خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / نوشته‌های وبلاگ شما خسته‌کننده هستند: ۹ نکته برای جذاب‌تر کردن نوشته شما

نوشته‌های وبلاگ شما خسته‌کننده هستند: ۹ نکته برای جذاب‌تر کردن نوشته شما

مقدمه مترجم
همان‌طور که نویسنده این مقاله در متن اشاره کرده‌اند، امروز و با این همه مشغلۀ فکری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و فعالیت‌های مجازیِ کاذب و وقت محدود، ارائۀ مطالب ناخوشایند برای مخاطب، سهم بزرگی در کاهش سرانۀ مطالعه دارد. مقالۀ حاضر محتوایی ساده، روان، شیوا و صد البته کاربردی دارد. مواردی که نویسنده به آن‌ها اشاره کرده است، همان سردرگمی‌هایی است که مخاطب پس از خواندن مطالب گوناگون، با آن دست و پنجه نرم می‌کند. فراموش نکنید؛ ساده بخوانید و ساده بنویسید.

«نوشته‌های وبلاگ شما خسته‌کننده هستند: ۹ نکته برای جذاب‌تر کردن نوشته شما»

در دنیای امروز، مردم وقتی برای مطالعۀ محتوایی که از خواندن آن لذت نمی‌برند، ندارند. خوشبختانه، روش‌های مؤثری برای بهبود محتوای خسته‌کننده وجود دارد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

۱) یک داستان تعریف کنید.
داستان‌ها موجب فعال شدن مغز می‌شوند. هنگامی که مغز یک داستان را می‌شنود، درگیر ارتباط عصبی می‌شود. واضح است که گفتن داستان راهی عالی برای افزایش جذابیت محتوا است. داستان‌های کوتاه و ساده می‌توانند در هر مقاله به منظور افزایش فاکتور علاقه‌مندی استفاده شوند.

۲) به صورت اول شخص بنویسید.
نوشتن به صورت اول شخص طبیعی است. روشی است که شما حرف می‌زنید. از نوشتن به صورت اول شخص نترسید. صدای سوم شخص که در آن شما به «نویسنده» اشاره می‌کنید یا از همه ارجاعات به خودتان اجتناب می‌کنید، خشک و ناخوشایند است.

۳) پیش‌بینی کنید.
پیش‌بینی به افزایش هیجان و انتظارات در یک داستان کمک می‌کند. من اغلب در مقاله‌هایم، با پیش نمایش چیزی که می‌خواهم آن را ارائه دهم و خروجی مقاله من است آن را پیش‌بینی می‌کنم. پیش‌بینی از مسائلی که با جهت‌گیری در مقاله ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند.

۴) تحول (گذار)
تحول، نشانه‌ای است که نشان می‌دهد شما مایل به تغییر جهت هستید. گاهی اوقات نویسندگان به‌طور ناگهانی از یک موضوع مستقیماً به موضوع دیگری می‌پردازند. ساده‌ترین راه برای ایجاد تحول از طریق نشانه‌های بصری است (سرفصل‌های بزرگ، فهرست‌های شماره بندی شده و … ). برای مثال، نویسندگان مقالات باید از انتقال، برای حفظ جریان مقالات خود استفاده کنند. تصویر ۱، انتقال پاراگراف را در یک مقاله نشان می‌دهد. انتقال روشی آسان، ساده و سریع جذب خوانندگان و درگیر کردن آن‌ها در تمام مسیر مقاله است.

تصویر ۱. انتقال پاراگراف در یک مقاله

۵) شفاف و صریح باشید.
اگر مجبور بودم تمام این مقاله را در یک نکته خلاصه کنم می‌تواند این نکته باشد: شفاف و صریح باشید. با شفاف بودن جالب می‌شوید. شفاف بودن به معنای استفاده از کلمات مناسب در جای مناسب است، در واقع قطع چیزهایی است که منحرف کننده‌اند. در واقع، ساده بودن است نه فانتزی بودن. اگر بتوانید صریح باشید می‌توانید جذاب‌تر باشید.

۶) بیشتر از نیاز نگویید.
بعضی افراد بیش از حد نگران تعداد کلمات هستند. شمارش کلمات فقط برای ویراستاران اهمیت دارد. اگر من بدون ضرورت این مقاله را طولانی‌تر کنم صبرتان را از دست خواهید داد. درازگویی خسته کننده است. اگر نیازی به گفتن چیزی نیست آن را نگویید.

۷) بیش از حد خلاصه ننویسید.
طول محتوا یک شمشیر دو لبه است. نه بیش از حد طولانی و نه کوتاه، بلکه به اندازۀ کافی بگویید.

۸) جملات کوتاه بنویسید.
خواندن یک جمله مثل نگه‌داشتن تنفس ذهنی است. جملات کوتاه‌تر به خواننده کمک می‌کند تا نفس‌های بیشتری بگیرد و باعث جذب او می‌شود.

۹) متن را بِشکنید.
فونت، ایجاد فاصله، فاصلۀ خط، پاراگراف‌بندی، عنوان‌ها، اعداد، گلوله‌ها – همه بخشی از ترفندهای ایجاد جذابیت بصری است، از آن‌ها استفاده کنید.

نتیجه
برای نوشتن فقط طبیعی باشید. شما برای معلم خود نمی‌نویسید شما برای کاربر خود، برای افراد معمولی که فقط می‌خواهند چیزهای ساده را بخوانند می‌نویسید. سعی نکنید مخاطب را تحت تأثیر قرار دهید فقط سعی کنید پیام خود را به وضوح بیان کنید.

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:

Your Blog Posts Are Boring: 9 Tips for Making Your Writing More Interesting

نوشته: نیل پاتل[۱]
[۱].
Nneilpatel

مترجم: نسرین رضائی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نسرین رضائی
عنوان مقاله: نوشته‌های وبلاگ شما خسته‌کننده هستند: ۹ نکته برای جذاب‌تر کردن نوشته شما
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9992
Download PDF

درباره ی نسرین رضائی

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *