خانه / آرشیو / راهکارهای جدید کتابخانه‌های عمومی برای مقابله با ویروس کرونا

راهکارهای جدید کتابخانه‌های عمومی برای مقابله با ویروس کرونا

مقدمه مترجم

 کتابخانه‌های عمومی نقش مؤثری در ارائه و فراهم کردن اطلاعات مناسب و مفید به جامعه دارند. این مهم، در زمان بحران‌های مختلف که در تمام جوامع اجتناب‌ناپذیر است، بسیار چشمگیرتر خواهد بود. اگر کتابخانه‌های ما یک برنامه مناسب و برنامه‌ریزی ‌شده را تدوین و در اجرای آن کوشا باشند، مطمئناً در هیچ بحرانی غافلگیر نخواهند شد و می‌توانند در هر موقعیتی ابتکار عمل را به دست گیرند و نجات‌بخش جامعه باشند. در طراحی این برنامه‌ها لازم است که راه‌های پیشگیری، مقابله، بهبود و بازسازی خسارات ناشی از حوادث، آموزش، بودجه، امکانات و تجهیزات موردنیاز، نوع منابع اطلاعاتی موردنیاز برای اقشار مختلف و … در نظر گرفته شود و وظایف و نقش کتابداران و آموزش‌های مرتبط در این زمینه نیز فراموش نشود.

راهکارهای کتابخانه‌های عمومی

 کتابخانه‌های عمومی آمریکا هنگام بروز سوانح، در رده «پاسخ‌دهندگان دوم» قرار می‌گیرند؛ یعنی موقع بروز بلاهای طبیعی و انسانی مانند طوفان‌ها، سیلاب‌ها، شلیک‌ و درگیری‌، آتش‌سوزی‌ها و رکودهای بزرگ در زندگی فردی، به‌عنوان «مسئولان درجه دوم» وارد کار می‌شوند. در تمام این رویدادها، کتابخانه‌ها همچنان بازنگهداشته شدند تا جبران تعطیلی مدارس باشند و بعد از وقوع حوادث و خسارت‌های ناشی از آن جلسه‌های درمانی در حوزه هنر یا مکالمه یا نوشتن ارائه می‌دهند. در صورت عدم دسترسی به پرستار یا مددکاران اجتماعی، خدمات پرستاری یا مددکاری را ارائه می‌دهند و امکان دسترسی به مشاوره و روانشناسی را برای افراد بی‌خانمان فراهم می‌کنند که به آن‌ها در طول روز خدماتی جهت ایجاد پناهگاه و ایمنی ارائه می‌دهند.

امروز، انجام کارهایی نظیر آنچه گفته شد ساده است؛ اما کتابخانه‌ها از این تجربه و توجه به روزهای گذشته، پیش از اینکه بیماری به شدت همه‌گیر شود، چیزهای زیادی آموختند. آ‌ن‌ها به سرعت با روش‌های جدید به مردم خدمت می‌کنند فعالیتی که هسته اصلی مأموریت آن‌ها را تشکیل می‌دهد. هنگامی که کتابخانه‌ها به‌طور ناگهانی مجبور شدند خدمات حضوری خود را تعطیل کنند، بلافاصله از طریق ارتباطات دیجیتال، همکاری‌ها و فعالیت‌های خلاقانه خدمات خود را آغاز کردند تا با راهبردی جدید که به تازگی و به خاطر وجود ویروسی خطرناک مجبور به مقابله شده بودند به جامعه خود خدمت‌رسانی کنند. این تازه آغاز راه است. امروزه کتابخانه‌ها در حال عمل فی‌البداهه و فوری هستند تا بعداً از این تجربه برای عملکرد موفقیت‌آمیز در آینده و ایفای رسالت کتابخانه در جوامع آمریکایی استفاده نمایند.

در اینجا برخی از فعالیت‌هایی که اکنون کتابخانه‌ها انجام می‌دهند معرفی شده است. این‌ موارد فقط چند نمونه محدود از فعالیت‌های بسیاری است که در حال انجام هستند:

  1. تأمین بسته اغذیه برای نیازمندان

 در حالی که مدارس به طور سنتی ناهار و صبحانه برای آن دسته از دانش آموزان آمریکایی واجد شرایط، تهیه می‌کنند، کتابخانه‌ها همیشه برنامه‌های میان وعده بعد از مدرسه و برنامه‌های غذایی تابستانی را فراهم می‌کنند. با بسته شدن مدارس، اکثر کتابخانه‌ها تبدیل به مکانی برای صرف وعده‌های غذایی ناهار و شام شدند. به عنوان مثال، این مورد در ایالت سنت لوئیس[۱] اجرا شد که با سرویس « عملیات جستجو مواد غذایی»[۲] همکاری کند. یک موسسه غیرانتفاعی که در نه کتابخانه بسته‌های غذایی رایگان را توزیع می‌کند.

در کلمبوس، ایالت اوهایو[۳]، کتابخانه متروپولیتن کلمبوس[۴] آنقدر سریع بسته شد که تقریباً ۳۰۰۰ وعده غذایی آماده روی دست کتابداران ماند. آن‌ها با اتحادیه کودکان گرسنه[۵] که وعده‌های غذایی را تهیه کرده بود، برای بازیابی، بازپس‌گیری و توزیع بسته‌ها در سه مکان/بخش کتابخانه همکاری کردند. در اوهایو، کتابخانه عمومی سینسیناتی و هامیلتون[۶]، به همراه اتحادیه غذا کلیسای متدیست[۷] در حال تهیه وعده‌های غذایی آماده برای همه کودکان ۱۸ ساله و کمتر است.

       ۲- چاپ ۳ بعدی از مجموعه‌های[۸] PPE:

بسیاری از کتابخانه‌ها از چاپگرهای ۳ بعدی برای تولید شیلد و ماسک استفاده می‌کنند. برای مثال، در مریلند[۹]، سیستم کتابخانه یادبودی پرنس جورج[۱۰]، دو چاپگر ۳ بعدی خود را با یک کارمند به خانه فرستاده است تا به زودی چاپ پوشش مخصوص ماسک‌های کارکنان بیمارستانی را آغاز کند. این کتابخانه برای این کار، کارمند و مواد اولیه اختصاص داده و مانند سایر سازمان‌های سراسر ایالت با فضاهای اشتراکی[۱۱]، بزرگ‌ترین جامعه سازندگان فضای بالتیمور[۱۲] همکاری می‌کند تا از کیفیت فضاهای مربوط به تولید شیلدهای محافظ صورت اطمینان حاصل کند. همچنین در سطح بین‌المللی، کتابخانه عمومی میلتون[۱۳] در ایالت انتاریو، کانادا[۱۴]، با اینک‌اسمیت[۱۵] (شرکت فناوری آموزشی)، برای چاپ شیلد محافظ صورت[۱۶] همکاری کرده است.

کتابخانه عمومی بیلینگز، مونتانا[۱۷]، ماسک‌های صورت ۳ بعدی برای کارمندان مراقبت‌های بهداشتی چاپ کرده است. کتابخانه یادبود مک میلان[۱۸] در ویسکانسین رپیدز[۱۹]، ایالت ویسکانسین، ماسک‌های چاپی ۳ بعدی برای افراد جامعه تهیه کرده است. حتی کتابخانه عمومی سداربرگ[۲۰] در ویسکانسین، ماسک‌های چاپی ۳ بعدی برای کارکنان سازمان آتش‌نشانی تدارک دیده است. در ایالت اوکلند، کالیفرنیا[۲۱]، کتابخانه برای جمع‌آوری ماسک‌های جدید و بسته‌بندی‌شده، کتاب‌فروشی‌ها را تغییر کاربری داده[۲۲] و به کار گرفته است.

      ۳– فراهم کردن دسترسی شبانه‌روزی به وای فای و نقاط مهم

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از مراجعان به کتابخانه، به عنوان تنها نقطه دسترسی وای‌فای تکیه می‌کنند. در بسیاری از جوامع تعداد کتابخانه‌هایی که پس از اتمام ساعت کار وای فای خود را روشن نگه می‌دارند در حال افزایش است. همچنین بسیاری از کتابخانه‌ها هات‌اسپات خود را به صورت دستی و قابل حمل به کودکان مدرسه‌ای که برای انجام کار در خانه به اتصال اینترنت نیاز دارند امانت داده‌اند؛ اما برخی دیگر نقاط آغازین بیشتری را برای انجام فعالیت‌ها خریداری کرده‌اند. شعبه برایت وود از کتابخانه عمومی ایندیاناپولیس اطمینان داد که تمام نقاط مهم که از طریق همکاری با گوگل در اختیار داشتند قبل از بسته شدن درهای آنان بررسی شده‌اند. 

  1. مراقبت از بیخانمانها

 در ایالت واشنگتن، کتابخانه عمومی اسپاکن واقع در مرکز شهر به‌عنوان پناهگاهی موقت برای افراد بی‌خانمان افتتاح‌ شده است. در ایالت سن لوئیس اوبیسپو، کالیفرنیا، درب پارکینگ کتابخانه لس‌اوسوس به عنوان مکانی امن و تمیز به روی افراد بی‌سرپناهی که در اتومبیل‌های خود زندگی می‌کنند همواره باز است تا آن‌ها بتوانند حتی برای یک شب، طعم منزل داشتن را تجربه کنند. سیستم کتابخانه‌ای ریچلند در کارولینای جنوبی، از طریق همکاری با موسسه «راه پیوسته»، توانستند ۴۰ ایستگاه بهداشتی سرپایی را در پناهگاه‌های افراد بی‌خانمان محلی جمع‌آوری و تحویل دهد. آن‌ها همچنین سرویس بهداشتی صحرایی را کمی خارج از کتابخانه‌های مرکز شهر تهیه و نصب کردند.

      ۵- حفظ دستاوردها، ایمنی، سلامتی، آگاهی و ارتباط با سایرین:

بسیاری از کتابخانه‌ها مدت حضور آنلاین خود را افزایش داده‌اند و برای مثال موارد زیر را تهیه کرده‌اند:

  • فهرست‌هایی از منابع برای فعالیت‌های کودکان
  • برنامه‌هایی برای بهبود مهارت‌های شغلی در بزرگسالان و مقابله با از دست دادن شغل
  • ایده‌های سرگرمی؛ لیست مواد خواندنی؛ راه‌های بهتر خوابیدن، روش‌های مدیتیشن و آرام ماندن؛ راه‌های ورزش کردن؛ و ایده‌هایی برای تعامل مجازی و اجتماعی.

کتابخانه‌ها همیشه منابع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتمادی دارند. بسیاری از آن‌ها وب سایت‌های خود را مورد بازبینی قرار می‌دهند و رتبه رسانه‌های اجتماعی خود را برای اهداف چند منظور افزایش می‌دهند. از جمله این اهداف به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

 جذب تعداد بیشتری کاربر و پخش پیام انواع و اقسام محمل‌های دیجیتالی موجود، ارسال اطلاعات به موقع، دقیق و سرآمد و ارائه اطلاعات بروز در مورد خدمات عمومی راجع به تلاش‌های محلی و موضوعاتی نظیر خدمات شهری، مشاوره‌های عمومی، بخشنامه‌ها و درخواست‌های بهداشتی، مسائل مربوط به مالیات و بیکاری و نیز منابع مرتبط با کرونا ویروس[۲۳].

از کتابخانه‌های انی تینک در ایالت کلرادو[۲۴]، اریکا گروسمن[۲۵] یک ایمیل با این محتوا برای من فرستاد: «ما داریم با سرعت کار می‌کنیم تا به یک میدان مجازی در شهر تبدیل شویم، میدانی برای اطلاعات و برقراری ارتباط «گروسمن همچنین در ادامه نمونه‌هایی از روند فعالیت‌های خود را ذکر کرده است:
در سان فرانسیسکو[۲۶]، کتابخانه‌ها و مراکز تفریحی در حال تبدیل شدن به مراکز مراقبت اضطراری کودک[۲۷] برای کارمندانی است که در خط مقدم مواجهه با ویروس، مشغول خدمت هستند. در اوهایو[۲۸]، سیستم کتابخانه‌های عمومی شهرستان تولدو لوکاس[۲۹] وسایل نقلیه خود را در اختیار تهیه‌کنندگان مواد غذایی برای مردم قرار داده‌اند. کتابخانه عمومی بیرمینگهام در آلاباما[۳۰] لیستی از لینک‌های ارزشمند، از جمله مواردی که نشان می‌دهد دقیقاً کجا باید آزمایش و ضدعفونی شود و شامل جزئیات ساعت‌ها، مکان و ضرورت ملاقات‌های پیش رو است.

کتابخانه کلمبوس، در ایالت اوهایو، اطلاعات مربوط در مورد شرایط اهدای خون را توسط یکی از همکارانشان در صلیب سرخ آمریکا[۳۱] به جامعه اطلاع می‌دهد. قبل از بسته شدن سیستم کتابخانه‌ای یادبودی پرنس جورج[۳۲] برای هر شعبه یک کامپیوتر اختصاصی قرار داده بود تا به افراد کمک کند فرم‌های سرشماری سال ۲۰۲۰ را به‌صورت آنلاین انجام دهند.

اکنون کتابخانه نیک براون[۳۳] برای من توضیح داده است که چگونه آن‌ها روی برنامه‌نویسی مجازی متمرکز شده‌اند تا بتوانند علایق و کارهای خود را با سرعت بالا انجام دهند. این مسئله در یک کشور است که در سرشماری سال ۲۰۱۰ مشخص شد که ۳۰ درصد کاهش جمعیت داشته است. در ایالت آنچورج، آلاسکا[۳۴] سیستم عملیاتی اضطراری[۳۵] این شهر با فضای کافی و اتصال وای فای قوی به ساختمان کتابخانه لوساک[۳۶] منتقل شده است. این موارد مربوط به روزهای اولیه مواجهه با ویروس کرونا و نیز روش‌های خلاقانه‌ای است که کتابخانه‌ها برای مقابله برگزیده‌اند.

پانویس ها:

[۱] St. Louis County

[۲] Operation Food Search (عملیات جستجوی غذا بیش از ۳۵ میلیون دلار مواد غذایی و ضروری را میان ۳۳۰ شهروند در ۳۱ ایالت میسوری و ایلینویز توزیع می‌کند.)

[۳] Columbus, Ohio

[۴] Columbus Metropolitan Library

[۵] Children’s Hunger Alliance

[۶] Public Library of Cincinnati and Hamilton County

[۷] United Methodist Church food ministry

[۸]. تجهیزات محافظ شخصی (PPE) لباس محافظ، کلاه ایمنی، عینک یا سایر پوشاک یا تجهیزات طراحی شده برای محافظت از بدن در معرض آسیب و عفونت است.

[۹] Maryland

[۱۰] Prince George’s County Memorial Library

[۱۱] Open Works (اجاره فضا برای همه افراد جهت کارهای تولیدی و آموزشی)

[۱۲] Baltimore’s biggest makerspace community

[۱۳] Milton Public Library

[۱۴] Ontario, Canada

[۱۵] Inksmith

[۱۶] face shield headband

[۱۷] Billings, Montana, public library

[۱۸] McMillan Memorial Library

[۱۹] Wisconsin Rapids

[۲۰] Cedarburg Public Library

[۲۱] Oakland, California

[۲۲] repurposed

[۲۳] COVID-19

[۲۴] Anythink libraries in Colorado

[۲۵] Erica Grossman

[۲۶] San Francisco

[۲۷] emergency childcare centers

[۲۸] Ohio

[۲۹] Toledo Lucas County Public Library

[۳۰] Birmingham Public Library in Alabama

[۳۱] American Red Cross

[۳۲] Prince George’s County Memorial Library

[۳۳] the library’s Nick Brown

[۳۴] Anchorage, Alaska

[۳۵] emergency operations system

[۳۶] Loussac Library

این متن ترجمه‌ای است از:

https://www.theatlantic.com/notes/2020/03/public-libraries-novel-response-to-a-novel-virus/609058/

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه انوری و ثریا زنگنه
عنوان مقاله: راهکارهای جدید کتابخانه‌های عمومی برای مقابله با ویروس کرونا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11853
Download PDF

درباره ی معصومه انوری

کتابدار کتابخانه عمومی قلم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *