خانه / خواندنی ها / چگونه باید مقالات پژوهشی را بخوانیم

چگونه باید مقالات پژوهشی را بخوانیم

مقدمه مترجم

با توجه به اینکه مقالات به‌خصوص مقالات مجلات از اهمیت زیادی برای پژوهشگران برخوردارند و آن‌ها زمان زیادی را صرف خواندن مقالات علمی می‌کنند، درنهایت پی می‌برند به نکات اصلی و ضروری مقاله دست پیدا نکرده‌اند که این اهمیت توجه به آموزش در زمینهٔ مهارت خواندن را نشان می‌دهد. استفاده از استراتژی‌های مطالعه فعال می‌تواند درک مطالب آن‌ها را بهبود ببخشد و اطمینان حاصل کرد که فرد اطلاعاتی را که می‌خواند به خاطر می‌سپارد. در ادامه راهکارهای مختلفی برای خواندن مقالات مجلات ارائه می‌شود.

 

اغلب در طول تحقیق برای انجام تکلیف، پروژه یا پایان‌نامه، انتظار می‌رود که با منابع خواندنی فراوانی چون کتاب، مقالات همایشی یا مقالات مجله سروکار داشته باشید. اصول زیر با هدف کمک به شما در فرآیند مدیریت سریع بسیاری از مقالات مجلات در نظر گرفته شده است. این اصول در مورد مقالات همایشی نیز کاربرد دارد.

نمای کلی

مقاله را با نگاهی اجمالی و سریع بررسی کنید. چند صفحه هست؟ آیا با اشکال، معادلات و یا تصاویر پوشش داده شده است؟ این کار به شما در مورد اینکه چقدر زمان لازم است به آن اختصاص دهید کمک می‌کند. ممکن است متوجه شوید که ضعیف نوشته‌شده یا در سطحی نوشته‌شده که خواندن آن بسیار دشوار است و بهتر است مقالات دیگر را بخوانید. شما همچنین باید بتوانید مشخص کنید که آیا در جستجوی منابع دست‌اول مانند مقاله‌ای که یافته‌های جدید، تحقیق، نتایج بررسی و غیره را ارائه می‌دهد؛ هستید یا منابع دست‌دوم مانند نقدهای کتاب، سرمقاله، بررسی ادبیات و غیره.

 به این فکر کنید که چرا این مقاله را می‌خوانید. آیا به دنبال گرفتن ایده‌ برای موضوع یک تکلیف یا پایان‌نامه هستید؟ یا به دنبال شواهدی برای پشتیبانی از استدلال‌هایی که می‌کنید هستید؟ این ممکن است بر این‌که چه مدت می‌خواهید به مرور و خواندن مقاله بپردازید، تأثیر بگذارد.

  1. عنوان

به عنوان مقاله نگاه کنید – معمولاً عنوان یک مقاله کاملاً دقیق و حاوی اطلاعات مفید خواهد بود. آیا واقعاً آنچه نیاز دارید را پوشش می‌دهد؟ آیا عنوان فرعی (زیر عنوان) دارد؟ اگر مرتبط نبود، به سراغ مطلب مفیدتر پیش بروید؛ اگر مرتبط به نظر می‌رسید، برای خواندن آن زمانی را در نظر بگیرید.

  1. عنوان ژورنال و ۳. سایر اطلاعات کتابشناختی

به بقیه اطلاعات کتابشناختی نگاه کنید.

نویسنده- آیا در حوزه موضوعی شما این نام شناخته‌شده است؟ آیا چند نویسنده وجود دارند که حاکی از یک تیم تحقیقاتی هستند؟

آیا اطلاعاتی در مورد اینکه از کجا یا در کجا در حال تحقیق هستند وجود دارد؟ (در مثال بالا، فقط زیر نام نویسندگان نگاه کنید). همه این‌ها می‌توانند یک مقدار اطلاعات را در مورد محتوای این مقاله به شما بدهند.

عنوان مجله – یک مجله بسیار گسترده و شاید معتبر مانند نیچر است یا مجله‌ای بسیار تخصصی مثل نمونه موجود در مثال؟ حتی ممکن است از اطلاعاتی مانند تعداد جلد مشخص شود که آیا این مجله جدید است یا مجله‌ای باسابقه است. همه این‌ها می‌تواند، به شما مقداری اطلاعات راجع به مقاله بدهد.

تاریخ – این مقاله چند سال قدمت دارد؟ هنوز مربوط است؟ آخرین تحقیق در موضوع را نشان می‌دهد؟ یک مقاله «اصیل» یا «کلاسیک» است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید؟ توجه داشته باشید که این اطلاعات کتابشناختی برای ارجاع شما نیز مفید است. (مراقب نسخه چاپی یا نسخه الکترونیکی که همه این اطلاعات را از روی آن ثبت کرده‌اید، باشید – به‌خصوص در مورد مدارک قدیمی‌تر که ممکن است در این مقاله ذکر نشده باشد. در نسخه‌برداری از نسخه چاپی، حتماً مراقب باشید که شماره صفحه را نیز به‌درستی دریافت کرده باشید).

  1. به دنبال چکیده باشید.

اغلب با خواندن چکیده مقاله، می‌توان فهمید که این مقاله‌ای نیست که واقعاً برای پژوهش شما مفید باشد و با این کار وقت زیادی را می‌توان پس‌انداز کرد. حتی ممکن است نیازی به یافتن متن کامل مقاله نداشته باشید زیرا این چکیده ممکن است به‌صورت آنلاین و رایگان یا در پایگاه اطلاعاتی که به دنبال آن هستید، در دسترس باشد. همچنین چکیده به شما کمک می‌کند که کل مقاله را بخوانید تا درک بهتری از طرح کلی مقاله داشته باشید. همچنین، از زیر عنوان‌ها (عناوین فرعی) و برچسب‌های هرگونه تصویر یا شکل برای این نگاه کلی می‌توانید استفاده کنید. (توجه داشته باشید که اگر مقاله را در یک پایگاه‌ اطلاعاتی پیداکرده‌اید، ممکن است چکیده اصطلاحات جستجوی شما را برجسته کرده باشد که این کار باعث می‌شود حتی سریع‌تر بتوان فهمید که آیا به کار شما مربوط است یا خیر).

  1. به دنبال کلمات کلیدی باشید.

بسیاری از مقالات دارای کلیدواژه‌هایی هستند که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود که گاه توسط مؤلف، گاه به‌وسیله ویراستاران مجله یا گاهی اوقات توسط نمایه‌سازان پایگاه‌های اطلاعاتی تعیین می‌شوند. (که البته آخرین مورد را در پایگاه‌ اطلاعاتی که مقاله را از آن جستجو کرده‌اید خواهید یافت نه در خود مقاله). این کلمات کلیدی می‌توانند از دو طریق مفید باشند: اولاً، کلمات کلیدی مجدداً سرنخ‌هایی راجع به اینکه مقاله در مورد چیست و آیا شما نیاز به خواندن آن دارید، به شما می‌دهد. ثانیاً آن‌ها می‌توانند ایده‌هایی را برای اصطلاحات جستجوی شما که ممکن است در هنگام جستجوی مطالب مشابه به آن‌ها فکر نکنید، ارائه دهند.

  1. فعالانه بخوانید.

اگر تمام موارد بالا نشان دهند که این مقاله ارزش خواندن داشته باشد، وقت خود را برای خواندن فعالانه یادداشت‌های مربوط به متن یا نقل‌قول‌هایی که فکر می‌کنید مفید است، یا اشکال یا نمودارهای کلیدی که ممکن است بخواهید به آن‌ها ارجاع دهید، اختصاص دهید. به دنبال ساختاری مانند مقدمه، روش‌شناسی، بحث یا نتیجه‌گیری یا عناوین فرعی دیگری باشید که شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند. بعضی‌اوقات خواندن فقط بحث یا نتیجه‌گیری کافی است. در مورد این‌که چه چیزی می‌خوانید، منتقدانه فکر کنید: آیا این موضوع بنا به دلایلی مغرضانه است؟ فقط یک طرف بحث را ارائه می‌دهد؟ (شاید بتوانید این را از وابستگی نویسنده یا از خود متن بگویید). اطمینان حاصل کنید که یادداشت‌های شما تمام اطلاعات کتابشناختی موردنیاز شما را دارند، بنابراین اگر می‌خواهید جزئیات یا موارد دیگری را بررسی کنید، می‌توانید به‌راحتی به این مورد اشاره‌کنید. همچنین ممکن است بخواهید مواردی نظیر اینکه آیا ترجیح می‌دهید نتایج مقاله را به صورت چاپی بخوانید، روی صفحه رایانه شخصی بخوانید، یا با استفاده از یک رایانه لوحی بخوانید، در نظر بگیرید. برای خواندن الکترونیکی، بسیاری از مقالات اکنون به شکل پی‌دی‌اف مانند این راهنما خواهند بود. فراموش نکنید که نرم‌افزار یا برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است به شما اجازه دهد یک پی‌دی‌اف را برجسته، حاشیه‌نویسی یا نشانه‌گذاری کنید.

  1. منابع

در پایان مقاله می‌توانید فهرستی از مراجع پیدا کنید. اگر مقاله‌ای که به‌تازگی خوانده‌اید، با پژوهش شما مرتبط است، به این موضوع دقت کنید تا ببینید منابع دیگری برای پیگیری وجود دارد یا خیر. شما باید خواندن ارجاعات و منابع را بیاموزید تا بتوانید تشخیص دهید که آن‌ها مطالب کتاب، جلسات همایش، مقالات مجله و غیره هستند. آن‌ها لزوماً در سبک ارجاعی که قبلاً از آن استفاده کرده‌اید، قرار نمی‌گیرند. اگر می‌خواهید مقاله‌ای پیدا کنید، ممکن است مجبور شوید کلمات اختصاری عنوان مجله را رمزگشایی کنید. به یاد داشته باشید که برای دیدن اینکه آیا این کتابخانه مجله خاصی را در اختیار دارد، می‌توانید عنوان مجله را جستجو کنید (نه عنوان مقاله)؛ و شما باید صفحه جستجوی نشریات و فهرستگان ما را جستجو کنید تا از وجود آن باخبر شوید. به یاد داشته باشید که اگر چیزی را نداشته باشیم، ما معمولاً می‌توانیم آن را از طریق امانت بین‌کتابخانه‌ای به دست آوریم.

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Academic Reading , Journal Articles

مترجم: نعیمه نوربخش

 

همچنین بخوانید:

چگونه موضوع پژوهشی پیدا کنیم؟ برای پایان نامه، مقاله و….

نگاهی به نحوه‌ی خواندن منابع پژوهشی؛ خواندن دانشگاهی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نعیمه نوربخش
عنوان مقاله: چگونه باید مقالات پژوهشی را بخوانیم
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11872
Download PDF

درباره ی نعیمه نوربخش

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی- مدیریت کتابخانه‌های دیجیتال فارغ التحصیل از دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *