خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / ۷ روش برتر برای ایجاد یک وبسایت کتابخانه کاربرپسند

۷ روش برتر برای ایجاد یک وبسایت کتابخانه کاربرپسند

پیش زمینه
طبق نظرسنجی  در مورد جریان کار تحقیقاتی دانشجویان دوره کارشناسی. دانشجویان به وبسایت کتابخانه خود رتبه … دادند.

22015_charleston_library_best_practices

۴۰% متوسط تا بسیار چالش برانگیز
۱۵% هرگز از وبسایت کتابخانه استفاده نمی کنند
وبسایت کتابخانه کاربرپسند یک ابزار تحقیقاتی قدرتمند می باشد
دانشجویان انجام پژوهش را به تاخیر انداختند و زمان بسیارکمی به آن اختصاص دادند.هنگامی که شروع به انجام آن نمودند، انتظارداشتند که سریع پیش برود وکارآمد و جامع باشد. براساس نظرسنجی:

12015_charleston_library_best_practices
۳۹% ازدانشجویان، پژوهش را از اواسط تاریخی که برای آن تعیین شده بود، شروع کردند.
۳۲% ازدانشجویان پژوهش را بین ساعت۷ عصر و ۱۲ ظهر انجام دادند.
یک وبسایت کتابخانه چالش برانگیز، یک مانع تحقیقاتی برای دانشجویی می باشد که دارای محدودیت زمانی است.

دراینجا ۷ روش برتر وجود دارد تا به شما اطمینان بدهد که وبسایت شما مورد استفاده تمامی دانشجویان قرار گرفته و مطابق با انتظارات آنها می باشد.
۱. داشتن یک چشم انداز: یک چشم انداز می تواند اهداف وبسایت کتابخانه شما را تعریف کند. همچنین تصمیم گیری های شما در مورد وبسایت کتابخانه تان راهدایت نماید.32015_charleston_library_best_practices
پیشنهادات
از عبارات یک تا دو جمله ای استفاده کنید.
عبارات مربوط به رسالت کتابخانه و مؤسسه را در یک ردیف قرار دهید.

۲. دسترسی آسان به جستجو: جستجو جزء اولین اقداماتی می باشد که کاربر در وبسایت کتابخانه انجام می دهید.
پیشنهادات
کادر جستجو را درصفحه اصلی مشخص نمایید…
در صفحه کادر جستجو قرار دهید.
در کادر جستجو یا فضایی برای کادر جستجو توضیح یا مثالی ارائه نمایید تا انتظارات کاربران را براورده نماید.
در کادرهای جستجویی که دارای چند تب می باشند، هر تب را به زبان ساده برچسب گذاری نمایید و خدمات اکتشافی خود را پیش فرض نمایید.

۳. مسیریابی را ساده نگه دارید: «من نمی خواهم این سایت به شیوه ای که آنها از من می خواهند پیمایش نمایم. فقط می خواهم چیزی را که به دنبال آن هستم را پیدا کنم»-جاکوبنیلسن

پیشنهادات
حداکثر پنج تا شش آیتم برای پیمایش ارائه دهید. کاربران خود را سردر گم نکنید.
پیمایش سطح بالا باید مقوله های سطح بالای محتوای شما را نشان دهد.
آیتم های یک پیمایش سطح بالای متداول باید شامل موارد ذیل باشد: جستجو(Search)، خدمات(Services)، تحقیقات(Research)، درباره ما(About Us)، راهنما(Help)، حساب من(My Account).
با استفاده از روش بررسی دسته بندی کارت های مقاله(paper card sort)، یا استفاده از این ابزار آنلاین OptimalSort وTreejack(نسخه های رایگان و پولی در دسترس) به پیمایش خود اعتبار دهید.

۴. صفحه اصلی یک دریچه می باشد: اولین برداشت از اهمیت بالایی برخوردار است. صفحه اصلی شما بطورمعمول بیشترین بازدید را دارد و کاربران شما تحقیق خود را از این مکان شروع می کنند.52015_charleston_library_best_practices
پیشنهادات
صفحه اصلی خود را با گزینه های مختلف دسته بندی نکنید.جزئیات را در اختیار کاربران تان قرار دهید تا بتوانند در مورد اکتشاف خود تصمیم گیری نمایند. روش «سه کلیک» همیشه بهترین روش نمی باشد.

آیتم های مورد نمایش در صفحه اصلی:

  • اقدامات اولیه کاربر (به عنوان مثال،جستجو)
  • رزرو اتاق مطالعه
  • موقعیت (ها) و ساعت ها
  • اخبار و وقایع کتابخانه
  • تماس با ما / پرسش از یک کتابدار

۵. حذف اصطلاحات کتابداری: کتابداری مهم ترین مسئله شناسایی شده در آزمون کاربر نمی باشد. اصطلاحات ناآشنا موانعی برای استفاده کامل از منابع/خدمات کتابخانه می باشند.

اصطلاحاتی که توسط دانشجویان قابل درک نیست
بولی
کاتالوگ
متن کامل HTML
انتشار الکترونیک (EPUB)
متن کامل کتابهای الکترونیکی
پایگاه داده
نشریه تجاری
مطالب زاید خود را حذف نمایید.
به زبان ساده بنویسید.
هنگامی که می خواهید برای حذف کننده لینک(link resolver) و/یا کشف خدمات تان نام تجاری بگذارید، از اصطلاحات کتابداری آگاهی پیدا کنید.
در صورت لزوم یک متن توضیحی ارائه دهید.
به واژه نامه اعتماد نکنید!
از یک فرد غیرکتابدار بخواهید تا اعتبار محتوای مطالب شما را تایید نماید.
یک نظرسنجی انجام دهید یا قابلیت استفاده آن را مورد آزمون قرار دهید.

۶. به تمام کاربران خود قدرت اختیار بدهید. وبسایت های غیر قابل دسترس موانعی برای همه کاربران می باشند. دانشجویان دارای ناتوانی با سرخوردگی و درماندگی مواجه اند.

پیشنهادات

  • عنوان صفحه HTML باید توصیفی باشد (به عنوان مثال،کتابخانه موسسه شما: مرور نشریات).
  • متن لینک باید معنی یا محتوا را نشان دهد.
  • تصاویر باید دارای متن جایگزین (alt-text) یا متن بدون عکس(off-screen text) باشند.
  • محتوای صوتی/ تصویری باید دربردارنده توضیحات یا متن باشد.
  • وب سایت باید تنها توسط صفحه کلید قابل پیمایش باشد.
  • دسترس پذیری وبسایت وبسایت کتابخانه خود را مورد بررسی قرار دهید. WAVE ابزار پیشنهادی برای این منظور می باشد.

۷. قابلیت استفاده را مورد آزمون قرار دهید. آزمون کاربران اطلاعاتی در مورد تصمیم گیری برای وبسایت کتابخانه در اختیار ما قرار می دهد. بواسطه این آزمون شواهدی در اختیار شما قرار میگیرد تا تصمیم گیری نمایید و از آن دفاع کنید.72015_charleston_library_best_practices
پیشنهادات

  • به قول جاکوبنیلسن، «ابتدا تست کنید. آزمون را به کررات تکرار کنید».
  • با نمونه های اولیه شروع کنید (می تواند یک طرح خام باشد) و از طریق طرح های نهایی ادامه دهید
  • آزمودن ۵ تا ۷ کاربر موجب می شود تا ۸۵ درصد از مسائل در مورد قابلیت استفاده مشخص شود.
  • جلسات آزمون قابلیت استفاده را ماهانه در یک روز/ زمان مشخص انجام دهید.
  • آیا می خواهید دانشجویان را در هر زمان / هر مکان مورد آزمون قرار دهید؟ آزمون از راه دور نظارت نشده کاربران یک روش سریع برای دریافت نتایج می باشد. usertesting.com ابزار پیشنهادی برای این امر می باشد.

 این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:  ۷Best Practices for Creating a User Friendly Library Website

 

مترجم: نازنین مؤمن زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نازنین مؤمن زاده
عنوان مقاله: ۷ روش برتر برای ایجاد یک وبسایت کتابخانه کاربرپسند
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/3091
Download PDF

درباره ی نازنین مؤمن زاده

کتابدار کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای- مدرس مدعو دانشگاه پیام نور مراغه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *