مقدمه مترجم
نشریات علمی از دیرباز تاکنون بهعنوان بستر و محمل انتشار اطلاعات علمی و روزآمد موردتوجه پژوهشگران بودهاند و بهعنوان یکی از عناصر اساسی در مشارکت علمی جوامع نقش تعیینکنندهای دارند. ارزش واقعی نشریات، زمانی نمایان خواهند شد که در جوامع علمی جهانی و پایگاههای مرتبط ازجمله پایگاههای نمایهسازی پیدا نمایی شوند؛ نیل به این امر، در وهله اول منوط به شناسایی کردن پایگاههای نمایهسازی است، در وهله بعدی استخراج ضوابط و معیارهای مربوط به نمایهسازی در این پایگاهها و نهایتاً رعایت کردن این ضوابط مدون جهت نمایهسازی و پیدا نمایی هرچه بیشتر نشریات و تولیدات علمی است. پایگاه استنادی گوگل اسکالر نیز یکی از پایگاههایی است که به نمایهسازی این نوع تولیدات میپردازد، در این مقاله، ضمن تبیین مقررات نمایه کردن در گوگل اسکالر، تمامی موارد مربوط به این معیارها بهصورت کامل تشریح شدهاند.
چگونه در گوگل اسکالر نمایه شویم؟
گوگل اسکالر موتور جستجوی تخصصی گوگل است که اجازه میدهد تا جستجو در تمام نوشتههای علمی ازجمله مجلات، مقالات، پایاننامهها، خلاصه و غیره، از ناشران، انجمنهای تخصصی، مخازن آنلاین و دانشگاهی و غیره… انجام شود.
مقررات نمایه کردن در گوگل اسکالر
برای نمایه کردن مطمئن شوید مقالات شما تمام معیارهای گوگل اسکالر را دارند.
معیارها بر اساس نوع ناشر
- نویسندگان مستقل
- اگر یک نویسنده انفرادی هستید بهترین کار برای بارگذاری مقالات، داشتن وبسایت، یا راهاندازی صفحۀ وب و در دسترس ساختن مقالات از طریق یک لینک است.
- برای اینکه مقالات خود را با موفقیت در گوگل اسکالر نمایه کنید، فرمت مقالات را پی.دی. اف.[۱] انتخاب کنید.
- بارگذاری محتوای جدید ممکن است هفتهها یا ماهها و بهروز شدن دوبارۀ محتوای نمایه، م تا چند ماه طول خواهد کشید.
- اگر مشکلی وجود داشت شروع به عیبیابی کنید.
- منابع دانشگاه
- در مورد منابع آموزش عالی باید مقالات بر اساس بهروزترین نرمافزارهای منبع باز نظیر Digital Commons،[۲]Eprints، یا[۳]Dspace در دسترس قرار گیرند.
- ناشران مجله
- برای درج تعداد کمی از مقالات مجلات در یک وبسایت، خدمات توصیهشده در گوگل عبارتاند از: Atypon Highwire Press یا MetaPress
- برای درج تعداد زیادی از مقالات مجلات در یک وبسایت، خدمات توصیهشده در گوگل عبارتاند از: JSTOR یا SciELO
اگر مایل به مدیریت وبسایت و نشریات خود هستید، توصیه گوگل، دانلود و استفاده از نظامهای منبع باز است.
بارگذاری مقالات علمی
برای تطبیق با معیارهای گوگل اسکالر و نمایهسازی وبسایت خود، باید محتوای نشریات شما علمی باشد. بهطور مثال مقالات علمی، گزارشها، پیشنویس مقالات، خلاصه و مانند آن. خزندهها، بررسی کتاب، سرمقاله، اخبار، مقالات مجله و مقالات کم اعتبار را در گوگل اسکالر، نمایه نخواهند کرد. اگر شما تمایل به نمایه کردن فایلهایی با حجم بیش از ۵ مگابایت در گوگل اسکالر دارید، ابتدا باید در گوگل بوکز[۴] آنها را بارگذاری کنید. برای اطمینان از اینکه خزندهها میتوانند مقالات شما را بیابند، باید هر مقاله شما از طریق کمتر از ده لینک اچ.تی.ام.ال.[۵] بهراحتی قابلدسترسی باشد. محتوای علمی که در گوگل بوکز بارگذاری شده، بهطور خودکار با الزامات ورود به گوگل اسکالر تطبیق داده میشود.
به کار گرفتن خلاصهها
وقتی یک محقق از سایت شما بازدید میکند، باید خلاصهای از نوشتۀ نویسنده به سهولت قابلمشاهده و دسترسی باشد. بهعبارتدیگر، محققان نباید برای دسترسی و خواندن خلاصه نیاز به تکمیل فرآیندی مانند sign in و close ads یا pop-ups، scroll down و …داشته باشند.
معیارهای قالببندی و ساختار خزنده
- قالب فایلهای شما
ساختار وبسایت شما برای شناسایی آدرس[۶] نشریهها توسط خزنده، باید قابلدسترسی باشد. برای دسترسی بهتر خزندۀ گوگل، مطالب شما باید در قالب اچ.تی.ام.ال. (HTML) یا پی.دی. اف. (PDF)، باشد؛ بهگونهای که نرمافزار ادوب آکروبات ریدر[۷] بتواند کلمات را جستجو و انتخاب کند.
- ساختار سایت شما
برای اطمینان از یافتن مقالات توسط خزندهها، باید مقالات از طریق حدود ده لینک اچ.تی.ام.ال. بهراحتی قابلدسترسی باشند.
اگر وبسایت شما شامل تعداد کمی از مقالات است، باید فهرستی از لینکها، جداگانه وجود داشته باشد تا صفحۀ اچ.تی.ام.ال بهراحتی قابلدسترسی باشد. به یاد داشته باشید که فایل باید یک پی.دی. اف. از مقالۀ کامل باشد. برای وبسایتهایی با هزاران مقاله، بهترین عمل برای خزندههای گوگل، ارائه لیست کامل از مقالات با تاریخ انتشار است. مقادیر دیگر مانند نام نویسنده یا کلمات کلیدی خاص، زمان بیشتری را از خزندهها برای نمایه کردن میگیرند و این میتواند منجر به این شود که مقاله شما در نتایج جستجوی گوگل اسکالر دارای رتبه پایینی شود. اگر وبسایت شما دارای هزاران مقاله از صدها نفر باشد، شما باید در یک صفحه، لیست همه مقالات دو هفتۀ آخر و ترتیب تاریخ نشر را اضافه کنید.
بهتر است از ابزارهای راهبری مانند جاوا اسکریپت[۸]، فلش[۹] و یوزرفرمز[۱۰] که در مقالات شما اشکالاتی برای خزندهها به وجود میآورد اجتناب کنید. برای وبسایتهایی که از این ابزارها استفاده میکنند، نیازمند ترتیب بندی بر اساس تاریخ و انتخاب برای استفادۀ ساده، از طریق لینکهای اچ.تی.ام.ال. هستید.
دسترسی به کاربران و خزندهها
خزندهها مرتب صفحات وب را بهمنظور نمایهسازی یا بهروزرسانی محتوا مرور میکنند؛ بنابراین مقالات شما باید دائماً بهصورت آنلاین در دسترس باشد. این بررسی، وابسته به رتبه و پیچیدگی وبسایت، بهصورت هفتگی، ماهانه و یا در فاصلۀ کمتر اتفاق میافتد.
شما با استفاده از کد ۵xx اچ.تی.تی.پی.[۱۱] یا خطاهای دائمی صفحه؛ کد ۴xx اچ.تی.تی.پی، میتوانید خزندهها را از خطاهای موقتی صفحه مانند مشکلات ایجادشده در دسترسی نشریات). آگاه کنید.
در مورد نشریاتی که به آدرسهای جدید منتقلشدهاند، برای راهنمایی خزندههای نمایه کننده شما به استفاده از کد ۳۰۱ اچ.تی.تی.پی. احتیاج دارید. در این صورت باید به آدرس جدید، یا چکیده معتبر اشارهکنید، نه صفحات جایگزین مانند صفحۀ خانگی.
تنظیم کردن خزندهها
شما میتوانید بهوسیله نقشه سایت[۱۲] خود، خزنده را هدایت کنید. نقشۀ سایت نباید خزندهها را از دسترسی به انتشارات محدود کند.
در مرحلۀ دوم، خزندهها نباید به اطلاعات اضافی دسترسی گسترده داشته باشند؛ زیرا این امر زمان مرور سایت را افزایش میدهد.
نمایۀ کتابشناسیها و منابع (Parser)
گوگل اسکالر اطلاعات را از کتابشناسی و منابع مقالات و با استفاده از نرمافزار خودکاری که «پارسر یا تجزیهکننده»[۱۳] نامیده میشود، شناسایی میکند. اگر اطلاعات کتابشناختی مقالات نادرست باشد و یا با مراجع مقالات دیگر مطابقت نداشته باشد ممکن است بهطور ضعیف نمایهسازی شوند؛ بنابراین فرادادۀ[۱۴] منابع و کتابشناختی برای تسریع روند نمایهسازی و انتشار ضروری است
نمایهسازی با فرا برچسبها[۱۵]اطلاعات کتابشناختی یک مقاله باید شامل فرا برچسبهای اچ.تی.ام.ال. صفحات آن باشد (عدم استفاده از برچسبهای دوبلین کور). این فرا برچسبها (برای مثال <نام متا= «استناد _مؤلف» محتوا= «اسمیت، جان جی.»>) خاص هستند و معمولاً فقط مرتبط با یک صفحۀ وب خاص مقاله هستند. گوگل اسکالر برای داشتن فرا برچسبهای عنوان مقاله (استناد – عنوان)، نویسنده (ها) (استناد – مؤلف) و تاریخ انتشار (استناد – انتشار- تاریخ) به صفحۀ وب هر مقاله نیاز دارد.
با توجه به نیاز صفحات وب مقالات کنفرانس و مجله، به فراداده؛ امکان شناسایی آنها در استناد به مقالات مقدور است. این برچسبها برای یک مقاله شامل دوره و شمارۀ انتشار (استناد – دوره و استناد – شماره انتشار) هستند، به اولین و آخرین صفحات مقاله نیز ارجاع داده میشود (استناد – اولین صفحه و استناد – آخرین صفحه).
صفحات وب پایاننامهها و گزارشهای فنی، برای شناسایی و ردیابی استنادها نیازمند فرابر چسب هستند. این برچسبها برای پایاننامهها یا گزارش مؤسسه هستند (استناد – رساله – موسسه یا استناد- فنی – گزارش- موسسه) و به شمارۀ شروع گزارش فنی نیز ارجاع داده میشود (استناد- فنی – گزارش- شماره).
برای نمایش خلاصۀ هر مقاله، باید با استفاده از فرا برچسب، موقعیت مقاله و پی. دی. اف. تمام متن آن را مشخص کنید (استناد – پی.دی. اف. – آدرس سایت). اعتبار محتوای برچسب، آدرس مستقل پی.دی. اف. است (مثال <نام متا= «استناد- پی.دی. اف. – آدرس سایت» محتوا = «آدرس سایت»>). توجه داشته باشید که آدرس سایتهای خلاصۀ مقالات و وابسته، باید دارای راهنمای فرعی یکسان باشد.
نمایهسازی بدون فرا برچسبها
اگر یک مجله فرابر چسب نداشته باشد، باید اطلاعات کتابشناختی و منابع در قالب متن خاصی فراهم شود:
- عناوین مقاله باید با یک اندازۀ قلم و حداقل ۲۴ باشند (برای پی.دی. اف. ها)، در داخل یک برچسب <h1> یا <h2> (برای اچ.تی.ام. آلها) قرار داده شوند یا با کلاس CSS «استناد – عنوان» (برای فایلهای اچ.تی. ام. آل با فرمت CSS) شناسایی شوند.
- توجه داشته باشید که برای تمام عنوان یک اندازه و قلم استفاده شود و بزرگتراز کل متن مقاله باشد.
- نام مؤلف (مؤلفان) یک مقاله باید بلافاصله قبل یا بعد از عنوان چاپ شود. نگارش یک مقاله باید دارای یک اندازۀ قلم و بین ۱۶-۲۳ (برای پی. دی. اف. ها) باشد، در داخل برچسب<h3> (برای اچ.تی.ام.آلها) قرار داده شود یا با کلاس CSS «مؤلف» مشخص شود (برای فایلهای اچ.تی.ام.آل. با قالب CSS). توجه داشته باشید که برای همه مؤلفان باید یک اندازه و قلم استفاده شود.
- اندازۀ قلم متن، مجله و سر عنوانها باید کوچکتر از اندازۀ قلم نگارش مؤلف (مؤلفان) باشد.
- عناوین، مؤلفان و متن مجله باید عنوان محور (مثال «نمایهسازی علمی انتشارات») و سرفصلها باید بهصورت جمله (مثال «نمایهسازی نشریات علمی») نوشته شوند.
- باید اطلاعات استنادی مؤلف بعد از عنوان درج شود؛ در سر صفحه و پاصفحۀ اولین صفحه (برای پی.دی. اف. ها) یا پایین عنوان و مؤلف (مؤلفان)(برای اچ.تی.ام.آلها). این استناد کتابشناختی باید برگرفته از نسخۀ متن کامل مقالۀ منتشرشده باشد.
- استنادات مقالات منتشرشده باید بهصورت واضح قالببندی شود (مثال «جی. اسمیت. نمایه.، دوره.۲۴، شماره. ۸، صص. ۸۷۶-۸۷۳، سپتامبر ۲۰۰۷»)، در صورت عدم انتشار، باید تاریخ نگارش و اصلاح را بهصورت کامل درج کنید (مثال، ۳۰ سپتامبر، ۲۰۰۷).
- از سه نوع قلم، در مقالات با فرمت پی.دی. اف.، نباید استفاده کرد. برای بررسی نوع فونت در ادوب اکروبات ریدر، روی گزینۀ “File” و سپس “properties” کلیک کنید.
دستورالعملهای منبع دهی
درنهایت، شروط موردنیاز جهت انتشار منظم در گوگل اسکالر:
بخشی از مقالات شما که نیازمند منابع هستند باید سرعنوان داشته باشند (مثال «کتابشناسی» یا «منابع»). هرکدام از این منابع نیاز به شمارهگذاری یا برچسب دارند (مثال [۱] [۲] [۳] یا ۱. ۲. ۳.، برای پی.دی. اف. ها) (بهعنوانمثال <ol> برای اچ.تی.ام.ال. ها). از طرفی باید بهطور صریح و بدون هیچ تفسیری، قالببندی صحیح وجود داشته باشد.
پانویس:
[۱]. PDF
[۲]. Eprints یک نرمافزار رایگان است که در دانشکده الکترونیک و علوم کامپیوتر در دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان طراحیشده است. مؤسسات دیگر به راهاندازی مخازن باز خود برای نویسنده خود آرشیو، استفاده از نرمافزار EPrints توزیعشده رایگان مورداستفاده در سایت دعوت میکند (و تشویق).
[۳]. دی اسپیس نرمافزار اپن سورس (منبع باز) که برگرفته از یک پروژه مشترک بین کتابخانه MIT و آزمایشگاه (HP Hewlett-Packard) است. این نرمافزار یک سیستم مدیریت منابع دیجیتال است که اجازه میدهد تا هر سازمان، دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و کتابخانهها برای مباحث مدیریت دانش و نیز، جمعآوری، بایگانی، نمایه و انتشار منابع علمی و فکری یک جامعه از آن استفاده کنند. هماکنون بیش از ۱۰۰۰ سازمان رسمی در سرتاسر جهان (اعم از دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و کتابخانهها) از این سیستم مدیریت منابع الکترونیکی استفاده میکنند.
[۴]. Google Books
[۵]. HTML(Hyper Text Markup Language)
[۶]. URL (Uniform Resource Locator)
[۷]. Adobe Acrobat Reader
[۸]. Java Script
[۹]. Flash
[۱۰]. User forms
[۱۱]. HTTP(Hyper Text Transfer Protocol)
[۱۲]. Sitemap
[۱۳]. Parsers
[۱۴]. Meta Data
[۱۵]. meta tags
منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: How to get indexed in Google scholar
مترجمین: ژیلا کاظمی۱ ،مهدی زندی۲
- دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی
- دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | ژیلا کاظمی آبدارلو |
عنوان مقاله: | چگونه در گوگل اسکالر نمایه شویم؟ |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۲ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8431 |