خانه / آرشیو / از امنیت شغلی تا امنیت جانی: کتابداران در حکومت ویروس کرونا

از امنیت شغلی تا امنیت جانی: کتابداران در حکومت ویروس کرونا

طی یک ماه گذشته، کمپین «بستن کتابخانه‌ها[۱]» خواستار بسته شدن ساختمان‌های کتابخانه نه تنها برای مراجعۀ عموم بلکه برای [حضور] کارکنان در کتابخانه شد. در شهرستان هنپین[۲] ایالت مینه‌سوتا[۳]، کارکنان ۲۲۰ کتابخانه با دو گزینه‌ای که هردو ناخوشایند بودند مواجه شدند: یا اینکه به مرخصی بدون حقوق بروند و یا به افراد بی‌خانمانی که در هتل‌ها ساکن شده‌ بودند و برخی‌ از آن‌ها علائم بیماری کووید ۱۹ را داشتند بدون دریافت هرگونه هزینه اضافی خدمات‌رسانی کنند.

علی فرمن[۵]، رئیس اتحادیه محلی که نماینده کارمندان کتابخانه است، می‌گوید: «افراد به کارهای غیرممکن وادار می‌شوند». «یا به محل کارتان بدهکار شوید، یا از مزایای خود استفاده کنید و یا بدون پرداخت هرگونه هزینه اضافی، کار پرخطری را انجام دهید». کارمندان شهرستان هنپین در میان گروه رو به افزایشی از کارمندان کتابخانه در سراسر ایالات‌متحده به برنامه‌ریزی برای مبارزه با شرایط کاری بهتر در بحبوحۀ شیوع بیماری همه‌گیر کرونا ویروس پرداختند.

نگاهی به چالشهای کرونا ویروس در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی

علی‌رغم اینکه انجمن کتابخانه‌های آمریکا در بیانیه‌ای در ۱۷ مارس گفته است که کتابخانه‌ها به روی عموم بسته شوند و با وجود اینکه بسیاری از خدمات را می‌توان از راه دور ارائه داد، هنوز از بسیاری از کتابداران و کارمندان بخش پشتیبانی خواسته می‌شود که در محل کار خود حاضر شده و در غیر این صورت با خطر اخراج شدن روبرو هستند. کتابخانه‌ها در ایالت‌های سراسر کشور از جمله نیویورک، آیووا، فلوریدا، کالیفرنیا و مینه‌سوتا، برای کاهش تماس بین کارکنان و کاربران شروع به ارائه پیشنهاد کردند. سازمان‌دهندگان بر این باورند که این موضوع کتابداران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

کتابدار کتابخانه مورس، الن سالیوان، در تاریخ ۱۳ مارس، کتاب‌ها را به یک مراجعهکننده که در خارج از کتابخانه در اتومبیل پارک شده خود در ناتیک ماساچوست، منتظر است امانت میدهد.

به اعتقاد آلیسون مکرین[۶] کتابدار مستقر در فیلادلفیا و مؤسس پروژه آزادی کتابخانه، گروهی از کتابدارانی که علیه نظارت مبارزه می‌کنند: «همه کارکنان کتابخانه باید با پرداخت پول بیشتر به خانه فرستاده شوند». مکرین گفت: «ما اطلاعات کافی در مورد این که این ویروس تا چه مدت می‌تواند در سطوح مشخصی زندگی کند نداریم و کتابداران، تجهیزات تمیز کردن و یا آموزش کافی برای مقابله با اجسام و سطوح خطرناک را ندارند».

۲۲۰ نفر از کارکنان کتابخانه هنپین با هیچ پیشنهاد دیگری غیر از همان ۵۰ نقش اشاره شده -که در هتل‌هایی که به عنوان پناهگاه افراد بی‌خانمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند- مواجه نشدند. در بیانیه‌ای هاف، فرماندار شهرستان هنپین گفت که این کشور میلیون‌ها دلار مالیات برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده جهت آماده‌سازی و مبارزه با بیماری همه‌گیر هزینه کرده‌ است و اینکه برای ۲۲۰ کارمند کتابخانه، به اضافه ۸۱ کارمند اداری دیگر «ادامه کار از خانه بدون کاری برای انجام دادن امکان‌پذیر نیست».

وی گفت: «این کار سختی برای سازمان ما بود و به آسانی انجام نشد». در یک ماه گذشته، مکرین از شبکه‌های اجتماعی خودش بهره گرفت تا به هماهنگ کردن کمپین «#بستن کتابخانه‌ها» نه تنها برای عموم بلکه برای کارکنان کتابخانه بپردازد. مکرین و صدها نفر دیگر از کارکنان کتابخانه با استفاده از لیست‌های پستی، تماس‌های زوم[۷]، گوگل‌داکز، گروه‌های فیسبوک و توییتر، برای جلب حمایت عمومی جهت فشار آوردن بر مدیریت و دولت‌های محلی برای تقاضای کار ایمن‌تر با هم متحد شده‌اند.

سازمان‌دهندگان نگران این هستند که اگر شغل‌ خود را از دست بدهند یا به‌طور دائم تعطیل شوند، پیامد بلندمدت آن برای افراد کم‌درآمد جامعه که بر کتابخانه‌ها تکیه می‌کنند تا خدمات اجتماعی آنلاین داشته باشند و به خدمات اجتماعی دسترسی داشته باشند، وخیم می‌شود. کارمندان کتابخانه، به ویژه کارکنان مناطق شهری، زمان زیادی را صرف کمک به مردم برای کار، مسکن و خدمات دولتی می‌کنند که اکنون به صورت آنلاین درآمده‌اند- خدماتی که بسیار حساس‌تر از زمانی است که بیماری همه‌گیر در حال اتمام است و کتابخانه‌ها بازگشایی می‌شوند.

مکرین گفت: «کتابخانه‌ها توسط افراد فقیر، افراد بی‌خانمان و دیگران با نیاز به خدمات اساسی اجتماعی که در طول سال‌ها کاهش یافته‌اند، استفاده می‌شوند». «این بسیار تأسف برانگیز است که یک سرویس ضروری دیگر را از زندگی آن‌ها خارج کنیم، اما ما مجبوریم که این کار را انجام دهیم زیرا موقعیت اکنون، موقعیت مرگ و زندگی است».

از زمانی که کمپین در اواسط ماه مارس آغاز شد، بیشتر کتابخانه‌ها در سراسر آمریکا به روی مردم بسته شده‌اند، اما در برخی مناطق هنوز هم کارمندان برای پاسخ دادن به ‌سؤالات تلفنی و نامه‌های الکترونیکی به محل کار خود می‌روند. تسهیل در روند کتابخانه ماشینی[۸] به مراجعه‌کنندگانی که به صورت آنلاین درخواست امانت داده‌اند و انجام کارهای اداری دیگری از جمله کارهایی است که انجام می‌دهند. در بعضی موارد، کارکنانی که نیازی به رفتن به محل کارشان نیست، مرخص شده‌اند، از مرخصی خود برای ایزوله شخصی استفاده کرده و یا به نقش‌های پرخطرتر بدون پرداخت هزینه اضافی منصوب شده‌اند.

سازمان‌دهندگان می‌گویند بسیاری از وظایف انجام شده در کتابخانه مطابق با توصیه‌های جداسازی اجتماعی می‌توانند در خانه انجام شوند. کالان بیگنلی[۹] کتابدار ساکن بوستون و یکی از سازمان‌دهندگان برجسته این کمپین با اشاره به امانت کتاب‌های الکترونیکی و قصه‌گویی مجازی برای کودکان گفت: «کارهای زیادی را می‌توان از راه دور انجام داد». این کمپین در حالی شکل گرفته است که دولت‌های محلی و ایالتی در تلاش برای یافتن منابع مالی یا تخصیص آن برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ هستند. با این حال، سازمان‌دهندگان بر این باورند که کاهش منابع مالی و بودجۀ مشاغلی که قبلاً برای آن‌ها حساب شده است و مورد توجه قرار گفته است، غیرمنصفانه است.

بینگلی گفت: «من توجیه اخراج مردم را نمی‌فهمم درحالی‌که پس از آن باید آن‌ها را به قید وثیقه آزاد کنیم». یک کتابدار بخش تحقیقات ماساچوست[۱۰] گفت که او هنوز هم باید به‌صورت پاره‌وقت در کتابخانه کار کند، اگرچه او می‌تواند همان کارها را از خانه و بدون حضور در محل کار انجام دهد. او گفت: «آن‌ها هنوز هم ما را مجبور می‌کنند که وارد ساختمان‌هایی شویم که تمیز نشده‌اند، بدون هیچ‌گونه تجهیزات تمیزکننده، ضدعفونی‌کنندۀ دست و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده»، او دستمال‌های خود را از خانه می‌آورد تا دستگیره‌های در و چاپگرش را تمیز کند.

این کتابدار بخش تحقیق اظهار داشت: رفتن به محل کار «عملی» بوده اما خطراتی را برای کارمندان ایجاد می‌‌کند که می‌توانند در زمینه برنامه‌نویسی، تحقیقات شجره‌نامه شناسی، طراحی رویداد، توسعه منابع مالی و تعامل با اعضای عمومی از امنیت خانه‌های خود استفاده کنند. بینگلی گفت بسیاری از کارمندان کتابخانه به طور خصوصی با کمپین «#بستن کتابخانه» همکاری می‌کنند اما از ترس از دست دادن شغلشان می‌ترسند که علناً صحبت کنند.

در یک کتابخانه در ماساچوست، کارمندان شکایت داشتند که اجازه ندارند از خانه کار کنند و اعضای عمومی را تشویق به ارتباط با سیاست‌گذاران محلی کنند. سیل تماس‌ها و پست‌های الکترونیکی باعث شد که شهردار تهدید کند که بودجه کتابخانه را کاهش می‌دهد. در پاسخ، به گفته دو نفر که به این موضوع آگاه بودند، کارکنان کتابخانه مجبور به نوشتن نامه عذرخواهی شده بودند. آن‌ها به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانۀ بیشتر درخواست کردند نام کتابخانه فاش نشود.

کتابدار بخش تحقیقات ماساچوست با اشاره به تجهیزات حفاظت شخصی[۱۱] گفت: من می‌دانم که بیمارستان‌ها در حال حاضر به چه صورتی هستند. می‌دانم که وضعیت وسایل حفاظت فردی در حال حاضر به چه صورت است. «این تجهیزات در مورد کاهش خطر ابتلا به فردی که بیمار می‌شود نیست، بلکه در مورد کاهش خطر برای کسی است که به دستگاه تنفس نیاز دارد که شخص دیگری به آن وابسته است».

برخی کتابخانه‌ها سیستم‌های پیچیده‌ای را برای امانت دادن کتاب به شیوه‌ای ایجاد کرده‌اند که خطر کمتری برای کارمندان دارد. در سیرا مادرا[۱۲]، کالیفرنیا[۱۳]، مراجعان کارت کتابخانه خود را به همراه لیست منابع درخواستی‌شان روی میزی در بیرون، نزدیک در جلویی قرار می‌دهند، قبل از اینکه ۲۰ فوت[۱۴] به منطقه انتظار پوشش داده برسند. کارمندی که دستکش و ماسک پوشیده است، هویت مراجعه‌کننده را چک می‌کند، کتاب‌های درخواستی را می‌آورد و آن‌ها را روی میز نزدیک در کتابخانه می‌گذارد.تنها پس از آن، کاربر می‌تواند از منطقه انتظار به سمت میز حرکت کند تا کارت شناسایی و کتاب خود را بردارد.

بینگلی گفت: «من عاشق کاری هستم که انجام می‌دهم، اما کاری که اکنون ما می‌توانیم انجام دهیم مهم‌تر از ایمن نگه‌داشتن مردم نیست». «استفاده از ماسک و دستکش برای تهیه کتاب‌های کتابخانه ناخوشایند است. متخصصان پزشکی، خانه‌های سالمندان و افرادی با نقص سیستم ایمنی وجود دارند که بیش از آنچه که کتابخانه انجام می‌دهند به این وسایل احتیاج دارند».

پانویس ها

[۱] Closethelibraries

[۲] Hennepin

[۳] Minnesota

[۴] David Hough

[۵] Ali Fuhrman

[۶] Alison Macrina

[۷] نرم افزار زوم یک برنامه برای کسب و کار است که به ابزارهایی برای برقراری تماس‌های تصویری و جلسات آنلاین و ویدیوکنفرانس و فرستادن پیام‌های گروهی مجهز می‌باشد.

[۸] curbside pickup: خدمتی است که به مشتریان این امکان را می‌دهد که به صورت آنلاین خرید کنند یا سفارشی را ثبت کنند و سپس به محل مورد نظر برای دریافت اقلام مورد سفارش خود بروند و بدون نیاز به پیاده شدن از وسیله نقلیه‌شان از طریق تلفن به کارکنان اطلاع می‌دهند که در محل مورد نظر می‌باشند؛ سپس با دادن شماره پلاک ماشین یا مدل ماشین‌شان، کارکنان حاضر در آن محل، اقلام مورد سفارش را به صاحب آن می‌رسانند.

[۹] Callan Bignoli

[۱۰] Massachusetts

[۱۱] PPE: Personal Protection Equipments

[۱۲] Sierra Madre

[۱۳] California

[۱۴] هر فوت معادل است با سی و نیم (۵/۳۰) سانتی متر.

منبع

https://www.nbcnews.com

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مریم سپیانی
عنوان مقاله: از امنیت شغلی تا امنیت جانی: کتابداران در حکومت ویروس کرونا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11916
Download PDF

درباره ی مریم سپیانی

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *