خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / اینفوگرافی / یادگیری همیشگی با فضاهای کتابخانه ای خلاقانه

یادگیری همیشگی با فضاهای کتابخانه ای خلاقانه

فضای خلاقانه راهکاری است که بسیاری از امکانات و فرصت ها را برای کتابخانه های امروزی فراهم می کند. ساده ترین تعریف از فضای خلاقانه عبارت است از هر مکانی که افراد می توانند در آن بیافرینند، فکر کنند، بازی کنند و کشف کنند. تمامی اینها از طریق مواد مختلف و ابزار و بحث های تعاملی محقق می شود.

تغییر چشم انداز یادگیری

وضعیت ناپایدار اقتصادی که از سال ۲۰۰۸ در امریکا شروع شده است اکنون به سوی نوآوری در حال تغییر است؛ مانند راهی که آینده ای موفق را تضمین کند و بر دانش، فناوری، مهندسی، هنر، ریاضیات تأکید دارد. همه این موضوع ها به محیطی نیاز دارد که امکان به کار گیری دست ها در تجربه را فراهم کند.

چینی ها ضرب المثلی دارند که اهمیت به کارگیری دست در آموزش را نشان می دهد: «می شنوم و فراموش می کنم، می بینم و به خاطر می سپارم، انجام می دهم و درک می کنم.»

برپایی محیط هایی که خلاقیت و نوآوری را ارتقا می بخشد سیر تکاملی کتابخانه های امروزی را فراهم می کند، همانگونه که کتابخانه ها اهداف جهانی شان را به منظور حمایت از آموزش و ارتقای یادگیری مادام العمر پی می گیرند.

انواع فضاهای خلاقانه

کتابخانه هایی که فضای خلاقانه را به عنوان مکانی برای حمایت از ایجاد محتوا پذیرفته اند؛ فضای خلاقانه را با تجهیزات تکنولوژیکی سطح بالا مانند «پرینتر سه بعدی» و «دستگاه برش لیزری» به مجموعه خود افزوده اند. در این روند حرکتی، کتابخانه ها به مفهوم فضاهای آفرینشی با نگاهی وسیع تر می نگرند. فرصتی که فضاهای فیزیکی و دیجیتالی برای آفرینش ایجاد می کند در هر دو حالت مستقل و مشارکتی، یادگیری عمیق را در پی دارد و کاربران را از گروه های متفاوت جذب می کند. در نتیجه مهم است که کتابخانه ها برنامه های خود را بر مبنای انطباق با این فرصت ها طراحی کنند.

Plainfield-Creativity-Hub-1024x682

Monroe-County-Art-Room-1024x680

فضاهای خلاقانه باید طوری طراحی شوند که امکان همکاری را به آسانی فراهم کنند. برخی از این فعالیت ها، که در اینفوگرافی فهرست شده اند، فرصت هایی را برای کاربران فراهم می کنند تا با یکدیگر همکاری کنند.۱۱۱

تعریف اصطلاحات اینفوگرافی:

  • برنامه نویسی خاص: کتابخانه برنامه های سازمان یافته و ساختاریافته برای کاربران فراهم می کند تا آنان مهارت های ویژه را بیاموزند.
  • پروژه خاص: فضاها و ابزار به نحوی فراهم می شوند که کاربر می تواند پروژه اش را هم گروهی سازماندهی کند هم خودش به تنهایی.
  • فرم رایگان: فضاها و ابزار به کاربران اجازه می دهد تا خودشان را بیازمایند.

اینکه شما چه نوع فضایی را طراحی می کنید چندان مهم نیست، بلکه فضای خلاقانه خوب همیشه این موارد را باید در بر بگیرد:

  • علایق فعلی کاربران
  • اکتشاف شخصی/انفرادی
  • اکتشاف و اشتراک گروهی
  • انطباق پذیری و انعطاف پذیری

منبع:

این نوشته، ترجمه مطلبی با این عنوان است: Creative Spaces Support Lifelong Learning

مترجم: ملیحه دلدار

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ملیحه دلدار
عنوان مقاله: یادگیری همیشگی با فضاهای کتابخانه ای خلاقانه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/1460
Download PDF

درباره ی ملیحه دلدار

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *