۱. انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی
اخبار رسانههای اجتماعی بدون سانسور منتشر میشوند و این میتواند یک مزیت تلقی شود؛ تحلیل اخباری که در این نوع پایگاهها منتشر میشود، قدرت نقد و نگاه عمیقتر به مسائل اجتماعی را فراهم میکند. این نوع پایگاهها به مخاطبان خود فرصت میدهند تا از تبعیت کورکورانه فاصله گرفته و در درازمدت به خرد نقادانه روی آورند.
۲. امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگهای مختلف
امروزه رسانههای اجتماعی، مهد تمدنها و فرهنگهای مختلف بشری است. وجود زبانهای مختلف در رسانههای اجتماعی، امکان حضور تمام افراد جامعه را فراهم میکند که میتوانند فرهنگ حاکم بر جامعه خود را به معرض دید عموم بگذارند.
۳. شکلگیری و تقویت خرد جمعی
یکی از شاخصههای مهم رسانههای اجتماعی مجازی، پدیدار شدن خرد جمعی است. خرد جمعی به جریان سیال و پویای قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنین محیطهایی اطلاق میشود که به مثابه یک پردازشگر عظیم، اطلاعات را پردازش و پایش میکند.
۴. امکان بیان ایدهها به صورت آزادانه و آشنایی با ایدهها، افکار و سلیقههای دیگران
رسانههای اجتماعی، ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی کاربران با همدیگر را تسهیل کرده و آنها را به مشارکت در بحثها تشویق میکنند. اغلب رسانههای اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد، باز هستند. آنها رأی دادن، کامنت گذاشتن و به اشتراکگذاری اطلاعات را تشویق میکنند. به ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این شبکهها وجود دارد.
۵. کارکرد تبلیغی و محتوایی
حضور افراد در رسانههای اجتماعی، احتمال مشارکتها و کنشهای اجتماعی را در آنان افزایش میدهد. پس هر چه پیوند افراد و اعضا درشبکهها، بیشتر و انبوهتر باشد، همراهی و تعاملات و نزدیکی دیدگاهها و حرکت همسو و مشترک، محتملتر خواهد شد.
۶. ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان
رسانههای اجتماعی در اینترنت، موجب گستردهتر شدن دامنه ارتباطات ما شده است.
۷. توسعه مشارکتهای مفید اجتماعی
ایجاد انسجام اجتماعی در بین مردم و تسریع در سازماندهی فعالیتهای مفید سیاسی و اجتماعی، از آثار مثبت رسانههای اجتماعی است.
۸. افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد
رسانههای اجتماعی یکی از عرصههای اینترنتی هستند که کاربران بی شمار آنها به صورت خودجوش اقدام به آموزش و انتقال دانستههای تخصصی و عمومی خویش به دیگران میکنند.
برگرفته از:
سلیمانیپور، روحالله (۱۳۸۹). شبکههای اجتماعی؛ فرصتها و تهدیدها. فصلنامه رهآورد نور، شماره ۳۱، صص ۱۴-۱۹.
نویسنده: عاطفه عبدی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | عاطفه عبدی |
عنوان مقاله: | رسانههای اجتماعی و کتاب (بخش پنجم: مزایای رسانههای اجتماعی) |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۲ |
شماره مجله(Issue): | ۱ |
سال(Year): | ۱۳۹۵ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/3977 |