خانه / آرشیو / دوره چهارم (1397) / مصاحبه مجله کتابدار ۲.۰ با کتی میشل، کتابدار دانشگاه Ithaca

مصاحبه مجله کتابدار ۲.۰ با کتی میشل، کتابدار دانشگاه Ithaca

کتی میشل، کتابدار کارکشته‌ی دانشگاه Ithaca، درخواست ما مبنی بر به بیان تجربیات و شرایط کاری‌اش را پذیرفت تا از این طریق بتواند در تبیین مفهوم کتابدار ۲.۰ ما را یاری دهد. در متن زیر گفت‌وگوی من با ایشان را خواهید خواند.

+ خیلی ممنونم که قبول کردید با من صحبت کنید، لطف کنید در ابتدای امر از کتابخانه‌ای که در آن کار می‌کنید برایمان بگویید.

_ اساس کار کتابخانه دانشگاه ithaca فنّاوری است، ما سعی می‌کنیم که حجم عظیمی از داده‌ها را در اختیار دانشجویان بگذاریم و بستری را فراهم بکنیم که دانشجو هر زمان که می‌خواهد به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، فعالیت‌های تحقیقاتی دانشجویان توسط برنامه‌هایی بررسی می‌شود و سیستمی هوشمند با استفاده از نتایج بررسی فعالیت‌ها، امکانات مورد نیاز هر دانشجو را پیش‌بینی کرده و آن‌ها را در دسترس وی قرار می‌دهد، همچنین ما سعی می‌کنیم که خودمان هم در پی یافتن موضوعات بکر و مناسبی باشیم که دانشجویان مختلف می‌توانند در آن زمینه‌ها تحقیق کنند.

+ از شرایط و چگونگی محیط کارتان برایم بگویید.

_ من به‌طور معمول روزی هفت ساعت و سی دقیقه کار می‌کنم، البته قبل از شروع هر ترم من و همکارانم برای کار کردن در باقی ساعات روز و تعطیلات آخر هفته با هم هماهنگ می‌شویم و هرکدام تاریخ‌های معینی را برای ماندن در کتابخانه در خارج از ساعات اداری انتخاب می‌کنیم و البته بابت این اضافه‌کاری مبلغی را هم دریافت می‌کنیم. بعلاوه اضافه‌حقوق، اگر هر کدام از ما چهار ساعت در روزهای تعطیل کار کنیم، می‌توانیم چهار ساعت کمتر از ساعات معمول در روزهای اداری سرکار باشیم، من به‌عنوان یک کتابدار حرفه‌ای حقوق ثابت دارم، اما تازه‌کارها به ازای هر ساعت کارشان مبلغ معینی را دریافت می‌کنند.

+ بودجه‌ی کتابخانه از کجا تأمین می‌شود.

_ به‌عنوان کتابخانه‌ای دانشگاهی، بودجه‌ی خود را از شهریه‌های پرداختی توسط دانشجویان تأمین می‌کنیم، اما زمانی که می‌خواهیم ابزار خود را به‌طور چشمگیری ارتقا دهیم بودجه‌هایی از طرف دولت دریافت می‌کنیم.

+ فرآیند تأمین کتاب از سیستم دولتی و متمرکز است یا اینکه باز هم از شهریه دانشجویی کمک می‌گیرید؟

_ تمامی ناشران وابسته به دولت و برخی ناشران خصوصی موظف‌اند که کتاب‌های خود را به‌صورت رایگان در اختیار ما بگذارند، دولت لایه‌های متعددی دارد، لذا اکثر اوقات از نظر منبع مطالعاتی کمبودی نداریم، بااین‌حال گاهی دولت نمی‌تواند نیازهای ما را تأمین کند و ما مجبور می‌شویم از سازمان‌های دولتی که وظیفه‌شان قرض دادن امکانات به کتابخانه‌ها است کمک بگیریم، البته لازم نیست برای دریافت امکانات منتظر بمانیم تا نوبتمان برسد، تنها کافی است وارد حساب کاربری خود شویم و آنچه را که می‌خواهیم سفارش دهیم، طرز کار تمامی وسایل را هم طی دوره‌های آموزشی رایگان به ما آموزش می‌دهند.

+ وضعیت کتاب‌های اهدایی به چه شکل است؟

_ ما از تمام کسانی که برای ارتقای سطح کتابخانه به ما کمک می‌کنند تشکر می‌کنیم، اکثر اوقات این کمک‌ها کمتر از پنج هزار دلارند اما کسانی هستند که خیلی مهربان‌اند و کمک‌هایشان از پنج هزار دلار بیشتر است.

+ برنامه‌های کتابخانه در مواجهه با فناوری‌های برهم زننده و ویرانگر چگونه بوده؟ بیشتر مردم ترجیح می‌دهند در صورت نیاز یک راست به گوگل مراجعه کنند.

_ درست است، ما سعی می‌کنیم امکاناتی را برای اعضایمان فراهم کنیم که در خانه به آن‌ها دسترسی ندارند، همین تابستان قرار است ۲ میز مرجع جدید در کتابخانه قرار دهیم و امکانات کافه کتابخانه را هم مدت‌هاست که در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم، سالانه طراحی‌های جدیدی برای میزهای تحقیقات گروهی ارائه می‌شوند و ما سعی می‌کنیم همواره کتابخانه را بروز نگه داریم، اکثر پروژه‌های تحقیقاتی به‌صورت گروهی انجام می‌گیرند، سطح وسیعی از کف کتابخانه با تخته وایت برد پوشانده شده و دانشجویان می‌توانند از طریق میز امانات به انواع فنّاوری‌ها دسترسی داشته باشند، از رایانه جیبی و کامپیوترهای بزرگ گرفته تا دی‌وی‌دی پلیر، هدفون و فلش درایور، بعلاوه بانک داده‌های ما، اطلاعاتی را در دسترس دانشجویان قرار می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور مجانی از گوگل دریافت کرد.

+ چشم‌انداز و برنامه کلی کتابخانه را خودتان تدوین می‌کنید یا یک برنامه‌ی کلی از طرف دولت دریافت می‌کنید؟

_ برنامه‌ریزی کلی ما توسط خانم چابوت که وظیفه برنامه‌ریزی را بر عهده دارد انجام می‌گیرد، کتابخانه‌های دیگر برنامه‌های خودشان را دارند و برخی از کتابخانه‌های دولتی ترجیح می‌دهند به‌صورت جمعی برنامه‌ای معین را دنبال کنند، بعلاوه برنامه‌هایی از سوی کتابخانه‌ی کنگره به کتابخانه‌های ایالتی داده می‌شود، مثلاً کتابخانه‌ی نیویورک برنامه‌ای را از کنگره دریافت می‌کند و در سایت قرار می‌دهد و مسئول برنامه‌ریزی ما علاوه بر انجام کار خودش باید نگاهی هم به اهدافی که کتابخانه کنگره معین کرده داشته باشد، هر کتابخانه برنامه‌ی سالیانه‌اش را در سایتی به عموم مردم اعلام می‌کند.

+ برنامه‌های آینده‌ی کتابخانه برای زنده ماندن در فضای دیجیتال چیست؟ آیا اعتقادی به مردن کتابخانه و کتاب چاپی دارید؟

_ در رابطه با آینده‌ی کتاب چاپی نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما در خصوص از بین رفتن کتابخانه‌ها باید بگویم که این اتفاق به‌هیچ‌وجه نخواهد افتاد، قبل از شروع این مصاحبه کمی از فضای کتابخانه‌ای در تهران برایم صحبت کردید، اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که کتابخانه‌ی محل زندگی‌تان همین الان هم مرده است و صرفاً به یک سالن مطالعه تبدیل شده است، آنچه سبب حیات یک کتابخانه می‌شود، محققان، فنّاوری‌های جدید و کتابداران هستند، کتابخانه‌ی ما همین الان هم یک مرکز کتاب‌های الکترونیکی دارد که بستر فوق‌العاده‌ای را برای آن دسته از دانشجویانمان که در شهرهای دیگر مانند واشنگتن و لندن زندگی می‌کنند فراهم می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا در هر زمانی از شبانه‌روز به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و می‌توانم بگویم برنامه نت پس به برنامه‌ای بسیار کاربردی برای آن دسته از دانشجویانمان که به‌صورت غیرحضوری و از شهرهای خودشان در دانشگاه تحصیل می‌کنند تبدیل شده. همان‌طور که توضیح دادم در شرایط فعلی ما در حال وصل کردن کتاب‌های الکترونیکی به چاپی هستیم.

+ درباره‌ی مجامعی که برای کتابداران تشکیل می‌شود و در آن به تعامل می‌پردازید بگویید.

_ جلسه‌هایی به‌صورت آنلاین تشکیل می‌شود و در تاریخ‌های معینی هم گرد هم می‌آییم، بزرگ‌ترین این مجامع ایفلا است، که من عضو آن نیستم و اگر بخواهم راجع به کتابخانه‌های دیگر کشورها بیشتر بدانم از سایت یونسکو کمک می‌گیرم.

+ آیا برای کتابداران مسابقات و جوایز خاصی در سطوح مختلف وجود دارد؟

_ موسسه‌ی کتابخانه‌های آمریکایی دفتری در واشنگتن دارد، این دفتر که دنبال کننده‌ی قوانین دولت فدرال است، فعالیت‌های کتابخانه‌ها را بررسی می‌کند و نتایج بررسی را بر روی وب‌سایتی تحت عنوان اهدای منطقه‌ای قرار می‌دهد و با استفاده از همین نتایج روی کتابخانه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند، مثلاً در سال ۲۰۱۸ مبلغ دویست و سی‌ویک میلیون دلار روی موسسه (کتابخانه و سرویس‌های موزه) سرمایه‌گذاری شد.

+ درباره‌ی فرآیند رشد نوآوری و خلاقیت در کتابخانه‌ی خود کمی برایمان توضیح بدهید.

_ موسسه‌ی کتابخانه‌های آمریکایی هر ساله کنفرانسی را درباره ایده‌های نوظهور برگزار می‌کند، که اتفاقاً من هم امسال در آن شرکت کردم، بعلاوه ابزار تاک بک در زمینه‌های مختلف کمک شایانی به ما می‌کند.

+ امروز کمک فوق‌العاده‌ای به ما کردید ممنون که درخواست من را قبول کردید.

_ امیدوارم همین‌طور که گفتید به شما کمک کرده باشم، اگر در هر زمینه پرسشی داشتید برای پاسخگویی به شما حاضرم.

 

LINKS:
WWW.LIBRARY.ITHACA.EDU/SERVICES/TELL.PHP
WWW.ALA.ORG/OFFICES/WO
WWW.IFLA.ORG/ABOUT
WWW.LIBRARY.ITHACA.EDU/ARTICLES/DATABASES.PHP?LETTER=E

مصاحبه کننده: محمدرضا چهارسوقی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): محمدرضا چهارسوقی
عنوان مقاله: مصاحبه مجله کتابدار ۲.۰ با کتی میشل، کتابدار دانشگاه Ithaca
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9885
Download PDF

درباره ی محمدرضا چهارسوقی

دانشجوی متالوژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *