خانه / آرشیو / پلتفرم انتشار و مباحثه مطالب علمی PubPub

پلتفرم انتشار و مباحثه مطالب علمی PubPub

پاب پاب پلتفرمی است که شیوه جدیدی از انتشار مطالب علمی را به دانشگاه‌ها و دانشمندان معرفی نموده است. این پلتفرم ابزاری اشتراکی برای انتشار فعالیت های علمی است که توسط سه نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ام آی تی به نام‌های تراویس ریچ[۱]، ساریک شیهیپار[۲] و دیوید موینینا سنگا[۳]، پایه‌گذاری شده است. این افراد معتقدند زمان آن رسیده که در زمینه انتشارات علمی تغییراتی انقلابی به وجود آید و پلتفرمی ایجاد شود که هرچه بیشتر به طبیعت اشتراکی پژوهش‌های علمی دامن بزند؛ بنابراین پاب پاب محلی برای ویرایش جمعی، انتشار سریع و مرور مداوم مطالب به منظور اشتراک‌گذاری در سطح گسترده است.

 افراد یا گروه‌های علاقه‌مند ‌می‌توانند با ایجاد فضایی به نام اجتماع[۴] در این پلتفرم در حوزه‌های مورد نظر خود اقدام به انتشار مطالب با دسترسی آزاد نموده و افراد دیگر نیز با عضو شدن در اجتماعات نظرات خود را درباره مطالب بارگذاری شده اعلام کنند؛ بنابراین مفهوم پاب[۵] به فضای اجتماعی، تعاملی و باز این پلتفرم که اجازه همکاری و انتشار اشتراکی کارهای علمی را به اعضای آن می‌دهد اشاره دارد.

افراد علاقه‌مند برای راه‌اندازی یک اجتماع باید ایمیلی حاوی شرح کوتاهی از آنچه قصد انتشار آن را دارند به سایت فرستاده و منتظر پاسخ بمانند. اجتماع‌های تشکیل شده می‌توانند با پرداخت مبالغ ماهیانه یا سالیانه از این پلتفرم، خدمات اضافه دریافت نمایند.

مزایای پاب پاب برای کاربران

 این پلتفرم دارای ۴ گروه از کاربران است: خوانندگان، نویسندگان، منتقدان و ژورنال‌ها.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پاب پاب برای خوانندگان رایگان بودن آن است. به طور معمول عضویت در انجمن‌های دانشگاهی و علمی هزینه زیادی دارد‌ اما با استفاده از این سایت خوانندگان می ­توانند به متن ژورنال‌ها به طور رایگان دسترسی داشته باشند در حالی که امکان تعامل و ابراز نظراتشان نیز فراهم شده است، این امکان در مورد ژورنال‌های سنتی وجود ندارد.

 گروه دیگر کاربران این پلتفرم نویسندگان هستند که از پاب پاب بهره بسیاری می‌برند چرا که این فرصت را می‌یابند پژوهش‌های خود را روی پلتفرمی قرار دهند که افراد دیگر می‌توانند به ویرایش آن‌ها یا حتی یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات پژوهشی کمک کنند و به این شیوه نه تنها آگاهی از کارهای یک نویسنده و پژوهشگر افزایش می‌یابد، بلکه استناددهی به یک کار توسط دیگر پژوهشگران افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی ژورنال‌های سنتی تنها معیاری که فراهم می‌کنند، میزان استناددهی است، در حالی که پاب پاب معیارهای دیگری نیز مانند شاخص بارگذاری داده‌های مؤثر، داوری‌های سازنده و نظرات مفید و شفاف را تولید می‌کند.

 در حال حاضر مزیت انتشار مطالب به شیوه پاب پاب برای داوران چندان مشخص نیست؛ با این حال فواید آن برای فرایند انتخاب داور مقالات و مطالب علمی کاملاً اثبات شده است. طی سالیان گذشته همیشه به شیوه‌ای که ژورنال‌ها داوران خود را انتخاب می‌کنند انتقادهایی بوده است. از این که فرایند داوری بسیار کند و سخت گیرانه است گرفته تا این که تبعیض‌هایی علیه داوران زن یا آن‌هایی که دارای ملیت‌ها یا وابستگی سازمانی‌های خاصی هستند اتفاق می‌افتد. در این پلتفرم بازخورد توسط هر شخصی آزاد بوده که در نهایت منجر به کاهش این مشکلات خواهد شد.

البته پاب پاب کمک چندانی به بهبود وضعیت فعلی ژورنال‌های سنتی نمی‌کند و بیشتر به فرایندهای ایجاد ژورنال و اینکه چه چیزی توسط یک ژورنال در نظر گرفته می‌شود کمک می‌کند. در این پلتفرم هر شخص می‌تواند یک ژورنال ایجاد کرده و گروه هدف موردنظر خود را به طور تخصصی انتخاب کند.

پاب پاب و قانون‌گذاری

 پاب پاب در تلاش است که شیوه منحصربه‌فرد خود را در انتشار مطالب علمی، به حوزه سیاست و به خصوص قانون‌گذاری هم گسترش دهد. بدین ترتیب هر قانونی با همکاری افراد قانون­گذار و مردم عادی با یکدیگر تنظیم شده و هر شخصی فرصت ارائه نظرات و انتقادات خود را درباره قوانین دارد. در این راستا اقداماتی در دو کشور مکزیک و سیرالئون نیز انجام شده است.

پانویس ها

[۱] Travis Rich

[۲] Thariq Shahipar

[۳] David Moinina Sengeh

[۴] Community

[۵] Pub

منبع

https://www.pubpub.org/about

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: پلتفرم انتشار و مباحثه مطالب علمی PubPub
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11885
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *