خانه / خبرگزاری 2.0 / اخبار فناوری / کتابخانه‌های پویا : دسترسی، توسعه و تغییر شکل

کتابخانه‌های پویا : دسترسی، توسعه و تغییر شکل

لوئیس ادواردز۱، مسئول بخش خط‌مشی‌های تخصصی در ایفلا، زمینه های موضوعی اصلی هشتاد و یکمین کنگره بین المللی ایفلا که در سال ۲۰۱۵ در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد، را به شرح زیر گزارش داد:

cape-town-logo-2015_small

نقش کتابخانه‌ها در توسعه‌ی پایدار چالش ابر داده و فرهنگ درخطر، در محدوده‌ی کشمکش مسائلی قابل‌توجه در کنگره‌ی جهانی اطلاعات و کتابخانه امسال ایفلا هستند که در کیپ‌تاون جنوب افریقا تشکیل شد.

در مرکز چشمگیر همایش بین‌المللی مستقر شد. کنگره ۳۱۹۰ نماینده از ۱۰۹ کشور جذب کرده بود. کنگره‌ی جهانی عملیات لجستیکی مهمی با بیش از ۳۵۰ داوطلب محلی که حمایت خود را اعلام کرده‌اند. برنامه ۲۲۴ نشست مختلف با پوشش طیفی از مسائل تخصصی مربوط به  زمینه‌ی کنفرانس عرضه کرد. کتابخانه‌های پویا: دسترسی، توسعه و تغییر شکل. فضای نمایشگاه گسترده‌ای وجود داشت. پوستر نمایش داده می‌شد و بازدیدکننده‌های سازمان‌یافته برای کتابخانه‌های محلی می‌آمدند. یک برنامه‌ی فرهنگی و اجتماعی قدرتمند شامل مجری و نویسنده‌های قوی، یک گروه کُر جوان از سُوِتو، خوراک محلی و موزیک می‌شود. کنگره‌ی جهانی که یک رویداد با مشخصات برجسته است با خوشامد رسمی توسط وزیر فرهنگ و هنر افریقای جنوبی ناتهی مِتوا شروع شد. با استناد به دستور جلسه ۲۰۳۰ ایالات متحد برای توسعه‌ی پایدار، مِتوا در مورد کتابخانه‌های متفاوت به‌عنوان ساختن فضاهایی که در آن انقلاب اساسی رخ می‌دهد و موجب تغییر شکل زندگی مردم به وضعیت بهتر می‌شود با تأکید بر اهمیت ساخت جامعه‌ی اطلاعات جهانی “جایی که فرهنگ خواندن راهی برای زندگی است” صحبت کرد.

اهداف توسعه:

دستور جلسه ۲۰۳۰ توسط اعضای ایالات‌متحده در اواخر سپتامبر تأییدشده است، مجموعه‌ای از اهداف بلندپروازانه برای افراد جهان و رفاهیات در ۱۵ سال بعد است. زمینه موضوع توسط نماینده‌ی ایفلا دونا شیدر، کسی که نقش برجسته در ایفلا و شرکایش برای تأمین امنیت یک مکان برای مسائل مربوط به کتابخانه در دستور جلسه ۲۰۳۰ دارد، بهبود یافت. آن‌ها شامل دسترسی به اطلاعات، سواد جهانی، دسترسی به اطلاعات و تکنولوژی‌های ارتباطات و حفاظت از میراث فرهنگی طبیعی می‌شود. شیدر، فراخوانی برای اقدام کتابخانه‌ها صادر کرد. از آن‌ها درخواست کرد که نیروهای خود را برای ساخت تغییری در دستور جلسه وارد عمل کنند. تغییری که کتابخانه‌ها را به جامعه‌شان در راهکارهای جدید، مجهز کردن افراد بامهارت های اطلاعاتی ضروری برای دنیایی مدرن و مساعدت به مهارت‌ها و صلاحیت‌های کتابداران متصل کند. الگوی استراتژی بلندمدت ایفلا، به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. چنین نقشی را برای کتابخانه‌ها در نیرومندسازی جامعه‌شان توسط دسترسی جهانی به اطلاعات، دانش و فرهنگ در حمایت از توسعه، یادگیری و خلاقیت برجسته می‌کند. تقویت تمرکز این کنگره روی نقش کتابخانه‌ها در توسعه‌ی پایدار است که وزرا و نمایندگان از ۱۳ کشور آفریقایی در کیپ‌تاون برای بحث و مناظره در مورد این مسئله یکدیگر را ملاقات کردند. درنتیجه اعلامیه‌ی کیپ‌تاون، کتابخانه‌ها را که نقش مهمی به‌عنوان شرکای نیرومند دانش در تحویل مهارت‌ها در سواد اطلاعاتی و تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی بازی می‌کنند را به رسمیت می‌شناسد. اعلامیه متعهد شد تا منابع ضروری برای کتابخانه‌های آفریقایی را فراهم کند تا توسعه و پاسخی به چالش‌های روزآمد باشد و طیفی از اقدامات ظرفیت‌سازی شامل خط‌مشی‌ها برای بهبود  فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت دانش، مشارکت سازی و شبکه‌سازی ، افزایش استفاده از کتابخانه‌های دیجیتال و ارتقا از سطح و محتوای محلی شود.

ابر داده:

اهمیت علم و نوآوری در خلال سخنرانی افتتاحیه‌ی کنگره که توسط دکتر راب آدِم انجام شد، به رسمیت شناخته شد. آدِم پزشک هسته‌ای است که به مدت ۱۰ سال در پرتوریا به‌عنوان طرفدار عمل ضد نژادپرستی زندانی بود. اما حالا مسئولیت هدایت افریقای جنوبی را برعهده‌گرفته است. او می‌گوید که SKA به‌عنوان یکی از مجاهدت‌های علمی بزرگ در تاریخ به شمار می‌رود. SKA بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ جهان است که در کویرهای افریقای جنوبی و استرالیای غربی ساخته‌شده است و می‌تواند سیگنال‌های ضعیف و کوچک را از سیاره‌های دوردست تشخیص دهد. پروژه مدیریت چالش داده اصلی تولید تقریباً همان مقدار از ترافیک داده‌ها به‌عنوان اینترنت جهانی امروز را ارائه می‌دهد. بنابراین این به ذخیره ابر داده‌ها و الگوی بازیابی بستگی دارد.

میراث فرهنگی:

موارد برجسته اخیر از میراث فرهنگی میانه منطقه‌ی درگیری قرار داشت که این موضوع در دستور جلسه‌ی کنگره از اهمیت بالایی  برخوردار بود. خبری که توسط ایفلا در کیپ‌تاون منتشر شد اینکه فهرستی از اسناد مهم تاریخی و حائز اهمیت ازاین‌پس به هنگام تهیه شود. اطلاعات از دارندگان آن‌ها یا مسئولین حفاظت از مجموعه‌های میراثی و تاریخی که در هنگام بحران به نمایندگان بین‌المللی مانند یونسکو داده می‌شود، جمع‌آوری شود.

پانویس:

  1. Louise Edwards

منبع:

این نوشته، ترجمه مطلبی با این عنوان است: Dynamic libraries: access, development and transformation

مترجم: فرزانه حبیبی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فرزانه حبیبی
عنوان مقاله: کتابخانه‌های پویا : دسترسی، توسعه و تغییر شکل
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۱
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2589
Download PDF

درباره ی فرزانه حبیبی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *