خانه / آرشیو / سه راهکار کتابخانه های آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا

سه راهکار کتابخانه های آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا

ممکن است که ازکووید۱۹ خسته شده باشیم، اما او از ما خسته نشده است.[۱] در کشور ما نیز همانند کل دنیا محدودیت های دوران کرونا در حال انجام است. در زمینه بهره بردن از موقعیت تعطیلی های ناشی از محدودیت های کرونا مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی با سیاستگذاری صحیح،  خطر و تهدید ویروس کرونا را به فرصتی برای کتابخانه ها تبدیل کرد و این امر تجربه ای موفق، مثبت و قابل استناد است. کتابداران کتابخانه های عمومی کشور با راه اندازی و فعال کردن صفحه های کتابخانه ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام  به طور گسترده به موضوع مطالعه و خوانش و نیز تبلیغ آن پرداختند که این مسئله بسیار امیدوار کننده است[۲]. همانند کشور ما کتابخانه های دیگر کشورهای درگیر با ویروس کرونا نیز اقدام به فعالیت های متفاوتی در این راستا کرده که مطالعه آنها خالی از فایده نیست.

به عنوان مثال در کشور آمریکا برخی کتابخانه ها تلاش مضاعفی در کمک به مهیا کردن منابع، خدمات و سرگرمی های لازم برای کاربران خود کردند. ویروس کرونا سبب تغییر سبک زندگی روزانه برای بسیاری از شهروندان آمریکا شده است. از جمله این تغییرات می توان به مدرسه نرفتن کودکان، تعطیلی اکثر مغازه ها و کسب و کارها و همچنین هشدار مسئولان برخی از شهرها و ایالات به مردم مبنی بر ماندن در خانه را می توان نام برد. این تغییرات برای همه ی ما بسیار دشوار است.

سازمان های محلی برای تامین بسیاری از خدمات  که باعث توقف این ویروس در این برهه ی چالش برانگیز می شود، نیاز به حمایت دارند. کتابخانه ها  باید در عصر تلفن های هوشمند، کتاب های الکترونیک و نتفلیکس[۳] خود را روزآمد و پویا نگه دارند. این مراکز دانش خودشان را به عنوان نهاد اجتماعی تغییر داده اند.  برخی کتابخانه ها در تلاش برای تامین خدمات اساسی، منابع نجاتبخش و سرگرمی های مناسب خانواده ها هستند، چرا که همه تلاش می کنیم چند ماه آینده را با هم بگذرانیم

 هنگامی که مسئولان ایالت اوهایو  به مردم دستور دادند که در خانه بمانند و همچنین دستور به بسته شدن بسیاری از کسب و کارها و نهادها دادند، جیسون کوکسما[۴]، مدیر اجرایی کتابخانه عمومی تولدو لوکاس[۵]، این دستور را زودتر از همه اجرا کرد. این کتابخانه که به پانصدهزار نفر در شمال ایالت اوهایو خدمت می داد، در تاریخ ۱۴ مارس تعطیل گردید و کوکسما همه کارمندان را به خانه فرستاد. مانند بسیاری از کتابخانه های دیگر، کتابخانه تولدو فعالیت های دیجیتالی خود را بیشتر از قبل انجام داد و هنوز این خدمات جاری و برقرار هستند، اما برخلاف بسیاری از کتابخانه ها، کتابخانه تولدو مخزن بزرگی از منابعی دارد که اکنون از هر زمان دیگر ارزشمندتر است. کوکسما همچنین پیشنهاد استفاده از ناوگان خودرو و ساختمان کتابخانه را که شامل ۰۰۰/۳۰۰ متر مربع  با امکانات موجود در آن در مرکز شهر تولدو را داد.

کتابخانه عمومی اوکلند[۷]در ایالت کالیفرنیا، امکانات حفاظتی شخصی مانند ماسک N95 را در جعبه های کتاب به جای کتاب جمع آوری می کنند. زمانی که کتابخانه عمومی ریچلند[۸] برای حفظ سلامت عمومی تعطیل شد،کتابداران این کتابخانه می دانستند که ۴۰ عدد سیستم ضدعفونی کننده دست دارند که می تواند مورد بهره برداری بهتری به جای بودن در ساختمان های خالی قرار بگیرد، بنابراین آنها با همکاری سازمان غیرانتفاعی یونایتد وی[۹] ایستگاه هایی برای توزیع امکانات بین پناهگاه های بی خانمان ها و مکان های دیگری که افراد نیازمند کمک حضور دارند ایجاد کردند.

برای بسیاری از جوامع، کتابخانه یکی از اولین مکان ها برای ارائه خدمات به افراد بی خانمان است. این کتابخانه همچنین سرویس بهداشتی سیار، سرویس بهداشتی متحرک با ایستگاه شست و شو خریداری کرده و در مکان هایی در مرکز شهر قرار داده است. امیلی استول[۱۰]هماهنگ کننده روابط رسانه و جامعه کتابخانه ریچلند به مجله اینترنتی ریدرز دایجست گفت” ما در حال تلاش برای یافتن راه های دیگری برای ارائه خدمات هستیم”

کتابخانه اسپوکین[۱۱] در ایالت واشنگتن به افراد بی خانمان پناه خواهد داد. این کتابخانه حدود ۱۴۰ تختخواب را برای این افراد مهیا کرده است. کتابخانه عمومی سین سیناتی[۱۲] مانند بسیاری دیگر از کتابخانه ها به عنوان مرکز توزیع غذای رایگان یا ارزان قیمت برای خانواده ها و کودکان عمل می کند. مانند بسیاری از کتابخانه ها، کتابخانه ریچالد همچنین تا حد ممکن ظرفیت شبکه وای فای را فراتر از دیوارهای کتابخانه افزایش داد تا این اجازه را به افرادی که در خودروی خود در اطراف کتابخانه هستند بدهد تا به اینترنت و منابع دیجیتال دسترسی داشته باشند. کتابخانه عمومی جرسی سیتی[۱۳] در نیوجرسی تعداد دستگاه های وای فای خود را به میزان دو برابر افزایش داد. سیستم کتابخانه پرنس جورج[۱۴] در مریلند هم شبکه وای فای خود را تقویت کرد.

یک هنرمند محلی طنز به نام لی پست[۱۵] برای برگزاری یک کارگاه آموزشی درباره نحوه طراحی کمدی در کتابخانه عمومی آنچوریچ[۱۶]، پیش از شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی کرده بود، علی رغم اینکه  این کتابخانه قصد داشت راهی برای پایبندی به تعهداتش به کاربران در حالی که فاصله ایمنی را حفظ کرده اند پیدا کند، آن کارگاه نهایتا لغو گردید. در آخر این کلاس در فضای مجازی و به صورت رقابتی برگزار شد. مطالب این دوره به صورت آنلاین توضیح داده شد و لی پست هفته ای یکبار موضوعی کمدی به شرکت کنندگان برای طراحی می داد. طراحی ها بعد از تحویل مورد بررسی قرار می گرفت و جوایزی به صورت هفتگی در نظر گرفته شده بود.

این کتابخانه همچنین جلسه داستان خوانی مجازی بین افراد آشنای محلی برگزار می کند. خانم الیزابت نیکولای،[۱۷] هماهنگ کننده سرویس جوانان این کتابخانه به مجله اینترنتی ریدرز دایجست گفت ” مردم می خواهند چهره کسانی را که برای آنها آشنا هستند ببینند”. کتابخانه عمومی بروکلین[۱۸] در شهر نیویورک مسابقه ای با نام نینتندو سوییچ ماریو کارت[۱۹] برگزار کرد که مردم  می توانستند در این مسابقه که یک بازی آنلاین محبوب ماشین مسابقه ای  بود شرکت کنند. کتابخانه عمومی پارک اوک[۲۰]در ایالت ایلینویز مردم می توانند درهرمسابقه ای که برگزارمی شود به کتابهای موردعلاقه خود در هرسبک رای دهند. کتابخانه کارنگی در شهر پتسبرگ[۲۱] چالشی را به عنوان ” در خانه بمان و مطالعه کن” که مشابه برنامه مطالعه تابستانی هرساله است به راه انداخت.

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:

۳Things Libraries Across America Are Doing to Fight the Coronavirus

پانویس ها:

[۱] http://www.baharnews.ir

[۲] https://www.iranpl.ir

[۳] یک شرکت آمریکایی رسانه جاری است که به پخش آنلاین در سطح جهانی و تولید محصولات نمایشی مانند فیلم سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی می‌پردازد. نتفلیکس برنامه‌های گوناگون و پربیننده‌ای مانند فیلم‌های سینمایی مجموعه‌های تلویزیونی و برنامه‌های مستند تولید می‌کند

[۴]Jason Kucsma

[۵]Toledo Lucas County Public Library

[۶]Readers Digest

[۷]Oakland Public Library

[۸]Richland County Public Library

[۹]United Way

[۱۰]Emily Stoll

[۱۱]Spokane Library

[۱۲]Cincinnati Public Library

[۱۳]Jersey City Public Library

[۱۴]Prince Georges Library

[۱۵]Lee post

[۱۶]Anchorage Public Library

[۱۷]Elizabeth Nicolai

[۱۸]Brooklyn Public Library

[۱۹]Nintendo Switch Mario Kart

[۲۰]Oak Park Public Library

[۲۱]Carnegie Library of pittsburgh

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مسعود قانعی مقدم
عنوان مقاله: سه راهکار کتابخانه های آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12066
Download PDF

درباره ی مسعود قانعی مقدم

کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه قم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *