خانه / کارآفرینی / استارتاپ‌ها / آزادکاری: روشی برای تغییر نگرش کتابداران به برنامه‌های کارآفرینی

آزادکاری: روشی برای تغییر نگرش کتابداران به برنامه‌های کارآفرینی

این سؤال که چرا رشته کتابداری و از همه مهم‌تر کتابداران نتوانسته‌اند به‌اندازه کافی در عرصه کارآفرینی فعال باشد، می‌تواند ناشی از عدم انطباق آموزش‌های کتابداری با نیاز جامعه، آموزش‌های غیرعملی و شاید ارائه دروس غیرمفید باشد.

در چند سال اخیر همایش‌ها، مقالات و برنامه‌های کارآفرینی در کتابداری و اطلاع‌رسانی با هدف عملیاتی شدن این مفهوم در رشته کتابداری و توسعه آن مطرح شده است. کتابداران با توجه به وظیفه خدمت‌رسانی و شناسایی نیاز مراجعان بایستی نگرشی کارآفرینانه نسبت به وظایف محول شده داشته باشند. از سوی دیگر زمینه را برای خلق ایده‌های نو، ایجاد ارزش‌افزوده و در نهایت توسعه اقتصادی دانش‌محور را در حیطه مسئولیت‌های خود بگنجانند.

find-freelance-work

آزادکار بودن بسیار متفاوت از کارمند بودن است. ریسک بیشتری دارد و درعین‌حال مزیت‌های بسیار بزرگی هم دارد. زمانی که شما برای فرد دیگری، برای یک دورهٔ مشخصی از زمان و در قالب یک قرارداد، کار می‌کنید آزادکار محسوب می‌شوید.

فریلنسینگ۱ به کار نویسندگی، طراحی، برنامه‌نویسی، مترجمی و … اشاره دارد. فریلنسر کسی است که خدمات خود را بدون تعهد در درازمدت به کارفرما ارائه می‌کند. فریلنسرها معمولاً ساعتی یا روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند و اساساً این کار یک نفره است. پیش‌نیاز اصلی برای فریلنسر شدن، مهارت بالا در زمینه فعالیتی می‌باشد که وی ارائه می‌کند. وقتی شما به‌عنوان فریلنسر کار می‌کنید، دیگر مدیر یا سرپرستی وجود ندارد که اشتباهات شما را پوشش دهد یا به شما راهنمایی دهد. فریلنسرها معمولاً باید در کاری که انجام می‌دهند مهارت زیادی داشته باشند چرا که این یک تیم یک نفره است. علاوه بر آزادکاری و داشتن مهارت، شما برای موفق شدن نیاز به اطلاع از جزئیات کار دارید، مانند برند کردن خودتان۲، قیمت‌گذاری، حسابداری و موارد دیگر.

فارغ‌التحصیلان کتابداری زمانی در جامعه موفق می‌شوند که بتوانند کارآفرین باشند. کتابداران با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌های خود می‌توانند به هر یک از موارد زیر به‌عنوان یک حرفه تخصصی نگاه کنند و از این طریق کسب درآمد نمایند. برای شروع کسب‌وکار، کار کردن به‌عنوان فریلنسر روش خوبی است.

freelance-writing1

دانستن این موضوع که کارفرمای شما در کسب‌وکار خودش دنبال چیست، از یک هدف مالی گرفته و یا جذب یک مشتری برای نزدیک شدن به هدف مشخص، تصمیم‌گیری برای موفقیت کسب‌وکارتان بر عهدهٔ شما است، شما باید بتوانید با سرعت با آدم‌های جدید و متفاوت روابط کاری و دوستانهٔ خوبی برقرار کنید، در انجام هر کاری به دنبال فرصتی برای پروژهٔ بعدی باشید تا می‌توانید اطلاعات کاملی از سوابق کاری و مهارت‌های خود را به کارفرما ارائه دهید و همیشه رزومهٔ خود را با جزییات مناسب به‌روز کنید. داشتن شغلی موفق در این راه می‌تواند بسیار دشوار باشد و موانع بسیاری را می‌بایست از سر راه برداشت.

  1. تدوین کتابشناسی تخصصی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها
  2. صفحه‌آرایی کتاب، نظارت فنی بر چاپ و نشر برای ناشران
  3. نمایه‌سازی کتاب برای ناشران
  4. نمایه‌سازی روزنامه‌های محلی
  5. نمایه‌سازی عکس و سایر مدارک برای سازمان‌ها و شرکت‌ها
  6. نمایه‌سازی مجله‌های علمی
  7. نمایه‌سازی مجله‌های عمومی
  8. مشاور اطلاعاتی مجله‌ها
  9. مشاوره اطلاعاتی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها

به مهارت‌ها و توانایی‌های خود بنگرید و تصمیم بگیرید. اگر خدمتی برای ارائه به بازار کاری دارید، می‌توانید مزایای آزادکار بودن را تجربه کنید.

۳-tips-for-freelancing

شغل و کسب‌وکار مانند آیینه‌ای، آن‌چنان‌که هستیم، آنچه را که واقعاً می‌دانیم و آنچه را که نمی‌دانیم، صادقانه و عیناً نشان می‌دهد مایکل گرابر۳

پانویس ها:

  1. Freelancing
  2. Branding yourself
  3. Michael Gerber

منابع:

نویسنده: سمیه مردمی

Share

درباره ی سمیه مردمی

دانش آموخته رشته کتابداری و اطلاع رسانی در شاخه فنی و مهندسی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (مدیریت اطلاعات)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال - عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *