خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / کتابداران سبز؛ قسمت دوم

کتابداران سبز؛ قسمت دوم

ربکا اسمیت آلدریچ۱، از سال ۱۹۹۸ به عنوان مشاور توسعه در کتابخانه­‌های عمومی فعالیت داشته است. او اکنون به عنوان مشاور کتابخانه پایدار در سیستم کتابخانه مید-هادسن۲ در نیویورک فعالیت می‌کند و در آن به ۶۶ کتابخانه عمومی در حوزه­‌هایی مانند حاکمیت، مدیریت، بودجه و امکانات کمک می‌­کند. علاوه بر آن آلدریچ در طراحی و عملیات ساختمان کتابخانه‌­های پایدار نیز فعالیت دارد.

از جمله مدارک علمی و حرفه­‌ای او می‌­توان به گواهینامه مشاور ساختمان پایدار (cSBA)، اعتبار­نامه حرفه‌­ای استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی یا گواهی‌نامه لید۳(LEED AP) و گواهینامه پیشرفته اداره کتابخانه عمومی از دانشکده کتابداری و اطلاع‌رسانی پالمر در دانشگاه لانگ ایسلند۴اشاره کرد.

ربکا در سال ۲۰۱۰ نشریه‌­ای را با عنوان «حرکت دهنده و تکان دهنده» منتشر کرد. او همچنین در کمیته­‌های ابتکار پایداری انجمن کتابخانه های نیویورک۵ (NYLA) و میزگرد پایداری انجمن کتابخانه‌­های آمریکا۶ (ALA) نیز حضور فعالی دارد.

آلدریچ با یافتن راه‌حل‌هایی برای ایجاد ساختمان­‌های سبز با بودجه­‌های عملیاتی کمتر و محیط سالم‌تر برای کارکنان و مشتریان، حمایت و اعتماد کتابخانه­‌ها را به دست آورده است. او از توسعه پایدار به‌عنوان ابزار بازاریابی و روشی برای تغییر رفتار­ها و فاکتوری انگیزشی برای کارمندان استفاده می­‌کند. به‌طور مثال او چالش­‌هایی را برای یافتن ایده‌ها و راهکار­هایی برای صرفه­‌جویی در مصرف برق، کاغذ، آب و پول در بین کارمندان کتابخانه ایجاد می­‌کند.

او همچنین برای پیشبرد اهداف خود در کمک به کتابخانه­‌های سبز با بخش منطقه‌­ای خود در شورای ساختمان سبز آمریکا، لیگ حفاظت ایالت نیویورک، سازمان توسعه و تحقیق انرژی ایالت نیویورک و سیاستمداران شرکت‌کننده در کمیته انرژی ایالت ارتباط دارد.

علاوه بر انجام فعالیت­‌های شغلی و حرفه­‌ای، آلدریچ فعالیت‌های علمی مانند ارائه در کنفرانس‌­ها و همچنین نوشتن یادداشت­‌ها و مقالات در حوزه کتابخانه‌­های سبز را نیز انجام می‌­دهد. از جمله مقالات او می‌­توان به فصل تفکر پایدار۷ از کتاب کتابخانه سبز۸ که توسط ایفلا منتشر شده است و همچنین فصل کتابخانه‌های سبز در ساختمان‌های تاریخی از کتاب  کتابخانه‌های سبز اشاره کرد. مجموعه اسلاید‌های او نیز با عنوان­‌های جنبش کتابخانه سبز در کتابخانه شما، تفکر پایدار و بازسازی پایدار ساختمان­‌های تاریخی در اسلایدشر در دسترس علاقه‌مندان به بحث کتابخانه سبز قرار دارد.

نگاهی به فعالیت­‌های کتابداران سبز مانند ربکا آلدریچ نشان می‌­دهد که عرصه کتابخانه سبز در صورتی که مورد توجه قرار بگیرد می­‌تواند فرصت­‌های کارآفرینی زیادی را نیز برای کتابداران به وجود آورد. نکته مهم دیگر نیز دریای بیکران ارتباطات رشته کتابداری با رشته­‌های دیگر است که از فلسفه تا معماری وسعت دارد و دانشجویان این رشته از تنوع زیادی برای فعالیت در این رشته برخوردار هستند.

پانویس:
[۱] Rebekkah Smith Aldrich
[۲] Mid-Hudson Library System
[۳] Leadership in Energy and Environmental Design (leed)
[۴] Long Island University
[۵] NYLA Sustainability Initiative Committee.
[۶] American Library Association’s Sustainability Round Table
[۷] Sustainable Thinking
[۸] The Green Library – Die grüne Bibliothek

منبع:

  1. آلدریچ، ربکا. درباره من. دسترسی در ۱۴ اوت ۲۰۱۷ از http://sustainablelibraries.org/about/
  2. کراتر، مری؛ مری بث­لاک و مری ج. اسکانلون. کتابدار کارآفرین: مباحثی در پویایی تجارت خصوصی در جهت ارائه خدمات حرفه‌ای. ترجمه گروه مترجمان، ویراستار مهری ایزدی یگانه، به کوشش عیسی زارعی، تهران: نشر چاپار و اساطیر پارسی، ۱۳۹۵ 

نویسنده: ایمان نریمانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ایمان نریمانی
عنوان مقاله: کتابداران سبز؛ قسمت دوم
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8748
Download PDF

درباره ی ایمان نریمانی

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *