفی نمایید از کجا هستید، چه کردید و چه می کنید و…
– من الهه حسینی متولد ۱۳۶۵هستم. در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری «علم اطلاعات و دانششناسی» دانشگاه الزهرا می باشم. مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را هم در همین دانشگاه گذرانده ام. مقطع دبیرستان را هم در رشته «ریاضی و فیزیک» مطالعه کرده ام. چند سالی زبان انگلیسی تدریس میکردم و کار ترجمه انجام می دادم. مدتی در کتابخانه عمومی انصار مشغول به کار بوده ام و در حال حاضر به عنوان مدرس در دانشگاه الزهرا و نیز دستیار آموزش در دوره مجازی دانشگاه شهید بهشتی هستم. زمانی را به عنوان همکار افتخاری با گروه محترم لیزنا به عنوان خبرنگار و مترجم همکاری داشتم که بسیار ارزشمند بود. در سال ۸۹، دانشجوی نمونه دانشگاه الزهرا بودم و در سال ۱۳۹۲به عنوان برترین دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد (رتبه سوم) در جشنواره برترینهای کتابداری و اطلاع رسانی ایران انتخاب شدم.
+ چگونه به کتابداری کشیده شدید؟
– در زمان انتخاب رشته، تحصیل در تهران برایم مهم بود و جزء اولویت انتخاب برایم محسوب می شد. هرچند که در کنکور زبان نیز «مترجمی فرانسه» دانشگاه علامه هم قبول شدم و با پرس و جوهایی که کردم ترجیح دادم در کتابداری ادامه تحصیل دهم و تا امروز از این انتخاب و گذران وقت در این مسیر پشیمان نیستم. همان جمله معروف که مهم نیست چه بخوانیم، مهم این است که چگونه می خوانیم.
+ آیا فرد یا افرادی در فعال شدن و انگیزش بیشتر شما موثر بودند؟
– علاوه بر خانواده ام، حمایت و تشویق اساتید و دوستان مهربانم بسیار تأثیرگذار بوده است. و البته افرادی هم بوده اند که بارها و بارها مرا ناامید کرده اند، اما گویا امید من از موانع آن ها قویتر بوده است.
+ جایگاه الان کتابداری در ایران چگونه است؟
– آنگونه که قابل قبول ارزیابی شود، نیست و تا رسیدن به آن نقطه ایده آل، راه های نرفته بسیاری داریم. از مشکلات و چالش های موجود می توان به نبود فرهنگ کتابخوانی مردم تا دیدگاه مردم به این رشته، نبودن انگیزه دانشجویان و مشکلات آموزش در این حوزه و نیز نبودن انجمنی صنفی اشاره کرد.
+ پیش بینی آینده ی شما چه خواهد بود و یا به چه سمتی باید برود؟
– برای بهبود وضعیت کنونی نیاز داریم تا وضعیت کتابخانه های ایران بخصوص کتابخانه های عمومی ارتقاء یابند تا ضرورت مطالعه و وجود کتابدار احساس شود. ضرورت دارد تا کتابخانه های آموزشگاهی جایگاه کتابدار را به رسمیت بشناسند. ضروری است تا کتابدار مرجع به قدری به روز و بااطلاعات باشد که همگام با دانشجویان در کتابخانه های تخصصی و دانشگاهی بتوانند نیازهای اطلاعاتی کاربران نهایی را تشخیص دهند و آن ها را ارزیابی کنند. متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی باید هویت خود را بشناسند و رسالت این حرفه را بیشتر برای خود و افراد جامعه اطلاعاتی بازنمون کنند و از همه مهمتر، اتحاد بین گروه های کتابداری و اساتید بیشتر از همیشه احساس می شود. برای پیشرفت به هم صدایی نیاز داریم.
+ تأثیرفناوری های هم اکنون و آینده بر رشته رو چگونه ارزیابی می کنید؟
– فناوری ها ظهور پیدا کرده اند تا کارهای روتین و وقت گیر را انجام دهند تا زمان داشته باشیم به فعالیت های فکری و ضروری برسیم. فناوری ها، تحولات گسترده ای در این حوزه داشته اند که بسیار مفید بوده اند. فقط باید احتیاط کنیم که فناوری زده نشویم. تلاش برای تحقق وب معنایی از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات،پیاده سازی استانداردها و پروتکل های واقعی کتابخانه دیجیتال، تقویت نرم افزارهای کتابخانه ای و تقویت تکنیک های علم سنجی فرصت های پیش رو از تأثیر حضور فناوری هاست.
+ فکر می کنید مهارت های مورد نیاز یک دانشجوی کتابداری که بتواند برای بعد فارغ التحصیلی خود آرامش خاطر در جهت کسب و کار داشته باشد چه چیزهایی است؟
– فردی که در این رشته تحصیل می کند باید مهارت زبان انگلیسی و مهارت های آماری را به خوبی بداند.به آن ها پیشنهاد می کنم برای کسب این مهارت ها برنامه ریزی کنند و به طور مستمر مقالات و منابع به روز را مطالعه نمایند تابا چالش ها و مباحث روز آشنا شوند. مهارت های فناورانه خود را تقویت نموده و اطلاعات مرجع خود را افزایش دهند. تفکر انتقادی داشته و به عبارتی دیگر یادگیرنده مادام العمر باشند .
+ کمبودهای حال حاضر در مرحله ی آموزشی رشته را چه چیزهایی می بینید؟
– متاسفانه برخی سرفصل های رشته با نیازها و مهارت های بازار همگام نیست. امیدوارم این خلأها شناسایی شوند و مسئولان امر تلاش هایی در کمیته برنامه ریزی انجام دهند تا این همراستایی، ارزش افزوده ای به همراه داشته باشد.
+ برای اینکه دانشجویان و کتابداران شاغل نیز بتوانند مهارت های فراتر از آموزش های دانشگاهی داشته باشند شما چه توصیه ای دارید.
– مطالعه، مطالعه، مطالعه و شرکت در نشست های علمی، کارگاه های آموزشی و همایش ها و نیز تقویت مهارت هایی که در دو سؤال قبل به آن ها اشاره کردم.
+ برنامه ی آینده خود شما چیست؟درس و تحصیل؟ اشتغال؟
– امیدوارم بتوانم مقطع دکتری را بدون مشکل به بهترین شکل تمام کنم و منتظر می مانم تا ببینیم خداوند چه خواسته است.امیدوارم ایده آل های من با خواست و رضایت ایشان همواره در یک مسیر باشد.
+ راستی اگر کسی الان به شما رجوع کند برای انتخاب رشته ی کتابداری آیا توصیه می کنید؟
– در مقطع کارشناسی خیر ولی برای مقاطع بالاتر این رشته را پیشنهاد می کنم.
+ در پایان خوشحال می شویم خاطره ی زیبایی از خودتان و کتابداری بفرمایید.
– زمانی که در بخش مرجع کتابخانه شاغل بودم، هر وقت می توانستم پاسخ کاملی به پرسش مرجع اعضاء بدهم، بهترین خاطره و تجربه برای من بود.
بابت وقتی که صرف کردید و فرصتی که برای گفتگو در اختیارم گذاشتید، سپاسگزارم.
مصاحبه کننده: سمیه پروین
تاریخ مصاحبه: ۲ آبانماه ۱۳۹۵
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | سمیه پروین |
عنوان مقاله: | گپی با نخبگان جوان؛ الهه حسینی |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۲ |
شماره مجله(Issue): | ۵ |
سال(Year): | ۱۳۹۵ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/6902 |