خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / کتابخانه عمومی کانزاس – امریکا

کتابخانه عمومی کانزاس – امریکا

کتابخانه عمومی کانزاس – امریکا

کتابخانه عمومی کانزاس در ایالت میسوری ایالات متحده امریکا قرار دارد.

این کتابخانه قدیمی ترین و سومین کتابخانه عمومی در شهر کانزاس ایالت متحده است و از جمله متفاوت ترین کتابخانه های جهان از لحاظ شکل ظاهری و نمای ساختمان به شمار میرود. این کتابخانه درسال ۱۸۷۳ ساخته شد. درآن زمان به عنوان کتابخانه عمومی مدرسه مورد استفاده قرار میگرفت اما امروزه به یکی از شناخته شده ترین کتابخانه های جهان تبدیل شده است.

کتابخانه مذکور درسال ۱۸۸۹ تبدیل به کتابخانه عمومی شهر کانزاس شد. درسال ۱۸۹۷ ساختمان جدید این کتابخانه با هزینه ۲۰۰ هزار دلاری افتتاح شد و یک سال بعد استفاده برای عموم آزاد شد. بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ این کتابخانه مجدد وسعت یافت و سال ۱۹۸۸ کاملا به شکل مستقل در آمد.2

مسئولان این کتابخانه برای جلب توجه بیشتر مردم به مطالعه، نمای بیرونی این کتابخانه را به شکل کتاب طراحی کردند به طوری که دیوار بیرونی این کتابخانه با نمایی از ۲۲ کتاب کلاسیک طراحی و ساخته شد. 

کتابخانه عمومی شهر کانزاس از سنگ ساخته شده و در شب با استفاده از چراغ های تزیینی نمای آن بسیار دیدنی میشود.

کتابخانه عمومی شهر کانزاس حدودا” دارای ۲.۵ میلیون کتاب، سی دی، فایل های صوتی و تصویری میباشد. در میان کتاب های آن میتوان به کتاب «ارباب حلقه ها» جی.آر.تالکین، «داستان دو شهر» چالز دیکنز، «فارنهایت ۴۵۱» ری بردبری و… اشاره کرد.

همچنین این کتابخانه درکنار استفاده از این جذابیت های بصری برنامه های گوناگونی را برای جذب مخاطب انجام داده است. نمایش روزانه فیلم، بازی های تفریحی برای نوجوانان، جلسات شعر و موسیقی و… از اقداماتی است که این کتابخانه به مخاطبان خود ارائه میدهد.

مجموعه های ویژه آن، مستقر در کتابخانه مرکزی میسوری میباشد و شامل تاریخچه محلی شهر کانزاس، مواد اصلی تولید شده، اخبار، کارت پستال ها، عکس ها، نقشه ها و… است.

کتابخانه عمومی شهر کانزاس در سال ۲۰۱۱ به عنوان عجیبترین کتابخانه جهان انتخاب شد!

 

نویسنده: فاطمه ترابی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فاطمه ترابی
عنوان مقاله: کتابخانه عمومی کانزاس – امریکا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/3319
Download PDF

درباره ی فاطمه ترابی

دانشجوی کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *