خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / طرح هزار و یک شهر؛ دیوارهای اصفهان برایتان کتاب می خوانند.

طرح هزار و یک شهر؛ دیوارهای اصفهان برایتان کتاب می خوانند.

طرح هزار و یک شهر

دیوارهای اصفهان برایتان کتاب می خوانند.

رویداد دانشجویی دیوارنگاری شهری با عنوان “هزار و یک‌ شهر” با حضور دانشجویان هنر سه دانشگاه استان اصفهان کار خود را در اسفندماه سال ۱۳۹۵آغاز کرد. 
در این رویداد دانشجویی دیوارنگاری شهری از یکم تا بیستم اسفندماه سال ۱۳۹۵، بیش از ۱۲ هزار مترمربع از دیواره های کوتاه و بدنه خیابان‌های مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان دیوارنگاری شدند.
برای اجرای این طرح ابتدا طی نامه ای از تمام دانشگاه‌های دارای رشته نقاشی دعوت به عمل آمد. این رویداد با مشارکت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان و دانشکده فنی و حرفه ای سمیه نجف آباد که اعلام آمادگی کردند و به سرپرستی اساتید آن‌ها انجام شد.

محتوای طرح‌های اجرایی بر روی دیواره‌ها، داستان‌های پندآموز قرآنی و اساطیری ایرانی است و روند طرح‌آوری از طریق سفارش به اساتید نقاشی و فراخوان هنرمندان صورت گرفت. داستان‌های اصحاب کهف، حضرت مریم (س)، حضرت نوح (ع) و … از جمله قصص قرآنی هستند.

در بخش قصه های اساطیری و کهن نیز ۸۰ داستان از کتاب های کهن و فاخر ادبیات فارسی از جمله منطق الطیر عطار، فیه ما فیه و مثنوی مولوی، بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی و حکایات عبید زاکانی روی دیواره‌ها نقاشی شدند.

این داستان‌ها با مشارکت اساتید علوم قرآنی و ادبیات داستانی از میان صدها داستان مختلف انتخاب شد و با توجه به زیاد بودن طرح‌های رسیده، پس از داوری طرح‌ها، ۶۰ طرح از ۹۰ داستان مطرح شده انتخاب و بر ۱۵۰ دیوار مختلف سطح شهر اصفهان اجرا شدند.

هدف از اجرای این پروژه، علاوه بر رفع نازیبایی دیواره‌های کوتاه بدنه شهری، ارائه یک زمینه و موضوع مشترک معرفی داستان‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

فرستنده: مریم سپیانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مریم سپیانی
عنوان مقاله: طرح هزار و یک شهر؛ دیوارهای اصفهان برایتان کتاب می خوانند.
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8583
Download PDF

درباره ی مریم سپیانی

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *