خانه / آرشیو / معرفی استارتاپ های مبتنی بر فناوری وعلم اطلاعات: بخش دوم

معرفی استارتاپ های مبتنی بر فناوری وعلم اطلاعات: بخش دوم

آنجل ­لیست[۱]

آنجل ­لیست به افراد کمک می­ کند تا فرصت ­های شغلی مهیج را پیدا کنند، از استارتاپ ­های با رشد سریع گرفته تا غول­ های دره سیلیکون که می ­شناسید و آن‌ها را دوست دارید. آنجل­ لیست بستری اجاره ­ای برای استارتاپ ­ها است. استارتاپ ­ها ابتدا به آنجل ­لیست می ­آیند تا تیم خود را بسازند. می­ توانید با استفاده از آنجل ­لیست، مشاغل را به صورت خصوصی مرور کرده و امیدوارکننده‌ترین استارتاپ ­ها برای پیوستن به آن ها را پیدا کنید. شعار آنجل لیست : ” شغل رؤیایی خود را پیدا کنید”. در واقع این سایت یک فهرست از استارتاپ­ ها را برای جویندگان فراهم می­کند. در این مطلب چند تا از استارتاپ ­هایی که در آنجل ­لیست هم آمده است به علاوه یک استارتاپ متفاوت را برای شما معرفی می­کنم.

 

اَوتوریا[۲]

یک بستر نوشتاری مشترک برای محققان که  مختص خواندن، نوشتن و انتشار تحقیقات است. اوتوریا ویرایشگر سند و ابزاری برای نوشتن آنلاین است که به محققان امکان نوشتن، استناد، همکاری، میزبانی داده و انتشار را می ­دهد و به عنوان “گوگل داکز برای دانشمندان[۳]” توصیف شده است. در اینجا یک ویدئو از ویژگی ­های این برنامه قرار دارد که در صورت تمایل می ­توانید ببینید.

 اوتوریا در سال ۲۰۱۳ توسط دکتر آلبرتو پپه[۴] اختر فیزیکدان دانشگاه هاروارد و دکتر ناتان جنکینز[۵] فیزیکدان دانشگاه برکلی تأسیس شد. آن‌ها می­ گویند:”ما از اینکه سایر ابزارهای نوشتاری نیازهای محققان – به ویژه محققان در دنیای وب – را کاملاً درک نمی ­کنند، ناامید شده بودیم و از خود می‌پرسیدیم که چرا عصر اینترنت هنوز یک ابزار جدید برای همکاری علمی ارائه نداده است.” در حال حاضر اوتوریا توسط بیش از هشتاد هزار دانشمند در ۷۰ کشور جهان در زمینه‌های مختلف از جمله فیزیک، نجوم و علوم کامپیوتر استفاده می ­شود.

 اوتوریا به کاربران یک بستر ویرایش آنلاین متناسب با متن علمی و فنی ارائه می ­دهد. واژه‌پرداز آن افزودن استنادها و معادلات و قالب ­بندی منابع را فوق­ العاده ساده می­کند. اوتوریا  قصد دارد صنعت انتشارات دانشگاهی راکد را از طریق یک بستر آنلاین تغییر دهد که انتشار آزاد و شفاف نتایج تحقیقات را، با تمام منابع داده لازم برای تولید مجدد آن‌ها، فراهم می ­کند. البته لازم به ذکر است که اوتوریا بیش از یک ویرایشگر اسناد است که برای تحقیقات مدرن ساخته شده است. با استفاده از امکاناتی که این بستر فراهم می­ کند، شما می ­توانید اسناد خود را به راحتی بارگذاری کنید و سپس آن‌ها را با جدول و شکل، داده­ های زنده، معادلات و نمودارهای پویا غنی کنید.

گروه­ ها و مجموعه ­های قابل تنظیم، اسناد خود را با طراحی، مارک تجاری و نام دامنه خود ایجاد کنید. شما می­توانید پورتال گروه خود، یک ژورنال کوچک یا یک کنفرانس را اداره کنید و تحقیقات خود را با جهان به اشتراک بگذارید. ساده ­ترین راه برای اینکه همیشه استنادها را اضافه کنید، هر کس جریان مدیریت منابع و مآخذ را در اختیار دارد. می ­توانید از کتابخانه دلخواه خود یک مورد را انتخاب کرده و در جایی که می ­خواهید قرار دهید، یا می ­توانید از جستجوی فوری اوتوریا برای یافتن مرجع توسط نویسنده، کلمه کلیدی یا دی. اُ. آی.[۶] استفاده کنید. بهترین بستر انتشار مشترک برای بارگذاری، ویرایش، افزودن همکاران، مرور و انتشار آثار پژوهشی شماست. در مورد تمام نتایج تحقیق خود نظرات و بازخوردها را جمع­ آوری کنید.

 هر سند در اوتوریا یک مخزن پرونده برای پیوند داده­ ها به جداول و شکل­ های خاص دارد. تحقیق خود را با استفاده از دی. اُ. آی.[۷]  قابل استناد کرده، منتشر کنید و لینک را برای دیدن دیگر محققان در دنیا به اشتراک بگذارید. در همین حال، نسخه پی. دی. اف.[۸] آن را ایجاد کنید یا مستقیماً برای بررسی به ژورنالی ارسال کنید. اوتوریا یک مخزن یا بانک برای هر زمینه تحقیقاتی، از انسان‌شناسی گرفته تا جانورشناسی است. می ­توانید درباره آثار قبلی خود با همکاران و جامعه علمی بحث کنید. شما علاوه بر فایل ­های پی.دی. اف. می­توانید نمودارها و حتی کدهای برنامه ­نویسی را نیز به اشتراک بگذارید. استفاده از اوتوریا رایگان است. می ­توانید اسناد خصوصی اضافی و ویژگی ­های پریمیوم را به روز کنید.

شتاب ­دهنده­ ی[۹] بلو پرینت هلث[۱۰]

بنیان‌گذاران این استارتاپ برد وینبرگ[۱۱] ، و متیو اسلید فرکاش[۱۲] هستند. بلو پرینت هلث جامعه ­ای از کارآفرینان مراقبت ­های بهداشتی است که به ساخت نسل بعدی شرکت ­های فناوری اطلاعات مراقبت ­های بهداشتی کمک می ­کنند. این استارتاپ هر ساله وقت و بیست هزار دلار خود را در ۲۰ شرکت فناوری اطلاعات مراقبت ­های بهداشتی سرمایه‌گذاری می­ کند. کارمندان و مربیان بلو پرینت هلث به مدت سه ماه به طور فشرده با شرکت ­ها همکاری می ­کنند تا به آن‌ها در رسیدن به اهداف شغلی خود کمک کنند. به طور معمول این اهداف شامل جلب مشتری، جذب سرمایه، ایجاد وثیقه بازاریابی و فروش و اصلاح سطح سرمایه ­گذاری است. راهبرد و شیوه کار این استارتاپ را از سایت این شرکت  با هم می­خوانیم:

“بلو پرینت هلث با یک برنامه دوازده هفته فشرده شروع می­شود، اما ما به کار خود با شما برای حیات شرکت ادامه خواهیم داد. ما از بنیان‌گذاران می­خواهیم که برای مدت زمان دوازده هفته به شهر نیویورک نقل مکان کنند تا بتوانند بیشترین بهره را از برنامه ما ببرند. ما بر تنظیم و کمک به شرکت­ های تحت پوشش خود برای رسیدن به اهداف فردی خود متمرکز هستیم. برای اکثر شرکت‌ها، این روند شامل ترکیبی از مشاوره بازاریابی و فروش، توسعه مشتری و کمک به جمع­ آوری کمک مالی است. شرکت­ هایی که در حال حاضر فروش خود را به مشتری انجام می ­دهند و شروع به جمع ­آوری کمک مالی کرده ­اند تا بیشترین بهره را از برنامه ما ببرند. همان‌طور که گفته شد، حدود نیمی از شرکت ­هایی که قبول می‌کنیم در مراحل اولیه توسعه هستند و نیمی از آن‌ها هم‌اکنون درآمدزایی دارند.

ما که خود کارآفرین هستیم، می ­دانیم که دلارهای فروش و سرمایه‌گذاری، مایه حیات هر شرکتی است و سعی می­کنیم به جای کمک به انحراف این اهداف مهم، به آن‌ها کمک کنیم. بنیان‌گذاران ما علاوه بر وظایف عادی شرکت خود، در طول برنامه وقت زیادی را برای ملاقات با مردم می ­گذرانند، اما ما سعی می­ کنیم این تعاملات را تا آنجا که ممکن است مرتبط کنیم و زمان زیادی را برای بنیان‌گذاران خود برای اداره مشاغل خود و جذب مشتری جدید  بگذاریم. شما این فرصت را خواهید داشت که در جلسات ۱۵ دقیقه‌ای یک‌به‌یک با ۵۰ تا ۷۵ مربی ملاقات کنید. هدف از این جلسات گسترش شبکه شما و یافتن چند مربی است که می ­توانند تأثیر قابل توجهی در تجارت شما داشته باشند، معمولاً از طریق توسعه مشتری یا جمع­ آوری کمک مالی. ۱۵ دقیقه زمان بسیار کمی است.

 اساساً دوست­یابی سریع است تا ببینید آیا ارتباطی وجود دارد یا نه. اگر ارتباط متقابل وجود داشته باشد، ما به شما کمک می­کنیم تا آن رابطه را پرورش داده و دامنه ارتباط آن را با توجه به رابطه گسترش دهید. به طور معمول هر هفته یک‌بار، ما از بنیان‌گذار یک شرکت موفق فناوری اطلاعاتِ مراقبت‌های بهداشتی (به عنوان مثال زاک داک[۱۳] ، تلداک[۱۴] ، فرسیا[۱۵] ، اسکار[۱۶] ، مدی­دیتا[۱۷]) دعوت می­کنیم تا با کارآفرینان ما صحبت کند. این یک بحث صمیمی است، به طور معمول در یک محیط تقریباً صمیمی در دفتر ما، که در آن بنیان‌گذار داستان داخلی آنچه را که با شروع کار خود اتفاق افتاده و آنچه فکر می ­کنند کارآفرینان جدید باید بدانند، به اشتراک می ­گذارد.

این موارد شامل ایمیل ­های سرد[۱۸] ، عرشه ­های فروش، عرشه­ های سرمایه­ گذاران و اسکریپت [۱۹]روز نسخه­ ی نمایشی شما است. هدف ما این است که به شما کمک کنیم پیام شرکت خود را تقریباً برای همه روشن و واضح توضیح دهید. مکان ­های کمی وجود دارد که بتوانید در زمینه تولید محتوا کمک کنید تا جایی که ما درگیر آن شویم و اکثر شرکت ­های فارغ التحصیل ما به شما خواهند گفت که روند ما برای کمک به آن‌ها در یادگیری نحوه ارسال پیام به شرکتشان بسیار ارزشمند است. بعد از دوازده هفته، ما اغلب اولین کسانی هستیم که بنیان‌گذاران ما هنگام انجام کار جدید یا تصمیم ­گیری دشوار، برای ما ایمیل می ­فرستند. بیشتر مؤسسین ما را به جای سرمایه ­گذار به عنوان دوستان باتجربه می ­بینند و متوجه می ­شوند که می‌توانند درباره چیزهایی با ما صحبت کنند که در ابتدا نمی ­توانند راحت با دیگران صحبت کنند. این مسئله شامل بررسی در قراردادها، برگه‌های مدت سرمایه‌گذار، بحث در مورد مسائل کارمندان یا استخدام ­های کلیدی است. ما به آن‌ها کمک می ­کنیم.

برنامه شتاب‌دهنده بلو پرینت هلث همراه و همگام با شرکت ­های مراقبت بهداشتی است که می­خواهند یک برنامه فشرده سه ماهه برای کمک به یافتن مشتری و سرمایه داشته باشند. بلو پرینت هلث عضو منشور شبکه جهانی شتاب­دهنده است که توسط تیچ استارس[۲۰] آغاز به کار کرد. پایه و اساس این برنامه جامعه ­ای متشکل از بیش از ۱۷۵ کارآفرین مراقبت ­های بهداشتی، سرمایه­ گذاران و مدیران صنایع است که متعهد به کمک به شما در ایجاد و رشد تجارت شما هستند. ما بزرگ‌ترین شبکه مربیان با تخصص مراقبت ­های بهداشتی از هر شتاب‌دهنده‌ای را داریم که می ­تواند مشاوره راهبردی مورد نیاز شما را ارائه دهد. اگر در برنامه شتاب‌دهنده پذیرفته شوید، بیست هزار دلار پول نقد، بیش از پنجاه هزار دلار امتیاز، فضای اداری مورد نیاز و جامعه ­ای که برای موفقیت شما اختصاص داده شده است، دریافت خواهید کرد.”

واندر[۲۱]

 یک سرویس دانش درخواستی است که با بهره­ گیری از دانش ذهنی تحلیل گران حرفه ­ای تحقیق در سراسر جهان ساخته شده است. واندر نوع جدیدی از خدمات تحقیقاتی است که مغز شما را مقیاس ­پذیر می­کند. دسترسی سریع به خرد و مهارت ­های حقیقت ­یابی شبکه توزیع شده تحلیل گران در سراسر جهان توسط واندر فراهم می­شود. واندر به هر کسی – از ۱ تا ۵۰۰ شانس یا فرصت – می ­دهد تا دانش راهبردی را در صورت نیاز بیشتر کسب کنند. بنیان‌گذار این استارتاپ جاستین وول اشتاتر[۲۲] است. جاستین قبل از تأسیس واندر، به عنوان مدیر طراحی محصول دیواید[۲۳] (خریداری شده توسط گوگل) از دفاتر خود در نیویورک، هنگ کنگ و لندن فعالیت می ­کرد.

 در واندر می ­توان فعالیت ­های مختلفی انجام داد. یک محصول یا خدمت به واندر پیشنهاد دهید، یک فضای رقابتی ایجاد کنید، روند یا پدیده ­ای را توضیح دهید، به جمع­ آوری داده ­ها و اطلاعات آماری بپردازید و یا اندازه بازار را تعیین کنید. شیوه کار به این شکل هست که در گام اول داشبورد تحقیق واندر را ببینید. در گام دوم  واندر درخواستی را برای کار به شما پیشنهاد می­ دهد. در گام سوم شما باید به دنبال منابع و پاسخ ­ها و جمع ­آوری و تحویل پروژه کاری باشید، و در گام آخر کار را که به اتمام رساندید، آن را به واندر ارسال کنید و بابت انجام آن پول دریافت کنید.

 در این صفحه هم در مورد این استارتاپ و سازوکار و اما و اگرهای آن مطالبی آمده است، که در صورت تمایل می ­توانید بخوانید. در اینجا نیز یک ویدیو درباره واندر وجود دارد. بنیانگذار این استارتاپ فعالیت زیادی در حوزه کسب‌وکارهای استارتاپی داشته است که من در جستجوهایم یک صفحه ­ای  یافتم که البته نویسنده ­اش[۲۴] که در سال ۲۰۱۷ آن را نوشته تازگی این اطلاعات را که در بیوگرافی آقای اشتاتر آمده تا دو سال قبل یعنی ۲۰۱۵ می ­داند و علاقه‌مندان به بیوگرافی ایشان را به صفحه توییترش که فعال هست، ارجاع می ­دهد. اما به نظرم همین صفحه  هم اطلاعات خوبی از فعالیت‌های ایشان می­ دهد. واندر محصول سال ۲۰۱۲ ایشان هست.

در جستجوهایم یک استارتاپ متفاوت دیدم، که خیلی حس و حالم را عوض کرد. تصمیم گرفتم حتماً  آن را معرفی کنم. یعنی واقعیتش را بخواهید همه استارتاپ ­هایی که تا حالا دیدم یه چیز هست، این یک چیز دیگر…. یک استارتاپ از سخت‌کوشی بسیار زیاد یک انسان بی ­نظیر با روحی والا …

توانیتو

یک استارتاپ که به کمک تکنولوژی و فناوری روز زندگی را برای شهروندان دارای معلولیت (توان­یاب) راحت‌تر می­ کند. در توانیتو می­توان خدماتی که افراد توان یاب نیاز دارند را پیدا کرد و از خدماتشان استفاده کرد. وحید رجبلو بنیان‌گذار استارتاپ توانیتو فردی که ۹۸ درصد از بدنش درگیر بیماری اس. ام. آ [۲۵]هست. وحید رجبلو یک جوان خستگی‌ناپذیر و  نمونه بارز کسی که با تمام مشکلات روی پای خودش ایستاده است و در حال حاضر تنها از توان ۲ درصد از بدنش و با استفاده از ۲۰ درصد از توان حرکتی دست راستش هدایت استارتاپش را به عهده دارد. دست راستش تکیه­ گاه ساعت ­ها فعالیت او است. وحید رجبلو تا امروز بیشتر از ۲۰۰ سایت را طراحی کرده و در حال حاضر یک تیم ۱۲ نفره‌ را  رهبری می‌کند. وحید در دوران کودکیش به خاطر شرایط جسمی ­اش فرصت حضور در مدرسه را نداشته و به کمک مادر و خواهرش در خانه شروع به درس خواندن می­ کند.

 به گفته خودش با خرید یک کامپیوتر با دنیای وب و اینترنت آشنا شده و از این طریق برای خودش درآمد ایجاد کرده. برنامه‌نویسی و طراحی وب را به کمک یکی از دوستانش طی یک سال یاد گرفته و بعداً از طریق همین کار درآمد خودش را به دست آورد. بعد از یادگیری برنامه‌نویسی قدم به یک دنیای متفاوت گذاشت تا  توانایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن نشان دهد. 

آدرسش را در توییتر که پیدا کردم، دیدم تمام هم و غمش کمک به افراد نیازمند کمک هست. مؤدب، مهربان و بسیار ساعی است. تمام هزینه ­های درمانش را از درآمد استارتاپش می­ دهد. روی پای خودش ایستاده است و به توانیابان نیز کمک می­ کند به خودشان تکیه کنند.

استارتاپ توانیتو در ابتدا با نام همیار مهر فعالیت خود را شروع کرد، تعداد اعضای همیار مهر در مدت ۳ ماه به بیشتر از ۵۰۰ عضو رسید و توانست به ۱۰۰ نفر خدمات سلامت ارائه بدهد. بعد از مدتی همیار مهر به توانیتو تغییر نام داد و در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار است. توانیتو امروز به بیشتر از ۱۰۰۰ نفر خدمات داده و موفق عمل کرده است. برای استفاده از خدمات توانیتو کافیست که در سایت توانیتو ثبت نام کنید، خدمت مورد نظر خود را جستجو کنید و آن خدمت را رزرو کنید تا خدمت مورد نظر خود را با بهترین کیفیت دریافت کنید. در توانیتو می­ توانید سابقه کاری توانیابان و مشخصات حقیقی آن­ ها را ببینید و با خیال راحت از خدماتشان استفاده کنید.

پانویس ها:

[۱] . AngelList

[۲] .Authorea

[۳] . Google Docs for Scientists”

[۴] . Alberto Pepe

[۵] . Nathan Jenkins

[۶] . DOI

[۷] . DOI

[۸] .PDF

[۹] . شتاب‌دهنده شرکتی است که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می‌آورند و برای این کار از میان شرکت کنندگان، پس از مدتی کوتاه مورد ایده‌ای برگزیده و به عنوان استارتاپ انتخاب می‌کند. شتاب‌دهنده‌ها با سرمایه‌گذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزش‌های لازم برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد شتاب‌دهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت‌آپی را مهیا می‌سازد. سال ۲۰۰۵، یک مجموعه با عملکردی تقریبا متفاوت با انکوباتورهای سنتی شکل گرفت.
این مجموعه که  (Y Combinator) نام داشت، برخلاف مراکز رشد سنتی، فقط در بازه زمانی مشخص و کوتاهی به استارتاپ‌ها خدمات ارائه می‌کرد.عملکرد این مجموعه به این صورت بود که چند استارتاپ به‌صورت همزمان وارد این مرکز می‌شدند و خدمات دریافت می‌کردند و پس از گذشت چند ماه، از آن خارج می‌شدند.این در حالی بود که مراکز رشد از نظر دوره زمانی ارائه خدمات به استارتاپ‌ها بسیار منعطف بودند.با توجه به تفاوت‌های اساسی میان مجموعه وای کامبینیتر و انکوباتروهای معمول، این ساختار جدید را شتاب‌دهنده استارتاپی یا به‌صورت خلاصه شتاب‌دهنده نامگذاری کردند. به این ترتیب وای کامبینیتر، نخستین شتاب‌دهنده استارتاپی جهان لقب گرفت.واژه “شتاب‌دهنده ” یا به طور مشخص  شتاب‌دهنده استارتاپ، امروزه به اصطلاحی آشنا و همه‎گیر در فضای کسب و کار تبدیل شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از کشورها که جهت تقویت اقتصاد مبتنی بر فناوری که در کشور ما به اسم اقتصاد دانش بنیان شناخته شده است، به مساله تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها می‌پردازند، توجه روزافزون به این مراکز شتاب‌دهنده‌ها در سراسر جهان نشان از یک تغییر ساختار در اقتصاد جهانی دارد.
بصورت خلاصه می‎توان گفت شتاب‌دهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارتاپی را مهیا می‌سازد. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از صاحبان ایده‌ها و نوآوری ها از توانایی و قدرت مالی کافی و یا دانش و شبکه بازاریابی کافی برای توسعه کسب و کار خود برخوردار نیستند، شتاب‌دهنده  مجموعه‌ای کامل از خدمات مورد نیاز برای رشد یک کسب و کار نوپا را نظیر منابع مالی، انواع  مشاوره، فناوری‌ها و تجهیزات مختلف و همچنین فضایی را جهت استقرار شرکت نوپا در یک بازه زمانی تقریبا کوتاه در اختیار استارتاپ‌های نوپا قرار می‌دهد. در حقیقت اصلی‌ترین رسالت شتاب‌دهنده، تقویت یک استارت آپ (شرکت نوپا) و تبدیل کردن آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتاب دهنده بتواند به تنهایی در بازار رقابت نموده و رشد کند.منبع: https://www.icli.ir

[۱۰]. Blueprint Health

[۱۱] . Brad Weinberg

[۱۲] . Mathew Slade Farkash

[۱۳] . ZocDoc

[۱۴] . TeleDoc

[۱۵] . Phressia

[۱۶] . Oscar

[۱۷] . Medidata

[۱۸] . ایمیل سرد یک ایمیل است که به شخصی ارسال می­شود که نه انتظار آن ایمیل را دارد و نه با فرستنده از قبل رابطه­ای داشته است. ایمیل سرد ایمیلی است که فرستنده و گیرنده آن یکدیگر را دقیقاً نمی­شناسند و قبلاً با هم گفتگویی نداشته­اند. از ایمیل سرد با هدف تلاش برای ایجاد رابطه کاری با طرف مقابل استفاده می شود. به عبارت دیگر، ایمیل سرد ایمیلی است که آن را به مشتری بالقوه­ای ارسال می­کنید که از قبل هیچ رابطه­ای با شما نداشته است.

[۱۹] .script اسکریپت‌ها برنامه‌های کوچکی هستند که توسط آن‌ها به راحتی می‌توان برخی از وظایف تکراری و یا طولانی را به طور اتوماتیک انجام داد.

[۲۰] . TechStars

[۲۱] .Wonder

[۲۲] . Justin Wohlstadter

[۲۳] . Divide

[۲۴] . Kathy H

[۲۵] . SMA یک بیماری که عضلات به مرور زمان تحلیل می­روند

منابع

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ثریا زنگنه
عنوان مقاله: معرفی استارتاپ های مبتنی بر فناوری وعلم اطلاعات: بخش دوم
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12145
Download PDF

درباره ی ثریا زنگنه

کارشناسی ارشد علم اطلاعات - کارمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *