خانه / آرشیو / راهنمای خروجی گرفتن از اسکوپوس با فرمت اکسل

راهنمای خروجی گرفتن از اسکوپوس با فرمت اکسل

راهنمای خروجی گرفتن از اسکوپوس با فرمت اکسل

  1. پس از انجام جستجوی خود در پایگاه اسکوپوس برای انتخاب نتایج سه حالت داریم، می­توانید بر روی گزینهAll کلیک کنید (از ۱ تا ۲۰۰۰۰ نتیجه انتخاب می‌شود) و یا برای انتخاب صفحه جاری گزینه Select Page را انتخاب کنید و یا اسناد دلخواه خود را تیک بزنید و در نهایت بر روی گزینه Export کلیک نمایید . نکته قابل توجه در این بخش این است که به نحوه‌ی چینش (Sort on) نتایج توجه کنید و اگر لازم است بر اساس انتخاب و نیازتان آن را تغییر دهید.

تصویر ۱

  1. سپس صفحه­ای برای شما باز می­شود که انواع اطلاعات در پنج بخش و در ۳۱ فیلد مختلف قابل استخراج هستند. اگر نتایج انتخابی شما زیر ۲۰۰۱ رکورد است، به دلخواه اطلاعات مورد نیازی را که می­خواهید تیک بزنید و درنهایت گزینه CVS Excel را انتخاب کنید و بر روی Export کلیک نمایید.

تصویر ۲

  1. در مرحله بعدی صفحه‌ای برای شما باز می­شود که باید بر روی گزینه Save file کلیک نمایید.

تصویر ۳

  1. در ادامه جهت ذخیره کردن فایل بر روی گزینه Import کلیک نمایید.


تصویر ۴

  1. پس از اتمام مراحل بالا و ذخیره فایل خروجی به برنامه اکسل رفته و یک صفحه خالی باز کنید و از سربرگ Data بر روی پوشه From Text کلیک نمایید، کادری روبروی شما باز می­شود از آنجا نیز گزینه Delimited را انتخاب کرده و در نهایت بر روی گزینه Next کلیک نمایید.

تصویر ۵

  1. در مرحله بعد یک کادر به شکل خودکار برای شما باز می­شود، از آنجا نیز گزینه Comma را انتخاب کرده و بر روی گزینه Next کلیک نمایید.

تصویر ۶

  1. در مرحله بعد نیز صرفاً بر روی گزینه Finish کلیک نمایید.

تصویر ۷

  1. در مرحله بعد، کادری برای شما باز می­شود که در این قسمت نیز بر روی گزینه Ok کلیک کنید.

تصویر ۸

  1. در آخرین مرحله، یک خروجی اکسل منظم از جستجوی شما در پایگاه اسکوپوس ایجاد می­شود و در پایان باید آن را به‌صورت xlsx ذخیره نمایید.

تصویر ۹

 

نکات بسیار مهم:
       ۱. کاربر می‌تواند اطلاعات کامل فراداده‌ها شامل اطلاعات استنادی، چکیده‌ها و رفرنس‌ها و … (تا ۳۱ فیلد) برای نتایج خود تا ۴۰۰۰ رکورد دریافت کند.

  1. رکوردهای کامل در اصل تا ۲ هزار رکورد است ولی کاربر با یک خلاقیت کوچک که می‌شود با چینش نتایج از طریق sort by Source a-z و sort by Source z-a دو بار ۲ هزارتا دانلود کند که در نهایت ۴ هزار رکود خواهد شد.
  2. اگر رکوردهای شما زیر ۴۰ هزار رکورد تا ۴۰ هزار عدد است آنگاه اگر فقط بخواهید در یک مرحله دیتا استخراج کنید فقط به شما اطلاعات استنادی را خواهد داد. (دقت کنید که این اطلاعات به صورت یک لینک برای شما ایمیل خواهد شد که باید دانلود کنید)

 

  1. بر فرض شما ۲۰۰۰۰۰ هزار رکورد دارید که نیاز به خروجی آن‌ها دارید که می­توانید با استفاده از فیلترهای سمت چپ صفحه‌ی نتایج (مثلاً با استفاده از سال‌ها) نتایج را به ۴۰۰۰ هزارتا یا کمی کمتر محدود کنید که با دو بار خروجی گرفتن اطلاعات کامل را استخراج کنید و اگر اطلاعات کامل نخواهید باید نتایج را به ۴۰ هزارتا و یا کمی کمتر کاهش دهید که اطلاعات استنادی را دریافت کنید.
  1. مسئله مهم این است که در ایران متأسفانه دانشگاه‌های کمی هستند که از دسترسی قانونی اسکوپوس برخوردار هستند (متأسفانه از این جهت که به‌ واسطه‌ی تحریم‌ها و کاهش ارزش پول ملی امکان خرید اشتراک فراهم نیست) در صورتی که دسترسی مستقیم برای شما فراهم نبود از بعضی دانشگاه‌های داخلی و یا دوستان خارجی یا هر نحوه‌ی دیگری می‌توانید از API های اسکوپوس استفاده کنید.
  2. اگر حجم رکوردهایتان زیاد بود شرکت داده‌پردازی تلاش و توسعه با آدرس http://YaBeSH.ir امکان استخراج داده‌ها با حجم بالا را دارد.

نویسندگان: سمیه پناهی

              حسین حیدری

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): سمیه پناهی و حسین حیدری
عنوان مقاله: راهنمای خروجی گرفتن از اسکوپوس با فرمت اکسل
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11416
Download PDF

درباره ی سمیه پناهی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی - ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه قم- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *