خانه / آرشیو / دوره پنجم (1398) / یافتن و شناسایی مقالات پر استناد و مقالات داغ در وب آو ساینس

یافتن و شناسایی مقالات پر استناد و مقالات داغ در وب آو ساینس

مسئله: یکی از معیارهای مهم استنادی قرار گرفتن مقاله در بین مقالات  برتر Top Articles وب آو ساینس است در اینجا نگاهی می کنیم به بررسی این موضوع

نکته: مقالات برتر عبارتند از مقالات پر استناد+ مقالات داغ

مقالات برتر چیست ؟ (Top papers) :  گروه اندکی از مقالات هستند  که تعداد استنادهای زیادی را دریافت کرده‌اند. این مقالات به دو دسته مقالات داغ و مقالات پراستناد تقسیم می شوند . 

مقالات داغ چیست ؟ ( Hot papers) : 

مقالات داغ مقالاتی هستند که به لحاظ تعداد استنادهای دریافتی در رشته موضوعی خود در زمره مقالات یک دهم درصد برتر قرار می گیرند . این مقالات باید در دو سال اخیر منتشر شده باشند و باید مقدار کافی استناد دهی در دو ماه اخیر مورد محاسبه را دریافت کرده باشند. مثلا مقاله :

Cancer Statistics, 2018
By: Siegel, Rebecca L.; Miller, Kimberly D.; Jemal, Ahmedin
CA-A CANCER JOURNAL FOR CLINICIANS   Volume: 68   Issue: 1   Pages: 7-30   Published: JAN-FEB 2018

که در تاریخ نوشتن این آموزش تعداد۴,۶۵۲ استناد دریافت کرده است و برای محاسبه در ماه های September/October 2019 مقدار کافی استنادات برای قرار گرفتن در بین مقالات ۰.۱% حوزه ی Clinical Medicine دریافت داشته است. توجه داشته باشیم داده ها از ESI بدست می آیند.

Hot Papers are papers published in the last two years that are receiving citations quickly after publication. These papers have been cited enough times in the most recent bimonthly period to place them in the top 0.1% when compared to papers in the same field and added to the database in the same period.

مقالات پراستناد چیست ؟(Highly cited papers) :

مقالات پراستناد، مقالاتی هستند که در ده سال اخیر منتشر شده اند وبه لحاظ تعداد استنادهای دریافتی در رشته موضوعی خود در زمره مقالات یک درصد برتر قرار می گیرند .

Highly Cited Papers are papers that perform in the top 1% based on the number of citations received when compared to other papers published in the same field in the same year. Click on the Highly Cited Paper icon for more details about an item

برای همان مقاله ی بالایی با توجه به اینکه مقاله در ده سال (البته کمی باید دقت بفرمایید در این تاریخ ما ۱۰ سال و ده ماه اخیر را داشتیم و نه ده سال دقیق و هنگامی که به ده سال و دوازده ماه برسد آنگاه سال اول حذف می شود و دوباره از ابتدای ده سال شروع می شود) اخیر منتشر شده (۲۰۱۸) و تعداد ۴۶۵۲ استنادی که دریافت کرده جزء مقالات ۱ درصد برتر هم قرار گرفته است

توجه کنید که برای این جدول نمایش داده شده در تصویر بالا داده ها در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شده اند و ضمنا هر دو ماه یکبار جدول مزبور بروزرسانی می شود :

The Essential Science Indicators database has been updated as of January 09, 2020, to cover a 10 year and 10 months period, January 1, 2009 – October 31, 2019. Data is updated bi-monthly (six times a year). This is the fifth bi-monthly update of 2019.

این ویدئو را ببینید و بیشتر یاد بگیرید:

https://www.aparat.com/v/SGDcY

روش کار:

  1. اگر می خواهیم بررسی کنیم یک مقاله جزء مقالات پر استناد است کافیست DOI مقاله، یا عنوان آن را در وب آو ساینس جستجو کنیم و ببینیم آیا در کنار آن علامت “جام” وجود دارد یا خیر؟
  2. اگر می خواهیم مقالات داغ و یا پر استناد یک دانشگاه/حوزه ی موضوعی خاص/ سال انتشار خاص و … دست یابیم کافیست جستجو را مطابق معیارهایمان انجام دهیم و سپس از فیلتر سمت چپ، مقالات داغ و یا مقالات پر استناد را انتخاب کرده و خروجی بگیریم.

مثال: کشور ایران در وب آو ساینس در تاریخ جستجو شده تعداد ۲,۳۰۴ مقاله ی پر استناد و ۱۱۹ مقاله ی داغ داشته است:

اطلاعات و داده های بیشتر اینگونه مقالات (مقالات برتر) در پایگاه ESI قابل دسترسی است. و دسترسی مزبور از وب سایت یابش قابل تهیه کردن است.

بازیابی مقاله‌های مرتبط با یک دانشگاه در وب آو ساینس

 

 

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: یافتن و شناسایی مقالات پر استناد و مقالات داغ در وب آو ساینس
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10779
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.