خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / شماره چهارم (اسفند 1394) / گزارش برگزاری رویداد همفکر در کتابخانه حسینیه ارشاد

گزارش برگزاری رویداد همفکر در کتابخانه حسینیه ارشاد

کتابخانه حسینیه ارشاد در فصل زمستان امسال به برگزاری نشست‌ها و رویدادهای استارت آپی و نوآوری‌های باز توجه ویژه‌ای نشان داده است و در همین راستا رویدادی را با همکاری «همفکر» در روز چهارشنبه ۹ دی‌ماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار کرد.

همفکر چیست؟

همفکر یک رویداد هفتگی و فرصتی برای کارآفرینان، برنامه‌نویسان، طراحان و سرمایه‌گذاران است تا به شبکه‌سازی،‌ تبادل‌نظر و یادگیری از یکدیگر منجر شود. همفکر هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۱۸ تا ۲۰ شب در یک استارت‌آپ برگزار می‌شود. بنیان‌گذاران آن نیز آقایان هادی فرنود و حمیدرضا احمدی‌ اند. اطلاعات این رویدادها از http://hamfekr.net قابل‌دسترسی است.

هم‌اندیشی کسب کار اینترنتی در کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد با استقبال خوبی برگزار شد، در این نشست کتابداران علاقه‌مند به این حوزه به‌خصوص دوستان ادکا و کارآفرینان موفق شرکت کردند و ایده‌های خود را به اشتراک گذاشتند. شرکت در این رویداد با شرکت در همایش‌ها و سخنرانی‌های معمول تفاوت‌هایی داشت. در این رویدادها، سخنرانی و ارائه نظرات به‌صورت فردی وجود نداشت. بلکه در ابتدا شرکت‌کنندگان حلقه‌ای تشکیل دادند و به معرفی خود، فعالیت‌ها، علاقه‌مندی‌ها، رشته تحصیلی، حوزه‌های کاری و… پرداختند و درواقع همه فضا به‌صورت تعاملی اداره شد و همگی در بحث شرکت داشتند. پس از معرفی تمامی شرکت‌کنندگان، گروه‌های بحث چندنفره ایجاد شد و افراد توانستند از طریق گفت‌وگو و تبادل‌نظر، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، با نظرات دیگران آشنا شوند، از حوزه‌های کاری خود صحبت کنند تا درنتیجه بتوانند از طریق شبکه‌سازی انسانی کسب‌وکار راه بیندازند. شرکت در گروه‌ها و حلقه‌های بحث محدودیتی نداشت و همه می‌توانستند به‌صورت گردشی به گروه‌ها سرک بکشند تا مبحث موردعلاقه خود را پیدا کنند. حضار از رشته‌های گوناگونی مانند آی تی، مهندسی پلیمر، برنامه‌نویسی، کسب‌وکار الکترونیک، حقوق، مهندسی مکانیک، علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری) و با سن‌های گوناگون بودند و بسیاری دانشجویانی بودن که تجارب خوبی و کاربردی درزمینهٔ کسب‌وکار داشتند. درواقع این افراد با حضور خود به دنبال کسب تجربه بیشتر و گسترش کسب‌وکارهای خود بودند. از تبادل‌نظرها، گرفتن آدرس‌های اینترنتی و ایمیلی و… می‌شد متوجه شد که بسیاری به اهداف خود یعنی ایجاد زمینه‌های همکاری و شبکه‌سازی رسیده‌اند و دنبال همکاری‌های بیشتر بودند.

از نکات قابل‌توجه در این رویداد این بود که برای اولین بار چنین برنامه‌ای در محیط کتابخانه برگزار می‌شد و بسیاری از حاضرین فضای کتابخانه را برای برگزاری این‌گونه مراسم‌ها محیطی مناسب و صمیمی توصیف کردند. همچنین عده‌ای از حاضرین که در استارت آپ ها و کسب‌وکارهای اینترنتی مشغول فعالیت هستند، ابراز امیدواری برای همکاری بیشتر با کتابخانه‌ها و کتابداران را داشتند.

گفتنی است کتابخانه حسینیه ارشاد در ادامه سلسله نشست‌های علم اطلاعات و دانش شناسی فصل زمستان خود، نشست‌های علم اطلاعات و نوآوری باز را میزبانی خواهد کرد.

ارائه گزارش توسط: میلاد روشنی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): میلاد روشنی
عنوان مقاله: گزارش برگزاری رویداد همفکر در کتابخانه حسینیه ارشاد
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2143
Download PDF

درباره ی میلاد روشنی

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد تهران - علاقه مند به فعالیت های کتاب و کتابداری - سابقه در همایش های علمی و تشکل های علمی دانشجویی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *