خانه / سرمقاله ها / سخن سردبیر: چرا مجله کتابدار ۲٫۰؟

سخن سردبیر: چرا مجله کتابدار ۲٫۰؟

مفهوم «کتابخانه ۲٫۰» در واقع یک تعریف نوین از کتابخانه و خدمات آن می‌باشد که مبتنی بر وب ۲٫۰ می‌باشد. «کتابخانه ۲٫۰» تغییری در روش تعامل کتابخانه‌ها با کاربران است. پیشرفت‌های فنّاورانه در ابزارها و تکنیک‌های وب، تأثیر بزرگی بر این تغییرات داشته‌اند. این تغییرات همچنین الزامات جدیدی در مورد قابلیت‌ها و مهارت‌های کتابداران ایجاد کرده است. «کتابخانه ۲٫۰» همچنین به معنای تغییر نسبت به افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و به‌اصطلاح ابزارهای وب ۲٫۰ در کتابخانه‌هاست. این جنبه از تغییر ممکن است این‌طور در نظر گرفته شود که تأثیر به سزایی بر روی مهارت‌ها و تجارب موردنیاز توسط کتابداران دارد.

مفهوم «کتابدار ۲٫۰» ممکن است به‌عنوان بسطی از بحث در مورد «کتابخانه ۲٫۰» دیده شود. وجود مفهوم «کتابخانه ۲٫۰» ممکن است به‌عنوان دلالتی بر وجود «نسخه ۲٫۰» از متخصصان کتابداری همراه با قابلیت‌های مطابق با «نسخه ۲٫۰» درنظرگرفته شود. منظور از «نسخه ۲٫۰» نسخه مبتنی بر وب ۲٫۰ می باشد. در سال ۲۰۰۵، استیفان ابرام، معاون رئیس نوآوری در SirsiDynix (شرکتی آمریکایی در زمینه تولید نرم افزارهای کتابخانه ای و ارائه دهنده خدمات کتابخانه ای و اطلاعاتی مرتبط)، متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی را برای شروع به تبدیل‌شدن به «کتابدار ۲٫۰» به چالش کشید. در چند سال اخیر بحث و گفتگو در مورد «قابلیت‌ها و مهارت‌های اصلی» موردنیاز توسط «کتابدار ۲٫۰» در وبلاگ‌های تخصصی کتابداری انجام‌شده است.

 «وب ۲٫۰» یا «وب اجتماعی» که مهم‌ترین خصیصه آن تعاملی بودن آن است، باعث افزایش تولیدات و منابع بر بستر اینترنت شده است. این وب اجازه می‌دهد تا سازمان‌ها از جمله کتابخانه‌ها برای کمک و خدمت به کاربران کارآمدتر از گذشته باشند. رشد سریع «وب ۲٫۰» و استفاده از ابزارها و فناوری‌های تعاملی توسط کتابخانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی و پدیدار شدن نیازهای جدید کاربران در فضای وب، موجب گرایش به‌سوی نسل نوین کتابخانه‌ها موسوم به «کتابخانه ۲٫۰» گردیده که به‌عنوان نسل جدید کتابخانه‌ها با بهره‌گیری از قدرت «وب ۲٫۰» می‌باشد. بیش از همهٔ این‌ها، ابزارها و مهارت‌ها مهم هستند که باید کتابداران و اطلاع‌رسانان با بهره‌گیری از آنان، خدمات حرفه‌ای‌تر و با استانداردهای نوین جهانی به کاربران خود ارائه دهند. مهارت‌ها، دانش و ویژگی‌های کلیدی موردنیاز توسط «کتابدار ۲٫۰» عبارت‌اند از: دانش و مهارت‌های فنّاورانه بالا، ارتباطات قوی، کار گروهی، کاربرمحوری، زرنگی و دانایی در کسب‌وکار، عملکرد مبتنی بر شواهد، یادگیری و آموزش مادام‌العمر و ویژگی‌های شخصی مناسب و مطلوب. یک «کتابدار ۲٫۰» در درجه نخست تعامل‌پذیر و کاربرمحور است. یک «کتابدار ۲٫۰» باید دانش کافی در مورد رفتار کاربران داشته باشد.

بر این اساس، «مجله کتابدار ۲٫۰» با اهداف زیر از مهر ۱۳۹۴ شروع به کار کرد:

  • آگاه و آشنا ساختن متخصصان اطلاع‌رسانی و کتابداران با مهارت‌های جدید، ابزارهای «وب ۲٫۰» و رسانه‌های اجتماعی در حال ظهور و مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌منظور ارائه خدمات کتابخانه‌ای بهتر
  • آموزش و توانمندسازی کتابداران در مورد کلیات، کاربردها و نحوه استفاده از ابزارهای وب ۲٫۰ و رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی مختلف
  • آموزش روش های افزایش تعامل بیشتر و حفظ روابط نزدیک‌تر با کاربران با ارائه آموزش‌های مختلف
  • آموزش استراتژی‌های ارتباطاتی، استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی، تعامل با کاربران، بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی، ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
  • اعتلای مهارت‌های کتابداران و اطلاع‌رسانان به‌منظور افزایش رغبت کاربران با استفاده از خدمات نوین کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی

اولویت مطالب مندرج در مجله، مطالب مرتبط با «کتابداری ۲٫۰»، «کتابخانه ۲٫۰»، کاربرد و نقش «وب ۲٫۰»، «وب ۳٫۰»، ابزارها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تعاملی در کتابخانه‌ها و کتابداری، مطالب مرتبط با کارآفرینی، نوآوری و استارت آپ های کتابداری و دیگر زمینه‌های مرتبط، مطالب نوین و جدید علم اطلاعات، آموزش مهارت‌های موردنیاز کتابداران عصر حاضر (کتابداران ۲٫۰)، آموزش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری عمومی و تخصصی، تازه‌ها و اخبار همایش‌ها، رویدادها، جشنواره‌ها و مسابقات پیش رو در حوزه علم اطلاعات و حوزه‌های مرتبط، معرفی افراد شاخص رشته از لحاظ علمی، پژوهشی و ابداعات و جوایز دریافتی، معرفی پایگاه‌های اطلاعاتی و منابع علمی، معرفی وب سایت‌های مفید، گزارش‌ها و مصاحبه‌ها با شرکت‌ها و کارآفرینان و افراد حقیقی و حقوقی شاخص و برجسته در کتابداری، معرفی شرکت‌های کتابداری داخلی و خارجی شاخص و نوآور، مباحث هنری و سرگرمی کتابدارانه، مباحث مربوط به کتابخوانی کودکان، معرفی کتابخانه‌های تخصصی و عمومی شاخص و پیشگام و دیگر موضوعات و زمینه‌های مرتبط جدید و دارای بار آموزشی، مهارتی، علمی، پژوهشی، فناورانه، کارآفرینانه و نوآورانه می‌باشد.

بسیار خرسند و سپاسگزار خواهیم شد در این مسیر با نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده‌تان ما را یاری و همراهی نمایید.

 با تشکر

امیر رمضانی

سردبیر مجله کتابدار ۲٫۰

Share

درباره ی امیر رمضانی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

۳ دیدگاه

  1. سلام و خداقوت
    هنوز مجله رو مطالعه نکردم ولی عنوان مجله منو به وجد آورده که حتما مطالعه کنم چقدر خوب شد که با شما و مجلتون آشنا شدم مطمئنم چیزای خوب و زیادی می تونم در کنار شما یاد بگیرم که خیلی به دردم خواهد خورد . چقدر جامعه کتابداری به این فعالیتها نیاز داره بابت این کار قشنگتون سپاس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *