خانه / خواندنی ها / کتابداران هم المپیک دارند

کتابداران هم المپیک دارند

مقدمه مترجم:
بازی المپیک، کتابدار المپیکی..
المپیک عرصه رقابت نام آشنایی که فقط می تواند فضای پرهیجان مسابقه های ورزشی را در ذهن متبادر کند برای کتابدارانی که در کنار فعالیت‌های روزانه خود با جان‌های کاغذی در حال تمرین و تکرار فعالیت های ورزشی ذهنی هستند می تواند ذهن خلاق مدیران را به سوی یک المپیک و رقابت کتابدارانه هدایت کند.
چقدر علاقه دارید شرکت کننده این رقابت هیجان انگیز باشید؟ در ادامه برایتان از المپیک کتابداران گفته‌ایم و امید داریم که تجربه اش کنید.

کتابداران هم المپیک دارند

در یک رقابت کتابدارانه به یاد ماندنی مغزها (ذهن‌ها) و عضلات با هم همراه شدند

فکر می‌کنید امسال همه مسابقات حرفه‌ای در ریو برگزار می‌شود؟ اشتباه می‌کنید، یک اشتباه بزرگ. هرچند ممکن است فکرش را هم نکنید، اما کتابداران هر روزه، هنگامی‌که کتاب‌ها را در جای خود می‌گذارند، انبوه اطلاعات پیچیده را دسته‌بندی می‌کنند و در مقابل ساعت‌های طولانی کار و درخواست‌های پیچیده مربوط به کتاب‌های مرجع طاقت می‌آورند، در واقع کارهای بزرگی می‌کنند که بی‌شباهت به مسابقات المپیک نیست. به نوشته کتی کلی[۱] که خود کتابدار است. هفتۀ گذشته کتابداران با برگزاری اولین المپیک کتابخانه‌ای در دانشگاه دیتون[۲] این مطلب را به اثبات رساندند. در این رقابت المپیکی، کتابداران با انتقال توانایی‌های ذهنی به توانمندی‌های جسمانی خود، قابلیت‌های خویش را به نمایش گذاشتند. در بسیاری از کتابخانه‌ها از مردم دعوت می‌شود که در بازی‌های مفرح و در ارتباط با کتاب‌ها با یکدیگر به رقابت بپردازند اما در المپیک کتابخانه دانشگاه دیتون کتابداران خود با چیزی روبه‌رو شدند که می‌توان گفت نقطه اوج بازی‌های مربوط به مهارت در بخش مرجع و رقابت در رده‌بندی بود.

کتابداران در یک بازی پر شور به نام «جنگا‌ی مجله»[۳] به رقابت پرداختند که عبارت بود از چیدن مجلات ادواری بر روی هم تا بالاترین حد ممکن و پریدن از میان آن‌ها هنگامی‌که فرو می‌ریزند.

آن‌ها سپس در مجموعه‌ای از بازی‌های گوناگون شرکت کردند:

از جمله حفظ تعادل درحالی‌که مجله‌ها را بر روی سر خود حمل می‌کردند و راندن سبدی پر از مجله در یک مسیر پر پیچ و خم و پرتاب مجله‌ها به سوی یک هدف (همه مجله‌هایی که پرتاب می‌شدند جزو اقلامی بودند که به اصطلاح کتابداران در فرآیند وجین برای بازیافت در نظر گرفته شده بودند). هنگامی‌که کتابداران در مسابقه مرتب کردن کتاب‌ها شرکت کردند، علاوه بر توانایی‌های ذهنی، قوای جسمانی خود را نیز به کار گرفتند. در این مسابقه آن‌ها باید کتاب‌ها را بر اساس شماره راهنمای کتاب در رده‌بندی کنگره، در قفسه‌ها مرتب می‌کردند. حسن ختام برنامه دویدن کتابداران در اطراف زمین دانشگاه و یافتن اشیایی بود که با شماره راهنمای کتاب در رده‌بندی کنگره، مطابقت داشتند. به تیم برنده مدالی اهدا شد. تمام این کارهای عجیب و غریب احمقانه به نظر می‌رسد، اما مورین ای. اشلانگن[۴]،کتابداری که در این مسابقات شرکت کرده بود به مفهومی ژرف‎تر در پس این رقابت‌ها پی برد، به نوشته او در این مسابقه هنگامی‌که کتاب‌های درون سبد را بر اساس شماره رده‌بندی کنگره که روی عطف آن‌ها درج شده بود در قفسه‌ها مرتب می‌کردم به نبوغ نهفته در این رده‌بندی پی بردم چرا که بدون رده‌بندی دانش جهان، حتی در این عصر با وجود موتورهای جستجو و شبکه‎‌های پر سرعت، در اقیانوسی از داده‌ها، اطلاعات به سهولت می‌توانند به‌صورت اتفاقی و نه به‌طور هدفمند منتقل شوند.

در برگزاری این بازی‌ها هدف دیگری نیز دنبال می‌شود. به گفته متیو شفلر[۵] و آماندا بلک[۶] از دانشگاه دیتون در این رقابت‌های شبه المپیکی تنها دانش کتابداران آزمایش نمی‌شود بلکه حوزه‌هایی که کتابداران در آن‌ها نیاز به تمرین بیشتری دارند برجسته می‌شود. بهترین کتابداران مانند بیشتر قهرمانان شرکت‌کننده در رقابت‌های المپیک جهان می‌دانند که هیچ‌گاه از بروز کردن اصولشان زیان نمی‌بینند.

پانویس:
۱.Katy kelly
۲.Dayton
۳.جنگای مجله “Journal Jenga” در واقع اقتباس از نوعی بازی است که قطعات کوچک مربع یا مستطیل شکل به‌صورت عمودی روی هم چیده می‌شوند. سپس شرکت‌کنندگان در این بازی سعی می‌کنند بدون آن‌که به مجموع سازه آسیبی برسد یک قطعه را از مجموعه خارج و دوباره در رأس سازه قرار دهند. واژه Jenga از یک کلمه سواحیلی به معنای MaD ساختن مشتق شده است.
۴.Maureen E. Schlangen
۵.Matthew Scheffler
۶.Amanda Black

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Librarians Have an Olympics, Too

مترجم: زهرا بختیاری
کارشناس کتابداری

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: کتابداران هم المپیک دارند
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9173
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *