خانه / آرشیو / دوره ششم (1399) / گپی با نخبگان جوان؛ ناهید گویلی (رتبه ۲ دکتری سال ۱۳۹۸ )

گپی با نخبگان جوان؛ ناهید گویلی (رتبه ۲ دکتری سال ۱۳۹۸ )

مصاحبه با رتبه‌های برتر کنکور دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

ناهید گویلی رتبه ۲ کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی سال ۱۳۹۸

ممنون می‌شویم به طور کامل خود را معرفی کنید؟ (تاریخچه‌ای از خودتان شامل نام و نام خانوادگی، اهل کدام شهر، نام رشته و دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی، رتبه و محل قبولی امسال و همچنین سمت حرفه‌ای خود را عنوان کنید).

باسلام و عرض ادب.

پیش از هر چیز از دوستان کتابدار۲.۰ بسیار سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند. من ناهید گویلی هستم، متولد سال ۱۳۶۹ در شهر سنندج. در حال حاضر ساکن تهران هستم. رشته کارشناسی و کارشناسی ارشدم هر دو کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی بوده، مقطع کارشناسی در دانشگاه علوم پزشکی همدان و مقطع ارشد را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اتمام رسانده‌ام. به لطف خدا توانستم در آزمون امسال (دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، مربوط به وزارت بهداشت) رتبه ۲ را کسب کنم. البته این رتبه کل است، همان‌طور که مستحضرید در آزمون دکتری وزارت بهداشت احتمال دارد رتبه کتبی متفاوت از رتبه کل باشد چون رتبه نهایی با احتساب نمره کسب شده در بخش مصاحبه اعلام می‌گردد. رتبه کتبی من ۸ شده بود. هم‌اکنون در دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول این دوره هستم.

سال اولتان بود که در آزمون شرکت کردین یا تجربه دارین؟ چه سال (سال‌هایی) برای شرکت در کنکور دکتری اقدام کردید؟ در صورت عدم موفقیت در سال نخست چه انگیزه و اهدافی برای شرکت مجدد در این آزمون داشتید؟

امسال، سال دوم بود که در آزمون شرکت کردم. پارسال هم شرکت کرده بودم اما متأسفانه قبول نشدم.

راستش من از ترم‌های اول دوره کارشناسی خیلی به رشته‌مون علاقه‌مند شدم و تمام سال‌های کارشناسی و ارشد را با هدف دکتری درس می‌خواندم. سال اولی که برای آزمون دکتری شرکت کرده بودم مطالعه کمتری داشتم چون مدت زیادی نبود که از دوره ارشد فارغ‌التحصیل شده بودم و هنوز با خستگی پایان‌نامه و اینکه هم‌زمان مشغول به کار بودم فرصت مطالعه برای دکتری پیدا نکرده بودم؛ اما جهت محک زدن خودم و آشنایی با سؤالات و روند آزمون دوست داشتم شرکت کنم که متأسفانه قبول نشدم؛ اما تجربه خوبی بود. به دوستانی که قصد شرکت در آزمون دکتری را دارند توصیه می‌کنم حتی اگر خیلی مطالعه نداشته‌اند حتماً آزمون امسال را شرکت کنند (البته اطلاع ندارم فرصتی برای ثبت‌نام آزمون دکتری هنوز باقی مانده یا خیر).

به حدی علاقه‌مند به گذراندن مقطع دکتری کتابداری پزشکی بودم حتی اگر امسال هم قبول نمی‌شدم حتماً مجدداً شرکت می‌کردم.

کلیات نحوه‌ی آزمون دکترا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ (روش، کیفیت و سطح منابع و سؤالات آزمون)

به نظرم سؤالات امسال یعنی سال ۹۸ منسجم‌تر و مرتبط‌تر با مباحث کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی بودند. اگر دوستان سؤالات سال ۹۸ و ۹۷ را مقایسه کنند متوجه عرض بنده می‌شوند. افزون بر این دو مورد نکته دیگری که در سؤالات امسال بود به نظرم عملی بودن سؤالات بود. منظورم این هست که فقط از متن کتاب‌ها و رفرنس‌های رشته نبود در واقع گریزی به مباحث عملی داشتند که اگر کسی با پایگاه‌های اطلاع‌رسانی حوزه پزشکی کار کرده بود شاید تعداد قابل‌توجهی از سؤالات را می‌توانست پاسخ دهد. درحالی‌که سؤالات سال ۹۷ این‌گونه نبود، مباحث مربوط به فناوری اطلاعات و سیستم‌ها خیلی بیشتر مورد سؤال قرار گرفته بود و به نظرم بیشتر مربوط به مباحث تئوری بود تا عملی. در کل به نظرم سؤالات سال ۹۸ بهتر بودند.

نظرتان در مورد فرایند مصاحبه دانشگاه‌های مختلف چیست؟ (سطح سؤالات و رفتار مصاحبه‌کنندگان و به طور کلی شرایط را چگونه ارزیابی کردید؟)

همان‌طور که قبلاً در یکی از شماره‌های کتابدار ۲.۰ دوست عزیزم خانم پناهی اشاره کرده بودند مصاحبه‌های وزارت بهداشت مثل مصاحبه دکتری وزارت علوم نیست. در واقع در وزارت بهداشت مصاحبه‌ها به صورت متمرکز و ایستگاهی برگزار می‌شود. در هر ایستگاه هم اساتید دانشگاه‌های مختلف حضور دارند؛ بنابراین هر دانشگاه فرایند خاصی ندارد اما به‌طور کلی فرایند ایستگاهی خوب است هر چند بالاخره استرس خاص خودش را هم دارد اما مزیت‌هایی هم دارد مثلاً اینکه از اساتید دانشگاه‌های مختلف چند نفر در هر ایستگاه حضور دارند، قاعدتاً برآیند نظرات چند استاد در هر ایستگاه برای شما لحاظ می‌شود، از طرف دیگر چون فرایند و سؤالات برای همه دانشجوها یکسان است امکان مقایسه و قضاوت بهتر برای اساتید فراهم می‌شود. موضوعات و محور هر ایستگاه هم که از قبل مشخص است مثلاً ایستگاه پایان‌نامه، جستجو، تدریس و…

سطح سؤالات مصاحبه خیلی سخت نیست، بالاخره اساتید هم از دانشجوی ارشدی که احتمالاً به تازگی فارغ‌التحصیل شده است انتظار بالایی ندارند و معمولاً سؤالات طوری طراحی می‌شوند که اگر دامنه مطالعه‌مون رو گسترش بدهیم می‌توانیم پاسخ بدهیم.

رفتار مصاحبه‌کنندگان هم که واقعاً خیلی خوب بود.

فکر می‌کنید چه بخش‌هایی از رزومه‌ی شما در تصمیم‌گیری داوران در قبولی شما تأثیرگذار بوده است؟

ازآنجایی‌که بخشی از مصاحبه رزومه مکتوب شماست و معمولاً یک هفته قبل از مصاحبه، شما آن را تحویل می‌دهید و به‌طور معمول دعوت‌شدگان به مصاحبه تفاوت زیادی در میزان رزومه ندارند. منظورم این است که تقریباً رزومه‌های کتبی دانشجویان دعوت شده در یک رنج است؛ اما به نظر من برخورد شما در روز مصاحبه، قدرت تجزیه‌وتحلیل شما، توانایی شما در نشان دادن قابلیت‌ها و پتانسیل خودتان در آن زمان کم، قدرت بیان شما و … هم بسیار تعیین‌کننده است. من به شخصه فکر می‌کنم در پذیرش بنده احتمالاً بخش دومی که خدمتتان عرض کردم بیشتر تأثیرگذار بوده است وگرنه تقریباً تمام دوستانی که برای آزمون دکتری شرکت می‌کنند حداقل یک یا دو مقاله، تجربه تدریس و برگزاری چند کارگاه را دارند.

فعالیت‌های عملی و حرفه‌ای شما در حرفه کتابداری تابه‌حال شامل چه کارهایی بوده است؟

برای بخش فعالیت علمی که دو مقاله نمایه شده مستخرج از پایان‌نامه، چند مقاله کنفرانسی، بیش از ۱۲۰ ساعت کارگاه آموزشی، همکاری در سه طرح پژوهشی، پایان‌نامه برتر شایسته تقدیر در جشنواره پایان‌نامه دانشجویی سال ۹۶، رتبه اول گروه در دوره کارشناسی ارشد و…

برای بخش حرفه‌ای که سؤال فرمودید، من از سال ۹۲ به صورت پروژه‌ای در حدوداً ۸ پروژه کتابداری مانند دیجیتال‌سازی منابع دانشگاه‌های مختلف کار کرده‌ام. دو سال طرح نیروی انسانی را نیز در یکی از بیمارستان‌های آموزشی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذرانده‌ام. تقریباً دو سالی هم هست که مسئول آموزش پایگاه‌های اطلاعاتی یکی از شرکت‌های حوزه نشر هستم.

خاطره‌ی خود را از اینکه از کودکی چه اتفاقاتی افتاد که الآن به اینجا رسیده‌اید؟ و آیا اصلاً فکر می‌کردید ی روزی در این موضوع کاندیدای دکترا شوید؟

خاطره خاصی در دوران کودکی ندارم که مربوط به الآن شود؛ اما همیشه از دوران کودکی معلمی و تدریس را خیلی خیلی دوست داشته‌ام. به نظرم رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی پتانسیل اشاعه علم، آموزش و در واقع رفع نیاز اطلاعاتی برای هر قشری از جامعه را دارد شاید به همین خاطر است که خیلی به این رشته علاقه‌مند شدم.

بهترین خاطره و تلخ‌ترین خاطره‌ی شما از مصاحبه‌های دانشگاه‌ها؟

بهترین خاطره مصاحبه این بود که امسال بعد از اینکه وارد یکی از ایستگاه‌ها شدم و خودم رو معرفی کردم یکی از اساتید گفتند شما پارسال هم اومده بودید. نمی دونم چرا ولی اینکه استادی که بنده ایشان رو نمی‌شناختم من رو یادشان بود خیلی خوشحالم کرد.

تلخ‌ترین خاطره نمیشه گفت ولی خاطره تلخی که امسال داشتم این بود که شب قبل از مصاحبه داشتم نکات رو مرور می‌کردم یه سؤالی در رابطه با جستجو از وب او ساینس به ذهنم رسید گفتم حالا این سؤال نمیاد. دقیقاً فردا توی ایستگاه سرچ همین سؤال اومده بود و من دست‌وپا شکسته جواب دادم.

اگر بخواهید در جامعه عمومی کاری برای شناخت اهمیت رشته و حرفه انجام دهید چه ایده‌ای را پیاده‌سازی می‌کنید؟

سؤال شما در رابطه با جامعه عمومی است و جامعه عمومی متشکل از طیف وسیعی از افراد است. من ایده خاصی برای پیاده‌سازی در جامعه عمومی ندارم اما فقط به عنوان عضو کوچکی از جامعه کتابداری یک پیشنهاد به دوستان کتابدار دارم و آن این است که لطفاً هر کسی از رشته شما پرسید متناسب با سطح فرد به او پاسخ دهید. گاهی اوقات این پاسخ‌های اشتباه ما بازتاب خوبی ندارد. لازمه پاسخ درست و متناسب این است که خودمان از ابعاد و قابلیت‌های رشته به خوبی آگاه باشیم اینکه سروکار رشته ما با اینترنت است و اینکه ما بلدیم از بخش پنهان وب اطلاعات بازیابی کنیم و پایگاه‌های استنادی رو برای استخراج ترندهای هر موضوع بررسی می‌کنیم شاید پاسخ فرد میان‌سالی نیست که احتمالاً سواد بالایی هم ندارد و در مورد رشته ما می‌پرسد. شاید پاسخ مادر باردار خانه‌داری که از ما می‌پرسد رشته شما چیکار می‌کند هم نیست. احتمالاً با معرفی یک کتاب یا سایت خوب برای مراقبت از جنین رشته را بهتر به او بشناسانیم تا از ژورنال و مقاله و پایگاه اطلاعاتی برایشان توضیح دهیم.

توصیه‌ی شما به دوستانی که مطالب شما را می‌خوانند اعم از دانشجویان مقاطع پایین‌تر، فارغ‌التحصیلان و حرفه‌مندان چیست؟

و یا اگر نیاز است نکته‌ی پایانی خاصی بیان کنید که در سؤالات ذکر نشد خوشحال می‌شویم پذیرا باشیم.

 می‌خواستم در رابطه با منابع و نحوه مطالعه برای آزمون دکتری خدمت دوستان چند مورد را عرض کنم که امیدوارم مفید باشد.

خیلی از دوستان در رابطه با منابع مورد مطالعه می‌پرسند، باید عرض کنم که در حال حاضر دو لیست پیشنهادی منابع که توسط (خانم مهشید لطفی و خانم آرزو غمگسار) و آقای حسین دهداری تهیه شده است در وب موجود است. شرکت‌کنندگان در آزمون می‌توانند این دو لیست پیشنهادی را به عنوان منابع پایه مطالعه کنند.

یکی دیگر از مواردی که قابل ذکر است، مرور و مطالعه مطالب جدید حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی است. این مطالب را می‌توانید از ژورنال‌های مرتبط حوزه کتابداری، لیزنا، مجله کتابدار ۲.۰ و… بازیابی کنید.

شاخص‌ها، امکانات و افزونه‌های جدید در پایگاه‌های اطلاعاتی و ناشرین مختلف را حتماً آشنایی داشته باشید و مرور کنید. به طور مشخص انواع منابع اطلاعاتی را که می‌توان از هر کدام از پایگاه‌ها استخراج کرد اطلاع داشته باشید و در این خصوص فقط به مطالعه تئوری اکتفا نکنید. حتماً به صورت عملی نیز پایگاه‌های اطلاعاتی را مورد کندوکاو قرار دهید.

بهتر است سؤالات مربوط به آزمون را از سال ۹۳ بررسی کنید تا ضمن آشنایی با سطح و نوع سؤالات، حوزه‌های موضوعی سؤالات را استخراج کنید. برای مثال با بررسی سؤالات سال‌های گذشته متوجه می‌شوید که کدام مباحث به صورت متداول مورد سؤال قرار گرفته‌اند.

در پایان از همه اساتید گرانقدرم در گروه کتابداری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی همدان، کمال تشکر را دارم و قدردان زحمات همه این عزیزان هستم.

برای شما و همه دوستان گرامی نیز آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

با تشکر از همراهی شما

هیئت تحریریه مجله کتابدار ۲.۰

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: گپی با نخبگان جوان؛ ناهید گویلی (رتبه ۲ دکتری سال ۱۳۹۸ )
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10931
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *