خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / ابزارهای ارزیابی خودکار وب‌سایت‌ها (بخش دوم)

ابزارهای ارزیابی خودکار وب‌سایت‌ها (بخش دوم)

ابزارهای خودکار بررسی سازگاری با مرورگرهای مختلف

Check_browser_compatibility

توانایی آزمون و بررسی وبگاه، در مرورگرهای مختلف بسیار مهم است. در صورت سازگاری با مرورگرهای مختلف می‌توانید اطمینان داشته باشید که وبگاه، قابل دسترس برای همه است. در ادامه برخی از ابزارهای موجود در این زمینه معرفی می‌شود:

  •  [۱]Browser Shot: امکان بررسی سازگار با مرورگرهای بسیاری از جمله گوگل کروم[۲]، موزیلا فایرفاکس[۳]، سافاری[۴]، اُپرا[۵] و دیگر مرورگرهایی که محبوبیت نیز دارند و به ندرت استفاده می شود را روی سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز[۶]، لینوکس[۷] و مکینتاش[۸] فراهم آورده است. امکان بررسی وبگاه در تفکیک‌پذیری‌های مختلف و همچنین با غیر فعال بودن جاوا[۹]، فلش[۱۰] و جاواسکریپت[۱۱] نیز وجود دارد.
  • [۱۲]PC Man : وبگاه را از نظر منطبق بودن با یک استاندارد مورد ارزیابی قرار می‌دهد (کاشفی و همکاران، ۱۳۸۹).

ابزارهای خودکار بررسی کارایی

MP-Web-Usability

بررسی کارایی وبگاه بسیار مهم است، زیرا وبگاهی که کُند کار کند، مخاطبین خود را از دست می‌دهد و علاوه بر آن گوگل  برای امتیازدهی به وبگاه مسئلۀ سرعت را در نظر می‌گیرد. از جمله ابزارهای موجود، عبارت‌اند از:

  • [۱۳]Web Site Optimiazation: ابزاری رایگان که گزارشی در مورد زمان دریافت صفحات وب و آماری دربارۀ اشیای مورد استفاده در صفحۀ وب ارائه می‌دهد.
  • [۱۴]Pingdom: ابزاری جهت بررسی سرعت بارگذاری وبگاه.
  • [۱۵]Web Site Plus: زمان اولین اتصال به وبگاه و زمان دریافت وبگاه را گزارش می‌کند.
  • [۱۶]Monitor: زمان بالا آمدن سیستم، تعداد خرابی وبگاه در طول هفته و زمان پاسخ[۱۷] وبگاه را برای کاربر به صورت هفتگی ارسال می‌کند (کاشفی و همکاران، ۱۳۸۹).

ابزارهای خودکار بهینه سازی برای موتورهای جستجو

logo-seoauto

این نوع ارزیابی، وبگاه را از جنبه‌های مختلف با توجه به موتورهای جستجو ارزیابی می‌کند، از جمله این ابزارها:

  • [۱۸]Self Seo: وبگاه را از جنبه‌های مختلف، مورد ارزیابی قرار می‌دهد، میزان محبوبیت پیوند، تعداد پیوندهای ورودی از گوگل[۱۹]، یاهو[۲۰]، ام اس ان[۲۱] و هات بات[۲۲] را گزارش می‌کند.
  • امتیاز دهی صفحات گوگل: تعداد صفحات نمایه‌گذاری شده در موتورهای جستجوی فوق الذکر به ازای کلمۀ جستجوی خاص مشخص می‌کند؛ آیا وبگاه شامل ۱۰۰ وبگاه اول در نتایج جستجوی موتورهای جستجو است؟
  • [۲۳]Xinuo: امتیاز‌دهی صفحات گوگل، کلمه‌های کلیدی و تعداد برچسب‌های وبگاه را گزارش می‌کند. در صورت بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، تعداد افراد بیشتری، وبگاه را مشاهده خـواهندکرد. شاخص‌های در نظر گرفتـه شده در این طبقه بندی شامل موارد زیر هستند:

– وجـود فــراداده در صفحات: وجود فراداده، کار نمایه گــذاری موتورهای جستجــو را بهبـــود می بخشد. فراداده های مورد ارزیابی فرادادۀ نام، نویسنده، کلمۀ کلیدی، موضوع، عنوان و تاریخ هستند. این شاخص با ابزار Nibbler  و همچنین ابراز Back Tags[۲۴] قابل محاسبه است.

– قابل دسترس بودن محتوا برای موتورهای جستجو

– بهینه‌سازی صفحات برای استفادۀ موتورهای جستجو (کاشفی و همکاران، ۱۳۸۹).

پانویس ها:

[۱]. http://browsershots.org

[۲]. Google chrome

[۳]. Mozilla Firefox,

[۴]. Safari

[۵]. Opera

[۶]. Windows

[۷]. Linux

[۸]. Macintosh

[۹]. Java

[۱۰]. Flash

[۱۱]. JavaScript

[۱۲]. http://thepcmanwebsite.com/wap_tools.shtml

[۱۳].http://www.websiteoptimization.com

[۱۴]. http://tools.pingdom.com/fpt            

[۱۵]. http://www.websitepulse.com/help/testtools.website-test.html

[۱۶]. http://www.monitor.us/indexB.jsp?utm_expid=69264163-9.rImNdK29Q3uaIJMU_66Q8A.1

[۱۷]. Response Time

[۱۸]. http://www.selfseo.com/check_google_pagerank.php

[۱۹]. Google

[۲۰]. Yahoo

[۲۱]. Msn

[۲۲]. HotBot

[۲۳]. http://xinureturns.com    

[۲۴]. http://www.backtags.com

منابع:

  • کاشفی، ا.؛ زمانیفر، آ.؛ نیکخواهان، ب.؛ کنعانی، ک. (۱۳۸۹). ارزیابی و رتبه‌بندی وبگاه‌ها (مفاهیم، رویکردها و شاخص‌های ارزیابی وبگاه‌های دولتی). تهران: دبیرخانۀ شورای عالی اطلاع‌رسانی.
  • Li, P., & Yamada, S. (2009, September). Automated Web Site Evaluation-An Approach Based on Ranking SVM. In Web Intelligence and Intelligent Agent Technologies, 2009. WI-IAT’09. IEEE/WIC/ACM International Joint Conferences on (Vol. 3, pp. 34-37). IET.

نویسنده: الهه امتی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): الهه امتی
عنوان مقاله: ابزارهای ارزیابی خودکار وب‌سایت‌ها (بخش دوم)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۱
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/2596
Download PDF

درباره ی الهه امتی

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *