خانه / آرشیو / تفکر تولیدکننده نیاز امروز بازار کار

تفکر تولیدکننده نیاز امروز بازار کار

مخاطبین:  اعضای هیئت علمی و اساتید محترم

از قدیم دغدغه ای در ذهنم بوده است و چند روزی هست که درگیر پیدا کردن نیروهایی برای شرکت هستم، این دغدغه بیشتر شده است.

تعداد مناسبی از فارغ التحصیلان ما (در اغلب رشته ها دیده می شود اما در بعضی رشته های دانشگاهی کمی بیشتر و در برخی کمتر ) آموزش لازم را در این زمینه که تولید کننده باشند نمی بینند، بلکه اغلب مصرف گرا آموزش می بینند.( اگر چه بحث تولید هم مراحلی دارد)

برای مثال در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، بسیاری از فارغ التحصیلان روش ابتدایی استفاده از پایگاه های اطلاعاتی را آموزش دیده اند اما در حل مسائل واقعی کاملا دچار استرس و سردرگمی و … می شوند و این مساله احتمالا از آنجا نشأت میگیرد که با مسایل واقعی سرو کار پیدا نکرده اند.

ولی نکته ی مهمتر این است که در  فارغ التحصیلان و دانشجویان در مبحث تولید محتوا و ابزار پژوهش هیچگونه توانمندی و اعتماد بنفسی مشاهده نمی شود.

فرض کنیم می خواهیم یک بانک اطلاعاتی در حوزه ی علم اطلاعات و کتابداری برای کتابخانه ملی راه اندازی کنیم و هم اکنون تمامی تجهیزات لازم برای تولید پایگاه های اطلاعاتی آماده است، ولی واقعا چند نفر از افراد فارغ التحصیل یا دانشجویان ما آمادگی پذیرش کامل این مسئولیت را دارند؟

دنیای امروز ابزارهای بسیار زیادی تولید کرده است که برای کمک به پژوهش های آنلاین مورد استفاده واقع می شوند که یادگیری آن ها بسیار مهم است اما مهمتر این است که این تفکر را به وجود آوریم که دانشجویان ما در زمان تحصیل و بعد از آن بتوانند تولید کننده ابزارهای آنلاین باشند. مشابه ابزارهای سرقت علمی، ابزارهای مدیریت مراجع، ابزارهای آموزشی سواد اطلاعاتی و  بسیاری از ابزارهای مورد نیاز جامعه پژوهشی که جای خالی آنها احساس می­شود.

امیدوار هستم منظور اصلی کلام خود را (به عنوان کسی که در حوزه ی بازار دستی بر آتش دارد)  درست به اعضای هیئت علمی و اساتید محترم انتقال داده باشم. باید یک تفکر تولید کننده در دانشجویان ایجاد کرد تا بخشی از ماجرای توقعات و انتظارات بعد فارغ التحصیلی مبنی تفکر استخدامی از بین برود و شاهد تولید محصولات بومی، مناسب پژوهشگران و مطالعه کنندگان و جویندگان اطلاعات باشیم .

برای مثال یک دانشجوی کارشناسی در زمان فارغ التحصیلی حداقل در دو پروژه ی تولیدی مشارکت کرده باشد (البته مطمئنا منظورم این نیست که کارآموزی در یک کتابخانه به عنوان تایپیست و یا وارد کردن فراداده در یک نرم افزار کتابخانه ای و ….را  تولید در نظر بگیریم) و این تفکر هم قطعا در همان دوران کارشناسی باید شکل داده شود.

پی نوشت

مطمئنا بزرگوارانی با این بحث ممکن است مخالف باشند بدلیل اینکه علم اطلاعات را در حوزه ی علوم انسانی و بحث های نظری می­دانند و بحث من به جنبه های کاربردی و عملی ارتباط پیدا می کند که بنده در جایگاهی نیستم بخواهم تعیین تکلیفی کنم فقط از باب “یادآوری نیاز بازار” صحبت ها رو بیان کردم.

دیگر منبع مطالعاتی در این زمینه:

http://libnet.blogfa.com/post/12

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: تفکر تولیدکننده نیاز امروز بازار کار
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11438
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *