خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / معرفی کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان (ICDL)

معرفی کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان (ICDL)

آدرس وب‌سایت:

http://childrenslibrary.org

child

شعار و تأکید اصلی:

«open a book to read for pleasure»؛ کتاب را برای خواندن به‌منظور لذت بردن باز کنید.

وابستگی سازمانی:

کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان یک پروژه از بنیاد ICDL با مشارکت دانشگاه هیومن مریلند «واحد لابراتوار تعامل کامپیوتری» است. بنیاد ICDL  یک «سازمان غیرانتفاعی» است.

تاریخچه: 

کتابخانۀ دیجیتالی بین‌المللی کودکان در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد. بنیاد کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان، یک سازمان عمومی و غیرانتفاعی است که در آوریل سال ۲۰۰۶ برای پشتیبانی از رشد و توسعۀ پایدار این کتابخانه تأسیس شد. به‌موازات این طرح چندین پروژه تحقیقاتی دیگر بخصوص با همکاری کودکان دبستانی صورت گرفته تا این کتابخانه دیجیتالی برای این گروه سنی قابل‌دسترس‌تر باشد. مطالب گردآوری‌شده در این مجموعه منعکس‌کننده تشابه و تفاوت بین فرهنگ‌ها علایق، نحوه زندگی و اولویت‌‌‌های مردمان مناطق مختلف دنیاست. کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان (ICDL) نخست به‌عنوان طرحی برای ایجاد کتابخانۀ رایگان اینترنتی با کتاب‌‌های کودکان سراسر جهان مطرح شد. تمرکز این کتابخانه بر شناسایی منابعی است که به کودکان در شناخت جهان پیرامون و جامعۀ جهانی کمک می‌کنند. این مؤسسه سازمان ناظری است که سیاست‌های گسترش مجموعه، ایجاد پیوندهای جهانی،  بالا بردن ارزش کتابخانه و افزایش دسترسی به کتابخانۀ اینترنتی را زیر نظر دارد.

گروه پدیدآورنده:

گروه پژوهشی‌ای که کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان را ایجاد کرد، یک گروه میان‌رشته‌ای شامل کارشناسان کامپیوتر، کتابداران، کارشناسان فناوری آموزشی، معلمان آموزشگاه‌ها، طراحان گرافیک و دانش‌آموختگان دانشکدۀ پژوهش اطلاعات و آزمایشگاه تعامل انسان و کامپیوتر دانشگاه مریلند (HCIL) بود که از پیشگامان طراحی میانجی‌ها‌ی الکترونیک برای کودکان است.

گروه مخاطبان:

مجموعۀ کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان از آغاز کار، دو مخاطب عمده داشته است.

  1. کودکان ۳ تا ۱۳ سال و کتابداران، معلمان، والدین و علاقه‌مندانی که با کودکان این ردۀ سنی سروکار دارند.
  2. کارشناسان بین‌المللی و پژوهشگران حوزۀ ادبیات کودکان.

شمول منابع:

هم کتاب‌های کودک معاصر و هم آثار تاریخی کودکان در مجموعه گنجانده‌شده‌اند تا پاسخگوی نیازهای همۀ مخاطبان باشند. مجموعۀ کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان، شامل ادبیات کودکان باکیفیت‌های بالای ادبی، تاریخی و هنری است. کتاب‌ها از سوی کارشناسان ادبیات کودکان در کشور یا فرهنگ اصلی انتخاب می‌شوند. تمام کتاب‌ها به‌صورت کامل و به زبان یا زبان‌های اصلی که به آن منتشرشده‌اند، نمایش داده می‌شوند. تنها کتاب‌هایی که در قالب چاپی انتشاریافته‌اند، در مجموعۀ کتابخانه گنجانده می‌شوند.

مجموعه کنونی:

در آغاز، مجموعۀ کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان کمتر از ۲۰۰ عنوان کتاب به ۱۵ زبان دنیا داشت. مجموعه‌ی کنونی که از طریق اینترنت و بدون دریافت هزینه، قابل‌دسترسی است، شامل ۱۶۰۰ عنوان کتاب به ۳۸ زبان دنیاست.

انتشارات:

کتابخانه‌ی دیجیتال بین‌المللی کودکان در نمایشگاه کتاب ایتالیا، پرو، مصر و آرژانتین معرفی‌شده است. مقالاتی دربارۀ این کتابخانه در مجله‌ها، خبرنامه‌ها، وبلاگ‌ها و وب سایت‌های سراسر جهان نگاشته شده است. اما ویژه‌نامه یا انتشارات خاصی ندارد.

اهداف سازمانی:

اهداف سازمانی مجموعه حول چهار محور تنظیم‌شده‌اند که عبارت‌اند از: مجموعه‌سازی، آموزش، فناوری، کسب‌وکار.

اهداف اصلی:

هدف اصلی این طرح گزینش، جمع‌آوری، دیجیتالی کردن و سازمان دادن به ادبیات کودکان کشورهای مختلف  است که هر یک به زبان‌اصلی ارائه شود و در ضمن فن‌‌آوری مناسبی ایجاد شود که استفاده از کتابخانه دیجیتالی را برای کودکان ۳ تا ۱۳ ساله قابل‌دسترس‌تر و آسان‌تر کند. در این مجموعه قرار است ده هزار جلد کتاب به حداقل ۱۰۰ زبان آورده شود که از طریق اینترنت به‌طور رایگان در اختیار کودکان، والدین، معلمان، کتابداران و پژوهشگران سراسر دنیا قرار گیرد. هدف بنیاد ICDL  ساخت مجموعه‌ای از کتاب که نشان‌دهنده کتاب‌های برجسته تاریخی و معاصر از سراسر جهان می‌باشد، است. درنهایت، بنیاد مشتاق است که از هر زبان و فرهنگی دارای نمایندگی باشد به‌طوری‌که هر کودک بتواند از ثروت ادبیات کودکان جامعه جهانی بهره‌مند شود.

دسترسی به خدمات:

«نوع دسترسی» از طریق اینترنت”On line” و به‌صورت رایگان (۲۰ زبان-منابع  فارسی بعد از انگلیسی دومین رتبه را دارد). خدمات پس از ثبت‌نام  در بخش Library Account در اختیار کودکان، والدین، معلمان،کتابداران و پژوهشگران سراسر دنیا قرار گیرد.

ویژگی منابع موجود در مجموعه:

منابع گردآوری‌شده در این مجموعه منعکس‌کننده تشابه و تفاوت بین فرهنگ‌ها علایق، نحوه زندگی و اولویت‌‌‌های مردمان مناطق مختلف دنیاست. تمرکز این مجموعه بر شناسایی مواردی است که به کودکان برای درک جهان اطراف آن‌ها و جامعه جهانی که در آن زندگی می‌کنند، کمک می‌کند. امید است که از طریق درک بیشتر از یکدیگر، تحمل و پذیرش را به دست آورند.

مأموریت ها و وظایف:

  • مأموریتش ایجاد دسترسی کودکان سراسر جهان به ادبیات و دسترسی به کتب؛ به‌ویژه کودکانی که به سبب مهاجرت‌ها، زندگی در مناطق دورافتاده و غیره به کتاب به شکل فیزیکی دسترسی ندارند.
  • گزینش، جمع‌آوری، دیجیتالی کردن و سازمان دادن به ادبیات کودکان کشورهای مختلفمهم‌ترین وظیفه این بنیاد است.
  • این بنیاد سعی دارد فن‌‌آوری مناسبی جهت استفاده از کتابخانه دیجیتالی را برای کودکان ۳ تا ۱۳ ساله قابل‌دسترس‌تر و آسان‌تر کند.

کشورهای شرکت‌کننده در این طرح:

در این کتابخانه اینترنتی کتاب‌هایی از کشورهایی چون ایران، مصر، فنلاند، هنگ‌کنگ، چین، آمریکا، کرواسی، نیوزیلند، صربستان، سویس، استرالیا، زیمبابوه، کنیا، فیلیپین، روسیه، اسپانیا، فرانسه، آلمان، چک، پرتقال، ژاپن و سوئد آمده است.

فعالیت‌ها جهت نیل به اهداف (امکانات آموزشی): 

مطالعه جهت لذت، داستان دیجیتال، شکار روبنده۱، کامل کردن داستان، نگارش خلاقانه، یادگیری زبان.

امکانات وب‌سایت:

پاسخ به سؤالات متداول (FAQS۲  (General FAQ, Language FAQ, Book contribution FAQ، جستجو، راهنمای کتابخانه۳، نقشه سایت۴، ارتباط با ما۵، انجمن کاربران۶.

خدمات وب‌سایت:

آموزش نحوه ثبت‌نام و استفاده از خدمات اطلاع‌رسانی وب‌سایت، تدوین دست نامه آموزشی مربیان و آموزگاران، ایجاد امکان همکاری افراد عادی جهت ترجمه آثار موجود در وب‌سایت به زبان‌های مختلف (کودکان و آموزگاران)

دسترسی به منابع:

از طریق جستجوی ساده، پیشرفته، جستجو از طریق کشور، جستجوی کلیدواژه‌ای، جستجوی کتب اخیراً پیوسته، جستجوی کتب حائز جایزه، مجموعه‌ها و نمایشگاه‌ها و …

شرایط دسترسی به منابع و کتب:

  • نوع منابع قابل‌دسترس: کتاب (الکترونیک)،  ارائه‌ها (presentation)، اخبار داخلی
  • زبان منابع: زبان انگلیسی، عربی، عبری، آلمانی، فرانسه، دری، ایتالیایی، کره‌ای(هر دو کره)، پشتو، لهستانی، فارسی، پرتغالی، کرواتی، روسی، تایلندی، چینی ساده، چینی سنتی، مغولستانی، اسپانیایی

نوع دسترسی:

رایگان، با پرداخت هزینه (Gift Shop؛ به‌صورت هدیه‌های فروشی ارائه می‌شوند.)

تأمین اعتبار:

  • اهداکنندگان کتاب (شامل: کتابخانه‌ها، نویسندگان و تصویرگران، ناشران)
  • فروش فرمت چاپی منابع توسط خود سازمان
  • سازمان‌ها و شرکت‌های ملی و بین‌المللی

نحوه مشارکت و همکاری:

عضویت و همکاری مالی، داوطلبی جهت مترجمی کتابخانه، همکاری به‌عنوان سفیر کتابخانه.

سیاست‌ها:

  • سیاست توسعه مجموعه۷
  • سیاست حق مؤلف۸
  • سیاست حفظ حریم خصوصی۹
  • سیاست لینک۱۰

خدمات آگاهی رسانی جاری:

امکان بهره‌مندی از خدمات اطلاع‌رسانی جاری از طریق ثبت‌نام در وب‌سایت در بخش «Register» وجود دارد.

پانویس ها:

  1. Scavenger Hunt
  2. Frequently Asked Questions
  3. Library help
  4. Site map
  5. Contact us
  6. Community forum
  7. Collection Development Policy
  8. Copyright Policy
  9. Privacy policy
  10. Links policy

 منبع:

نویسنده: معصومه انصاری

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه انصاری
عنوان مقاله: معرفی کتابخانۀ دیجیتال بین‌المللی کودکان (ICDL)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۱
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2577
Download PDF

درباره ی معصومه انصاری

- دانش‌آموختۀ کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی - کارشناس علم سنجی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *