خانه / آرشیو / مهارت های مورد نیاز برای محققان آینده

مهارت های مورد نیاز برای محققان آینده

برای انجام پژوهش مهارت‌های مفید بی‌شماری وجود دارد (از تفکر انتقادی و توانایی ارزیابی کار خود و دیگران گرفته تا مهارت‌های مدیریت زمان). اما دنیای تحقیق به سرعت در حال تغییر است، سؤال این است که چه نوع مهارت‌هایی را می‌توان جهت آماده شدن برای محققان آینده در خود ایجاد کرد؟ در این پست برخی از مهارت‌های اصلی لازم برای محققان امروزی بیان می‌شود:

ارتباط پژوهشی و مشارکت عمومی

امروزه نوعی مهارت اصلی برای محققان حوزه مشارکت عمومی و ارتباط پژوهشی وجود دارد (که بسته به رشته علمی افراد گاهی اوقات “ارتباط علمی” نیز نامیده می‌شود). این مهارت شامل تبادل پژوهش‌ها به روشی جذاب و قابل‌درک به افراد خارج از دانشگاه است (انتقال دانش مردم‌پسند). گابی سیلبرمن[۱]، مدیرکل انستیتوی علم و فناوری بارسلونا[۲]، دلیل اهمیت این مهارت را این‌گونه توضیح می‌دهد:

“به اعتقاد من تصمیم‌گیرندگان و به‌طورکلی جامعه باید به پژوهش‌ها در سطحی قابل درک دسترسی داشته باشند تا از علت اهمیت حمایت از مؤسسات علمی و تحقیقاتی آگاه شوند”.

نکته اصلی برای برقراری یک ارتباط علمی مؤثر، دو طرفه بودن آن است. همان‌طور که پروفسور مایکل ماتلوس[۳]، رئیس یوروساینس[۴] در این زمینه اظهارنظر می‌کند:

“در گذشته اغلب، ارتباطات علمی ارتباط نبوده است بلکه اطلاعات بوده است و یک ارتباط یک طرفه به شمار میرفته است. بنابراین ما باید مکانیزم‌هایی برای ارتباطات علمی پیدا کنیم که دوطرفه باشند؛ یعنی در آن جوامع علمی نه تنها در مورد کارهایی که انجام می‌دهند توضیح می‌دهند، بلکه دیدگاه‌های دیگران را هم می‌شنوند. “

همکاری و مشارکت پژوهشی فراتر از دانشگاه

 مهارت دیگر برای محققان آینده، همکاری مؤثر و کارآمد است. در طول تحقیق در مورد افراد یا مؤسساتی که مایلید با آن‌ها همکاری کنید، همه جوانب را در نظر بگیرید. مشارکتِ پژوهشی غالباً شامل مشارکت علمی بین محققان یا مؤسسات است. با این حال، شما ممکن است به همکاری با سایر ذینفعان خارج از دانشگاه نیز فکر کنید. آیا تحقیقات شما با مشاغل، صنایع، دولت و سیاست‌گذاران یا سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط است؟ با کاوش در فرصت‌های موجود در مشارکت پژوهشیِ خارج از دانشگاه، تحقیقات شما می‌تواند تأثیر بیشتری بر جهان بگذارد.

تحقیق در مورد مشاغل و صنعت

اگر تحقیق و بررسی شما مربوط به مشاغل و صنایع است، در اینجا چند روش برای ایجاد همکاری و مشارکت معرفی می­شود:

مشاغل و صنایع را به عنوان مشاور خارجی در پروژه تحقیقاتی خود در نظر بگیرید.

به عنوان بخشی از پژوهش خود با آن‌ها مصاحبه کنید.

نحوه تطابق پژوهش خود با توسعه محصول آن‌ها را بررسی کنید.

آن‌ها را بخشی از کمیته رایزنی دوره دکتری خود در نظر بگیرید.

از طریق رویدادهای شغلی و سایت‌های کاریابی با آن‌ها در ارتباط باشید.

مشارکت با دولت و سیاست‌گذاران

مارگاکس کرشوت[۵]، مشاور سیاسی در دانشکده دکترای آنتورپ[۶]، در مورد نوع نگرش نسبت به همکاری با دولت‌ها و سیاست‌گذاران توصیه‌هایی را به اشتراک می‌گذارد:

عضو انجمن تحقیقات شوید یا به عضویت انجمن ملی آن درآیید.

انجمنی تشکیل دهید و بر سیاست ها و خط‌مشی‌های موسسه خود و آنچه در سطح ملی اتفاق می‌افتد نظارت کنید.

استفاده از ابزارهای دیجیتال

 دیدگاه‌های تزیس ویسپرر : [۷] امروزه انبوهی از ابزارها و فناوری‌های دیجیتال وجود دارد که به عنوان محقق می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ما در مورد برخی از ابزارهای دیجیتال که محققان امروزی آن‌ها را جامع تلقی می‌کنند و نحوه استفاده از این ابزارها برای مرور و پیمایش تحقیقات فعلی و آینده با وبلاگ‌نویس مشهور دانشگاهی و مدیرعامل وبلاگ و مدیر آموزش تحقیقات درANU  کانبرا اینجر میوبِرن [۸]گفت‌وگویی انجام دادیم. 

شبکه‌های اجتماعی

“من در این کنفرانس با افراد زیادی (که آشنایی ۱۰ ساله در توییتر داشتم) ملاقات کردم. این امر مانند این است که مکالمه‌ای را که هفته گذشته با شخصی انجام داده‌اید را از انتهای بحث مجدداً آغاز کنید.”

محققان به چندین روش از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ این روش‌ها عبارت‌اند از:

شبکه‌سازی و اشتراک‌گذاری ایده‌ها با جامعه خود

به اشتراک گذاشتن مقالات خود در جهت افزایش خوانندگان

اطلاع از آخرین تحقیقات و تحولات در زمینه رشته خود

وبلاگ‌نویسی آکادمیک

“امروزه وبلاگ نویسی به روشی بسیار وسیع و رایج برای انتشار تحقیقات، گفتگو با یکدیگر به عنوان یک انجمن و به اشتراک گذاشتن دانش تبدیل شده است.”

اما اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع به ایجاد یک وبلاگ با دقت و کاملاً در مورد آن فکر کرده‌اید. همان‌طور که اینجر بیان می‌کند: ” اگر قرار است یک وبلاگ تحقیقاتی راه‌اندازی کنید باید فرآیندها و روش‌هایی کامل و جامع در اختیار داشته باشید. در این صورت از نظر زمانی به میزان زیادی صرفه‌جویی می‌شود.”

برنامه‌نویسی

“اگر من الان دکترای خود را شروع می‌کردم، برنامه‌نویسی را یاد می‌گرفتم؛ هر آنچه منطق برنامه‌نویسی را به شما بیاموزد، اینکه بتوانید ابزارهای دیجیتالی خود را بسازید و یا حتی بتوانید صفحه گسترده[۹] را وادار به انجام آنچه می‌خواهید کنید.”

یوتیوب

مقالات خود را با پژوهشگر YouTube جستجو کنید. اما چگونه می‌توانید به این امر دست یابید؟ برای صحبت کردن، بهره بردن از نرم‌افزار ضبط صفحه، ضبط فیلم خود در یک کنفرانس از پاورپوینت استفاده کنید. دانشگاه‌ها اغلب استودیو دارند و گاهی به شما در ساخت فیلم کمک می‌کنند.

استفاده از شیوه‌های دسترسی آزاد

به گفته مارگاکس کرشوت، مشاور سیاسی در گروه تحقیقات و نوآوری دانشکده دکتری آنتورپ: “مهارت‌های دیجیتالی و همچنین همه موارد مرتبط با علم باز [۱۰] و دسترسی آزاد [۱۱] مفید و ارزشمند خواهد بود.” روش‌های مختلفی برای بازتر کردن تحقیقات وجود دارد، این امر شامل اجازه دسترسی آزاد به تحقیقات و اشتراک‌گذاری داده‌های مرتبط با تحقیقات در یک مخزن و یا حتی صِرف اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر با همکاران است.

حرکت رو به رشدی به سمت این قبیل شیوه‌های دسترسی آزاد وجود دارد. دسترسی آزاد به سیاست‌گذاران، مربیان و پزشکان کمک می‌کند تا به تحقیقات شما دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را عملی کنند. همچنین این تحقیقات از اعتبار‌سنجی تحقیق، شفافیت تحقیق، تکرارپذیری و قابلیت تکرار نتایج پشتیبانی و حمایت می‌کند.

منابعی بیشتر جهت توسعه مهارت‌های محققان

۱۵ دقیقه برای توسعه دوره تحقیقات

 مابقی مجموعه‌هایی که پیشرفت حرفه‌ای محققان را در نظر می‌گیرند، با دقت بررسی کنید. این مجموعه شامل طیف وسیعی از مهارت‌های مفید برای محققان، اعم از اولین زمان انتشار تا استفاده حداکثر از کنفرانس‌ها است.

چارچوب توسعه پژوهشگری

 چکیده چارچوب توسعه پژوهشگری، نوعی چارچوب توسعه حرفه‌ای است که دانش، رفتارها و ویژگی‌های پژوهشگران موفق را نشان می‌دهد. می‌توانید از این چارچوب برای شناسایی نقاط قوت خود و اولویت‌بندی برنامه توسعه خود استفاده کنید.

وبلاگ ­های آموزشی

وبلاگ تزیس ویسپرر دارای مشاوره‌های مفید بی‌شماری است که توسعه هر یک از مهارت‌های پژوهشی مورد‌نظر اعم از مشاوره عمومی در مورد نگارش تا ارائه و انتشار آن را فرا می‌گیرد.

 

پانویس ها:

[۱] Gabby Silberman

[۲] Barcelona Institute of Science and Technology

[۳] Michael Matlosz

[۴] EuroScience

[۵] Margaux Kersschot

[۶] the Antwerp Doctoral School

[۷] Thesis Whisperer

[۸] Inger Mewburn

[۹] spreadsheet

[۱۰] دانش در دسترس و شفافی که از طریق شبکه‌های تعاملی به اشتراک گذاشته می‌شود و توسعه می‌یابد

[۱۱] دسترسی بلافاصله، رایگان و آنلاین به آثار، با حق استفاده از آنها در محیط دیجیتال

منبع:

این نوشته ترجمه ی مطلبی است با عنوان:

۴skills for researchers of the future

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فرشته حسینی
عنوان مقاله: مهارت های مورد نیاز برای محققان آینده
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11975
Download PDF

درباره ی فرشته حسینی

دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *